hur hittar jag min produkt nyckel till windows 10?

Permalänk
Medlem

hur hittar jag min produkt nyckel till windows 10?

tjenare

såg några andra trådar om detta men tyckte det var lite rörigt så gör en till.

problemet är enkelt och det är att jag inte hittar min produkt nyckel.
jag kan inte få fram den genom mail eller liknande då jag har rensat min mail och hittar inte på de andra ställna.

tack

Permalänk
Medlem

@VvanReis:
Om du har Windows installerat, kan du kan prova detta kommando i ett kommandpromt fönster (måste köra som admnin) wmic path SoftwareLicensingService get OA3xOriginalProductKey

Skulle det inte fungera har Nirsoft ett program som heter ProduKey

Dock så om du gör en ominstallation på samma hårdvara (du kan dock ha bytt ut te.x disk eller grafik-kort), så behöver du inte ange någon nyckel, du bara väljer skip när det frågas efter den under installtionen, Windows kommer sedan att aktiveras automatiskt när installationen är färdig (kräver dock naturligtvs att datorn har internet tillgång för det), det kan dock ibland ta flera timmar innan Windows har blivit aktiverat igen.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Skrivet av Belzader:

Dock så om du gör en ominstallation på samma hårdvara (du kan dock ha bytt ut te.x disk eller grafik-kort), så behöver du inte ange någon nyckel, du bara väljer skip när det frågas efter den under installtionen, Windows kommer sedan att aktiveras automatiskt när installationen är färdig (kräver dock naturligtvs att datorn har internet tillgång för det), det kan dock ibland ta flera timmar innan Windows har blivit aktiverat igen.

Lite offtopic kanske men krävs det att man installerar samma version av Windows 10 för detta? Har nämligen en kompis med korrupt HDD där CD-key lappen är så sliten så vi inte kan läsa den. Har så klart inte heller kvar medföljande skivor (om det ens kom med någon?) så behöver installera från USB minne med lämplig version.
Hade varit väldigt smidigt om jag bara kunde dra in samma version jag har på usb minne här hemma och så var de löst utan att fundera på key.

Permalänk
Medlem

@lanbonden:
Om du menar Home eller Pro, så måste du installera samma version som tidigare, däremot så är det samma installations media för båda, och vilken som installeras styrs av nyckeln, anger man ingen nyckal så kan man välja.
Om det är 32 eller 64bit, spelar ingen roll eftersom nycklar till Win 10 fungerar på båda.

Så kort sagt.
Ja, du kan använda ditt redan befintliga installations media, dock så måste Home installeras om det var det som fanns, och Pro om det var det som fanns.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@lanbonden:

Ja man måste installera samma version (Pro eller Home) av Windows 10 och det kan man välja under installationen och man skall välja "Jag har ingen produktnyckel" under installationen om det tidigare har varit en aktiverad Windows 10 på datorn/moderkortet.

Man bör ladda hem senaste Windows 10 versionen för att slippa uppdatering direkt efter en ny windows installation och den kan man ladda hem genom att klicka på "Ladda ned verktyget nu" och skapa ett bootbart USB installationsmedia https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Denna video visar hur man gör en ny och helt ren Windows 10 installation https://www.youtube.com/watch?v=MPfNgNfLEHs

Visa signatur

janee