Permalänk
Medlem

Hur transporterar ni era skärmar?

Halloj!

Jag har relativt nyligen införskaffat mig en ny, fin, IPS, 27-tums g-sync skärm. Jag åker relativt ofta Sundsvall > Göteborg med datorn i bilen, en resa på 80 mil, och har med mina tidigare skärmar oftast bara slängt in dem i bilen och hoppats på de bästa. De äldre skärmarna har också haft större "kanter" där skärmen "går in" i ramen vilket skyddar bättre. Det gör det inte på denna nya.

Problemet med att köra skärmar så långt är att det krävs så extremt lite för att skärmen ska repas. Det räcker med att något litet litet ligger emot och skrapar för att man ska få en otrevlig repa i skärmen. Även om man paketerar den i originalkartongen så är det lätt repat eftersom att man inte har kvar skyddsplasten på panelen.

Så till min fråga. Hur transporterar ni dessa modernare, lite större och känsliga panelerna när ni ska köra dem i bilen? Baksätet? Filt runt? Originalkartongen? Jag hade varit intresserad av att veta hur andra gör.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Hedersmedlem

Jaa du. Jag sparar inte lådor i någon större utsträckning annars.
Men för min 34" ultrawideskärm har jag faktiskt sparat både låda och medföljande frigolit.
Går knappt att flytta min skärm på bra sätt annars vilket jag märkte direkt när jag packat upp den. Det har hjälpt mig en hel del att jag sparat denna låda vid senaste 3 flyttarna ;). Men jäklar vad skrymmande lådan är alltså! Både i förvaring och vid transport.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Brukar lägga ner skärmarna med panelen uppåt i baksätet och sen köra runt bältet från sin sida och mitten så det hålls bra. Drar bältet från båda sidorna och drar dom över/igenom foten så den sitter helt fast.
Bältet tar jag för ifall jag är med i en krock så vill jag helst inte ha en skärm flygandes runt.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem

Har en " IPS, 27-tums g-sync skärm" och när den ska med någonstans drar jag på överdraget som fanns i originalkartongen och ställer den i baksätet med säkerhetsbälte på.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Halloj!

Jag har relativt nyligen införskaffat mig en ny, fin, IPS, 27-tums g-sync skärm. Jag åker relativt ofta Sundsvall > Göteborg med datorn i bilen, en resa på 80 mil, och har med mina tidigare skärmar oftast bara slängt in dem i bilen och hoppats på de bästa. De äldre skärmarna har också haft större "kanter" där skärmen "går in" i ramen vilket skyddar bättre. Det gör det inte på denna nya.

Problemet med att köra skärmar så långt är att det krävs så extremt lite för att skärmen ska repas. Det räcker med att något litet litet ligger emot och skrapar för att man ska få en otrevlig repa i skärmen. Även om man paketerar den i originalkartongen så är det lätt repat eftersom att man inte har kvar skyddsplasten på panelen.

Så till min fråga. Hur transporterar ni dessa modernare, lite större och känsliga panelerna när ni ska köra dem i bilen? Baksätet? Filt runt? Originalkartongen? Jag hade varit intresserad av att veta hur andra gör.

Skrivet av Söderbäck:

Jaa du. Jag sparar inte lådor i någon större utsträckning annars.
Men för min 34" ultrawideskärm har jag faktiskt sparat både låda och medföljande frigolit.
Går knappt att flytta min skärm på bra sätt annars vilket jag märkte direkt när jag packat upp den. Det har hjälpt mig en hel del att jag sparat denna låda vid senaste 3 flyttarna ;). Men jäklar vad skrymmande lådan är alltså! Både i förvaring och vid transport.

Som Söderbäck här skriver så behåll originalförpackningen, jag har gjort det med samtliga skärmar genom åren. Både för transporternas skull och för när det är dags att sälja skärmen. Är bekvämt att kunna sälja och skicka, originalförpackningarna är gjorde för att överleva t.ex. postmords behandling. Då bör de klara dina 80 mils bilfärder också.

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem

När jag flyttade så använde jag mig av en större resväska och fyllde upp allt tomrum med hjälp av handdukar och lakan för att det skulle bli så mjukt som möjligt i kanterna.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Transporterar inte mina datorskärmar regelbundet direkt, har väl hänt 2 gånger, dvs dom gånger jag flyttat eller möblerat om. Brukar annars alltid se till att spara tv-kartongerna och tillhörande emballage och plast.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av zather:

Brukar lägga ner skärmarna med panelen uppåt i baksätet och sen köra runt bältet från sin sida och mitten så det hålls bra. Drar bältet från båda sidorna och drar dom över/igenom foten så den sitter helt fast.
Bältet tar jag för ifall jag är med i en krock så vill jag helst inte ha en skärm flygandes runt.

Skrivet av Deriveh:

Som Söderbäck här skriver så behåll originalförpackningen, jag har gjort det med samtliga skärmar genom åren. Både för transporternas skull och för när det är dags att sälja skärmen. Är bekvämt att kunna sälja och skicka, originalförpackningarna är gjorde för att överleva t.ex. postmords behandling. Då bör de klara dina 80 mils bilfärder också.

Det låter ju verkligen som att originalkartongen är the way to go. Jag har ju som tur är sparat den. Har bara inte sparat skyddsplatsen som man drar över.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Det låter ju verkligen som att originalkartongen är the way to go. Jag har ju som tur är sparat den. Har bara inte sparat skyddsplatsen som man drar över.

Tror det är lugnt utan skyddsplasten. Nästa vinter lär jag dock ha ett bekymmer... Ska bygga en custom loop på baksidan av min 34" skärm... Den lär INTE gå ner i kartongen igen sen... Ska bli spännande att släpa med till DHW19. (Om jag är klar då dvs...)

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk

Då tar du ett uttjänt lakan och virar in den med så blir det inga repor. bara klippa till så den passar bra.

Visa signatur

Dator | Skärm