Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Jag ber om ursäkt till svenska datorbutiker, men..

Permalänk
Medlem

Jag ber om ursäkt till svenska datorbutiker, men..

det är nästan halva priset på till exempel Radeon Rx 590 i Tyskland.
Hur kan det vara sådan skillnad?

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem

Miljöavgifter, skatt, motvind, medvind..
Eventuellt mindre mellanhänder på vägen till slutkonsument eller helt enkelt att de säljer större mängder

Gif/§1.6 /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

@Lengab: 2600 kr i Sverige och 250 euro i Tyskland?

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Hedersmedlem

Lite mer kontext - eller snarare exempel hade kanske varit bra här.
Efter en snabb koll på tyska pricerunner jämfört med prisjakt ser jag generellt inte de stora skillnaderna på Rx 590 för ett gäng olika kort.

Finns emellertid både scamsiter och även hittepåpriser på amazon för hårdvara som inte innebär att man får grejerna direkt.
Behöver såklart inte vara så här, men det blir lite svårt att värdera vad det är du baserar dina upplevelser på helt enkelt när man inte vet vad det är du jämfört.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

@Lengab: Kan du länka priskällan i tyskland ?

Permalänk
Medlem

@Lengab: Halva priset? Tyskland är nog mycket billigare, men jag vet inte riktigt hur du jämför i så fall. Snabb koll så verkar billigaste 590 i Tyskland ligga runt 199 euro / 2100 kr, medan billigaste i Sverige ligger runt 2800 kr.

En del av skillnaden kan förklaras med fördelar av en större marknad. De andra aspekterna är högre moms (19% vs 25%) och kemikalieskatt (120kr per kg). Momsen blir ca 100kr till, och kemikalieskatten sätter väl till kanske 150kr (vet inte om den räknas på hela kilon).

Edit: Kemikalieskatt tas inte på komponenter, så kvar lämnar större marknad och lägre moms. Färre mellanhänder är också viktigt.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fenix:

Miljöavgifter, skatt, motvind, medvind..
Eventuellt mindre mellanhänder på vägen till slutkonsument eller helt enkelt att de säljer större mängder

Vilka miljöavgifter tänker du på här?
Kan förekomma sidospår med att upplysa om att kemikalieskatten inte gäller lösa komponenter så som grafikkort.
Medvind och motvind? Låter lite som utfyllnad va?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Miljöavgifter, skatt, motvind, medvind..
Eventuellt mindre mellanhänder på vägen till slutkonsument eller helt enkelt att de säljer större mängder

Men det förklarar ju inte hur ex Inet har vissa RX 580 för 4599kr och andra för 2490kr Samtidigt som de säljer Vega 56 för 3999kr. Antar att de i vissa fall konstiga priserna i Sverige beror på att de köpte på sig för stora lager i hopp om att sälja till miners.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sando:

och kemikalieskatt (120kr per kg). Momsen blir ca 100kr till, och kemikalieskatten sätter väl till kanske 150kr (vet inte om den räknas på hela kilon).

Nope. Kemikalieskatten gäller inte komponenter så som grafikkort.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nope. Gäller inte komponenter så som grafikkort.

Du har så rätt. Får skylla på att jag inte är svensk eller bor i Sverige, så jag har inte behövt bry mig om den saken Korrigerade mitt tidigare inlägg.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Vilka miljöavgifter tänker du på här?
Kan förekomma sidospår med att upplysa om att kemikalieskatten inte gäller lösa komponenter så som grafikkort.
Medvind och motvind? Låter lite som utfyllnad va?

Det var rent spekulativt syfte om du nu helt missade det

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

@Lengab: Halva priset? Tyskland är nog mycket billigare, men jag vet inte riktigt hur du jämför i så fall. Snabb koll så verkar billigaste 590 i Tyskland ligga runt 199 euro / 2100 kr, medan billigaste i Sverige ligger runt 2800 kr.

En del av skillnaden kan förklaras med fördelar av en större marknad. De andra aspekterna är högre moms (19% vs 25%) och kemikalieskatt (120kr per kg). Momsen blir ca 100kr till, och kemikalieskatten sätter väl till kanske 150kr (vet inte om den räknas på hela kilon).

Edit: Kemikalieskatt tas inte på komponenter, så kvar lämnar större marknad och lägre moms. Färre mellanhänder är också viktigt.

Du missade en väldigt stor faktor: valutaskillnaden. Euro står idag på nästan 11 kronor, för ett antal år sedan stod den på 8. En väldigt svag krona ger oss dyrare priser, vilket jag skulle säga är en större faktor än något av det du nämnt.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Du missade en väldigt stor faktor: valutaskillnaden. Euro står idag på nästan 11 kronor, för ett antal år sedan stod den på 8. En väldigt svag krona ger oss dyrare priser, vilket jag skulle säga är en större faktor än något av det du nämnt.

Tyska butiker säljer inte i kronor. Växelkursen är förstås medräknad i priset.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

@Lengab: Vart hittar du RX 590 för ~1400-1500kr i Tyskland???

2790kr inkl frakt
https://www.inet.se/produkt/5406952/xfx-radeon-rx-590-8gb-fat...

2590kr med frakt
https://www.computersalg.se/i/5121540/powercolor-radeon-rx-59...

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem

Så mycket billigare blir det inte inkl. frakt och valutapådrag i slutändan. Jag själv köpte mitt 1080ti i tyskland men det berodde på att de var slut i lagret i alla svenska butiker för tillfället.

Permalänk
Medlem

Mindfactory och ett antal säljare har erbjudanden just nu och har haft i straxt över tre veckor. Vill du köpa ett för 2450-2550 kr (beroende på om säljaren betalar svensk moms eller inte) är det fritt fram. Du får ett för 2590 kr inkl frakt från danska säljare för övrigt. Varför svenska säljare inte fått några kort de kan köra erbjudanden på samtidigt får du fråga dem. Det handlar nog om en tillfällig sänkning, och jag räknar nog med att priset kommer gå upp ~30 EUR igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Merlinen:

Computersalg är dock inte svenskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Computersalg är dock inte svenskt.

Nä, tog bara första länken på prisjakt.
Samma gäller Proshop, men vart går gränsen när dom har svenskt nr m.m. tex som Komplett är norska?

https://www.proshop.se/Grafikkort/PowerColor-Radeon-RX-590-Re...

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Avstängd

Jag handlar ganska ofta från Tyskland (senast förra veckan), jag tycker inte heller att priserna skiljer så dramatiskt mycket, mer det att det är lättare att hitta grejer som håller hög kvalitet där och att en del saker säljer bättre där så att återförsäljarna ibland kan få bättre inköpspriser och därför något lägre pris till konsument, men som regel brukar det bli ganska jämnt i slutänden.

Om det skiljer så extremt på denna typ av varor bör du som sagt kolla upp den försäljaren ordentligt innan du betalar några pengar dit...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Tyska butiker säljer inte i kronor. Växelkursen är förstås medräknad i priset.

Skickades från m.sweclockers.com

.... får hålla mig för att inte ge en otroligt sarkastisk kommentar gällande att tyskar inte handlar i kronor.

Du får ta en tankerunda till gällande kursen och deras priser. När kronan är stark blir elektronik billigare för oss och tvärtom.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Avstängd

Tror den svaga SEK spelar en stor roll, SEK är väl på gränsen på hur låg SEK har varit i svensk historia?

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Ingen ÅF med lager i Sverige säljer samma kort som tyska och danska butiker rear ut. Vi kan se att två specifika kort från PowerColor och Asrock (teknisk sett säljer väl Liontech detta, men de har inga i lager, bara PowerColor-kortet har vettigt pris i danska butiker också) har sänkts nu under april, svenska ÅF:are fick väl inte några leveranser av dessa kort helt enkelt. Danska ÅF som marknadsför sig i Sverige fick PowerColor-kortet, men tar ett par tior mer när man räknar inkl frakt. Mindfactory skickar till Sverige, men tar runt 300 SEK för detta.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mithras:

.... får hålla mig för att inte ge en otroligt sarkastisk kommentar gällande att tyskar inte handlar i kronor.

Du får ta en tankerunda till gällande kursen och deras priser. När kronan är stark blir elektronik billigare för oss och tvärtom.

Nä men han har en bra poäng. tror bara du missar den ;).
Det du tänker på är att priset i svenska kronor blir högre när vår kurs är svag. Och det är ju sant. Men det var inte riktigt poängen i Sandos inlägg.

Det han tar upp är något annat.
Det blir inte större prisskillnad mellan länderna på importvaror för att svenska kronkursen faller.
Det som istället händer är att priserna på svenska varor stiger. Men man får även använda fler svenska kronor för att köpa något från tyskland.
Faller svenska kronan så lönar det sig alltså inte för tyskarna att köpa grafikkort från Sverige för priset från återförsäljarna är inte spikat i lokal valuta.

Kanske bör nämnas att det här främst gäller importvaror. När det kommer till svenskproducerade varor så blir utfallet ett annat. I dessa lägen blir det mer lönsamt för tysken att välja svenska varor när vår kronkurs är svag. Men ja, grafikkort produceras ju inte här. Dessa köps väl antagligen in i dollar och växlas över till både euro och svenska kronor.

Så i grunden har Sando en bra poäng.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Tror den svaga SEK spelar en stor roll, SEK är väl på gränsen på hur låg SEK har varit i svensk historia?

Nej, bara nej. Den har varit svagare t.o.m. på 2000-talet när det gäller mot dollarn. EUR var högre under stor del av 2009 än nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

.... får hålla mig för att inte ge en otroligt sarkastisk kommentar gällande att tyskar inte handlar i kronor.

Du får ta en tankerunda till gällande kursen och deras priser. När kronan är stark blir elektronik billigare för oss och tvärtom.

Vilket är medräknat i priset. Om du då inte menar att vi ska börja ta med producentprisindex i beräkningen, men det ger i så fall lägre priser i Sverige.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av VadSaDu:

Tror den svaga SEK spelar en stor roll, SEK är väl på gränsen på hur låg SEK har varit i svensk historia?

Svag krona ger dyrare elektronikpriser för oss, yes. Men det påverkar inte den relativa prisskillnaden mellan länder om elektroniken är importvara för båda länderna.

Det här förklaras kanske lättast med ett exempel.

Jag tar bort skatter, mellanhandsavgifter och storinköpsrabatter för att förenkla och förtydliga här.
Vi vill bara kolla på valutaväxlingen.

Ett grafikkort kostar 300$ och ska säljas på tyska samt svenska marknaden.
Priset omvandlat till eur är 267 euro
Priset omvandlat till sek är 2843 sek

Vill jag handla det här kortet från en svensk återförsäljare så behöver jag betala 2843 kronor och köper jag det från tyskland så behöver jag betala 267 euro. 267 euro motsvarar emellertid 2843 kronor.
Prisskillnaden i sig är alltså noll här eftersom att båda länderna köpt in kortet för 300$.

Vi kan backa några år. (kurserna är påhittade men fungerar som exempel)
För 5 år sedan:

Ett grafikkort kostar 300$ och ska säljas på tyska samt svenska marknaden.
Priset omvandlat till eur är 250 euro
Priset omvandlat till sek är 2000 sek

Vill jag handla det här kortet från en svensk återförsäljare så behöver jag betala 2000 kronor och köper jag det från tyskland så behöver jag betala 250 euro. 250 euro motsvarar vid den här tiden 2000 svenska kronor.
Det blir fortfarande ingen skillnad i att ha köpt grejerna från tyskland jämfört med från sverige.

Däremot ser vi en skillnad i vad ett grafikkort för 300$ kostar både i euro och i svenska kronor med tiden.
300$ grafikkort för 5 år sedan kostade 2000 svenska kronor medan man i dagsläget behöver betala 2843 kronor för ett 300$-kort.
Ett kort som kostade 300$ kostade för 5 år sedan 250 euro och idag skulle det kosta 267 euro.

Summa summarum.
Den relativa prisskillnaden mellan länder där båda importerar samma vara kan inte förklaras av valutakurser. Däremot blir det dyrare för oss att köpa grafikkort idag än för 5 år sedan oavsett om vi köper korten från Tyskland eller Sverige.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Blir spännande om trådskaparen kommer tillbaka med en länk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Blir spännande om trådskaparen kommer tillbaka med en länk.

Dt blir nog ingen länk tyvärr. Men oavsett kommer min nästa dator inhandlas från amazon.de. Man snittar nog ca 200:- lägre per komponent så det blir nog någon tusenlapp billigare på en hel burk. Framförallt för prismedvetna så har de ofta vettiga budgetalternativ som dyker upp med anledning av ett stort utbud.

Zen 2 + Navi ala mainstream tror jag kan bli riktigt prisvärt.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...