RGB/LEDs blir så heta att systemet inte längre bootar!

Permalänk
Medlem

RGB/LEDs blir så heta att systemet inte längre bootar!

Komponenter som lyser upp våra burkar är ett ganska omtvistat ämne!

Här är en SSD utrustad med den tidstypiska lampfesten! Problemet är bara att disken blir så varm av alla lampor att systemet inte bootar:
https://www.youtube.com/watch?v=vnST5rA64Oc

- Kommer ni köpa upp er på HyperX-diskar nu när ni ser hur effektivt dessa lyser upp er dator, eller kommer ni prioritera att Windows kan boota?

😁

Visa signatur

Gigabyte Z390 I AORUS PRO | i7 8700K | Noctua NH-U9B SE2 | Corsair Obsidian 250D | EVGA Supernova G3 650W | Samsung 860 EVO 1TB | Corsair 32GB DDR4 | MSI GTX 1070 Ti 8GB ARMOR | Win 10 Home 64-bit | Xtrfy K3

Permalänk

Tjena.

Jag personligen gillar INTE all dessa varianter av belysning på om och från komponenter i själva datorn.
Jag ser helst att jag betalar för att det ska vara god kvalitet på komponenterna jag handlar och slipper betala för något som i slutändan inte ger annat än värme. Jag vill ju se effekterna av mina förvärvade pengar via skärmen istället.

Men så är jag ju 50 också.

Vänligen @.....

Visa signatur

Dator | Skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av @ndreas...:

Tjena.

Jag personligen gillar INTE all dessa varianter av belysning på om och från komponenter i själva datorn.
Jag ser helst att jag betalar för att det ska vara god kvalitet på komponenterna jag handlar och slipper betala för något som i slutändan inte ger annat än värme. Jag vill ju se effekterna av mina förvärvade pengar via skärmen istället.

Men så är jag ju 50 också.

Vänligen @.....

Uppenbarligen startar inte Windows om man har tillräckligt med lampor, och då behöver man ju varken panel eller GPU utan kan titta direkt ner i chassit på ljusfesten i stället. Där finns ju en besparing i att man slipper köpa t ex en skärm.

Men, jag är som du - lite mer traditionell i det att jag gillar när datorn bootar!

😊

Visa signatur

Gigabyte Z390 I AORUS PRO | i7 8700K | Noctua NH-U9B SE2 | Corsair Obsidian 250D | EVGA Supernova G3 650W | Samsung 860 EVO 1TB | Corsair 32GB DDR4 | MSI GTX 1070 Ti 8GB ARMOR | Win 10 Home 64-bit | Xtrfy K3

Permalänk
Medlem

Jag tycker om ljus i datorn, men inte på/i komponenterna, satte en vit LED slinga i toppen av burken, den funkar bra. Just RGB fläktar tycker jag får oförtjänt mycket skit just pga hur de marknadsförs i regnbågens alla färger. Om man sätter dem till att bara visa en neutral färg eller vitt tycker jag inte det ser så farligt ut, men hade personligen inte betalat för sämre fläktar till högre pris för just ljusfunktionen.

Smaken är som baken dock, och fullt möjligt att jag inte hade uppskattat 'cleana' byggen lika mycket om jag inte hade kunnat ställa dem brevid vad i min mening är monstruösa byggen, så det är ju i inte endast negativt.

I de fall det får en direkt, seriös, negativ effekt på prestandan som i det här fallet är det ju tragiskt. Men jag tänker inte vara surgubben som sitter och kommenterar varje nyhet med RGB som bevis på ungdomens korruption och förtappning - det sköter så många andra här med en närmast manisk dedikering.

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av aToria:

Jag tycker om ljus i datorn, men inte på/i komponenterna, satte en vit LED slinga i toppen av burken, den funkar bra. Just RGB fläktar tycker jag får oförtjänt mycket skit just pga hur de marknadsförs i regnbågens alla färger. Om man sätter dem till att bara visa en neutral färg eller vitt tycker jag inte det ser så farligt ut, men hade personligen inte betalat för sämre fläktar till högre pris för just ljusfunktionen.

Smaken är som baken dock, och fullt möjligt att jag inte hade uppskattat 'cleana' byggen lika mycket om jag inte hade kunnat ställa dem brevid vad i min mening är monstruösa byggen, så det är ju i inte endast negativt.

I de fall det får en direkt, seriös, negativ effekt på prestandan som i det här fallet är det ju tragiskt. Men jag tänker inte vara surgubben som sitter och kommenterar varje nyhet med RGB som bevis på ungdomens korruption och förtappning - det sköter så många andra här med en närmast manisk dedikering.

Vi alla har väl något lysande i våra burkar! Jag kan tycka att det är lite småtrevligt med något litet sken i mörkret. Men det är ju samtidigt lite tacksamt att skoja med exemplen där det gått för långt, och logiskt sett känns det ju dumt att ha lampor på någon komponent som man vill hålla så kall som möjligt.

Alla trender har väl sin ultimata peak, och när datorkomponenter slutar fungera som annat än lamphållare har man kanske nåt vägs ände på frågan - När blir det för mycket?

Skrivet av aToria:

RGB som bevis på ungdomens korruption och förtappning

Ha ha!

Visa signatur

Gigabyte Z390 I AORUS PRO | i7 8700K | Noctua NH-U9B SE2 | Corsair Obsidian 250D | EVGA Supernova G3 650W | Samsung 860 EVO 1TB | Corsair 32GB DDR4 | MSI GTX 1070 Ti 8GB ARMOR | Win 10 Home 64-bit | Xtrfy K3

Permalänk
Skrivet av aToria:

.. tänker inte vara surgubben som sitter och kommenterar varje nyhet med RGB som bevis på ungdomens korruption och förtappning - det sköter så många andra här med en närmast manisk dedikering.

Haha, nja. Alltså, så pass långt kommer jag nog aldrig dra det. Men jag fattar vad du säger. En del bara måste bara få överdramatisera allt.

Visa signatur

Dator | Skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av @ndreas...:

Haha, nja. Alltså, så pass långt kommer jag nog aldrig dra det. Men jag fattar vad du säger. En del bara måste bara få överdramatisera allt.

Haha, ja jag hoppar gärna in i en tråd om just RGB dumheter som denna och pissar lite bensin på elden!

Blir bara mest trött av att läsa kommentarer i alla nyheter om ny hårdvara som fungerar ok men råkar ha RGB. Dels för att det är så lågt hängande frukt och blir fort väldigt enformigt, men också för att det till 90% är preaching to the choir för ryggdunkningar.

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ