Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Hjälp med configuration av router(s) - får dålig hastighet över wifi

Permalänk

Hjälp med configuration av router(s) - får dålig hastighet över wifi

Vi bor ute i bonna buschen och har idag adsl-30 via telia... med världens sämsta gateway enligt mig...
Nämligen en technicolor-TG799vn v2.
Till den har vi med kabel kopplat en dlink router 3i1 dir-809 som accespoint,eftersom vår gateway är intryckt i ett hörn längst bort i huset (som i övrigt är generöst utrustat med väggar, dörrar,en kakelugn samt 2 murstockar.)
Bara det är ju en bidragande orsak till ostabilt wifi...

Resultat 1:
Kabel från lan-port på gtw till lan-port på router, ingen konfigurering i varesig gtw eller router. (funkat bäst av alternativen men ändå inte bra.)

2. Vi testade att brygga gtw från telia o kopplat kabel från lan-port 4 på gtw/modem till internet-port på d-linken. Det blev inte bättre alls.

3. Tog bort bryggningen av gtw och satte d link som ap o drog sladd från lan till lan. Gick in d-linken och gav den en statisk ip adress, samt ping testade med lyckat resultat, bytte lösen och ssid på wifi,samt ställde in kanaler etc. Bytte till samma ssid och lösen i gtw och ställde in lämplig kanal för wifi, stängde av kopplade ihop allt och startade upp.

Men det hjälper inte? Vad tusan är de som inte fungerar stämmer?
Kan någon svara på vad jag ska göra i respektive produkt för att detta ska fungera?
Det är wifi nätet det handlar om i detta fallet,vårat 4g-nät (som är kasst i övrigt är 5ggr bättre än resultatet vi får med gtw och router??

Problemet är inte räckvidden, den är det inget fel på. Jag vet att både gtw och d-link sänder ut nät.
Problemet är bara att ena sekunden fungerar det hur bra som helst med mätning från bredbandskollen på 16/mbps, för att i nästa sekund knappt komma upp i 1/mbps! Då sitter jag i rak linje med d-linken ca 6 meter ifrån mig.

Snälla hjälp mig med koppling samt konfigurering..För jag har verkligen gett upp hoppet nu?!
Vi är beroende av wifi-samtal, samt jag studerar på distans och är verkligen beroende utav att nätet fungerar!

Kopplar jag kabel mellan dator och gtw och kollar hastighet så ligger den oftast mellan 10-14/mbps.

Mvh Diesel-doris

Redigerad samt kompletterad!
Permalänk
Medlem

Kan du inte prova att ta bort tg799 routern och koppla din dlink direkt istället?

Permalänk
Medlem

Beskriv problemet närmare. Funkar det inte alls eller strular det ibland? Funkar det alltid felfritt via kabel från dator direkt i gtw? Vad händer när det inte fungerar, kan du tex pinga routern då eller funkar inte det heller?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Medlem

Flytta ifrån buschen till the oh so sweet fiber!

Permalänk
Medlem

Köp en riktig AP och inte en router...

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Har också telia ADSL (för det finns verkligen inga alternativ hos oss). Dock har jag inte ens packat upp telia-routern, utan kör direkt adsl-modem (någon för 3-400 :- från kjell&co jag köpte senast blixten slog ut den förra) till min router. Att det är bra är fel ord att använda, känns som hastighet och stabilitet försämrats på sistone, men det fungerar. Dock är 4g nätet bättre även om vi har dålig mottagning.

Vad får du för hastighet? Jag har förlikat mig med att vi inte får mer än 10mbps från telia numer...

Permalänk

Kan vara så att du har någon elektrisk störning t.ex motorer och mikrovågsugnar brukar vara duktiga på att störa ut iaf 2.4ghz nätet i sin omgivning.

Vet inte hur det påverkar 5ghz nätet men inte omöjligt att de också påverkas.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Inaktiv

Har du någon större radio/tv/mobilmast i närheten?.
Det kan vara den som stor ut samt ger er konstiga sjukdomar med tiden

Permalänk
Skrivet av Lejman84:

Kan du inte prova att ta bort tg799 routern och koppla din dlink direkt istället?

Vi har ju prövat att brygga men ingen skillnad, vi har ju tv från telia också så måste ju ha telia gateway för att få tillgång till tvn

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av anon298854:

Har du någon större radio/tv/mobilmast i närheten?.
Det kan vara den som stor ut samt ger er konstiga sjukdomar med tiden

Den närmaste masten är ca 1 mil härifrån, vi misstänker att det är kabeln mellan telestolpen och huset som ställer till det. Vid en storm för ett par år sedan föll ett träd över ledningen o delade den i 2 delar. Den är nu reparerad med något som liknar sockerbitar fast det är ju inte sockerbitar... det ser ut som att dem bara knutit ihop ändarna och satt "sockerbitar" i ändarna. Kabeln är heller inte spänd utan hänger och svajar med vinden typ...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast

Har lite svårt att förstå vad grundproblemet är här? Är det att hastigheten är för låg till internet via kabel eller är det att just WiFi är långsamt oavsett om du använder Telias eller D-links router?

Om du menar att hastigheten till internet via kabel är för låg med respektive router är det enda du kan göra att be Telia felsöka uppkopplingen, men då ska du också ligga under deras specificerade minimum-hastighet för ditt abonnemang.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av danwi:

Har också telia ADSL (för det finns verkligen inga alternativ hos oss). Dock har jag inte ens packat upp telia-routern, utan kör direkt adsl-modem (någon för 3-400 :- från kjell&co jag köpte senast blixten slog ut den förra) till min router. Att det är bra är fel ord att använda, känns som hastighet och stabilitet försämrats på sistone, men det fungerar. Dock är 4g nätet bättre även om vi har dålig mottagning.

Vad får du för hastighet? Jag har förlikat mig med att vi inte får mer än 10mbps från telia numer...

Känner igen det där, telia drog fiber här för ett par år sedan... fast vi bor tyvärr 800meter fågelvägen bort så vi fick ingen fiber här i vår lilla sidoby... Nu väntar vi på att ip only ska komma o gräva... men enligt första utskicket skulle det redan funnits fiber här men nu sträcker sig planen in på sommaren 2020 så vi får väl se hur det blir. ..

Upplever också många ggr att 4g nätet är bättre ur surfsynpunkt än vårt wifi... Då vi har obefintlig mottagning här så är vi ganska beroende utav vårat wifi. Samt att jag studerar på distans och verkligen behöver ha tillgång till internet!
Upplever våran uppkoppling som svajigt ena mätningen kan visa 16/mbps för att i nästa sekund knappt komma upp i 1/mbps... väldigt störande om du frågar mig, tycker det blir värre vid blåst samt regn också... därav större misstanke gällande ingående telekabel...

Hur fubgerar det med att ha annan gateway/router än telias? Hade gärna sluppit deras värdelösa gateway om det inte vore för att vi har tv via dem också... men om man skaffar en router med modemfunktion borde väl en sådan fungera minst lika bra som en technicolor...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

citerar...

Skrivet av Snakebiite91:

Vad tusan är de som inte fungerar?

Du skriver ingenstans vad problemet är eller vad som fungerar bättre med det ena eller andra alternativet.

Edit:
fungerar det inte alls?
går det långsamt?
långa svarstider?
tappade uppkopplingar?
dålig färg på skärmen?
osv.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Skrivet av mikgus:

citerar...

Du skriver ingenstans vad problemet är eller vad som fungerar bättre med det ena eller andra alternativet.

Edit:
fungerar det inte alls?
går det långsamt?
långa svarstider?
tappade uppkopplingar?
dålig färg på skärmen?
osv.

Nä förlåt, var väldigt irriterad samt en aning trött vid trådstart! Ehm...

Problemet är som så att om vi bara har gateway inkopplad sen en kabel till datorn kan vi väl i bästa fall komma upp i ca 14/mbps, men det är väl antagligen inte så illa för adsl 30, i en kåk från 1900-talets början med gamla kopparledningar...
Vi har även tv via telia men det är inget vi upplever problem med, kan dock bero på att vi mer än sällan koölar på den.

Det vi upplever störst problem med är vårat wifi-nät, det verkligen kommer och går, ena sekunden kan man via mätning på bredbandskollen komma upp i 16-18/mbps, för att i nästa sekund gå ned till knappt 1/mbps...
Vårat telefonjack är placerad allra längst bort i ett hörn på östra sidan av huset, som i övrigt inte har annat än väggar, dörrposter samt 2 murstockar och en kakelugn. Det i sig är ju en stor bidragande orsak till att signalen på wifi är dåligt - vår lösning på det var att köpa en dlink- router med 3i1 funktion.
Denna har vi med hjälp utav wifi-analyzer placerat ut i husets ända öppna punkt med kabel mellan gtw och d-link, samt ställt in de olika frekvenserna på de bäst lämpade kanalerna. Vi har även loggat in på gtw och gett wifinätet samma ssid och lösenord som d-linken.

Problemet är bara att uppkopplingen kommer och går i ett... Ena stunden kan man sitta o kolla youtubeklipp utan några som helst problem för att i nästa sekund inte ens kunna ladda en hemsida eller kommentarsfält på fb...
Vad detta beror på vet jag inte, antingen beror det på den "lagade" kabelandlutningen mellan husnock och telestolpen, alt är det någon konfiguration i gtw alt router jag missat eller gjort fel...

Just nu är d-linken satt som AP och är kopplad med kabel lan till lan samt att jag gett den en egen ip adress.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Kan vara så att du har någon elektrisk störning t.ex motorer och mikrovågsugnar brukar vara duktiga på att störa ut iaf 2.4ghz nätet i sin omgivning.

Vet inte hur det påverkar 5ghz nätet men inte omöjligt att de också påverkas.

Centralt i huset har vi en luftvärmepump, skulle vara ifall det beror på den i så fall. Men har aldrig upplevt den som ett problem då, hastigheten och mottagningen är som bäst när man sitter i soffan under den. Men det ska defenetivt tas i beaktande, finns det måhända något sätt att utesluta ifall den är en bidragande orsak, räcker det med att man bara stänger av den?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av mikgus:

citerar...

Du skriver ingenstans vad problemet är eller vad som fungerar bättre med det ena eller andra alternativet.

Edit:
fungerar det inte alls?
går det långsamt?
långa svarstider?
tappade uppkopplingar?
dålig färg på skärmen?
osv.

Har skrivt mer ingående info i TS nu men det primära problemet är att wifi-nätet är svajigt, går från 16/mbps till knappt 1/mbps i en handvändning.
Men jag kopplas sällan av nätet eller så utan uppkopplingen är kvar, fast näst intill obefintlig för att i nästa sekund fungera igen, då utan att man ens förflyttat sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Sisyfos:

Har lite svårt att förstå vad grundproblemet är här? Är det att hastigheten är för låg till internet via kabel eller är det att just WiFi är långsamt oavsett om du använder Telias eller D-links router?

Om du menar att hastigheten till internet via kabel är för låg med respektive router är det enda du kan göra att be Telia felsöka uppkopplingen, men då ska du också ligga under deras specificerade minimum-hastighet för ditt abonnemang.

Med kabel är det inga större problem, ligger stabilt mellan 10-14/ mbps, och mycket mer kan man väl inte hoppas på med adsl 30 i en gammal kåk från tidigt 1900-tal med kopparledningar, o lindade kablar.

Utan problemet är vårat svajiga wifi, går från plus till 0 i en handvändning...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av ecce:

Beskriv problemet närmare. Funkar det inte alls eller strular det ibland? Funkar det alltid felfritt via kabel från dator direkt i gtw? Vad händer när det inte fungerar, kan du tex pinga routern då eller funkar inte det heller?

Skickades från m.sweclockers.com

Min uppfattning är att det fungerar relativt friktionsfritt kabelanslutet, upplever sällan några problem med sändning på tv:n samt de ggr vi anslutit dator så har det fungerat.
Har dock ingen port för nätverkskabel på min dator, så sällan jag använder mig utav de fasta nätet.

Gällande de här med ping så är jag inte så jättehaj på det området. Men när jag konfigurerade d-linken från router till accespoint så gav jag värddatorn en statisk ip adress samt att jag gav även AP en egen ip-adress, därefter pingtestade jag i kommandotolken och det fungerade.

Permalänk
Medlem

Men om du testar med dlinken utan Telia routern, får du bättre wi-fi då? Hur långt ifrån routern är datorn som du testar med? Är det några tjocka väggar emellan?

Det går att ha tv utan Telias router, men du måste ändra lite inställningar i din nya router (och den måste förstås Klara det) Kan kolla hur jag gjorde när jag kommer hem om det är av intresse.

Permalänk
Medlem

Eftersom du har tillräckligt bra uppkoppling via kabel så är det inget fel med telefon linan till huset.
Om du vill ha bättre hastighet så stäng av Telia TV boxen, den tar c:a 8 mbit.
Problemet ligger helt i Wifi nätet.

Jag skulle börja med att sätta olika SSID på Telia och D-link, så du vet vilken du är uppkopplad mot när du testar. Kan ju hända att din wifi klient växlar mellan dessa.
Sen skulle jag testa i samma rum som D-Link finns och se till att jag har fri sikt mot den. Om detta är svajigt så är antingen D-Link eller sladden till den som är problemet.

Murstockar och kakelugnar är det som wifi har svårast att tränga igenom. Så om du har en sådan mellan dig och Accesspunkten kan det nog bli lite svajigt.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Skrivet av Prelatur:

Eftersom du har tillräckligt bra uppkoppling via kabel så är det inget fel med telefon linan till huset.
Om du vill ha bättre hastighet så stäng av Telia TV boxen, den tar c:a 8 mbit.
Problemet ligger helt i Wifi nätet.

Jag skulle börja med att sätta olika SSID på Telia och D-link, så du vet vilken du är uppkopplad mot när du testar. Kan ju hända att din wifi klient växlar mellan dessa.
Sen skulle jag testa i samma rum som D-Link finns och se till att jag har fri sikt mot den. Om detta är svajigt så är antingen D-Link eller sladden till den som är problemet.

Murstockar och kakelugnar är det som wifi har svårast att tränga igenom. Så om du har en sådan mellan dig och Accesspunkten kan det nog bli lite svajigt.

Ah, okej, det är själva gatewayen som befinner sig bakom skymd bakom murstock samt kakelugn.
Är ju till stor del därför vi skaffade d-linken.
D-linken är idag centralt i hallen/vardagsrummet kopplad med nätverkskabel till lan-port.
Funderar på om det inte borde bli bättre om man stängde av Wifi på gateway och bara använde de som AP:n sänder ut?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Lejman84:

Men om du testar med dlinken utan Telia routern, får du bättre wi-fi då? Hur långt ifrån routern är datorn som du testar med? Är det några tjocka väggar emellan?

Det går att ha tv utan Telias router, men du måste ändra lite inställningar i din nya router (och den måste förstås Klara det) Kan kolla hur jag gjorde när jag kommer hem om det är av intresse.

Kolla gärna upp vad ni har, vi ska någongång under 2019/2020 få fiber draget hit via ip-only så vi behöver ändå skaffa oss lite bättre hårdvaror!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Snakebiite91: hej igen, lite fördröjt svar :-/
Jag kan enbart svara för internet-delen, det är den enda ”tjänst” vi har via telejacket. Och internet har fungerat problemfritt med ”3e parts adsl modem”. Sedan vågar jag ej svara för vad som händer med er andra tjänst...

Permalänk
Skrivet av danwi:

@Snakebiite91: hej igen, lite fördröjt svar :-/
Jag kan enbart svara för internet-delen, det är den enda ”tjänst” vi har via telejacket. Och internet har fungerat problemfritt med ”3e parts adsl modem”. Sedan vågar jag ej svara för vad som händer med er andra tjänst...

Det är ingen fara! Tror faktiskt att vi fått ordning på det hela nu! Bryggade modemet och kopplade in router från port4 på telias till internet port på router sedan tryckte jag bara av wifi funktionen på modemet (routern täcker ändå det området) sedan dess har det varit stabil uppkoppling, bytte även ut telias adsl splitter då vi inte längre brukar fast telefoni, bara det har gjort att vi via fasta nätet även ökat vår hastighet från 14/mbps till 18!

Skickades från m.sweclockers.com