Permalänk
Medlem

Uppgradering, relativt okunnig!

Hej!
Som rubriken lyder så har jag planer på att uppgradera min dator vid Maj-lönen och tänkte att jag kan vara ute i god tid ang. vad ni tycker man ska köpa osv.
Okey så just nu sitter jag på ett 1080ti vilket jag köpte separat för ett tag sedan utan att uppgradera resten vilket är relativt dåligt så nu tänker jag att det är dags att uppgradera hela burken!
Tänkte inhandla ny processor, moderkort, RAM och ett nytt chassi, först kan vi ju ta vad jag använder datorn till för att få lite koll på vad som kan passa för just mig. Jag använder just nu min dator till att spela CS och PUBG men vill även kunna spela de tyngre spelen utan problem, jag streamar till och från och vill därför gärna att det ska gå att göra, vet inte om jag behöver nämna något mer men det är bara hojta om du vill veta något mer. Okej nu till frågorna då:

*Vad bör jag köpa för processor? i7 9700k? i9? Bör jag vänta på nästa gen Ryzen?
*16gb RAM är tillräckligt vad jag har lyckats läsa mig till so far och 32gb är fortfarande ansett lite overkill? Vilka minnen är "bäst"?
*Vilket Moderkort passar bra till detta?
*Finns det chassi som är bättre än andra? Jag kollade på https://www.inet.se/produkt/6902705/fractal-design-meshify-c-... är det något att ha?
*Behöver det köpas extra kylning till detta? Om så är fallet, vad?
*Behöver jag köpa nytt nätagg också? Sitter för närvarande på https://www.inet.se/produkt/6901598/cooler-master-b600-600w?f... vilket jag haft i ca. 3 år kanske!

Vet inte om jag glömt något men det är bara fråga på så svarar jag så väl jag kan, har inte satt mig in i överklockning än men med hjälp är jag redo att testa vid behov.
Tacksam för all input, alla tips, och alla svar.

Permalänk

9900k fler trådar plus hyperthreading.
Aorus moderkort till 9900k.
16gb ram räcker.
Bra vattenkylning till 9900k. Det funkar med noctua d15 luft om man vill men räkna på högre temps ca 5-10c.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

Amd 2700x ... ses som ett förslag mycket kan bytas ut. intel ser onödigt dyr ut

Visa signatur

"That Rally Guy"