Hur tolkar ni orden "i görligaste mån" ?

Permalänk

Hur tolkar ni orden "i görligaste mån" ?

Som i att återställa mark i dess tidigare skick efter man grävt ned en ledning?

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Avstängd

bör väl ha samma betydelse som "I den utsträckning det är möjligt" eller "så långt det är möjligt"

Permalänk
Föredetting

Jag tolkar det som att personen har lite svårt med svenska och försöker säga "i möjligaste mån" utan att lyckas speciellt bra.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Så gott det går. I möjligaste mån.

Skrivet av Meantek:

Jag tolkar det som att personen har lite svårt med svenska och försöker säga "i möjligaste mån" utan att lyckas speciellt bra.

Tror faktiskt att det är korrekt svenska men ett ålderdomligt uttryck.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Man har tagit verbet "göra" och kombinerat det till ett språkligt Frankensteins monster.

Jag instämmer med ovanstående.

Permalänk
Inaktiv

Görligaste mån är ett gammalt uttryck, problemet med uttryck är att de ej är exakt definierade.
Men jag tycker uttrycket är självklart och det är att återställa så bra som de kan och vad som kan anses rimligt.
Frågan ställdes också igår på ett forum, kanske av TS?
https://www.byggahus.se/forum/threads/aterstaellning-efter-gr...

Det finns en hel del lagstiftning runt detta och kapitlet är servitut.
Vissa har åsikten att varje person helt bestämmer över sina marker, inga elkablar, vägar, vattenledningar ska kunna dras igenom. Denna åsikt kan man ha, med ett sådant samhälle så hade vi dock varit tillbaka till 1600 talet eller så. Där vårt rättsväsende har gjort så att markägare kan tvingas låta andra dra saker genom deras marker.
Tänk er en stor markägare som sa nej här ska ingen järnväg passera...Och de skulle få göra en omväg på kanske 10km..

Min poäng med det sista är att i princip ingen behöver bry sig så mycket om de just återställer i görligaste mån. Sedan är det skit att ha en massa kablar dragna i sin mark där man kan bli rejält skadeståndsskyldig om man gräver sönder den. Men alternativ lagstiftning är ej så mycket bättre.

Permalänk
Medlem

Har de grävt fiber så räkna med att det ser ut som bara den och du får typ lägga om gräsmattan hela vägen

Permalänk
Medlem

Det brukar väl betyda att de lägger tillbaka det mesta av jorden där de grävt. Har du lite tur var de försiktiga när de grävde upp gräset så att man kan lägga tillbaka någorlunda.

Men ja, om det är någon som varit och grävt på din tomt så får du nog acceptera att det kommer se förjävligt ut ett tag.