Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Fast 1800x var ganska saftigt prissatt med tanke på att det var en cpu för en "mainstream" sockel.
Vilket iof de lärde sig av när zen+ släpptes.

1800x gav ju bragging rights när den släpptes också. Den var ju inte mycket snabbare än 1700x egentligen.
Men den var top of the line.

Jag är inte partisk. Kolla inte i min sign!

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Tror ni prissättningen på Radeon VII har ngn relevans för priserna på Ryzen 3000?

Permalänk
Medlem

AMD måste få lov att tjäna pengar på sina produkter, annars så kommer deras utveckling att stagnera.
Att de ska vara garanten som ligger lägst i pris hela tiden bara för att pressa Intel och Nvidia så att de i sin tur sänker sina priser är inte en bra sits för dom.
De ligger i bra pris nu för att ta markandsandelar, men på sikt så är det inte hållbart då de behöver bygga upp sina ekonomiska muskler.
Vill man hjälpa till så får man stödja också genom att köpa deras produkter och inte överlåta det åt andra.
Det är konkurrensen som sänker priserna inte att den ena måsta "dumpa" för att få sålt.
Jag har själv från alla tre lagen AMD, Intel och Nvidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

AMD måste få lov att tjäna pengar på sina produkter, annars så kommer deras utveckling att stagnera.
Att de ska vara garanten som ligger lägst i pris hela tiden bara för att pressa Intel och Nvidia så att de i sin tur sänker sina priser är inte en bra sits för dom.
De ligger i bra pris nu för att ta markandsandelar, men på sikt så är det inte hållbart då de behöver bygga upp sina ekonomiska muskler.
Vill man hjälpa till så får man stödja också genom att köpa deras produkter och inte överlåta det åt andra.
Det är konkurrensen som sänker priserna inte att den ena måsta "dumpa" för att få sålt.
Jag har själv från alla tre lagen AMD, Intel och Nvidia.

Det är väl ingen som har sagt att de tvunget skall ligga lägst i pris när marknadsandelarna jämnar ut sig?

Det jag pratar om är att den långsiktiga vägen frammåt är att ligga lägre i pris just nu eftersom marknadsandelar = pengar på lång sikt.

Men få om någon tror nog att det är en självklarhet att AMD kommer fortsätta ligga lägst i pris om marknadsandelar och prestanda är ungefär lika.

Man kan ju hoppas att både Intel och AMD i det läget tävlar om att vara det prisvärda alternativet, och att ingen av dem har sådanna fördelar att kunderna glatt går med på att betala premium.

Sen kommer X86-marknaden alltid vara en sjuk marknad eftersom det bara finns två aktörer.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mill:

Tror ni prissättningen på Radeon VII har ngn relevans för priserna på Ryzen 3000?

Kort svar, nej. Radeon VII har dyra komponenter. Vill minnas (kan dock vara fel) att bara minnena kostar ett par hundra dollar.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Kort svar, nej. Radeon VII har dyra komponenter. Vill minnas (kan dock vara fel) att bara minnena kostar ett par hundra dollar.

Dessutom är själva grafikdelen en betydligt större krets. Svårare att få fram bra yields på den jämfört med de mindre chiplets som Zen2 skall ha, så priserna bör inte vara relaterade överhuvudtaget.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av the squonk:

Det är väl inte bra för oss om AMD tror att dom kan höja priserna

Skickades från m.sweclockers.com

Inte på kort sikt, på lång sikt är det nog bra om de kan få in pengar i kassan.
Mer pengar i kassan ger ju mer pengar till utveckling.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

biostar

Det ser ut som om det börjar droppa in olika moderkort till Ryzen 3000 på Computex och det måste ju komma prosesorer til dem.
https://pcfiend.com/2019/04/25/biostar-teases-next-gen-x570-r...

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem

@Pauls711: Lite konstig kombo bara dyra X570 med 3400G

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pauls711:

Det ser ut som om det börjar droppa in olika moderkort till Ryzen 3000 på Computex och det måste ju komma prosesorer til dem.
https://pcfiend.com/2019/04/25/biostar-teases-next-gen-x570-r...

Intressant med PCIe 4.0 också faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

Lite konstig kombo bara dyra X570 med 3400G

Konstigt men förväntat. AMD har släppt X-styrkretsarna först de senaste generationerna, sen har t.ex. B kommit några månader senare.

Vill man ha ett billigare moderkort i början så får man troligtvis göra som tidigare och köpa ett moderkort från föregående generation, och uppdatera BIOS:et på något sätt (AMD tillhandahåller låne-CPUer för det syftet, men inte smidigaste lösningen kanske).

Permalänk
Medlem

@Pauls711: Ser onekligen intressant ut, men jag tror inte att man ska ha för höga förhoppningar på att moderkorten kommer ha PCIe 4.0 implementerat

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

OK bra då vet vi nu att TR4 kommer funka även till 4000 serien som släpps 2020

https://pcfiend.com/2019/04/25/biostar-teases-next-gen-x570-r...

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

@sesese: är där inte också en bekräftelse på 16/32 för konsument-segmentet?

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

@sweisdapro: Det sägs ju att 4.0 kommer bli kortlivad då 5.0 redan är på väg, så vi får hoppas på PCIe 5.0 stöd istället

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är väl ingen som har sagt att de tvunget skall ligga lägst i pris när marknadsandelarna jämnar ut sig?

Det jag pratar om är att den långsiktiga vägen frammåt är att ligga lägre i pris just nu eftersom marknadsandelar = pengar på lång sikt.

Men få om någon tror nog att det är en självklarhet att AMD kommer fortsätta ligga lägst i pris om marknadsandelar och prestanda är ungefär lika.

Man kan ju hoppas att både Intel och AMD i det läget tävlar om att vara det prisvärda alternativet, och att ingen av dem har sådanna fördelar att kunderna glatt går med på att betala premium.

Sen kommer X86-marknaden alltid vara en sjuk marknad eftersom det bara finns två aktörer.

Dock är det inte vi entusiaster och Gaming Cpu marknaden som ger dom stora vinsterna för Amd utan det är Epyc som är deras viktigaste plattform sedan kommer Konsolerna och Bärbara datorer.

Entusiast Cpu är kanske plats 4-5 som avgör deras budget vinster.

Redan idag är Zen+ 70% VS 30 % Intel i Tyskland enligt Mindfactory enligt Gamers Nexus i USA är det 60% Amd Vs 40% Intel och kollar man i Belgien, Polen mfl så är Amd större just på detta segment.

Dock har inte detta gjort någon markant skillnad på deras totala budget.

Vi Entusiaster på Cpu sidan är för liten marknad.

Jag är övertygad att presterar dom drömsiffrorna som är läckta så kommer dom kosta mer en dagens generation och det måste dom också få göra.

Med tanke på Hypen som varit i 6 månader så kommer självklart AMD utnyttja detta annars är dom inte ett bra företag

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Vill man ha ett billigare moderkort i början så får man troligtvis göra som tidigare och köpa ett moderkort från föregående generation, och uppdatera BIOS:et på något sätt (AMD tillhandahåller låne-CPUer för det syftet, men inte smidigaste lösningen kanske).

borde inte dagens avancerade mobos kunna starta och uppdateras utan cpu eller med en ny cpu som inte stöds? behöver inte vara något avancerat, en bild där man uppmanas stoppa in sitt usb med nya uppdateringen skulle nog fungera rätt bra?

vi borde få se lite cpu på computex eftersom dom ska släppas bara någon månad efter?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

@sesese: är där inte också en bekräftelse på 16/32 för konsument-segmentet?

Jo det står ju tydligt att jag missade det.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

https://videocardz.com/newz/amd-ryzen-7-2700x-50th-anniversar...

VDns autograf skiljer 2700X 50year från en standard 2700X.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

borde inte dagens avancerade mobos kunna starta och uppdateras utan cpu eller med en ny cpu som inte stöds? behöver inte vara något avancerat, en bild där man uppmanas stoppa in sitt usb med nya uppdateringen skulle nog fungera rätt bra?

Det finns absolut moderkort som kan uppdateras utan CPU ("BIOS flashback"), men det är en funktion tillverkarna brukar reservera för de dyrare modellerna. Förfarandet brukar vara att man stoppar i en USB-sticka med BIOS på i en viss USB-port, trycker på en knapp, och sen väntar tills en lysdiod slutar lysa/blinka.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sesese:

https://videocardz.com/newz/amd-ryzen-7-2700x-50th-anniversar...

VDns autograf skiljer 2700X 50year från en standard 2700X.

Lisa Su är en kvinna som nog de flesta här på forumet ser ut till. Men köpa en 2700x just nu känns sådär.. Tänk om 3700X/3900X hade funnits nu, då hade jag köpt en direkt.
Rent samlarvärdemässigt hade en signerad 1800x nog varit mer värd, då den kom med en genombrott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Dock är det inte vi entusiaster och Gaming Cpu marknaden som ger dom stora vinsterna för Amd utan det är Epyc som är deras viktigaste plattform sedan kommer Konsolerna och Bärbara datorer.

Entusiast Cpu är kanske plats 4-5 som avgör deras budget vinster.

Redan idag är Zen+ 70% VS 30 % Intel i Tyskland enligt Mindfactory enligt Gamers Nexus i USA är det 60% Amd Vs 40% Intel och kollar man i Belgien, Polen mfl så är Amd större just på detta segment.

Dock har inte detta gjort någon markant skillnad på deras totala budget.

Vi Entusiaster på Cpu sidan är för liten marknad.

Jag är övertygad att presterar dom drömsiffrorna som är läckta så kommer dom kosta mer en dagens generation och det måste dom också få göra.

Med tanke på Hypen som varit i 6 månader så kommer självklart AMD utnyttja detta annars är dom inte ett bra företag

Är det inte så att just Mindfactory har kampanjer på AMD's grejer rätt ofta? I så fall ger det ju inte en helt representativ bild men att de säljer bra är ju inget snack om.

Vad gäller Epyc så har de ju ännu mindre marknadsandel än på desktop-sidan, så än sålänge är det nog en bra strategi att lägga sig lägre än Intel även där, men om de ökar tillräckligt så tvivlar jag inte på att de kommer höja priserna.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det finns absolut moderkort som kan uppdateras utan CPU ("BIOS flashback"), men det är en funktion tillverkarna brukar reservera för de dyrare modellerna. Förfarandet brukar vara att man stoppar i en USB-sticka med BIOS på i en viss USB-port, trycker på en knapp, och sen väntar tills en lysdiod slutar lysa/blinka.

Då finns det iallafall, borde bara standard tycker jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Är det inte så att just Mindfactory har kampanjer på AMD's grejer rätt ofta? I så fall ger det ju inte en helt representativ bild men att de säljer bra är ju inget snack om.

Har skrivit detta tidigare, de ligger i princip konstant på rea och jag tror de har ett samarbete med just AMD då detta även gäller AMD´s Gpu och inte bara Cpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

https://videocardz.com/newz/amd-ryzen-7-2700x-50th-anniversar...

VDns autograf skiljer 2700X 50year från en standard 2700X.

To be fair, har sett en hel del som skulle köpa den enbart p.g.a autografen.
Tror den mest kommer att säljas som en samlarklenod som de kan lägga på en hylla eller något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om marknadsandelarna varit 40/60 så hade det varit dumt att inte ta premium, men nu är de ju typ 20/80 till Intel's fördel. Så det är en jättechans för AMD att plocka marknadsandelar om de lyckas få till både den bästa och den billigaste produktserien samtidigt.

Om de istället tar Premiumpriser för det så kommer det vara en AMD-logga i SAOL när man slår upp ordet "dumsnål".

Aa jag var lite skämtsam där angående träskallar på ekonomiavdelningen och absolut är det så att om AMD kommer ikapp intel i marknadsandelar så kommer även priset jämna ut sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gigabyte z68p-ds3 | I5 2500K @ 4.3Ghz 1.3v | Corsair Vengeance 1600mhz cl9 | Palit Jetstream 770 4Gb | Samsung 850evo 250GB | Seagate Barracuda 2TB | Arctic Freezer 13 Pro | NZXT H2 | EVGA SuperNOVA G2 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Alla verkar glömma att intel sitter på mycket pengar och resurser. Blir det riktigt krisigt köper dom bara hjälpen dom behöver. Men för AMD är det bra och oss till en början, tror inte intel kommer låta sig själva sjuka iväg för långt innan dom sätter in någon form av krishantering.

Skickades från m.sweclockers.com

Har du informerat Intel om detta? Detta eftersom Intel inte verkar själva veta vad de ska göra trots alla pengar de sitter på.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Har du informerat Intel om detta? Detta eftersom Intel inte verkar själva veta vad de ska göra trots alla pengar de sitter på.

Enligt flera säkra källor hos "huawei" är att Intel är ett minne "blått" se hur Intel aktien faller "baisse"

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Har du informerat Intel om detta? Detta eftersom Intel inte verkar själva veta vad de ska göra trots alla pengar de sitter på.

Som jag skrev kommer dom använda pengarna tids nog, antagligen baserat på hur amds 3000 serie blir. Dom ligger fortfarade först prestanda mässigt och dominerar marknaden även om dom förlorar marknadsandelar så kommer dom inte få panik och börja kasta pengar villt omkring sig än på ett tag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olsson80:

Har skrivit detta tidigare, de ligger i princip konstant på rea och jag tror de har ett samarbete med just AMD då detta även gäller AMD´s Gpu och inte bara Cpu.

De har kampanjer på 9900k / 9700k just nu.

Så de kanske brukar ha kampanjer rent allmänt?

Inte insatt i deras affärsmönster. Om en 2700x är rabatterad med nån hundralapp mot en 9900k (+55%!) är nog inte så viktigt när man redan sparar 1900kr. Mot 9700k är det större skillnad, där processorn "bara" är 900kr dyrare. (tog sverigepriser)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur många datorer är för många?