Klarar en sån här dator Fortnite (låga inställnignar), är för att ge bort gratis till datorlöst barn

Permalänk
Medlem

Klarar en sån här dator Fortnite (låga inställnignar), är för att ge bort gratis till datorlöst barn

Hej jag har en väns son som gärna skulle vilja kunna spela Fortnite och familjen har inte riktigt ekonomin att köpa en dator till honom och insåg att jag har en gammal ståendes som ändå inte är katastrof. Men då jag inte är så himla kunnig och personligen inte spelar fortnite har jag inte riktigt koll på hur pass krävande spelet är.

Specs på datorn jag överväger att ge bort:
Processor: Intel i7-950
Grafikkort: Radeon HD 5830
Ram: 6 GB
Hårddisk: Äldre SSD (inte kollat upp den då den ligger i en låda i förrådet)

Självklart är det ingen ingen dator som kommer prestera länge och bra men frågan är om det skulle fungera alls att spela på tills dem har råd med en vettigare dator till honom?

Måste skaffa en ny processorfläkt om det möjligen kan gå då dess pins som håller fast den gått av.

Anser ni datorn ha möjlighet att klara spelet eller ska jag skicka den på tippen?

//John

Permalänk
Medlem

Minimumkraven för Fortnite är Core i3 2.4 GHz, 4GB RAM samt Intel HD 4000, medan de rekommenderade kraven är en Core i5 2.8 GHz, 8GB RAM samt GTX 660 eller HD 7870.

Din dator når inte riktigt upp till de rekommenderade kraven, men ligger en bra bit över minimumkraven. Så man kan kanske inte dra på allt högsta, men det borde inte vara något problem att köra Fortnite på den.

Permalänk
Medlem

Processorn tror jag kan ha en chans till fortnite men gpun är jag rädd för är rätt körd

Permalänk
Medlem

Det är väl bara att testa för det är ju ett gratisspel?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

@Joppis: Datorn är inte riktigt i drift just nu då processorfläkten är paj, ingen hårddisk monterad och inget operativsystem. Så är en del meck innan man kan testa så tänkte att det är bäst att fråga om råd före jag lägger tid och pengar på att fixa till den!

Permalänk
Medlem

Det borde funka på medium / low settings. Fortnite fungerar rätt hyggligt på gamla grafikkort. Har kört på både GTX560 (som jag tror är runt HD5830 i prestanda) och GTX660.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Sök på youtube efter följande
Fortnite / ATI Radeon HD 5850 / i7 860 / 8gb ram / 1080p-LOW-EPIC

Där får du en bra uppfattning om hur det kommer fungera. Sen kan du ju köra i 720p om du vill boosta fps ännu mer. Men det kommer gå utmärkt, vissa framedrops då och då kanske, men fortnite är oerhört lättdrivet.

Visa signatur

^_^

Permalänk
Medlem

@Johsjo: Inga problem, skulle rekommendera 1280x720 Medium (No Shadows) så får du runt 60FPS

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem

Tack för feedbacken allihopa! Då ska jag se om det går att blåsa liv i gamla burken så kommer han nog bli riktigt glad!