Att skriva namnet i Japanska Katakana?

Permalänk
Medlem

Att skriva namnet i Japanska Katakana?

Goddagens,

Jag ska köpa lite prylar till aikido och har hittat en vettig butik på nätet där man för en billig slant kan få en liten brodering på Hakama med namnet på kläderna. Dock är min Japanska lite rostig (Fine, obefintlig)..

När man ska skriva namnet Erik, blir det (Erikku) bäst översatt i Katakana till エリック (Hoppas den teckenuppsättningen syns här) eller finns det något bättre sätt att skriva?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

エーリック är nog bättre då エリック är närmare engelskt uttal av "Eric" med kort E-ljud i början.

EDIT: Vid närmare check så verkar エリク vara det som Erik översätts till om man kollar på Wikipedia.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrudder:

エーリック är nog bättre då エリック är närmare engelskt uttal av "Eric" med kort E-ljud i början.

Hm ok, jag hänger med i resonemanget där lite. Ja det är ju skillnad på uttalet mellan svenska och Engelska Erik. Men du har satt ー efter エ (e). Jag är jättedålig på japanska allmänt för att inte tala om uttal, men är det ett tecken i katakana eller påvisar den annat uttal med samma bokstav/tecken?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Hm ok, jag hänger med i resonemanget där lite. Ja det är ju skillnad på uttalet mellan svenska och Engelska Erik. Men du har satt ー efter エ (e). Jag är jättedålig på japanska allmänt för att inte tala om uttal, men är det ett tecken i katakana eller påvisar den annat uttal med samma bokstav/tecken?

Det förlänger vokalen innan så uttalet blir längre, I motsats till ッ (inte samma sak som ツ) som förkortar vokalen innan. Ett exempel på det senare i svenskan är hur vi använder dubbla konsonanter för samma sak (dam vs damm t.ex.).

Här är en wikipedialänk till kungen Erik Eriksson som stavas エリク (Eriku) エーリクソン (Érikuson).

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

エリク så skulle de skriva ditt namn i Japan om du var där (エ=E リ=RI ク=KU). kan inte ge mer källor eller förklaringar mer än att jag bodde i Tokyo lite över ett år och gick i språkskola då

Permalänk
Medlem

@Shrudder & @Daast

Stort tack för hjälpen Då blir det lite nya leksaker inom snar framtid

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova