Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Redigera 4K-film på i7-4790 med GTX 1030?

Permalänk
Medlem

Redigera 4K-film på i7-4790 med GTX 1030?

Hej, har försökt få egna 4k-filmer från Mavic 2 pro att hanteras av min stationära Dell Intel i7-4790 3.6 GHz 32GB ram. Intel HD Graphics 4600.
Det funkar bara när jag går ner i upplösning och spelar in i 2,7k. Detta gäller även redigeringsprogram som Premier Pro.
Var kan flaskhalsen troligen vara? Har försökt med ASUS GeForce GT 1030 2GB men ingen skillnad.
Har försökt hitta nåt GTX low profile grafikkort (Dellen är SFF) men inte lyckats. Nåt förslag på kort?

Dji har ett forum för alla drönarfrågor men de kör uteslutande Macintosh och där verkar problemet inte existera.

/Jonas

Förtydligade från "4k i PC?"/Thomas Y
Permalänk
Medlem
Skrivet av vmjonas:

Hej, har försökt få egna 4k-filmer från Mavic 2 pro att hanteras av min stationära Dell Intel i7-4790 3.6 GHz 32GB ram. Intel HD Graphics 4600.
Det funkar bara när jag går ner i upplösning och spelar in i 2,7k. Detta gäller även redigeringsprogram som Premier Pro.
Var kan flaskhalsen troligen vara? Har försökt med ASUS GeForce GT 1030 2GB men ingen skillnad.
Har försökt hitta nåt GTX low profile grafikkort (Dellen är SFF) men inte lyckats. Nåt förslag på kort?

Dji har ett forum för alla drönarfrågor men de kör uteslutande Macintosh och där verkar problemet inte existera.

/Jonas

Upp med aktivitetshanteraren och kolla vad som slår i taket.
Det kan ju lika gärna vara lagring eller CPU.

Permalänk
Medlem

Vad kör den för codec i 4K, H265/HEVC? Låter som om uppspelningsprogrammet kanske inte har stöd för hårdvaruaccelerering via GPU och CPU:n inte riktigt räcker till. 1030 ska ha stöd för HEVC så tvivlar på att det kommer hjälpa byta till något annat.

Permalänk
Medlem

Intel HD Graphics 4600 är så klart inget du kan använda för att redigera 4K med: https://benchmarks.ul.com/hardware/gpu/Intel+HD+Graphics+4600...

För ditt GT 1030 verkar minnesstandarden ha stor betydelse: https://www.gamersnexus.net/hwreviews/3330-gt-1030-ddr4-vs-gt... men oavsett skulle jag inte heller säga att det räcker för att redigera 4K.

Som andra säger, kollar vad som flaskar. Uppgradera därefter.
Lycka till!

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

@vmjonas: om du bara ska visa videorna rekommenderar jag VLC. Det löste problemet för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Intel HD Graphics 4600 är så klart inget du kan använda för att redigera 4K med: https://benchmarks.ul.com/hardware/gpu/Intel+HD+Graphics+4600...

För ditt GT 1030 verkar minnesstandarden ha stor betydelse: https://www.gamersnexus.net/hwreviews/3330-gt-1030-ddr4-vs-gt... men oavsett skulle jag inte heller säga att det räcker för att redigera 4K.

Som andra säger, kollar vad som flaskar. Uppgradera därefter.
Lycka till!

Går alldeles utmärkt att redigera 4K video med HD Graphics 4600, blir bara något sämre mot ett dedikerat kraftfullt grafikkort.

Dina länkar berättar om spelprestanda, vilket inte är applicerbart i detta sammanhang.

En del videoprogram kan använda GPU för vissa beräkningar, men skillnaden mellan tex ett slött 1030, och ett säg RTX2080ti är bara ca 15-20% För max prestanda räcker ett GTX1050ti sen blir det inte det minsta bättre, men förutom detta agerar bara GPU som en dum bildvisare så HD Graphics 4600 funkar bra. vet inte vad TS har för problem men det borde inte vara grafikkortet.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av vmjonas:

Hej, har försökt få egna 4k-filmer från Mavic 2 pro att hanteras av min stationära Dell Intel i7-4790 3.6 GHz 32GB ram. Intel HD Graphics 4600.
Det funkar bara när jag går ner i upplösning och spelar in i 2,7k. Detta gäller även redigeringsprogram som Premier Pro.
Var kan flaskhalsen troligen vara? Har försökt med ASUS GeForce GT 1030 2GB men ingen skillnad.
Har försökt hitta nåt GTX low profile grafikkort (Dellen är SFF) men inte lyckats. Nåt förslag på kort?

Dji har ett forum för alla drönarfrågor men de kör uteslutande Macintosh och där verkar problemet inte existera.

/Jonas

Menar du att tex Premier Pro inte kan öppna 4K filen alls, vad får du för felmeddelande?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Går alldeles utmärkt att redigera 4K video med HD Graphics 4600, blir bara något sämre mot ett dedikerat kraftfullt grafikkort.

Dina länkar berättar om spelprestanda, vilket inte är applicerbart i detta sammanhang.

En del videoprogram kan använda GPU för vissa beräkningar, men skillnaden mellan tex ett slött 1030, och ett säg RTX2080ti är bara ca 15-20% För max prestanda räcker ett GTX1050ti sen blir det inte det minsta bättre, men förutom detta agerar bara GPU som en dum bildvisare så HD Graphics 4600 funkar bra. vet inte vad TS har för problem men det borde inte vara grafikkortet.

Hmm...det där håller jag inte alls med om. Absolut, Premier Pro tenderar kräva mer av CPUn än av GPUn, men balansen däremellan är också viktigt. Kör du en långsam processor, kör ett långsamt grafikkort. Och så motsatsen. Färre högre klockade kärnor än många lägre klockade på CPUn ger också bättre resultat. Men att påstå att skillnaden är försumbar mellan en intererad GPU och tex ett 1080/2080 ti är bara en dum kommentar att fälla.

Men ja, länkarna är till spel så det var fel. Här kommer en bättre: https://www.pugetsystems.com/recommended/Recommended-Systems-...

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

@Aje: OK Premier Pro har blivit bättre minsann, var rätt små skillnader tidigare.
Dock ser att jag kollade på After Effects https://www.pugetsystems.com/recommended/Recommended-Systems-...
Här är det inga större skillnader.

Dock de olika prestandaskillnaderna gäller när man kör mycket effekter i Premier Pro, bara klippa och klistra och liknande märker man inte mycket mellan grafikkort

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Inaktiv

@vmjonas Transcoda (alltså konvertera) videoklippen till Gopro Cineform, och redigera dem istället. Cineform är mycket effektivare när man redigerar

Permalänk
Medlem

Du kan också prova proxy editing. Det innebär att videoredigeringsprogrammet kodar om till lägre upplösning för redigeringen, sen när du exporterar används originalfilerna. Tar lite tid att koda om förstås, men redigeringen kan göras på datorer som inte klarar av att rendera 4K i realtid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

@acana79: OK Premier Pro har blivit bättre minsann, var rätt små skillnader tidigare.
Dock ser att jag kollade på After Effects https://www.pugetsystems.com/recommended/Recommended-Systems-...
Här är det inga större skillnader.

Dock de olika prestandaskillnaderna gäller när man kör mycket effekter i Premier Pro, bara klippa och klistra och liknande märker man inte mycket mellan grafikkort

Absolut, för bara klippa och klistra klarar man sig med betydligt enklare komponenter, men då är frågan varför man isf använder sig av Premiere Pro överhuvudtaget?

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014