Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Pålitlig extern hårddisk köpråd

Permalänk
Medlem

Pålitlig extern hårddisk köpråd

Är ute efter en extern hårddisk på 500GB/1TB. Högsta prio är att den är pålitlig, hastighet sekundärt. Vad har ni för tips?

Permalänk
Medlem

@aoeen: Det finns inga mer pålitliga än andra!
Bakckup på backupen är det som gäller om det ska vara pålitligt!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk

Western Digitals Black Serie anses väl som bra och pålitlig. Om den nu idag går att få tag i som 500GB variant? Sätt den i ett externt hårddiskchassie så har du en extern hårddisk. Tycker personligen att det är bättre att själv välja innehållet i en extern hdd än att bara köpa vad tillverkaren har placerat i den externa hårddisken.

Även WD Red Serie anses väl som hyfsad. WD Green Serie är strömsnål och sval. Personligen skulle jag köpa en hdd-docka och sätta någon av ovanstående hdd i den.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

@aoeen: Det finns inga mer pålitliga än andra!
Bakckup på backupen är det som gäller om det ska vara pålitligt!

Yep, det räcker med att man tappar den externa (från ganska låg höjd tom) för att den ska vara rökt om man har otur. Tex har en i en väska som man råkar hantera lite oförsiktigt.

Men ju mindre disk desto tåligare så gå på en 2.5" gärna extra stötdämpad så minskar man den risken lite.

SSD:er är bra på att tåla stötar, men spänningssätter man den inte tillräckligt ofta så tappar den data efter ett tag, så inte bra för långtidsbackup. Men även en SSD kan dö av andra orsaker helt utan förvarning.

Permalänk
Skrivet av SAFA:

Yep, det räcker med att man tappar den externa (från ganska låg höjd tom) för att den ska vara rökt om man har otur. Tex har en i en väska som man råkar hantera lite oförsiktigt.

Men ju mindre disk desto tåligare så gå på en 2.5" gärna extra stötdämpad så minskar man den risken lite.

SSD:er är bra på att tåla stötar, men spänningssätter man den inte tillräckligt ofta så tappar den data efter ett tag, så inte bra för långtidsbackup. Men även en SSD kan dö av andra orsaker helt utan förvarning.

Att vanliga mekaniska hdd är känsliga för stötar är väl allmänt känt. Hade en oerhörd tur när en av mina katter råkade dra ner en 3,5" hdd från bordet rakt ner i golvet dvs fritt fall i 75 cm och den verkar inte ha tagit någon skada.

SSD och likaså flash minnen typ USB minnen har åtminstone jag hört att man måste använda åtminstone en gång per år för att de inte ska tappa minnet. Hittade ett gammalt USB minne som inte varit använt sedan 2013 dvs i 6 år så jag tog för givet att det lagrade på minnet var borta. Men allt fanns kvar! Definitivt INGET jag rekommenderar dock!!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har också med vilken generation flash-minne USB-minnet hade i sig - är det SLC minne så har det förutsättning för mycket längre lagringstid innan påverkan än tex. dagens med TLC-minne och nu snart med QLC-minne - innehållet i SD-minne och USB-stickor spegalr alltid innehållet på vad som tillverkas hos de olika noderna i flash-minnestillverkningen - SD-minne och USB-stickorn är ju ändå fabrikernas 'avfallshantering' av sekunda minneschip som inte kvala in kvalitetsmässigt för SSD/M.2 lagring och embedded-användning som mobiltelefoner.

Till detta påverkas av hur varm minnet var när datat skrevs och hur kall det har förvarats - och bara det i hur varm/kall chipet är vid skrivning och senare förvaring kan ge en span på rentension-tiden från 10 år till bara några veckor... - det är så stort span att det kan ha mer påverkan än om minnena är av SLC, MLC eller TLC-typ om de används och/eller förvaras i mer extrema temperaturer - personligen har jag sett att det är klart problematiskt att skriva och ibland faktiskt ger trasiga filer när man försöker spara screen-shot från mätinstrument direkt på sticka när man är i minusgradig miljö och stickan aldrig får någon värme i sig... där handlar det om att kopiera över stickans innehåll så fort det bara går då det räcker med timmars väntan så blir det mer fel... till och med gamla 3.5" disketter är mer pålitliga i dessa sammanhang...

---

snurrdisk:

Ja snurrdiskar anses ömtåliga men ändå blir man förvånad ibland i hur mycket de tål - speciellt om det är laptopdiskar då jag sett laptopar med dito i sig ramlat från taket av 2 meter hög rackstativ rätt ned på betong-golv med sprucken plast mm. som följd - men disken klarade sig och fortfarande 3 år senare trots att laptopen nu i fråga ser ut som den har släpats efter en bil...

Att moderna laptop-diskar (även somliga 3.5-tums diskar) ha accelerometrar och kan indikera fritt fall och även vältning och då snabbparkerar läsarmen innan krash-stöten kommer, har nog räddat många mekaniska diskar.

man kan också ställa frågan - hur många har egentligen själv eller i bekantskapskretsen råkat ut för en trasig laptopdisk för att det tappats i golvet och annan grov misshandel som incheckad laptop i bagage vid flygresor. - jag kan bara minnas 1 tillfälle med en arbetskollega som just hade stoppat in laptopen i incheckad bagage vid flyg - då var också skärmen spräckt efter resan och tiden runt milleniumskiftet - minns också att det bara skramlade av mindre bitar inne i sagda laptopdisk (skivorna var under en period - ja, kanske ännu idag - gjorda i glas) och inget man ens behövde fundera på att försöka skicka till diskräddningsföretag...