Råd om billig och lite redundant lagring

Permalänk
Medlem

Råd om billig och lite redundant lagring

Hej,

Behöver kloka råd ifrån smarta människor...

Filmar en hel del med drönare och digitalkamera, ca 200-300 GB per vecka. Vad är lämpligaste lösning för en lokal masslagring? Nyckelklipp etc hamnar i molnet men det går inte att ladda upp allt.

NAS? Har fyllt ett par 5TB usb diskar med de sätter man inte i npgon raid konfig. Har lite mediabehov i huset så att ha en maskin igång är ok, har npn äldre i7:a som kan tjänstgöra i ny roll.

Tacksam för kloka råd.

Typo
Visa signatur

Min: Asus x670e ProArt :AMD 7950x3D : Noctua NH-D15 : AMD 7900XT Merc 310: Kingston Fury 64GB: Define North:: Dell P3222QE +Dell U2412M 24"
Frugan: ASUS P6X58D :i7 930@3,5Ghz :Noctua NH-D14 : HD 6970:Corsair 6GB: Define R3: Dottern: ASUS P6X58D :i7 930@3,2Ghz :Noctua NH-D14 : 7970 DC2 :Corsair 4GB: Define R3: Sonen: ASUS P6X58D:i7 950@3,6Ghz :Noctua NH-D14 : HD 7970:Corsair 6GB: Antec P183 Advanced Midi

Permalänk
Medlem

@qramian: Finns inget enkelt svar på din fråga då det saknas information relevant för att rekommendera alternativ.

Det som du behöver komma fram till är:

  1. Hur ska du använda lagringen? Ska det vara ett ställe dit du dumpar data och kanske ibland hämtar fram den, måste inte vara speciellt snabb att varken hämta eller skicka till? Annat?

  2. Hur redundant ska den vara? Kan ha en eller flera paritetsdiskar som hjälper till att hålla datat om diskar dör. Även flera nätaggregat och även UPS.

  3. Kommer detta vara din enda källa för datat och hur viktig är din data? Hur mycket av en katastrof blir det om hela datalagringslösningen dör och all data där är borta? Backar du upp allt viktigt redan till off-site lösning?

Oftast går inte riktigt "billig" och "redundant" hand i hand. Så du behöver vara klar över om vad du behöver och vad du idag har.

En annan fråga är också: hur lättmanövrerad ska lösningen vara, hur mycket kan du göra själv?

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

Ytterligare en motfråga: 250GB/v, 1TB/månad, 12TB/år. Köper du en 4 diskars hemma-NAS med 4st 12TB-diskar i RAID5 så klarar du dig alltså i 2-2½år med lite övrig data inslängd. Räcker det, eller är det en hobby du förväntar dig fortgå så du behöver kunna bygga ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreyWilk:

@qramian: Finns inget enkelt svar på din fråga då det saknas information relevant för att rekommendera alternativ.

Det som du behöver komma fram till är:

  1. Hur ska du använda lagringen? Ska det vara ett ställe dit du dumpar data och kanske ibland hämtar fram den, måste inte vara speciellt snabb att varken hämta eller skicka till? Annat?

  2. Hur redundant ska den vara? Kan ha en eller flera paritetsdiskar som hjälper till att hålla datat om diskar dör. Även flera nätaggregat och även UPS.

  3. Kommer detta vara din enda källa för datat och hur viktig är din data? Hur mycket av en katastrof blir det om hela datalagringslösningen dör och all data där är borta? Backar du upp allt viktigt redan till off-site lösning?

Nej, kommer ladda upp det som absolut intw får försvinna.

Oftast går inte riktigt "billig" och "redundant" hand i hand. Så du behöver vara klar över om vad du behöver och vad du idag har.

En annan fråga är också: hur lättmanövrerad ska lösningen vara, hur mycket kan du göra själv?

Skrev svaren i ditt svsr

Är MSCE certad och har byggt datorer sen jag var tio, 44 nu....😊

Visa signatur

Min: Asus x670e ProArt :AMD 7950x3D : Noctua NH-D15 : AMD 7900XT Merc 310: Kingston Fury 64GB: Define North:: Dell P3222QE +Dell U2412M 24"
Frugan: ASUS P6X58D :i7 930@3,5Ghz :Noctua NH-D14 : HD 6970:Corsair 6GB: Define R3: Dottern: ASUS P6X58D :i7 930@3,2Ghz :Noctua NH-D14 : 7970 DC2 :Corsair 4GB: Define R3: Sonen: ASUS P6X58D:i7 950@3,6Ghz :Noctua NH-D14 : HD 7970:Corsair 6GB: Antec P183 Advanced Midi

Permalänk
Medlem
Skrivet av thu:

Ytterligare en motfråga: 250GB/v, 1TB/månad, 12TB/år. Köper du en 4 diskars hemma-NAS med 4st 12TB-diskar i RAID5 så klarar du dig alltså i 2-2½år med lite övrig data inslängd. Räcker det, eller är det en hobby du förväntar dig fortgå så du behöver kunna bygga ut?

Tror jag behöcer klassa datat, kanske en lösning så jag kan spara 12 TB initialt. Har inte följt marknaden men misstänker atg även disk blir billigafe med tiden.

Visa signatur

Min: Asus x670e ProArt :AMD 7950x3D : Noctua NH-D15 : AMD 7900XT Merc 310: Kingston Fury 64GB: Define North:: Dell P3222QE +Dell U2412M 24"
Frugan: ASUS P6X58D :i7 930@3,5Ghz :Noctua NH-D14 : HD 6970:Corsair 6GB: Define R3: Dottern: ASUS P6X58D :i7 930@3,2Ghz :Noctua NH-D14 : 7970 DC2 :Corsair 4GB: Define R3: Sonen: ASUS P6X58D:i7 950@3,6Ghz :Noctua NH-D14 : HD 7970:Corsair 6GB: Antec P183 Advanced Midi

Permalänk
Medlem

Använd en dator med flera sata diskar.
Mjukvara, jag skulle kört snapRaid https://www.snapraid.it/compare
Men dem har en jämförelse med andra mjukvaror på deras hemsida beroende på ditt behov.

Prisnivå sätts enkelt genom fler val
Nytt/begagnat
Konsument/server hårdvara

Det blir troligen inte billigare än så.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@qramian: Disk sjunker väldigt trögt i pris tyvärr, och de har haft lite ursäkter att höja priserna, så det är väl först rätt nyligen som det blivit lika billigt/TB som då jag köpte WD Green 2TB-diskar för en 5-6 år sen.

Låter som den lätta lösningen är 2x12TB a ~7600:- och mjukvaruraid i nån windowsburk du redan har.
Orkar du köra freenas, snapraid eller handla en raidkontroller så kan du få samma utrymme med 3x6TB i RAID5 för ~5500:- Eller 3x8TB för 16TB användbart utrymme för ~7k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qramian:

Skrev svaren i ditt svsr

Är MSCE certad och har byggt datorer sen jag var tio, 44 nu....😊

Ta din i7:a och några gamla diskar, en valfri linux-dist (själv kör jag Slackware, så fortsättningen är Slackware färgad).
Skapa en os och en swappartition samt tre lika stora partitioner o tagga dem "Linux raid", än så länge bara test så kan vara på samma disk om det kniper.
Installera och dra igång samba för access från Windows och nfs om det är nån unix med.
När det funkar ok så kan du skapa en raid-5 med de tre raid-partitionerna med mdadm så får du ett device /dev/md0.

mdadm --create -v /dev/md0 --raid-devices=3 --level=5 /dev/sdXn /dev/sdYn /dev/sdZn

Skapa ett filsystem på detta device, förslagsvis ext4 eller btrfs. Montera o exportera med saba/nfs.

Gick det bra?
Funkar ok (bortsett från prestanda då)?

I så fall är det läge köpa in lite större diskar 8TB ligger väl runt sweet-spot nu.

Freenas är populärt här på forumet, men en nackdel är att man måste veta på förhand hur stor array man ska ha. Med mdadm m.fl går det enkelt att utöka efterhand:

exempel för ext4: mdadm --add /dev/md0 /dev/sdi2 mdadm --grow /dev/md0 --raid-devices=8 resize2fs /dev/md0

Råkade trycka save av misstag.
Permalänk
Medlem

Håller med om att 8 TB är sweet-spot just nu

Har kört BTRFS nativt i RAID5 ett tag (> 1år) utan några problem - visst det sägs att det finns några 'corner case' där det kan skita sig - men å andra sidan kör folk NTFS i sina datorer och accepterar riskerna med denna, som är i mina ögon skyhögt mycket större risk för haveri är någon av linux moderna filsystem. NTFS är den enda filsystem jag har förlorat svidande mängder med data på - trots olika kommersiella räddningsverktyg till hjälp efteråt.

Men oavsett NAS-lösning - ha också en uppsättning backupdiskar (externa USB-diskar duger) som backup och är förvarad utan anslutning och i offline större delen av tiden.

synka/gör backup per kvartal eller när det har varit större mängder av förändringar på din NAS.

Även här rekommenderar jag BTRFS som filsystem då det har visat sig synnerligen tålig mot 'användarmisstag' som glappande USB-sladdar - fel väggvårta uttaget mitt under full skrivning etc. - precis dom fallen som kan totalhaverera NTFS-filsystem, klarar BTRFS galant och repar sig alltid.

Även här kan man köra diskarna separata volymer eller koppla ihop dessa i logiska volymer med tex duplicerad metadata, i RAID1 etc. vad man nu vill ha för säkerhetsnivå i avseende redundans.

---

En sak till som är bekvämt med BTRFS är att inför varje backup kan göra en snapshot av den gamla uppsättningen backupfiler innan man synkar upp igen mot servern mha. rsync och på sätt ha kvar de gamla kopiorna orörda om det skulle vara så att de nya filerna är påverkade av ransomware eller annan otyg och skriver över den friska backup-set och om det har hänt så har du förra generationens backup kvar i din snapshot - orörd.

Snapshot kan också göras read-only vilket innebär att filer i snapshot inte kan påverkas av misstag eller av elakartade program