Tror min processor har pajat... Eller? (Mycket info)

Permalänk
Medlem

Tror min processor har pajat... Eller? (Mycket info)

Hejsan sweclockers forumkrigare! Jag har ett problem och det är att jag tror min underbara processor har gått sönder... Igår när jag skulle stänga av min dator så va det en Windows update och jag satte igång den i samband men att jag skulle stänga av och gick där ifrån. Idag när jag startade datorn och loggade in så verkade alla program starta väldigt segt och jag öppna webbläsaren för titta på youtube och märkte att Chrome laggade också och tånkte då vafan har hänt?? jag titta då på aktivitetshanteraren för se om datorn jobbade för mycket med någon process men icke! sen skulle jag googla på nya Windows updaten och då stänges datorn bara av.

Jag starta den igen och då tog de jätte lång att komma till inloggningen och även inloggningen tog jättelång tid och bara efter några sekunder på skrivbordet så stängdes datorn av.. jag öppna då datorn för känna lite om något verkade varmt eller så men inget kändes varmt alls men processorn va lite ljummen och kände även lite på sidan av processorn men nae inget var varmt i datorn... Jag tog en extrafläkt som jag har på skrivbordet och rikta den mot proccessorn för att starta upp den igen och försöka komma in i bios för se pm processorn va varm och den låg då på typ 82 grader och jag tyckte de va lite väl högt eftersom jah inte kände nån värme så jag gick till windows för att försöka restora datorn till igår innnan windows updaten och började med det och det höll på i typ 2timmar (med bordsfläkten riktad rakt mot processorn) sen stängdes datorn bara av igen... då starta jag datorn ännu en gång för hoppa in i bios och se om det va varmt och den va på 213 grader (se bild)...

Nu tror ju jag såklart det är processorn som är trasig dels för att det står att den är så sjuuukt varm vilket inte känns trovärdigt men samtidigt är ju datorn så sjuuukt seg när den väl är igång. Men kan det vara fel på moderkortet? det stog ju dock på runt 30 grader som ni ser på bilden.. va tror ni ska jag köpa ny processor eller ej? Tycker detta är så trist eftersom processorn jag har är så sjukt bra och behöver verkligen inte byta ut den för prestande eftersom jag kan spela allt maxat men men vad kan det va för fel tror ni? jag tror processorn men känns som det kan vara moderkortet med så va säger sweklockers data proffs? ✌

Här är mina dator specs och lite bilder som kanske hjälper
Processorn är en Intel i7-3970X (12CPUs)
Geforce 1080ti
32gb ddr3
moderkort: MS7760

Permalänk
Medlem

Om du speccar din hårdvara blir det mycket enklare att hjälpa dig.

Men en tanke är att din Kylare av någon anledning inte får någon bra kontakt med din CPU längre, därav att din CPU är väldigt varm men kylaren är sval. Börja med att skaffa kylpasta och montera om kylaren för att se om detta löser ditt problem.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Om du speccar din hårdvara blir det mycket enklare att hjälpa dig.

Men en tanke är att din Kylare av någon anledning inte får någon bra kontakt med din CPU längre, därav att din CPU är väldigt varm men kylaren är sval. Börja med att skaffa kylpasta och montera om kylaren för att se om detta löser ditt problem.

jag höll på att ladda upp bilderna när du skrev men nu finns en Dxdiag bild uppe 👍
Det va nått sånt jag funderade på om man kunde göra men tack för tipset 👍

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Exzear: Lite märkligt att det verkar vara någon koppling med win update. CPUn har ju några år på nacken, när byttes kylpastan senast?
213 grader lär den inte varit, verkar bugga ur på något vis

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | i5 9600k | be quite! Pure Rock | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS GeForce RTX 2060 6GB DUAL OC | Samsung 850 series EVO 250GB | Kingston A1000 480GB M.2 NVMe | Fractal Design Define S | EVGA Supernova G2 750W | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av LnitraM:

@Exzear: Lite märkligt att det verkar vara någon koppling med win update. CPUn har ju några år på nacken, när byttes kylpastan senast?
213 grader lär den inte varit, verkar bugga ur på något vis

Japp det som är så störande att jag satt inte och spelade eller nått datorn har varit helt perfekt även när jag suttig med mina 3 skärmar och lirat division 2 på maxad grafik i timmar... men efter win update så hände det liksom 🤔
Tror den inte är bytt på iaf 3 år nu.. så ska testa köpa lite pasta först men skriv gärna ändå era ideer ✌

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exzear:

jag höll på att ladda upp bilderna när du skrev men nu finns en Dxdiag bild uppe 👍
Det va nått sånt jag funderade på om man kunde göra men tack för tipset 👍

Skickades från m.sweclockers.com

Ahh då är jag med.

Några 213C tror jag inte den har varit/är. Men att montera om kylaren samt byta pasta kan vara en ide. Samt damma ur kylaren.

Hur är det med BIOS på moderkortet, det det den senaste eller har dom kommit några nya?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Ahh då är jag med.

Några 213C tror jag inte den har varit/är. Men att montera om kylaren samt byta pasta kan vara en ide. Samt damma ur kylaren.

Hur är det med BIOS på moderkortet, det det den senaste eller har dom kommit några nya?

Dom är uppgraderade inom året iaf för installera om datorn för ett år sedan men skulle datorn rulla igång skulle jag uppgradera dom igen/kolla dom iaf men när jah titta lite fort så tror jag senaste drivrutinen var från 2016.. japp har varit och köpt kylpasta nu dammar väl ur kylaren med tänkte jah men har knappt något damm i datorn för har filter som tar upp allt damm mer eller mindre så gör man bara dom rena ibland 👍 https://www.komplett.se/product/649659
detta chassi har jag

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Exzear: Ja testa byt ut och montera om kylaren så att den sitter bra. Ska mycket till att en CPU går sönder bara sådär..

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | i5 9600k | be quite! Pure Rock | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS GeForce RTX 2060 6GB DUAL OC | Samsung 850 series EVO 250GB | Kingston A1000 480GB M.2 NVMe | Fractal Design Define S | EVGA Supernova G2 750W | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exzear:

Dom är uppgraderade inom året iaf för installera om datorn för ett år sedan men skulle datorn rulla igång skulle jag uppgradera dom igen/kolla dom iaf men när jah titta lite fort så tror jag senaste drivrutinen var från 2016.. japp har varit och köpt kylpasta nu dammar väl ur kylaren med tänkte jah men har knappt något damm i datorn för har filter som tar upp allt damm mer eller mindre så gör man bara dom rena ibland 👍 https://www.komplett.se/product/649659
detta chassi har jag

Skickades från m.sweclockers.com

Då är det nog bara montera om kylaren med ny pasta. Vad är det för kylare du har btw?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk

Lutar ju åt att processorn stänger av sig för att inte bränna. Först försöker den klocka ner sig (dator blir tok-slö), sedan stänger av för att inte skada.

Rådet är att plocka bort kylare, gör rent ordentligt med sprit och dutta på ett halvt riskorn stor pasta i mitten för att sedan mosa ner kylare och skruva åt.

Funkar inte det så får du återkomma

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

Lutar ju åt att processorn stänger av sig för att inte bränna. Först försöker den klocka ner sig (dator blir tok-slö), sedan stänger av för att inte skada.

Rådet är att plocka bort kylare, gör rent ordentligt med sprit och dutta på ett halvt riskorn stor pasta i mitten för att sedan mosa ner kylare och skruva åt.

Funkar inte det så får du återkomma

Skriver nu detta på datorn Första minuterna änsålänge men det verkar fungera bättre nu efter ny pasta.. så lustigt att från inga problem eller nått till att bara stänga av sig idag... tror det ska funka nu har iaf inte märkt av att den segar ihop nu och den har varit igång i kanske 10min men håller tummarna nu

Av nyfikenhet så har ni varit med om att den går från spela spel i timmar och stänger av sig okej och sen nästa dag helt dött? Jag har ändå fixat med datorer och spelat och sånt sen jag var liten men aldrig varit med om att en processor bara fuckar sig sådär över en natt aja håller tummarna och kommer väl tillbaka om några timmar med en update för er om allt funkar fortfarande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exzear:

Skriver nu detta på datorn Första minuterna änsålänge men det verkar fungera bättre nu efter ny pasta.. så lustigt att från inga problem eller nått till att bara stänga av sig idag... tror det ska funka nu har iaf inte märkt av att den segar ihop nu och den har varit igång i kanske 10min men håller tummarna nu

Av nyfikenhet så har ni varit med om att den går från spela spel i timmar och stänger av sig okej och sen nästa dag helt dött? Jag har ändå fixat med datorer och spelat och sånt sen jag var liten men aldrig varit med om att en processor bara fuckar sig sådär över en natt aja håller tummarna och kommer väl tillbaka om några timmar med en update för er om allt funkar fortfarande

Hur var den gamla pastan? Var den torr och liksom sprucken? Kan ju ha varit sämre utan att du märkt det och under updaten som gjordes så jobbade den på och då skingrade sig kylpastan ännu mer, därav mycket högre värme.
Du märkte inte av att kylaren satt löst? Kan vara något sådant också att en gänga börjat släppa lite och kontakten minskat.

Jag har varit med om liknande med en gammal AMD där fläkten alltid lät mycket men plötsligt upptäckte jag att den även var glödhet, bytte då ut både kylare och pastan vilket hjälpte.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | i5 9600k | be quite! Pure Rock | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS GeForce RTX 2060 6GB DUAL OC | Samsung 850 series EVO 250GB | Kingston A1000 480GB M.2 NVMe | Fractal Design Define S | EVGA Supernova G2 750W | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av LnitraM:

Hur var den gamla pastan? Var den torr och liksom sprucken? Kan ju ha varit sämre utan att du märkt det och under updaten som gjordes så jobbade den på och då skingrade sig kylpastan ännu mer, därav mycket högre värme.
Du märkte inte av att kylaren satt löst? Kan vara något sådant också att en gänga börjat släppa lite och kontakten minskat.

Jag har varit med om liknande med en gammal AMD där fläkten alltid lät mycket men plötsligt upptäckte jag att den även var glödhet, bytte då ut både kylare och pastan vilket hjälpte.

Jag har nu spelet Division 2 sedan förra inlägget och det funkar felfritt så problemet är lust nu så alla vet tack för all hjälp och jag tackar gudarna för att det inte va något större fel, phew...

@LnitraM Den var väldigt torr och sprucken och jag visste att den var dålig och dags för ett byte men bara glömt av det men tyckte det va så skumt när datorn funka felfritt igår sen idag va det sådär men men nu verkar det funka iaf Jag såg inte att kylaren satt lös eller nått sånt så var nog pastan som var gammal bara.

Permalänk
Medlem

@Exzear: Skönt att det löste sig!

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | i5 9600k | be quite! Pure Rock | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS GeForce RTX 2060 6GB DUAL OC | Samsung 850 series EVO 250GB | Kingston A1000 480GB M.2 NVMe | Fractal Design Define S | EVGA Supernova G2 750W | Windows 11

Permalänk
Medlem

Temperaturväxlingar har tillslut fått kylaren att få tillräckligt glapp för att det inte ska få kontakt, alt så hade det gått exakt så lång tid att fukten i pastan precis gick under tröskelvärdet att det inte kunde leda värme.

Vilken kylpasta var det du hade innan (den uttorkade) och vad byte du till nu?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Apex FPS Boost Configs | Killing Floor 2 Configs
CPU: R7 5800X Cooler: H110i Mobo: X570 Aorus Master RAM: 4x8Gb 3600mhz CL14-14-14-28 Videocard: RTX2080S Strix AD PSU: HX1000i Case: Evolv Flow Edition Monitor: Acer XB270HU 165hz Gsync TN-panel