Första bilden på ett svart hål – stora mängder data och många års arbete

Permalänk
Medlem

Meh

Är det bara jag som känner typ ”jaha, det visste vi väll”
Jag förstår att det är ett otroligt jobb bakom och visst är det ett viktigt steg mot förståelse av universum. Men man har ju sett datagjorda modeller, illustrationer i mängder och det känns ju redan som man sett det 😄.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fantastiskt bild. Oavsett suddig, det svarta runda vi kan se i bilden är där gravitationen är så stark så att ljus inte kan komma tillbaka! Något sådant har aldrig skådats innan!

Skrivet av SleeZy:

Älskar allt som har med rymden att göra och följer med stor spänning. Men samtidigt så är det ett av mina nattliga ångestfunderingar.

Om rymden är oändlig, vem skapade den från första början och varför? Någonstans måste väl rymden har uppkommit ifrån?
Sedan tanken på den sjuka distansen mellan planeterna, bara i vårat stjärnsystem.
Läste om någon tidsteori att om någon försökte nå oss för 200 år sedan, så motsvarar det hela våran existens, alltså mer än 200.000 år. Just pga hur lång tid det tar att färdas. Så när vi nu skickar ut signaler om hopp om att kanske få ett svar eller någon respons, så innebär det att när den eventuella mottagaren har fått vårat meddelande, så har jorden redan funnits och hunnit gått under, under samma tidsperiod. Nu förklarar jag detta lite konstigt då jag kör rakt ifrån minnet. Men det är sjukt skrämmande tanke men också så fascinerande.

Om universum är 300 miljoner år gammalt som förutspås, så vad var universum innan det då? Något måste det ju har varit. Sedan vad har vår lilla jord för syfte i det hela? Vi är så sjukt små så det finns inte. Trots det håller vi på att förstöra varandra världen över, pga makt/ekonomi/mm...

När jag var liten så brukade jag fantisera om att jorden var en kula i ett stort kulspel för jättar som i sin tur hade sin värld. Tänk ungefär som hur vi ser småkulor och lekte med dessa när vi va små. Denna tanke hade jag fast i ett större perspektiv, redan som liten. Lite småkul sådär.

Fasen, om man ändå hade varit en mästare i matte och fysik då hade jag nog pluggat inom astronomi men så är inte fallet

Äh känns som att jag kan fortsätta hur mycket som helst, men det blir nog mer filosofiska frågor än ONT. Så avslutar här.

Det handlar mer om hur och inte vem när det gäller vetenskap. Men jag förstår dig. Varför något istället för ingenting? Hur något från ingenting? Kanske vi människor är naiva att tro att något alltid har en början och ett slut, och att något skapas? Kanske det är så att det alltid har funnits något, något som bara ändrar form, och som alltid kommer att finnas. Kanske verkligheten i sig är oändlig, och att vi människor har funnits många ggr förr i en oändlighet, i ett Universum som Big Bangar och Big Crunchar i en evighet? Är evigheten verkligheten? :).

Skrivet av Uttsi:

Är det bara jag som känner typ ”jaha, det visste vi väll”
Jag förstår att det är ett otroligt jobb bakom och visst är det ett viktigt steg mot förståelse av universum. Men man har ju sett datagjorda modeller, illustrationer i mängder och det känns ju redan som man sett det 😄.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast detta är en riktig bild, och inte en animation. Vi har aldrig sett ett objekt förr som kan fånga ljus med sin gravitation.

Permalänk
Medlem

Space, what a concept!

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem

endå hur stort detta är.. efter interstellar er det endå lite "meh"..

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av thesutex:

Ändå hur stort detta är.. efter interstellar er det ändå lite "meh"..

Ifall man saknar perspektivet och jämför med film och fantasi är verkligheten alltid tråkigare. Jag kan glädjas åt storheten i såväl fantasin som i verkligheten. Hundra år av matematik och metodik tog oss hit. Sedan bekräftar blobben från verkligheten att fantasin i Interstellar faktiskt stämde.

Permalänk
Medlem

Det som är intressant är inte antalet rader kod utan algorithmen i sig. Har Katie fixat den så är det hon som skall ha credden inte nån kodapa.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Det som är intressant är inte antalet rader kod utan algorithmen i sig. Har Katie fixat den så är det hon som skall ha credden inte nån kodapa.

Det är inte hon som fixat algoritmen. Det är fake news. Jag blir galen på all fake news!

Katies algoritm användes INTE.

https://www.nytimes.com/2019/04/11/science/katie-bouman-black...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av freethinker:

Det är inte hon som fixat algoritmen. Det är fake news. Jag blir galen på all fake news!

Katies algoritm användes INTE.

https://www.nytimes.com/2019/04/11/science/katie-bouman-black...

Missförstånd, avgränsningar och fördummande förenklingar ligger i den mänskliga naturen. Därför är poängen med en diskussion som denna att upplysa, nyansera och fördjupa. Här är ett utmärkt tillfälle till att bidra till det senare. Länken du använder för att skrika "fake news" säger ju tvärtom precis hur det ligger till.

"As Dr. Bouman herself was quick to point out, she was by no means solely responsible for the discovery, which was a result of a worldwide collaboration among scientists who worked together to create the image from a network of radio antennas."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SleeZy:

Tror att han syftade på hur reddit inlägget fick 170k+ likes massa silver/gold/platinum, medans killen fick knappt något. Och de undre fick ingen igenkänning.

Men jag kanske missförstod hans intention... Men det är det enda jag kan komma på i.a.f.

Igenkänning?! Erkännande kanske du menar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av freethinker:

Det är inte hon som fixat algoritmen. Det är fake news. Jag blir galen på all fake news!

Katies algoritm användes INTE.

https://www.nytimes.com/2019/04/11/science/katie-bouman-black...

Som du säkert såg så skrev jag "Har Katie fixat den så är det hon som skall ha credden" jag skrev inte "Det är Katie som fixat den".

Mitt inlägg var alltså inte fake news utan ett sunt ifrågasättande av att antalet rader kod inte är avgörande för vem som gjort det mest signifikanta jobbet.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Skrivet av SleeZy:

Om universum är 300 miljoner år gammalt som förutspås, så vad var universum innan det då? Något måste det ju har varit. Sedan vad har vår lilla jord för syfte i det hela? Vi är så sjukt små så det finns inte. Trots det håller vi på att förstöra varandra världen över, pga makt/ekonomi/mm...

Som sagt, lite äldre än så är universum, men i teorin är väll det så att inget fanns före och inget orsakade "big bang" då det inte fanns någon tid innan universums start.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleeZy:

Ja hur det ligger till där vet jag inte, varken om det var katie eller om det är att han vill motsäga att det var det.

Oavsett vad så borde ju alla som jobbar på detta få credit för det hela, allrahelst om nu snubben i bilden ovan har gjort majoriteten av koden. Han kanske inte knäckte det som behövdes, men majoriteten är ju hans jobb. Och nu får hon all "belöning"
Men detta är endast så jag tolkar det utefter att ha läst denna tråden.

Sedan så är ju reddit "reddit" så att säga.

Då kanske vi bör ge cred till samtliga iOS-utvecklare som utvecklade den första versionen, eller samtliga designers som faktiskt designade den första versionen, inte Steve Jobs? Samtliga Amazon-utvecklare, inte Bezos? Zuckerberg har inte själv skrivit många rader kod till Facebook.....

Katie Bouman var teamlead för utvecklingen, det är absolut inget konstigt att det är denna person som då får all cred. Det stör bara vissa typer av människor just för att hon är kvinna.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Missförstånd, avgränsningar och fördummande förenklingar ligger i den mänskliga naturen. Därför är poängen med en diskussion som denna att upplysa, nyansera och fördjupa. Här är ett utmärkt tillfälle till att bidra till det senare. Länken du använder för att skrika "fake news" säger ju tvärtom precis hur det ligger till.

"As Dr. Bouman herself was quick to point out, she was by no means solely responsible for the discovery, which was a result of a worldwide collaboration among scientists who worked together to create the image from a network of radio antennas."

Jag använde länken som en källa då New York times mycket riktigt bekräftar att det inte var Katies algoritm som användes. (Som också bekräftas på Twitter av en annan tjej som var involverad i projektet).

Sedan så har katie inte missat några chanser att figurera i media och i intervjuver och startade själv mediadrevet med hjälp av hennes egen facebook.

Katie bidrog MINIMALT till projektet i stort och endå snackar folk att hon ska få Nobel priset. Skrattretande.

Permalänk
Medlem

Det är helt ointressant om just hennes algoritm användes eller inte. Hon ledde algoritm-teamet. Hon skapade publiciteten kring det via sitt TED-talk. Utan hennes insatser hade förmodligen inte projektet blivit av, eller tagit en helt annan inriktning. Enda anledningen till att någon ens börjar rota i resten av teamet är för att det för en gångs skulle råkar vara så att det frontas av en kvinna, och då hotas uppenbarligen vissa sorgliga män med skör manlighets hela identitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av freethinker:

Det är inte hon som fixat algoritmen. Det är fake news. Jag blir galen på all fake news!

Katies algoritm användes INTE.

https://www.nytimes.com/2019/04/11/science/katie-bouman-black...

Det är inte heller Zuckerberg som skrivt de flesta rader kod till Facebook, eller Bezos för Amazon, eller Jobs för iOS.

Katie var teamlead och ledde utvecklingen, hon ska ha all cred som alla andra ledare för för de projekt de leder.

Sluta låtsas som att det är "fake news" som stör dig, det är bara och endast för att hon är en kvinna som du blir galen. Hade hon varit en han hade du aldrig brytt dig överhuvudtaget.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Då kanske vi bör ge cred till samtliga iOS-utvecklare som utvecklade den första versionen, eller samtliga designers som faktiskt designade den första versionen, inte Steve Jobs? Samtliga Amazon-utvecklare, inte Bezos? Zuckermann har inte själv skrivit många rader kod till Facebook.....

Katie Bouman var teamlead för utvecklingen, det är absolut inget konstigt att det är denna person som då får all cred. Det stör bara vissa typer av människor just för att hon är kvinna.

Hon hade delat ansvar för en liten del av projektet. Ni är fan helt bindgalna allihop!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

att fantasin i Interstellar faktiskt stämde.

Varför svarta hålet i Interstellar stämmer:

Permalänk
Medlem
Skrivet av freethinker:

Hon hade delat ansvar för en liten del av projektet. Ni är fan helt bindgalna allihop!

Jodå, vi som ger cred till teamlead som man gör i alla andra projekt någonsin är helt galna som kan ens tänka oss att göra det när hon är kvinna. Hur fan tänker vi?

otroligt ironiskt att någon kan bli så galen för att en kvinna får rättfärdigt kred för hennes arbete bara för att hon är kvinna och sedan kalla sig själv "free thinker"....

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av nils45:

Fast detta är en riktig bild, och inte en animation. Vi har aldrig sett ett objekt förr som kan fånga ljus med sin gravitation.

Det har vi ju inte nu heller

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av freethinker:

Hon hade delat ansvar för en liten del av projektet. Ni är fan helt bindgalna allihop!

Hela världen är fylld av fake news och alla andra (än du själv) är bindgalna. Check!

Det har varit ganska tydligt från början vad som är hennes roll och hur stor, global insats detta faktiskt är. De flesta YT-videos och även mainstream-media lyfter fram detta. Så vill du lyfta fram någon annan och vilken roll de har, lyft då fram vilka de är och vilken roll de har. Fördjupa, nyansera och upplys.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Jodå, vi som ger cred till teamlead som man gör i alla andra projekt någonsin är helt galna som kan ens tänka oss att göra det när hon är kvinna. Hur fan tänker vi?

otroligt ironiskt att någon kan bli så galen för att en kvinna får rättfärdigt kred för hennes arbete bara för att hon är kvinna och sedan kalla sig själv "free thinker"....

Ge cred = Bli ansiktet utår för hela projektet och upplyft som personen vars bidrag vad både avgörande och drivande för hela projektet?

Medias och eran idolisering av Katie är helt absurd och saknar proportionalitet med hennes bidrag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Hela världen är fylld av fake news och alla andra (än du själv) är bindgalna. Check!

Det har varit ganska tydligt från början vad som är hennes roll och hur stor, global insats detta faktiskt är. De flesta YT-videos och även mainstream-media lyfter fram detta. Så vill du lyfta fram någon annan och vilken roll de har, lyft då fram vilka de är och vilken roll de har. Fördjupa, nyansera och upplys.

De är BOKSTAVLIGT talat fake news när media rapporterar direkta felaktigheter.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av freethinker:

Medias och eran idolisering av Katie är helt absurd och saknar proportionalitet med hennes bidrag.

Forumet och diskussionen är till för att du ska kunna bidra och om du så vill, lyfta fram de personer och organisationer du tycker förtjänar idolisering. Det är över 200 personer inblandade i EHT-projektet. Bara att börja.

Permalänk
Medlem

Forskarna gjorde även observationer av det svarta hål vi har i centrum av vår galax, men valde troligtvis att presentera Messier 87-bilden då den blev bättre. Kanske kommer det fler bilder framöver och då även av "vårt" svarta hål

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Bildexpert 📺

@eMannen: Sixty Symbols Professor Merrifield tar också upp det här med att Interstellar kanske ger folk en orimlig förväntan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Forumet och diskussionen är till för att du ska kunna bidra och om du så vill, lyfta fram de personer och organisationer du tycker förtjänar idolisering. Det är över 200 personer inblandade i EHT-projektet. Bara att börja.

Har inte sagt att något specifik person bör idoliseras. Tvärt om faktiskt. Men om jag skulle lyfta någon specifik person så är det Kazunori Akiyama.

Permalänk
Bildexpert 📺

@freethinker: Berätta varför Kazunori Akiyama förtjänar att lyftas fram. Upplys forumet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Sett många som gör sig lustiga över bildens kvalitet. Det kan väl vara lite småkul men känns lite billigt. Det är ju inte kvaliteten det handlar om utan det faktum att man bekräftat svarta håls existens i praktiken. Synd att förminska en sådan här bedrift IMO, men inser att jag är överdrivet känslig i den här frågan

Ja, fast svarta hål har man ju sett tidigare. Men det gör sig inte lika bra med svart mot en lite mindre svart bakgrund

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Hade det inte varit för att det är en kvinna så hade diskussionen om vem som gjorde vad aldrig funnits, så tröttsamt

Permalänk
Medlem
Skrivet av freethinker:

Ge cred = Bli ansiktet utår för hela projektet och upplyft som personen vars bidrag vad både avgörande och drivande för hela projektet?

Medias och eran idolisering av Katie är helt absurd och saknar proportionalitet med hennes bidrag.

Ja, man tenderar att bli ansiktet utåt som projektledare Det ingår liksom i jobbet. Man får ta allt ansvar, allt skit och all cred. Så är det att vara lead

Idoliseringen av Kate är i exakt samma linje som idoliseringen av Jobs, Bezos, Zuckerberg och alla andra som har tagit på sig ledarhatten. Det är inget konstigt, inget unikt, inget speciellt.

Själv skulle jag som Projektledare och Produktägare bli sjukt förvirrad om jag inte fick all cred för de produkter som jag releasar på marknaden, oavsett vem som satt under mig och utvecklade dem

Det enda som är absurt är att du sitter och försöker kritisera något som är händer i 100% av alla fallen, bara och endast för att könet på den som får berömmet inte faller dig i smaken. "Free Thinker" hahahaha

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |