Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

2080 från Inet

Jag skall bygga ihop en ny dator på Inet, så är begränsad av deras sortiment. Nu har jag kollat upp prisjakt och sorterat på omdömmen där, men jag känner att detta forumet är mer tillförlitligt. Bra kylning och låga ljud är det viktigaste för mig.

Har ni några bra tips?

https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?l=s400898677&o=produ...

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Jag kör ett MSI 2080 ti gaming x trio, det är iaf redigt tyst med bra kylning så skulle jag gissa så är 2080 versionen av det kortet lika bra. Annars brukar Asus strix korten inte vara fy skam.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Om Gigabyte 2080 korten lider av samma skit som deras 2080 ti kort gör så skulle jag inte röra i det med tång... Lämnade tillbaka mitt efter en vecka. Den låg o pendlade mellan 49-50 grader vid youtube och försökte konstant starta fläktarna på för låg RPM, så fläkten pulserade istället för att starta. Fick ner tempen nån grad, var tyst en stund o sen började den igen.

https://forums.overclockers.co.uk/threads/gigabyte-rtx-2080-t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matuta:

Jag kör ett MSI 2080 ti gaming x trio, det är iaf redigt tyst med bra kylning så skulle jag gissa så är 2080 versionen av det kortet lika bra. Annars brukar Asus strix korten inte vara fy skam.

Jag har lutat lite åt MSI. Såg en recension om av ett Strix där han klagade på coil whine.

Citat:

Mitt ex hade coilwhine och ett irriterande elektriskt "knorrande" från PWM-fläktstyrningen. Justerade fläktkurvan på olika sätt utan att det blev bra och till sist returnerade jag kortet.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Jag har lutat lite åt MSI. Såg en recension om av ett Strix där han klagade på coil whine.

Coilwhine finns såvitt jag vet på alla kort mer eller mindre. Kollar du sweclockers test så har dom flesta kort det som nackdel: "coilwhine på testexemplaret" typ.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd

Jag är med jäkligt nöjd med mitt Msi kort.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Har ett Palit 2080 Gamerock som är väldigt tyst. Fick det för 7 800kr på REA på Inet för några veckor sedan.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem

@kelthar: Ta det billigaste kortet du kan hitta och släng på två 120mm om du inte är nöjd från början.
Det slår alla fläktar från alla märken.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

@kelthar: Ta det billigaste kortet du kan hitta och släng på två 120mm om du inte är nöjd från början.
Det slår alla fläktar från alla märken.

Tänkte låta dem bygga datorn åt mig denna gången. Dock så hade grannen en byggd dator från Inet som stängde av sig för höga temperaturer. Men så går det väl, när man låter plasten på kylaren sitta kvar.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Coilwhine finns såvitt jag vet på alla kort mer eller mindre. Kollar du sweclockers test så har dom flesta kort det som nackdel: "coilwhine på testexemplaret" typ.

Skickades från m.sweclockers.com

Ska kolla igenom dem, ty ty.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Jag skall bygga ihop en ny dator på Inet, så är begränsad av deras sortiment. Nu har jag kollat upp prisjakt och sorterat på omdömmen där, men jag känner att detta forumet är mer tillförlitligt. Bra kylning och låga ljud är det viktigaste för mig.

Har ni några bra tips?

https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?l=s400898677&o=produ...

Skulle faktiskt rekommendera att du kikar på Webhallen istället som också kan bygga ihop en dator åt dig. De har bättre priser på RTX 2080 samt rea på flertalet saker (som exempelvis 9700K m.m.).

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Skulle faktiskt rekommendera att du kikar på Webhallen istället som också kan bygga ihop en dator åt dig. De har bättre priser på RTX 2080 samt rea på flertalet saker (som exempelvis 9700K m.m.).

Kanske det kanske. Såg precis att inet inte monterar processorkylare som väger över 750g. Tänkte köra en Be Quiet! Dark Rock Pro 4 och den ligger på 1.1kg. Jag skulle kunna montera den själv sen iofs.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Kanske det kanske. Såg precis att inet inte monterar processorkylare som väger över 750g. Tänkte köra en Be Quiet! Dark Rock Pro 4 och den ligger på 1.1kg. Jag skulle kunna montera den själv sen iofs.

Kolla så du får med den där garantin också om du monterar kylaren själv, det fanns någon extragaranti förr iaf har jag för mig. Du skulle kunna be dom sätta fästen åt dig också så är det bara att skruva sen ju!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

Jag kör clockad 2080 Strix och idlar på 43 grader. Fläktarna startar vid 70 grader vilket sker efter typ 5 min spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Kolla så du får med den där garantin också om du monterar kylaren själv, det fanns någon extragaranti förr iaf har jag för mig. Du skulle kunna be dom sätta fästen åt dig också så är det bara att skruva sen ju!

Så kan man göra. Nu ska jag bara fundera på om jag klarar att vänta 7-10 extra dagar för att få min dator...

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Jag kör Asus strix, kan nog säga att det är bästa kylaren. Dock så kostar det. Hade även ett Evga 2080 ftw3, det lät som ett jetplan.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Kanske det kanske. Såg precis att inet inte monterar processorkylare som väger över 750g. Tänkte köra en Be Quiet! Dark Rock Pro 4 och den ligger på 1.1kg. Jag skulle kunna montera den själv sen iofs.

Ingen som monterar så dyra kylare, tyvärr. Jag förstår dock varför om den ska skickas.

Webhallen är lite mer generösa när det kommer till luftkylare och monterar kylare som väger upp till ca 950g. https://www.webhallen.com/se/product/236123-Webhallen-Custom-...

Om du väljer Webhallen så hade jag antagligen köpt "ASUS DUAL" (om man inte har några krav på RGB) som just nu är på rea hos dem. Finns just nu för 7795kr samt en fabriksöverklockad variant för 7995kr. Ska ha en kompetent kylare som du kan se här. Annars skulle jag säga att Palit's "Super Jetstream" är en av de mer prisvärda korten som också har RGB. Väldigt bra kylning på dessa kort. De bästa luftkylda korten är ju "ROG Strix"-korten, men tycker verkligen inte det är värt att betala 2-2500kr extra för lite lägre ljudnivå och temperaturer.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Beställde ett MSI i slutändan och det blev webhallen eftersom de inte hade mitt chassi i lager på inet =\. Får bygga ihop den själv, så får jag skiten snabbare. Tack för alla svar! Hjälpte mig verkligen!!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?