Hosta servar tillsammans

Permalänk
Medlem

Hosta servar tillsammans

Hej

jag hostar några webbtjänster hemma och och taken är att det ska bli mer det är ju inte prefekt. Men jag börja kolla runt på lite tjänster. Jag gillar friheten att inte behöva hyra hårdvara.(Jag tror det kan bli billigare ganska fort en att hyra vms) och därför funderat på att hyra server hall/rack. FS data har en server hall i närheten av mig (här på västkusten) det ligger i Falkenberg.

Min tanke var att man kunde får i hopp ett gäng (5-10) som delar på kosanden för en sådant rack och man var lite likasinnade kan man dela på vissa saker i racket som brandväg och switch men att man har egna maskiner. (Så kalart kan du låna ut till någon)

Exempel jag skulle vilja ha en freeNAS och en eller två XCP-NG hostar.

Det behöver inte vara på FSdata men vill kunna besöka hallen måste inte vara en server hall fins det någon som vet om ett ställe men bra el och internet och ventilation som är billigare så kan man ju kolla på det.

Någon intresserad?

Permalänk
Medlem

Låter inte som en helt dum idé, men finns ju en del frågetecken.
Vem står på avtalet? Hur fördelas trafikkostnaden? Är det administrativa runt detta verkligen värt besparingen mot vad det kostar att stoppa in en server i colocationhall själv?

Permalänk

Låter riktigt intressant, har du fått på någon på tåget ännu?

Permalänk
Medlem

Svar

@thu: Hej
Kul att du är nyfiken

Vem står på avtalet? Jag tänker att man startar en föreningen. Så betalar man bara medlemsgift och så då står kluben på avtalet. så slutar någon så är det inga problem
Hur fördelas trafikkostnaden? Man får ju en mäng datta att avända och har man en branväg så kan dela upp trafiken eller se vem som avänder vad.
Är det administrativa runt detta verkligen värt besparingen mot vad det kostar att stoppa in en server i colocationhall själv? Har man en förenig så är det ett möte om året som man måte ha och det kan ta 30 min. sen är det bara och betala för server platsen

Permalänk
Medlem

Inte ännu

@Storanyman: Inte änne är du föst ?