Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Reallocated Sectors Count

Permalänk
Medlem

Reallocated Sectors Count

Tja
Köpte en Seagate Barracuda Pro 8TB att ha som extern lagringsdisk.
När jag kopplade in den till datorn så visade Crystaldiskinfo en varning om "8 Reallocated Sectros Count", jag flyttade över ca 400Gb av filer till disken för att testa om det var något som var fel, allt flyttades över utan varningar, men siffran ökade till 16 istället. Jag flyttade över ett par 100Gb till, utan att siffran ökade.
Vad jag har lyckats googla mig till så kan det vara en indikation på att disken håller på att ge upp, åtminstone om siffran ökar snabbt. Är det någon som har mer erfarenhet av problemdiskar?
tror ni det är ok då det varken varkar vara ett högt antal (när jag googlat), samt att det inte verkar öka mer?
Tacksam för alla svar
PS. kommer inte ha några kritiska filer endast på den disken

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Reallocated Sectros Count är sektorer som ersatts för dom är trasiga.
Det innebär risk att förlora data och korrumpera filsystemet och du kommer får slut på reserv sektorer för eller senare.
Du vet inte om dina filer är intakta alltså inte lider av bitröta utan att jämföra dom med en hash eller mot ett känt bra exemplar.

Oavsett en eller flera kassa sektorer då ska disken bytas ut.

Och ja få 8st till bara för du flyttar några hundra Gb är alldeles för mycket.

Jag byter ut efter EN dålig sektor och det tar oftast 5-6 år innan mina diskar utvecklar dom symtomen och då har dom hanterat Tb av data och används dygnet runt i en form eller en annan.

Men du lär väl ha garanti på en 8Tb disk?

Permalänk
Medlem

@pa1983: Ja, det lutar åt att använda garantin, köpte den begagnat så funkar inte det blir det att begära pengarna tillbaka

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Var väl därför den var begagnad. Begär alltid SMART data på begagnade diskar, jag postar alltid dessa i mina annonser så slipper man dom frågorna till att börja med.

Om nu förra ägaren sålde den pga den orsaken så antar jag att garanti gått ut för det är inte svårt att få en ny på garantin med en usel sektor, haft ÅF som velat vara snälla och byta ut diskar med mindre problem än en usel sektor.

Du borde kunna kolla direkt med Seagate om disken är under garanti och skicka den till dom annars och få en ny i fall ÅF strular.

Knappa in diskens serienummer här så ser du om det finns garanti på disken från Seagate, annars får du hoppas ÅF är snäll nog att ge dig en ny, garantin från ÅF gäller enbart ursprungsägaren alltså inte dig och en del ÅF ger ju bara 12 månader och flyttar sedan ansvaret till Tillverkaren.
Har dur igen garanti så är det helt upp till ÅF eller Seagate att var "snälla".
https://www.seagate.com/gb/en/support/warranty-and-replacemen...

Permalänk
Medlem

@pa1983: köpte via tradera så har garanterat köparskydd, är absolut inte orolig, har även varit i kontakt med säljaren som har varit förstående (än så länge), ska se vad som går att göra
Tack för all hjälp så här långt

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Fan hälften jag köpt på tradera är trasig, rent buffel och båg måste jag säga, strategisk tagna kort, dom lovar inte mer än vad dom kommer undan med etc.
Håller mig borta från tradera så mycket det bara går för är det någon man blir lurad av så är det en svensk säljare.
Han räknade säkert inte med att någon skulle kolla om disken var frisk.

Permalänk
Medlem

@pa1983: tråkigt, har haft väldigt bra erfarenheter från tradera. Dessutom har de vad jag förstått ett väldigt starkt köparskydd på produkter som inte är som de ska (på gott och ont om man ser de trådar som dyker upp här ibland)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Enstaka reallkoerade sektorer med ett värde som inte rör sig på lång tid är inget jag skulle hänga upp mig på - däremot om det snabbt blir fler på kort tid så bör man överväga garantibyte om det är inom garanti - och är det utom garanti - i en redundant disk-set.

om man köper en ny (begagnad) disk så är det bra att alltid skriva från LBA0 till LBA-slut det första man gör - dels skriver man över förra ägarens eventuella dret, dels så provar man ytan ordentligt då det i SATA-snurrdisk världen är bara vid skrivning som en verifiering omedelbart görs och är återlästa kvaliten för dålig trots flertal omskrivningsförsök så blir det en reallokerad sektor.

Man skall ha klart för sig även 'felfria' nytillverkade diskar har massor av sektorer som är dåliga, men de är bortmappade redan från fabrik och är inte synliga (m-list) - det är bara de felen som kommer efter tillverkningen av olika orsaker som kommer att synas som reallokerade sektorer (g-list).

Permalänk
Medlem

@xxargs: Hur gör jag en sådan skrivning?
Hade någon vag tanke att det var så att disken "upptäckte" defekta sektorer när den skrev de filer jag kopierade över

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

I windows så skulle jag köra veracrypt och en heldiskkryptering med full formatering (ej välja snabbformatering) - en sådan körning tar uppemot 1 dygn för 8TB

vad noga med att du väljer rätt disk (den nyköpta) när du väljer disk att krypterar och tänk på att precis all innehåll på disken kommer att skrivas över.

i linux så använder man i regel 'dd' men även där fungerar veracrypt med en slängnyckel om man vill vara säker på att disken skrivs med psedoslump (vilket kan vara aktuellt när man motionerar SSD för att få upp snabbhet igen för att vara säker att datat inte skall vara komprimerbar då en del SSD komprimerar och gör ingen skrivning på nandflash om man tex. bara skriver '0' på alla sektorer - på en del äldre SSD (typ Intel) innan TRIM-stödet blev vanlig så uppfattas förvisso skrivning med '0' samma sak som ett trimkommando).

---

När man gjort processen så kollar man om SMART-värdena har ändrat sig (ta screenshot på dessa före och efter), det som också brukar försvinna vid en sådan körning är eventuella pending sectors som endera blir friskförklarad (räknevärde går ned ) och vid dåliga sektorer - flyttas till reallokerade sektorer - pending sektors bör vara 0 efter en sådan full diskkörning så samtliga sektorer har skrivits om.

när man sedan gjort ovanstående så får man partitionera och formatera disken disken igen.

Permalänk
Medlem

@xxargs: så:
Kör veracrypt och krypterar och formaterar hela disken (encryption in place).
och sedan en vanlig "windowsformatering" efter det?

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P