Permalänk

Hur är balansen i förslaget?

Jag har byggt datorer förr men bygde min sista för 3 år sedan. Det har hänt mycket sedan dess som jag inte hållet mig uppdaterad med.

Tänkte bygga en ny speldator till grabben och undrar lite över balansen. Det är ju inte lönt att släppa ut en Ferarri på 70 väg om man nu inte bara ska njuta av utsikten.

Jag satte ihop ett förslag som jag undrar över om komponenterna är likvärdiga i prestanda.
https://www.inet.se/datorbygge/b1076850/gaming-iii-inet

Budgeten är mellan 20-25K (och tänkte ev låta butiken bygga den)

Permalänk
Medlem

Spontana tankar är att byta ut till minst ett 2070.
Samt tagit snabbare ram minnen och endast 16 gb.

Visa signatur

| i7-8700K @ 5.0 Ghz | Fractal Design S24 AIO | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 Advanced | Asus ROG STRIX Z370-H GAMING | Corsair Vengeance LPX 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz C15 | Samsung 840 EVO 250GB SSD | Kingston 240GB V300 SSD | Seagate BarraCuda Green 1.5TB | Fractal Design C |

Permalänk

Ta en 970 250gb till OS och en 860evo 1tb till spel mm.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Inaktiv

Ganska konstigt val på flera sätt.

De flesta som bygger en gamingdator väljer en dator som är milt sagt usel på allt annat krävande än spel. Ditt val av komponenter innehåller många bra delar, men datorer med dessa är ofta generellt mycket dyrare då resten av prylarna håller samma standard.

Moderkort dyrt.
Ramminne låg klockfrekvens, ungdomar klarar sig ofta med 16GB idag. Inet monterar väl inte högre frekvens, vilket suger.
Dyrt kyllösning, är denna verkligen så mycket bättre än 800kr traditionella?
970 evo plus riktar sig åt folk som mer jobbar med att bearbeta data, dessa individer har ofta mycket annan ssd.
Balansen cpu emot gpu är fel emot en ungdomsspeldator. Lägg mer pengar på gpu emot cpun.

Mitt råd är kolla på andra byggen som det finns mängder av här och anpassa efter behov. Jag säger inte att några av dina komponenter är dåliga, för de är bra allihopa. Men de sitter i en dator som oftast håller samma standard rak igenom.
*edit*
Förtydligande sätt en budget på t.ex 23 000kr och försök att plocka ihop den bästa speldatorn, så kommer en drös av komponenterna få bytas ut. Nu kan man vilja betala mer för att få ett visst chassi och ha en vattenkyllösning som är tveksam bättre än en tradionell för halva priset. Men resten av hårdvaran bör mer vara mest fps/krona och då är det många val som är dåliga. SSDn t.ex. som mer ofta sitter i speldatorer i +40 000kr klassen.

Permalänk
Medlem

@Linslus66:
Hej, här kommer ett förslag
https://www.inet.se/kundvagn/visa/12445626

Bör vara lite mer "balans".

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | i5 9600k | be quite! Pure Rock | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS GeForce RTX 2060 6GB DUAL OC | Samsung 850 series EVO 250GB | Kingston A1000 480GB M.2 NVMe | Fractal Design Define S | EVGA Supernova G2 750W | Windows 11

Permalänk
Medlem

Riktigt bra förslag där skulle lagt på 100 kr för denna M2 enhet från Corsair som start disk.

https://www.inet.se/produkt/4300951/corsair-force-mp510-480gb

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

@Jonas79: Ja den är bra mycket snabbare så, köpte min disk på rea för 749 då var den nog lite mer prisvärd.
Även om man inte märker så stor skillnad så är det helt klart värt extra hundringen.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | i5 9600k | be quite! Pure Rock | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS GeForce RTX 2060 6GB DUAL OC | Samsung 850 series EVO 250GB | Kingston A1000 480GB M.2 NVMe | Fractal Design Define S | EVGA Supernova G2 750W | Windows 11

Permalänk
Medlem

Jag tycker nog personligen att en i7 9700k är lite overkill för ett RTX2070 ärligt talat.
(Egentligen vet vi inte om det är overkill förrens nästa generation Playstation och Xbox visas upp)
Jag skulle nog ta en annan ssd och istället köpa ett RTX2080 för 7990kr (gigabyte windforce på netonnet)

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/datorbygge/b1076878/datorbygge

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@sumitomo har som vanligt ett bra paket, men tycker han går lite banans på moderkortet. Finns ju andra moderkort med z390 för under 1500 och då kan man lägga lite mer krut på snabbare minnen!

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk

Uppenbarligen så kan du bygga själv.
https://komponentkoll.se/bygg/BAftr/
Köp från flera butiker och grafikkortet från netonnet då det är rabatterat och du får en bra dator.
Alternativt köp bara kortet från netonnet och installera det själv och köp resten från den butik du tycker har bäst pris.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Avstängd

Varför så dyr kylning? Räcker väl med 600-1000:- kylning..NH-D15 eller liknande..

Finns det inga billigare Z390 moderkort än 2000-klassen?

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Inaktiv

Strålande val av PSU.
Snyggt chassi lagom stort.
Hade skippat vattenkylningen och kört en luftlösning för ca 40% av det priset. Längre hållbarhet och MYCKET bättre prestanda/pris ratio, och så slipper du slösa 2 chassifläktplatser till fördel för bättre luftflöde.
Maffig CPU om den mest ska användas till spel går att ta modell både ett och två steg under och fräsa på med GTX2070 istället.
SSD att köra spel från behöver inte kosta sådär mycket, halva lagringsutrymmet för en tredjedel av priset går att få om du vill spara in lite.
När det gäller RAM hade jag tagit 16GB med SAMMA frekvens.
Bara några tips från en snål casual gamer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linslus66:

Jag har byggt datorer förr men bygde min sista för 3 år sedan. Det har hänt mycket sedan dess som jag inte hållet mig uppdaterad med.

Tänkte bygga en ny speldator till grabben och undrar lite över balansen. Det är ju inte lönt att släppa ut en Ferarri på 70 väg om man nu inte bara ska njuta av utsikten.

Jag satte ihop ett förslag som jag undrar över om komponenterna är likvärdiga i prestanda.
https://www.inet.se/datorbygge/b1076850/gaming-iii-inethttps://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1076850/gaming-iii-inet

Budgeten är mellan 20-25K (och tänkte ev låta butiken bygga den)

Mycket som är onödigt dyrt (som redan nämnts). Ett RTX 2060 i en så dyr dator känns väldigt magert.

Här är en betydligt bättre dator som också är billigare (valde Webhallen då RTX 2080-korten var så dyra hos Inet). Ännu billigare blir det givetvis om du bygger själv.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Eftersom du kan bygga själv så har du bättre dator för betydligt mindre pengar här, kan tom. lägga på ett ännu köttigare grafikkort:

Helt sjukt att lägga tusentals kronor på flertalet ssd-enheter åt en ungdom(?) men eftersom du verkar ha råd la jag med en ordentlig. Kan ju köpa en 1440 skärm för resten om det inte redan finns.

Permalänk
Medlem

@Muumin: Håller med, och köper man ett Zotac RTX2080ti istället på komplett så slutar slutsumman ungefär 300kr över ursprungliga datorns pris (runt 23100kr vs 22800kr) som bara hade ett RTX2060.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

@Muumin: trevlig build helt klart. Går moderkortet in i de chassit funderar jag på dock?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | i5 9600k | be quite! Pure Rock | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS GeForce RTX 2060 6GB DUAL OC | Samsung 850 series EVO 250GB | Kingston A1000 480GB M.2 NVMe | Fractal Design Define S | EVGA Supernova G2 750W | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av LnitraM:

@Muumin: trevlig build helt klart. Går moderkortet in i de chassit funderar jag på dock?

Ser inte varför det inte skulle? mAtx kort med mAtx chassi.

Permalänk
Medlem

@Muumin: Ah såg nu, my bad

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | i5 9600k | be quite! Pure Rock | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS GeForce RTX 2060 6GB DUAL OC | Samsung 850 series EVO 250GB | Kingston A1000 480GB M.2 NVMe | Fractal Design Define S | EVGA Supernova G2 750W | Windows 11

Permalänk

@anon307719:
Problemet med kylningen är att jag helst vill ha Noctus stora med dubbla fläktar men den väger för mycket om inet eller webhallen ska bygga den. Då måste jag bygga den själv och vet inte om jag har tid till det(om något strular).
Vattenkylaren kyller nästan lika bra som Noctus stora och låter ca 10db mer inte riktigt nöjd med det.
Blir en M2 SSD till OS och en vanlig SSD till resten + en HDD för långlagring.

Det viktigaste för mig är att där inte blir flaskhalsar.
Jag tog i vad gäller processor eftersom den är dyrast att byta framöver.

Tack för tipsen

Permalänk
Medlem

Köp en AMD prolle så blir det inte lika dyrt att byta den i framtiden

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linslus66:

@Heldurich:
Problemet med kylningen är att jag helst vill ha Noctus stora med dubbla fläktar men den väger för mycket om inet eller webhallen ska bygga den. Då måste jag bygga den själv och vet inte om jag har tid till det(om något strular).
Vattenkylaren kyller nästan lika bra som Noctus stora och låter ca 10db mer inte riktigt nöjd med det.
Blir en M2 SSD till OS och en vanlig SSD till resten + en HDD för långlagring.

Det viktigaste för mig är att där inte blir flaskhalsar.
Jag tog i vad gäller processor eftersom den är dyrast att byta framöver.

Tack för tipsen

m.2 SSD och en vanlig SSD har likvärdig hastighet så du vet. Du kanske tänker på en NVME m.2 SSD? Ser inte nyttan med en sådan i en vanlig dator som främst ska användas till spel.

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/datorbygge/b1077169/23-6k-bygge

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Medlem

@Linslus66: vilken upplösning kommer sonen lira på? Jag har ett PM hos dig, men vill påpeka här att ett RTX 2080 känns i överkant om man har en skärm på 1080p. Det börjar komma till sin rätt vid 1440p (möjligen med 144hz).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linslus66:

@Heldurich:
Problemet med kylningen är att jag helst vill ha Noctus stora med dubbla fläktar men den väger för mycket om inet eller webhallen ska bygga den. Då måste jag bygga den själv och vet inte om jag har tid till det(om något strular).
Vattenkylaren kyller nästan lika bra som Noctus stora och låter ca 10db mer inte riktigt nöjd med det.
Blir en M2 SSD till OS och en vanlig SSD till resten + en HDD för långlagring.

Det viktigaste för mig är att där inte blir flaskhalsar.
Jag tog i vad gäller processor eftersom den är dyrast att byta framöver.

Tack för tipsen

M2-disk är bara formatet och behöver inte betyda att den är snabbare än en "vanlig" SSD. NVME-diskar är de snabbare (dessa är också alltid i formatet m2) - men de dyraste är sällan värt det då man inte kommer märka någon större skillnad överhuvudtaget vid vanligt användande och spel. Intels 660p är dock en NVME-disk som är väldigt prisvärd och kostar inte nämnvärt mycket mer än de billigare SATA-diskarna.

Bygget som jag gjorde är enligt mig (med risk för att låta partisk) det betydligt mest prisvärda om du inte vill bygga själv. Visst har kanske några av de andra korgarna bättre moderkort eller kanske bättre kylning - men samtidigt är det ingenting man kommer att märka av. Så länge man inte tänker överklocka väldigt mycket så är Cryorig H5 ett väldigt bra och prisvärt val. Givetvis finns det ännu bättre luftkylare som NH-D15 eller Dark Rock 4 - men dessa är ju som du nämnt för tunga för att monteras av butiken - och samtidigt är inte H5:an långt efter. Moderkortet är onödigt att ge så mycket extra för som några gjort - i vilket fall till en 9700K.

Känner du för att välja mer lagring så kan du givetvis lägga till detta och du bör fortfarande hamna på ett pris under din ursprungliga korg.

Test med Cryorig H5 (och NH-D15, Dark Rock Pro 3 m.m.):
https://www.tweaktown.com/reviews/6966/cryorig-h5-universal-c...

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

@Linslus66:

Tyst, stilrent och bra prestanda.
AIO eftersom att Inet ej monterar luftkylare som väger över 750ish gram.
Inet monterar minnen som är vilken hastighet du vill, och aktiverar XMP/DOCP profil om det finns någon.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12449050

Visa signatur

MSI Tomahawk z690 || Intel I9 12900KS
32Gb G.skill 3600 Mhz
Gigabyte RTX 3080Ti Aorus Master|| Acer Predator XB271HU x2
Samsung 970 EVO 500Gb M.2 NVME SSD
Kingston A2000 M.2 1Tb x2 || Samsung 860 QVO 1Tb