nästa mobil; Byte från iOS till Android

Permalänk
Medlem

byte från ios till android

Hej allihopa jag tror själv att alla nya android telefonerna är inte så pass bra som har kommit till Sverige.Väl finns tex Lg V50 Thing eller andra telefoner som säljes utanför Sverige.Huawei är inte bra som jag hörde och samsung är för dyrt.Om man kollar tillbaka på äldre iphone den man ser att priserna är nästan samma som 3 årsen och om man kollar samsung 3 årsen den det är stor skillnad prismässig.Om jag var du ska jag har 2 mobilar en iphone och en android.Själv jag kör med htc u11 och är nöjd med den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokolat:

Hej allihopa jag tror själv att alla nya android telefonerna är inte så pass bra som har kommit till Sverige.Väl finns tex Lg V50 Thing eller andra telefoner som säljes utanför Sverige.Huawei är inte bra som jag hörde och samsung är för dyrt.Om man kollar tillbaka på äldre iphone den man ser att priserna är nästan samma som 3 årsen och om man kollar samsung 3 årsen den det är stor skillnad prismässig.Om jag var du ska jag har 2 mobilar en iphone och en android.Själv jag kör med htc u11 och är nöjd med den.

Skickades från m.sweclockers.com

Varför skulle inte Huawei vara bra? Utveckla gärna mer än "jag hörde"
Apple produkter har alltid haft högt 2a hands värde. Har inget med Samsung att göra, alla Android mobiler sänks vilket är en fördel om man vill vänta lite.

Finns massvis med bra android mobiler.

Känns som en trollpost.

Permalänk
Medlem

Min sambo fick min gamla Oneplus 5 för hon ville testa något annat än Iphone. Hon blev så nöjd att hon säger att hon aldrig ska gå tillbaks till Iphone igen. Jag själv fick en Samsung s9 från firman(kunde inte välja oneplus) Saknar oneplus, batteriet klarade sig mycket längre i kombination med att användarupplevelsen kändes mycket rappare och renare trots att det var en äldre mobil.

Permalänk
Medlem

Har du funderat på att bara byta batteri?
Visst kommer en android för 4k vara bättre än en 6S, men med nytt batteri hänger de fortfarande med väldigt bra.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Hyfsat förvirrande frågeställning

Du är inne på samsung S10+ det är väl så långt ifrån stockandroid och 4000:- man kan komma?

Permalänk
Medlem

Xiaomi Mi 9 har också Snapdragon 855 (som S10/s10+ i USA), verkar vara riktigt vass telefon, och priset går inte av för hackor. 4990kr för 64Gb.

Nackdelar är att det inte går att stoppa i ett extra minneskort (tror jag om det inte är så att den har dubbla simkortsplatser och en av de platserna dubblerar som minneskortplats) samt att den saknar 3.5mmutång.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Android nu är inte som det va 2012 tyvärr. Bloated skit och fullt med skojare i playstore. Fick en ny samsung surfplatta på jobbet och spenderade två timmar med att avinstallera, inaktivera, opt-out, ta bort, avlusa, purga och exorcera bort allsjöns skit och demoner innan den blev användbar.

Privat köpte jag en Nokia 5 för 1½ år sen, billig och bra och ren android med kontinuerliga uppdateringar. Uppdateringarna har varit överlägset bra, men att de sen skickar data till en server i kina sabbade ju det köpet...

Det betyder ju inte att jag förespråkar Apple. Det gör jag inte.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Usling:

Android nu är inte som det va 2012 tyvärr. Bloated skit och fullt med skojare i playstore. Fick en ny samsung surfplatta på jobbet och spenderade två timmar med att avinstallera, inaktivera, opt-out, ta bort, avlusa, purga och exorcera bort allsjöns skit och demoner innan den blev användbar.

Privat köpte jag en Nokia 5 för 1½ år sen, billig och bra och ren android med kontinuerliga uppdateringar. Uppdateringarna har varit överlägset bra, men att de sen skickar data till en server i kina sabbade ju det köpet...

Det betyder ju inte att jag förespråkar Apple. Det gör jag inte.

Roligt att du tar Samsung som exempel, de är ju ökända för att ha mycket bloat.

Finns ju telefoner med betydligt mycket renare android.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk

Du kan köpa en Sony XZ3 billigt just nu.

https://www.tele2.se/mobiltelefoner/sony/sony-xperia-xz3

Lurarna är grymma, och går säkert att sälja för runt 3000 kr om du inte vill ha dem själv. Då får du en bra telefon för 3000 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

Roligt att du tar Samsung som exempel, de är ju ökända för att ha mycket bloat.

Finns ju telefoner med betydligt mycket renare android.

Jo jag nämnde ju Nokia. Huawei och Oneplus är ju bra de med. Tråkigt bara att alla tre skickar data till kina. Har du fler exempel?
Google Pixel är väl enda vettiga alternativet, men de kostar ju som en iphone och då kan man lika gärna köpa en iphone för de har betydligt bättre hållbarhet och säkerhet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

LG V30 eller V30S kanske kan vara ett alternativ? 3000/3500kr

Kanske inte helt ren android men bra batteritid. Ingen större omställning från min tidigare telefon nexus 6p. Trevligt med 3,5mm ljud och att man slipper en "notch". Det enda uppenbara negativa jag upptäckt är avsaknaden av framåtriktade stereohögtalare.

Visa signatur

There can be only one...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Usling:

Android nu är inte som det va 2012 tyvärr. Bloated skit och fullt med skojare i playstore. Fick en ny samsung surfplatta på jobbet och spenderade två timmar med att avinstallera, inaktivera, opt-out, ta bort, avlusa, purga och exorcera bort allsjöns skit och demoner innan den blev användbar.

Privat köpte jag en Nokia 5 för 1½ år sen, billig och bra och ren android med kontinuerliga uppdateringar. Uppdateringarna har varit överlägset bra, men att de sen skickar data till en server i kina sabbade ju det köpet...

Det betyder ju inte att jag förespråkar Apple. Det gör jag inte.

Bortsett från Bixby finns knappt något bloatware kvar i One UI

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Hedersmedlem

Huawei är det givna valet 2019, men går det bort hade jag valt en Nokia. Android One, bra priser och hållbara. 8.1an kostar väl precis runt 4000?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Usling:

Jo jag nämnde ju Nokia. Huawei och Oneplus är ju bra de med. Tråkigt bara att alla tre skickar data till kina. Har du fler exempel?
Google Pixel är väl enda vettiga alternativet, men de kostar ju som en iphone och då kan man lika gärna köpa en iphone för de har betydligt bättre hållbarhet och säkerhet.

OnePlus skickar inte till Kina, Nokia säger att det har tagit bort det, om du läst nyheterna, Huawei har jag inte koll på

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag sitter själv och funderar på en Asus zenfone max pro m2. 3000:-, 5000mAh, 6GB RAM och en snapdragon 660 på det. Beskrivs i reviews som ganska rent, med undantag av Facebook appen och har 3 5mm. Enda minuset som jag ser är micro USB, snarare än USB C.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Jag sitter själv och funderar på en Asus zenfone max pro m2. 3000:-, 5000mAh, 6GB RAM och en snapdragon 660 på det. Beskrivs i reviews som ganska rent, med undantag av Facebook appen och har 3 5mm. Enda minuset som jag ser är micro USB, snarare än USB C.

Såg den igår också! Såg ganska bra ut för vad jag söker.

Tog tipset som någon tidigare sa att bara byta batteri, ska kolla vad det kostar. Kan ju vara värt att lägga 500kr på min nuvarande så kan jag vänta med att köpa en ny mobil tills jag Verkligen vet vad jag vill ha.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Medlem

@ItsLea:

Tror Apple tar runt 800 för att byta batteri på din telefon om din telefon inte har några skador (såsom sprucken skärm osv).
Lämna in den på en Apple verkstad (såsom Digital inn) så du får ett orginalbatteri.

Bytte på min 6S och det gjorde mkt för prestandan, betydligt rappare telefon efter bytet.
Har du tur så kan dom se om ditt batteri inte presterar såsom det borde, så får du bytet gratis (även utanför garantin).

Edit: 545 var det visst för batteri till 6S
https://support.apple.com/sv-se/iphone/repair/service/pricing

Permalänk
Medlem
Skrivet av Usling:

Jo jag nämnde ju Nokia. Huawei och Oneplus är ju bra de med. Tråkigt bara att alla tre skickar data till kina. Har du fler exempel?
Google Pixel är väl enda vettiga alternativet, men de kostar ju som en iphone och då kan man lika gärna köpa en iphone för de har betydligt bättre hållbarhet och säkerhet.

LOL.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ItsLea:

Såg den igår också! Såg ganska bra ut för vad jag söker.

Tog tipset som någon tidigare sa att bara byta batteri, ska kolla vad det kostar. Kan ju vara värt att lägga 500kr på min nuvarande så kan jag vänta med att köpa en ny mobil tills jag Verkligen vet vad jag vill ha.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av reverend benny:

@ItsLea:

Tror Apple tar runt 800 för att byta batteri på din telefon om din telefon inte har några skador (såsom sprucken skärm osv).
Lämna in den på en Apple verkstad (såsom Digital inn) så du får ett orginalbatteri.

Bytte på min 6S och det gjorde mkt för prestandan, betydligt rappare telefon efter bytet.
Har du tur så kan dom se om ditt batteri inte presterar såsom det borde, så får du bytet gratis (även utanför garantin).

Edit: 545 var det visst för batteri till 6S
https://support.apple.com/sv-se/iphone/repair/service/pricing

Byter man själv kostar det drygt 200 inkl verktyg. Har beställt på teknikdelar.se och bytt på en 5S, det är lite pilligt, men inte svårt.
Inte originalbatteri dock.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

One plus 6T

@ItsLea: Jag har en One Plus 6T och är väldigt nöjd med den,jag skulle ialla fall vänta till One plus 7 kom och se om den passar dig bättre.6T är optimerad i apparna och har inte en massa onödiga appar ,samt den medföljande laddaren laddar telefonen på cirka 40 minuter och har 8gb i internminne och 256gb lagringsminne övriga uppgifter/telefoner finns på deras hemsida.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Json_81:

Byter man själv kostar det drygt 200 inkl verktyg. Har beställt på teknikdelar.se och bytt på en 5S, det är lite pilligt, men inte svårt.
Inte originalbatteri dock.

Är 6s samma som 6/6plus att byta batteri i är det väldigt enkelt. Jag köpte ett 6 plus-batteri för 99kr hos en svensk ÅF och bytte på under 10 minuter med en sjukhussäng som arbetsplats. Enda som krävs är en pentalobe-mejsel, liten phillips och ett bändverktyg i plast (kredikort går säkert utmärkt). På sexan behöver man inte ens lossa skärmkablarna om man är någorlunda händig. Bara att vika upp skärmen 80 grader och sedan byta batteriet, och sedan fälla ner igen. Nu mer än 6 månader senare är batteriet fortfarande som nytt och telefonen blev väsentligt snabbare direkt efter bytet.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av xZistence:

hur du än vänder och vrider på det så kommer du alltid betala mer i sverige än vad folket gör i NA. S10+ i USA just nu går på 899$ vilket är ungefär 9300kr

I sverige går samma modell på ungefär 10900kr

Så att sitta och klaga på att man betalar mer för mindre prestanda har ingen betydelse.

Går att köpa s10+ för 9800kr på prisjakt.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Bortsett från Bixby finns knappt något bloatware kvar i One UI

Dessutom går Bixby att unaktivera och man kan mappa om knappen till vad man vill (utom någon konkurerande assistant)

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Skrivet av ItsLea:

Är somsagt inte intresserad av Huawei.

Skickades från m.sweclockers.com

Men du vill ha Samsung ? Finns väll inget annat märke som lägger på mer skit än Samsung ?
Har haft både Samsung och Huawei, aldrig en Samsung igen, men gärna en Huawei.
Men Pixel är favoriten alla dagar pga ren Android.

Permalänk

Xiaomi Mi A2 och A2 Lite uppfyller kraven bra, även Motorolas Moto G7-serie kan vara värd att kika på. Motorolas telefoner har inte stock Android, men det är inte långt ifrån.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi:Corsair 4000D Airflow Moderkort:MSI Mag B460 Tomahawk
CPU:Intel Core i5 10400F
GPU:EVGA GeForce RTX 2060 SC 6GB
RAM:2x8GB - Team Group DDR4 2400MHz PSU:Corsair RM550X SSD:Toshiba RC500 NVME 240 GB (OS), Kingston NV2 NVME 2TB, PNY CS900 500GB

Permalänk
Skrivet av ItsLea:

hej!

går och funderar på en ny mobil då min gamla iPhone 6s börjar ge upp med batteriet och jag har börjat sakna Android.
senast jag använde android var runt 2012, så den mobil jag letar efter får gärna vara så stock Android som möjligt, vill ha det simpelt och streamlined.

var mycket inne på en s10+ innan men hörde något om att processorn i EU marknaden fick en sämre än i NA som ger mycket sämre batteritid, så är väl inte direkt intresserad av den längre. inte heller någon huawei.

kraven för mig är lång batteritid, är trött på att inte ens kunna gå en dag utan att behöva ladda.
hyfsat futureproof, vill inte behöva byta mobil igen om ett år.
multitasking utan att det laggar.
minst 16gb intern lagring.
helst inte över 4000kr.
spelar inga spel direkt på mobilen, det är väl Old School Runescape, och så Småningom RS3.
annars är det bara telegram, instagram, webbläsare, youtube och spotify.

den jag har hittat är en Asus Zenfone som vad jag kan se iallafal har bra batteri, men är det dålig prestanda, och har ni någon bättre idé?
länk till zenfone: https://www.mediamarkt.se/sv/product/_asus-zenfone-max-pro-m1...

tacksam för svar

Xiaomi alla dagar i veckan. De har en uppsjö av modeller. Du får otroligt mycket för pengarna. Batteritid i massor men inte stock Android. Men för 2 500 kr så kanske Xiaomis fina gränssnitt kan accepteras. Skriver detta på en Xiaomi Mi max 3 med 5 500 mAh batteri och 6,9"skärm. Två dygn minst klarar batteriet för mig. Kolla på Youtube och du kan se att Xiaomi lovordars på alla tänkbara sätt på grund av priset och vad man får för pengarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av andersgog:

Men du vill ha Samsung ? Finns väll inget annat märke som lägger på mer skit än Samsung ?
Har haft både Samsung och Huawei, aldrig en Samsung igen, men gärna en Huawei.
Men Pixel är favoriten alla dagar pga ren Android.

Som jag sa ovan, sen One UI så är Bixby i princip den enda Bloatware som finns kvar

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av andersgog:

Men du vill ha Samsung ? Finns väll inget annat märke som lägger på mer skit än Samsung ?
Har haft både Samsung och Huawei, aldrig en Samsung igen, men gärna en Huawei.
Men Pixel är favoriten alla dagar pga ren Android.

Komiskt då Huawei har mer bloat än Samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Som jag sa ovan, sen One UI så är Bixby i princip den enda Bloatware som finns kvar

Nja, finns fortfarande bloatware i inställningarna, så som Enhetsvård, antivirus (vilket inte behövs, finns inbyggt) och en jävla massa skittjänster som finns i bakgrunden fortfarande

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Nja, finns fortfarande bloatware i inställningarna, så som Enhetsvård, antivirus (vilket inte behövs, finns inbyggt) och en jävla massa skittjänster som finns i bakgrunden fortfarande

Enhetsvård är riktigt bra, appen kan ju används för att blockera just andra appar från att används i bakgrunden^^

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500