IBM:s AI-baserade HR-funktion

Permalänk
Medlem

IBM:s AI-baserade HR-funktion

IBM har börjat använda sitt AI-system "Watson" till HR-uppgifter. Från början utvecklade IBM Watson för att spela Jeopardy!, men har därefter vidareutvecklat systemet och idag användes det för exempelvis cancer-diagnostik/behandling på en högre nivå än behandlande läkare. Nu har IBM använt Watson för att effektivisera HR-funktionen, exempelvis kan det annat förutspå vilka anställda som kommer att säga upp sig, och systemets tillförlitlighet är idag över 95%. Dessutom har AI-systemet medfört att HR-avdelningen kunnat säga upp 30% av sin personal, samtidigt som de som stannar får högre lön. Onekligen en utveckling som väcker många frågor - ex om integritet, belöningar, bestraffningar etc.

Av detta noterar jag framförallt:
1) Företag med välutvecklad teknisk kompetens/förståelse (ex. IBM, Google, Microsoft, Amazon etc.) kommer att leda utvecklingen, även inom områden som ligger utanför deras kärnverksamhet (IBM är ju inte primärt ett HR-företag, inte heller ett företag inom life science - men deras teknikförsprång ger dem ett övertag utanför deras traditionella marknad). Detta är viktigt eftersom undersökningar visat att det är hela organisationens, inte minst företagsledningens, AI/datakompetens som är avgörande för att lyckas med AI-implementationer, och där har ju företag som ex IBM ett stort försprång.

2) Effektiva AI-implementationer leder ofta till 30-40% bättre prestanda. IBM har kunnat minska sin HR-personal med 30% och DeepMind kunde 2016 använda AI för att effektivisera kylningen i Googles webbhallar med 40%. Det kommer säkert att komma fler liknande exempel. AI-systemens effektivitet ligger även helt i linje med McKinseys prognos att 60% av alla arbetstillfällen kan automatiseras till minst 30%.

3) Eftersom AI-tekniken idag blivit så kraftfullt verktyg är det hög tid att diskutera AI ur fler perspektiv än det strikt tekniska. Uppenbarligen kan AI-system ta fram information om oss som vi oftast vill hålla privat, ex arbetsplaner säkert också info om hälsa och familjesituation, något som i sig kan vara integritetskränkande. Information som i sig kanske varken är "god" eller "ond" - men som både kan brukas och missbrukas. En arbetsgivare som vet om att jag sannolikt funderar på att sluta kan ju bestämma sig för att de vill behålla mig, och satsar lite mer på "uppmuntran", ex en ny utvecklingsplan. Men de kan också bestämma sig för att det är lika bra att jag går så fort som möjligt, och att de därför ger mig mer tråkiga arbetsuppgifter/projekt och beter sig ojust vid ex schemaläggning eller lönesättning. Dessutom finns det ju alltid en risk att systemet har fel - som träffsäkerheten är 95% så innebär ju det även en felmarginal 5%. Det blir ganska många i ett stort företag som IBM, med 380 000 anställda.

Källor:
https://www.cnbc.com/2019/04/03/ibm-ai-can-predict-with-95-pe...
https://deepmind.com/blog/deepmind-ai-reduces-google-data-cen...
https://www.mckinsey.com/featured-insights/digital-disruption...

Permalänk
Medlem

Ah framtiden är ljuv, snart kommer man få en push-notis från sin jobb-AI som meddelar att man fått sparken. Smidigt att slippa prata med sin chef! Tänk vad smidigt att vara chef sen, man behöver ju inte fatta några beslut själv. Bara hänvisa till AI:n när folk surar över att jobbet är förlorat.