Permalänk
Frida 🥐

Undrar också! Vi vill ha en uppdatering

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Uppdatering kommer snart, har haft mycket begränsad tid nu över vintern med bygget!
Mycket sjukdom på jobbet och annat tråkigt ni inte bryr er om, som gjort min tid begränsad.
Men jag tror att jag snart är i nästa fas av bygget, vilket är att välja komponenter. Bara en handfull med rör kvar att dra i nedre och övre kammaren.

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk

Mycket intressant bygge att följa och kul att höra att man även lyckats inspirera någon!
Ser med spänning fram emot nästa steg.

Permalänk
Medlem

Äntligen får man lite tid att jobba på detta monster!
Även om tiden är begränsad.
Snart kan jag köra ett primärt läcktest innan jag bestämmer vilka komponenter som ska in i den!

RGB i denna mängd är inget jag föreslår... Fläktarna, RGB-kontrollers... Don't do it!

Nedre kammare klar med rör OCH PSU:n får plats! Det är ju win!

Bokstavligen bara två rör kvar i övre kammaren!

Lite rör kvar, dra kablarna till fläktarna och RGB, sen första läcktestet (kommer göra två läcktest)

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Medlem

Sista röret klart.

Har nu beställt mjuk tub för att kunna läcktesta första delen av looperna. Läcktestar jag dessa först, så behöver jag bara läcktesta huvudkammaren där alla komponenter kommer sitta, efteråt.

Så looperna ser ut som följande:
Övre loop (förmodligen CPU): Reservoar - Pump - 480 rad - 480 rad - huvudkammare - reservoar

Undre loop (Mest troligt GPU)... Ser exakt likadan ut!

Är klyven vad gäller komponenter. Jag hoppas folk härifrån kan ge bra förslag!
Lutar åt Intel i9 och nVidia RTX 2080 Ti, men vad ska man ha för modell och vad ska man ha för moderkort?

Ska man skaffa monoblobk till moderkortet? Bitspower har ett guldigt CPU-block som passar temat perfekt, men saknar fördelarna med ett monoblock! Ska man kyla RAM-minnena också? Eller ska jag satsa på TridentZ Royal, som har blankt guld som kommer passa temat perfekt?

Ge mig era åsikter, era förslag! Jag behöver dom.

Jag lutar åt att ta ett moderkort som det finns monoblock till, men låta RAM-minnena vara luftkylda och köra på TridentZ Royal. Men är öppen till förslag!

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Medlem

Okej, tanken är följande.

Detta vattenblock: https://www.highflow.nl/watercooling/water-blocks/cpu-blocks/...

Med dessa komponenter:

Ser de bra ut? Något jag bör ändra? Grafikkort är ännu obestämt. Har två 1080 Ti, kanske uppgraderar till 2080Ti men vi får se...

Men iallafall är det tanken med moderkort (som har vattenblock färdigt) samt processor och vattenblock samt RAM som matchar temat och SSD för alla behöver SSD:er!

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk

@Andiders: 2x 1080 ti är ju väldigt bra ännu

Visa signatur

nVidia Titan X (Pascal), Intel i9 9900K, 32 GB DDR4@3200 MHZ, Samsung 970 EVO 1TB, Asus Maximus Gene XI.

Acer Predator X34, Logitech G900, G513, G13, G933.
Creative GigaWorks S750 - 7.1 högtalare

Permalänk
Avstängd

Ärligt talat detta är ett av forumets snyggaste byggen!
(Och jag betraktar mig själv som rejält kräsen, typ bara ett eller två till här jag kulle placera i samma liga som detta (ingen nämnd ingen glömd))

Synd det inte längre går att beställa detdär chassit då det var bokstavligen det enda jag någonsin gillat som fans att köpa... ha ha

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Nu börjar läcktestandet!

Fått hem mjukslang så kan försluta input och output till huvudkammaren, fäster även ett litet filter ifall det skulle yra runt några småpartiklar.

Efter 20 minuter så läcker det inte! Men den får stå ett tag till, verkar allt grönt, tömmer vi innan jag fyller nästa loop. Sen ska man bestämma hårdvara! Lutar åt det som nämns i tidigare inlägget!

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Medlem

Både looperna primärt läcktestade.
Moderkort, processor, RAM och SSDer är beställda, kommer imorgon.
Även beställt ett CPU-block!

Ännu ej bestämt huruvida jag bör köra på nya grafikkort eller köra med dom jag har...

Kan även inte bestämma mig för om jag bör köra på färgad eller ofärgad vätska... Man kommer inte se mycket av den när rören i huvudkammaren är i guld. Men änndå!

Också, vet inte vilken vätska som är bäst!?

Lutar åt Mayhem eller EK Cryofuel, men är öppen för förslag!

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Avstängd

Det blev ju sjukt snyggt med de gyllne rören under reservoarerna måste jag säga!

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Det blev ju sjukt snyggt med de gyllne rören under reservoarerna måste jag säga!

Blir evenntuellt guldrör i hela huvudkammaren! Älskar looken på rören.

Bara vänta in alla delar! CPU-blocket kommer från NNederlännderna och kan ta lite tid, men ska bli intressant att se den på plats

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Medlem

Idag fick man ett litet paket med posten. Förutom pingvinstång kom även detta:

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Medlem

Vi närmar oss! Äntligen kom mitt guldiga vattenblock! Ska försöka testa moderkort, processor m.m nu i helgen, se så allt funkar innan jag börjar montera vattenkylning på den!

Sen till den stora frågan... Köpa eller inte köpa nya grafikkort? Är sugen på RTX 2080Ti med NVLINK menn samtidigt har man ju 1080Ti med färdiga vattenblock... Så svårt val. Förbereda för Raytracing eller inte?

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andiders:

Vi närmar oss! Äntligen kom mitt guldiga vattenblock! Ska försöka testa moderkort, processor m.m nu i helgen, se så allt funkar innan jag börjar montera vattenkylning på den!

Sen till den stora frågan... Köpa eller inte köpa nya grafikkort? Är sugen på RTX 2080Ti med NVLINK menn samtidigt har man ju 1080Ti med färdiga vattenblock... Så svårt val. Förbereda för Raytracing eller inte?

Galet fint!

Om jag hade varit i din sits skulle jag kört vidare på dina 1080 ti. Mest för att jag rentav svär åt Nvidia när jag tänker på denna generations Geforce och priserna på dem. Visst, jag har inga problem med att köpa dyra grafikkort, men det finns fanimej gränser.

Plus att raytracing bitarna inte ger så mycket just nu, så det skulle kännas lite som pengarna i sjön.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkojambo:

Galet fint!

Om jag hade varit i din sits skulle jag kört vidare på dina 1080 ti. Mest för att jag rentav svär åt Nvidia när jag tänker på denna generations Geforce och priserna på dem. Visst, jag har inga problem med att köpa dyra grafikkort, men det finns fanimej gränser.

Plus att raytracing bitarna inte ger så mycket just nu, så det skulle kännas lite som pengarna i sjön.

Håller med om att det är dyrt. Och jag vet att utöver raytracing så är RTX 2080Ti inte så mycket bättre än 1080Ti. Men känner också att Raytracing ändå är framtiden för grafik, och RTX är ju onekligen regerande när det kommer till just Raytracing.

Så därför känner jag att jag är lite sugen på uppgraderingen. Sen är även allt annat nytt i nya datorn, så känns som att det rättfärdigar samma beslut. Men som sagt, inget är skrivet i sten än.

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andiders:

Håller med om att det är dyrt. Och jag vet att utöver raytracing så är RTX 2080Ti inte så mycket bättre än 1080Ti. Men känner också att Raytracing ändå är framtiden för grafik, och RTX är ju onekligen regerande när det kommer till just Raytracing.

Så därför känner jag att jag är lite sugen på uppgraderingen. Sen är även allt annat nytt i nya datorn, så känns som att det rättfärdigar samma beslut. Men som sagt, inget är skrivet i sten än.

Nvidia ska ju släppa spport för raytacing på äldre kort också, tex 1080, så testa kan man göra med dem fast det blir ju inte lika snabbt som RTX, men kanske duger för att se om det är värt det.

Permalänk
Avstängd

Som någon sade, Den nya generationen kommer alltid att stå strax utanför dörren även om man har det allra senaste, om ett halvår lär det komma ännu vassare grejer, jag skulle kört en tid och testat innan jag bytte upp mig, jag kör själv 1080Ti och det står sig fortfarande väl tycker jag, idag är det faktiskt likvärdigt i praktiken på alla spel som finns tillgängliga inom överskådlig tid, det är enbart de allra värsta korten som över huvud taget finns tillgängliga på den vanliga konsumentmarknaden som presterar något, litet bättre i praktiken idag, men det finns idag ingen praktiskt användbar mjukvara för vanliga konsumenter som kan använda det fullt ut, det kommer att ta flera år innan man börjar märka av det allvarligt i spel och liknande tror jag, så du behöver knappast stressa med bytet, nästa år kommer det nog ännu bättre, man har mycket erfarenhet från konsumentmarknaden av den nya generationen kretsar, osv...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Vet att varje generation är lite bättre varje gång.
Dock kom inget nytt mellan 800-serien och 1000-serien, därför jag överväger 2080Ti som kommer med något nytt. Sen är det också lite känslan av helt nya saker. Allt är nytt hittills i nya bygget.

Men vi får se. Ska forska runt lite.

Utöver de, har nu testat moderkort/processor och RAM.

Och ser inte ut att vara några problem!

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Avstängd

@Andiders:
Ja, det är ju hyggligt bra andrahandspriser på 1080Ti fortfarande så du har ju igen hyggligt mycket av pengarna trots allt om du väljer att byta.

Vad jag tror kommer att bli styrkan på nya generationen, förutom raytracing, är ju att de kommer att bli bättre på att hantera högre upplösningar i realtid, 1080 ligger ju rätt nära gränsen om man tar steget upp till 4K, vilket ju de flesta förr eller senare vill göra (åtminstone på detta forum gissar jag...), i 4K är det faktiskt en noterbar skillnad i hur hårt korten måste jobba.

Vet inte om jag har fel, men om några år kommer troligen 8K att bli praktiskt användbart även för vanliga konsumenter, särkilt nu när förbättrad VR och liknande är på snabb frammarch, det finns ju i vart fall redan på prototypstadiet för konsumentmarknaden.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andiders:

Nu börjar läcktestandet!

Fått hem mjukslang så kan försluta input och output till huvudkammaren, fäster även ett litet filter ifall det skulle yra runt några småpartiklar.

https://i.imgur.com/bSNZGfh.jpg

Var fick du tag i dessa "kantiga" fittings?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rytterstedt:

Var fick du tag i dessa "kantiga" fittings?

Om du menar dom på ena sidan som är "kantiga" så är det quick-disconnects som jag tror kommer från CoolerKit. Osäker, då jag köpte dom för många år sedan och bara använde dom nu för att enkelt läcktesta.

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Medlem

Sakta men säkert närmar sig datorn att bli komplett!
En av de sista beställningarna lagda, samt mer gjort! Nu börjar utmaningen med rören...

Just ja, jag begår aldrig misstag, jag är perfekt på det sättet.
Det ni ser var helt och hållet med flit! *Host*

Måste säga att vinkeln här nästan är helt perfekt!
Nära nog!

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andiders:

Om du menar dom på ena sidan som är "kantiga" så är det quick-disconnects som jag tror kommer från CoolerKit. Osäker, då jag köpte dom för många år sedan och bara använde dom nu för att enkelt läcktesta.

Japp, dessa jag menar. Letar efter sådana men compression. Hittar dem ingenstans och funderar snart på att göra egna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rytterstedt:

Japp, dessa jag menar. Letar efter sådana men compression. Hittar dem ingenstans och funderar snart på att göra egna.

De jag har är vanliga quick-connects med gänga, så man får skruva på fittings för de rör man föredrar själv. Tror inte de finns med färdiga kompressions-kopplingar men kan ha fel.

För såhär ser dom ut när inget är kopplat i dom:

Dold text
Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Medlem

Jag bestämde mig för att köra med RTX 2080Ti. Självklart två stycken!
Allt i detta bygge blir väldigt overkill, men det är halva idén med bygget!
Andra halvan är att visa att man utan specialverktyg, utan CNC-maskiner och laserskärare, med vanliga Svensson-verktyg, utan expertis eller massiv erfarenhet kan bygga något vackert som ser otroligt custom ut, men egentligen bara är billig akryl-guldspegel med sprayfärg från Biltema!

Alla "mods" om man nu kan kalla dom det i detta bygge, är trots allt inte mer än så. Men jag personligen tycker det blir riktigt vackert!

Men nog med rants!

Kör EVGA RTX 2080Ti Black Edition!

Dom ska prestera bättre än stock-varianten av RTX 2080Ti samtidigt som dom är en av dom billigare varianterna. Dock ska tydligen kylaren inte vara superbra...

Men det gör inget, för kylaren är otroligt ful och byts mot vattenblock från EKWB!

Detta måste vara en av de fulaste kylarna på ett modernt grafikkort...

Har inte monterat vattenblocken än, men har allting som behövs, ska bara göra mig tid till att montera dom!
Sen kan jag montera klart hela looperna in i systemet och läcktesta!

Insåg att moderkortet har sex stycken SATA-uttag... What a coincident! Chassit har ju stöd för fyra stycken SSD och två stycken hårddiskar! Måste vara ödet?

Nu kan jag installera hela mitt Steam-bibliotek, Origin-bibliotek, Uplay-bibliotek och GOG-bibliotek!
Samt alla andra program!

Körde även på två stycken WD Black 4 TB hårddiskar som kommer agera lagring för främst inspelningar av Gameplay och liknande men även allt annat skit som filmer m.m. Dock inga bilder på hårddiskarna då dom inte kom i en fancy förpackning som SSDerna.

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Medlem

Coolt Något sånt här vill man inte missa.

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem

Satt precis och kollade olika kylmedier... Görs bara pastel-färgat numera?
Kollat Inet, Aquatuning, CoolerKit och även nederländska Highflow... Ofärgat, pastel eller specialeffekt (typ Primochill Vue).
Vill ju ha genomskinligt färgad och inget mer...

Lutar åt att det blir vanligt ofärgat kylmedium...

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Proffsmoddare

Tjusigt dude! Blir spännande att se den slutförd

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nu närmar vi oss!

Älskar EVGA överlag då jag anser att dom är ett bra företag, men detta är en av de fulaste kylarna de senaste 5 åren... Den genomskinliga plasten och loggorna på fläktarna som ser ut som utslag...

Kan någon förklara vad den där tomma "minnesplatsen" är? Där det ser ut som att hela svarta plattan har lossnar? Inte första gången jag ser den, och min expertis ligger inte i uppbyggnaden av grafikkort. Men tydligen ska den kylas den med!

Oroa er inte! Jag glömde inte att ta bort plasten på kyl... padsen?

Ha, jag kan bevisa det!

EK tycker att man ska göra ett kryss-kors, själv smetar jag ut kylpastan! Man vill täcka så mycket som möjligt med så tunt lager som möjligt för bästa resultat!

Båda på plats med NVLINK! Heter det att man fortfarande har korten i SLI eller har man dom NV-länkade numera?

Tack och lov är loggan bara ett klistermärke. Föredrar utan! Helst skulle de vara guldspegel... Vilket kanske kan moddas, de får vi se!

Snart in i chassit och fixa rör!
Beställt genomskinlig EK Cryofuel så det blir genomskinlig vätska. Ville ha genomskinlig lila, men hittar bara denna jävla pastelfärgade vätskan...

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär