Permalänk

Råd gällande 25k~ setup

Hej! Fick hjälp att bygga ihop en dator och vill bara säkerställa att det är här ett schysst upplägg. Några åsikter gällande denna? Positivt som negativt Tack på förhand!!!

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Luftkylning för 900 kr och skaffa ett bättre nätaggregat. Platinum?

Permalänk
Medlem

+ 860 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Beror ju på vad datorn ska användas till.

9700K är mera prisvärd om du inte behöver 16 trådar. 9900K är svår att kyla.

Köp Z390 moderkort istället för Z370.

Billigare minnen:
https://www.inet.se/produkt/5300458/g-skill-16gb-2x8gb-ddr4-3...

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Du kommer inte nyttja de supersnabba minnena med en i9-9900k bättre med CL15 3000Mhz om du vill optimera värdet lite mer och flytta upp till ett RTX2080.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Zotac 4070 Super | STRIX B650E-I | Noctua NH-L12S | 32Gb DDR5 | Fractal Design Terra | LG CX55 | MacBook Pro 14" M1 Pro | FujiFilm X-T4

Permalänk
Medlem

@Lilla Pappan: varför just de minnena? För att få B-Die?

Permalänk

Om jag hade 25k att spendera så hade jag köpt dessa grejer. RTX 2080 Ti får ju plats i budgeten. Just det kortet finns inte i lager just nu, men det är väl värt att vänta några dagar.
Om det går att sträcka budgeten lite till så hade jag köpt en finare SSD.

Permalänk
Skrivet av CyberNerd:

Beror ju på vad datorn ska användas till.

9700K är mera prisvärd om du inte behöver 16 trådar. 9900K är svår att kyla.

Köp Z390 moderkort istället för Z370.

Billigare minnen:
https://www.inet.se/produkt/5300458/g-skill-16gb-2x8gb-ddr4-3...

Har så låg kunskap om detta så förlitar mig lite på andras råd tyvärr. Den ska användas till spel samt streaming så vill ju helst att den ska klara det och vara så "bra" som möjligt och nå hög FPS trots att jag streamar då.

Uppskattar dina tips, rekommenderar du att jag ersätter 9700k med 9900k i det läget och även ersätter moderkortet?

Permalänk

Hade det varit mer prisvärt att använda ett annat grafikkort ? Verkar som att ni alla instämmer om den punkten.

Ska förtydliga att jag vill kunna streama spel i hög FPS om möjligt.

Permalänk
Medlem

Definitivt mer prisvärt med i7 9700k + GTX 2080 ti än 9900k och 2070..

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk

Gjorde lite justeringar då du ska streama. Ryzen 7 2700X istället för Intel. Ryzen processorn är inte riktigt lika bra för spel, men den är väldigt kompetent för streaming. Överklocka den om du kan.

Bytte till Meshify C för att få ner priset och bättre luftflöde. Kylaren byttes till Noctua NH-D15 för att bättre klara av överklockning. Minnena är 3200 mhz då Ryzen processorer kan dra fördel av höga mhz. Just detta kit är på rea just nu och endast 1 st finns kvar.
Kom precis på att minnena måste vara av låg modell för att vara kompatibel med NH-D15 i Meshify C, så jag har justerat listan igen.

PSU'n är 180mm djup, men den får plats i Meshify C om du plockar ur HDD buren (har själv gjort detta). SSD'n är bytt till 2 Tb Sata istället för Nvme. Lägg till en Nvme SSD för OS om din budget tillåter.

Permalänk

https://komponentkoll.se/bygg/BXXeF/

Kan du bygga själv så ta grafikkortet på netonnet då det är mycket mer billigt där än alla andra butiker

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lilla Pappan:

Har så låg kunskap om detta så förlitar mig lite på andras råd tyvärr. Den ska användas till spel samt streaming så vill ju helst att den ska klara det och vara så "bra" som möjligt och nå hög FPS trots att jag streamar då.

Uppskattar dina tips, rekommenderar du att jag ersätter 9700k med 9900k i det läget och även ersätter moderkortet?

Tycker 9700K bör duga även för streaming, den har ju 8 trådar. Men jag streamar inte själv så vet inte säkert hur mycket bättre 9900K är för detta.

När det gäller moderkortet SKA du ha Z390!! Det är ju detta moderkortet som tillhör nionde generationen (9xxx) intel processor! Z370 är för den åttonde generationen (8xxx). Även om det fungerar med en bios uppdatering är det bara dumt att köpa gammalt moderkort till en ny processor.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Skrivet av CyberNerd:

Tycker 9700K bör duga även för streaming, den har ju 8 trådar. Men jag streamar inte själv så vet inte säkert hur mycket bättre 9900K är för detta.

När det gäller moderkortet SKA du ha Z390!! Det är ju detta moderkortet som tillhör nionde generationen (9xxx) intel processor! Z370 är för den åttonde generationen (8xxx). Även om det fungerar med en bios uppdatering är det bara dumt att köpa gammalt moderkort till en ny processor.

Shit, skitsnällt att du hojtar till om detta, typ denna då? https://www.inet.se/produkt/1901322/asus-prime-z390-a Tack så massor!

Permalänk

Då min beställning skevade ur måste jag returnera grejerna. Tänker att jag lika gärna kan rådfråga er från scratch då

Hur hade ni spenderat 25k~ på burk från www.inet.com? Kan inte montera själv så låter dem montera.

Ska användas till krävande spel på så hög FPS som möjligt men även till streaming. Fokus på FPS i spel dock. Streamingen är "eventuell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lilla Pappan:

Då min beställning skevade ur måste jag returnera grejerna. Tänker att jag lika gärna kan rådfråga er från scratch då

Hur hade ni spenderat 25k~ på burk från www.inet.com? Kan inte montera själv så låter dem montera.

Ska användas till krävande spel på så hög FPS som möjligt men även till streaming. Fokus på FPS i spel dock. Streamingen är "eventuell"

Jag hade själv byggt såhär.
Typ såhär min setup ser ut idag, bara att jag fortfarande ligger på 1080 GPU. Kanske blir en begagnad 2080Ti när det finns till bra pengar

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12447696

Tycker du får väldigt mycket prestanda för pengarna jämfört mot Intel. Det som fick mig att gå över till AMD i processorledet.
Sen när AMD kommer med sina nya proppar i sommar passar dessa i moderkortet så då kan man sälja sin 2700x och köpa en ny processor för mindre pengar än vad du lägger på en 9900k från Intel.

Men visst Intel preseterar bättre om det bara är det man är ute efter, men prestanda per krona så är nog 2700x svårslagen.
Spelar man i 1440p eller mer så är det knappt någon märkbar skillnad i spel på FPS.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk

holmgren93: Sen när AMD kommer med sina nya cpun i sommar proppar dessa i moderkortet så då kan man sälja sin 2700x och köpa en ny processor för mindre pengar än vad du lägger på en 9900k från Intel.

Nu kostar 2700x 3700kr, han säljer den begagnad för kanske 2500Kr.
Han går back 1200Kr.
Den nya cpun som kommer att vara bättre vad tror du den kommer att kosta?
Inte kommer den att kosta som 2700X eller hur.
Så låt oss säga att den kostar ca 5K plus hans förlust på 1200Kr summa summarium 6200Kr för en cpu som ingen vet om den kommer att vara bättre än 9900K.
Så kan man inte resonera.
Visst kan man få ett 2080TI med ett ryzen system idag eftersom det är billigare men 9900K är såklart bättre just nu.

Annars får det bli nåt sådant.
https://www.inet.se/datorbygge/b1077099/datorbygge

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

holmgren93: Sen när AMD kommer med sina nya cpun i sommar proppar dessa i moderkortet så då kan man sälja sin 2700x och köpa en ny processor för mindre pengar än vad du lägger på en 9900k från Intel.

Nu kostar 2700x 3700kr, han säljer den begagnad för kanske 2500Kr.
Han går back 1200Kr.
Den nya cpun som kommer att vara bättre vad tror du den kommer att kosta?
Inte kommer den att kosta som 2700X eller hur.
Så låt oss säga att den kostar ca 5K plus hans förlust på 1200Kr summa summarium 6200Kr för en cpu som ingen vet om den kommer att vara bättre än 9900K.
Så kan man inte resonera.
Visst kan man få ett 2080TI med ett ryzen system idag eftersom det är billigare men 9900K är såklart bättre just nu.

Annars får det bli nåt sådant.
https://www.inet.se/datorbygge/b1077099/datorbyggehttps://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1077099/datorbygge

Jag tänker mer att 2080ti > 9900k när det kommer till spel+stream? (Förutsatt att man har en budget att hålla)

Hellre setup med 2080ti och 2700x, än 2080 och 9900k. Eller tänker jag fel här tycker du, svårt att klämma in kvalitetskomponenter under 25k som innehåller både 9900k samt 2080ti?

Speciellt om han skall streama från samma burk, då är ju Ryzen verkligen i sitt rätta jag

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk

9900K är bättre än 2700X för streaming också.

Men som jag skrev ovan: Visst kan man få ett 2080TI med ett ryzen system idag eftersom det är billigare men 9900K är såklart bättre just nu. Och då syftar jag till hans budget där det går att klämma in ett 2080Ti med ett ryzen system, vilket inte går med intel.
Men det är hans val att välja det han tycker är bäst.
Du har inte montering med i ditt system så priset blir 25500Kr plus att jag har snabbare ram kan välja intel 1TB den du har luftkylning osv.
Då kommer min dator att kosta under 24K medans din närmare 26K.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk

Här är en liknande dator som ovan länkade fast utan montering.

Problemet är bara att ssdn inte finns i lager och att Inet inte monterar den bästa luftkylaren pga vikten.
https://www.inet.se/datorbygge/b1077130/datorbygge

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

9900K är bättre än 2700X för streaming också.

Men som jag skrev ovan: Visst kan man få ett 2080TI med ett ryzen system idag eftersom det är billigare men 9900K är såklart bättre just nu. Och då syftar jag till hans budget där det går att klämma in ett 2080Ti med ett ryzen system, vilket inte går med intel.
Men det är hans val att välja det han tycker är bäst.
Du har inte montering med i ditt system så priset blir 25500Kr plus att jag har snabbare ram kan välja intel 1TB den du har luftkylning osv.
Då kommer min dator att kosta under 24K medans din närmare 26K.

Men är verkligen 9900k+2080 bättre än 2700x+2080ti i gaming idag. Om man jämför i nya AAA titlar?
Speciellt vid högre upplösningar som 1440p+, jag vet inte själv ärligt. Men skulle ju tänka mig det, speciellt om man blandar in streaming samtidigt?

Sen att ha vattenkylning är ju bara nödvändigt om man skall överklocka som fan, förmodar att TS inte skall det då han vill få sin dator monterad av Inet. Luftkylning låter knappt något i ett bra chassi, håller tempsen väl inom räckhåll för alla gränser som finns.
Vattenkylning är ju mer för överklockning eller för den som vill ha en så tyst dator som möjligt, eller om man bara tycker det är kul helt enkelt.

Sen har jag en Snabbare SSD i mitt bygge. Och att det skiljer 200Mhz på RAM gör verken till eller från i spelen, plus minus 5 fps kanske..?

Jag försöker inte ta en fight utan bara hjälpa TS med vad som kan ge denne bäst prestanda i den miljön han beskriver, dvs spela spel och streama dessa samtidigt. Då med en budget på ca 25k.
Någon får gärna säga att jag har fel om det är så att en 9900k+2080GPU kommer ge bättre FPS i AAA spel på 1440p upplösning eller högre, jag har grymt svårt att se det nämligen.

(Sidnotis, min 2700x går på ca 45-55% load i BF5, mer än så har jag inte lyckats belasta den i spel)

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk

Kolla vad jag skrev ovan.
TS vill ha en färdigbyggd dator då kan inte noctua kylaren monteras.
ssdn finns inte i lager.
Den datorn jag byggde liknar din och kostar mig 23500Kr med montering din kostar närmare 26000Kr.
Tyvärr så måste han välja vatten eller en midre cpu kylare.
Så om jag bygger som dig och tar ett 2080TI så kommer datorn att kosta ca 27500Kr och din kommer att kosta ca 26000Kr Om jag räknat rätt.
Men det går inte pga av allt annat.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk

Här är ett bygge som skulle funka för ts men det spräcker budgeten pga 2080TI
Men det inkluderar delar som finns och att de kan montera den.
Därför valde jag ett vanligt 2080 som mitt första bygge och hamnade på 23500kr istället.
https://www.inet.se/datorbygge/b1077137/datorbygge

Antingen så kör du på första bygget eller alternativt ryzen med 2080TI men då måste kylaren ändras ssdn och montering måste tillkomma.
Simple.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk

Om TS kan sträcka budgeten så mycket så kan han lika gärna köpa den här. Den är på rea just nu och ser prisvärd ut.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Skrivet av Jimmy9110:

Om TS kan sträcka budgeten så mycket så kan han lika gärna köpa den här. Den är på rea just nu och ser prisvärd ut.

https://www.webhallen.com/api/cart-img/291746

Jo den ser ju prisvärd ut, Kylaren och RAM-minnena då är de schyssta i jämförelse?

Höjer härmed min budget till 30k så om ni hade 30K hur hade ni spenderat detta om ni ville kunna spela med hög FPS på så hög grafik som möjligt och eventuellt streama nån gång då och då?

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/datorbygge/b1077284/29k-dator

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12450833

Jag tror denna är allt man vill ha i en dator för 30k. En tyst luftkylare som enligt testerna verkar vara bäst på marknaden just nu från Noctua. Går att byta till en Be Quiet om man inte gillar Noctuas vackra färger. Moderkort med bra VRM för eventuell överclockning. RAM med RGB. Grafikkort med väldigt bra garanti från EVGA. En av de snabbaste hårddiskarna i stor storlek. Pålitligt nätagg från Seasonic. Chassit går att byta ifall man vill ha annat men är annars tyst och trevligt att bygga inuti. Windows inkluderade jag i priset också. Om man redan har windows kan man ju ta 32GB av RAM istället.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Zotac 4070 Super | STRIX B650E-I | Noctua NH-L12S | 32Gb DDR5 | Fractal Design Terra | LG CX55 | MacBook Pro 14" M1 Pro | FujiFilm X-T4

Permalänk

@Lilla Pappan: Kylaren klarar säkert av en 9900K i stock utförande, men det kan nog hända att den blir skapligt varm. Det finns säkerligen bättre kylning, men man får väl anta att Webhallen har försäkrat sig om att det fungerar.
Det blir ingen märkbar prestandaförlust med 2666 mhz minnen till Intel processorer, de har inte samma behov av snabba minnen som Ryzen processorer har.

Med budgeten höjd till 30K så är det nog bättre att välja egenvalda grejer ändå. Miljon3 har gjort en mycket bra lista.