Måste trycka på min SSD ifrån BIOS för att starta datorn! Hjälp!

Permalänk

Måste trycka på min SSD ifrån BIOS för att starta datorn! Hjälp!

Hej! Jag har haft ett problem med min dator på senaste för att för ett tag sedan så jag flyttade på min dator och ssds sladdar åkte ur den. Sen satt jag in dom igen i ssd och när jag startar datorn nu så får jag upp bios direkt och i högra spalten "Boot Priority" där min E hårdisk finns och min CD spelare finns där syns inte min SSD till men när jag trycker på "Boot Menu" så finns SSD där och om man trycker på den startar datorn. Sedan rullar datorn på som vanligt och det är inget fel annars. Kan någon hjälpa mig att fixa det här? Ska försöka fixa bilder också så att man kan se. Edit: Fixade bilder också! Boot Help https://imgur.com/gallery/9aq48Bv
Edit2: Jag fixade det! Tack för all hjälp. Det jag gjorde var att byta SATA kontakt på SSD och HDD och sedan starta en gång med bara SSD inkopplad och då kom inte BIOS upp. Sedan stängde jag av datorn igen och satt in HDD och sedan fungerade datorn som vanligt!

Permalänk

Om du loggar in i bios, har du rätt boot ordning med din sdd som högsta prioritet? Försök välja in din sdd som den första i ordningen och spara sedan inställningar. Boota om och testa.

//semlan

Permalänk
Skrivet av semlan-11:

Om du loggar in i bios, har du rätt boot ordning med din sdd som högsta prioritet? Försök välja in din sdd som den första i ordningen och spara sedan inställningar. Boota om och testa.

//semlan

Jag har försökt det att ändra ordning men när jag går in på "Boot Menu" så går det inte att flytta någonting. Och eftersom att ssd inte syns i "Boot Priority" så vet jag inte hur jag ska göra. Är inte så bra på det med BIOS.

Permalänk

Om du prövar att byta kontakt på moderkortet där kabeln för sdd'n ansluts, om du har någon ledig vill säga. Alternativt så kanske du kan byta med någon annan device.

Permalänk
Avstängd

Återställ moderkortet genom att ta ut det runda batteriet, vänta en stund, och sätta tillbaka det.

Permalänk

@Radeon RX: Jag menar all data sitter väll i C och E så jag har väll kvar all data om jag gör det? Eller?

Permalänk

@semlan-11: Har redan försökt med det men det fungerade inte. Får se om jag hittar någon lösning.

Permalänk

@Dator Nörd Axel: du tappar ingen info på sdd när du gör detta däremot så nollställs inställningar på moderkortet om du tar bort batteriet. Du kan förmodligen återställa i bios också.

Permalänk
Medlem

En skillnaden mellan olika sätt att nollställa bios är att det sättet som görs i bios inte löser lika många fel som dom andra sätten som görs medan strömkabeln är utdragen.

Ta bort batteriet som ser ut som ett mynt en stund medan strömkabeln är utdragen bruka också föreslås för att man slipper leta i moderkortets manualen efter sättet att nollställa.

Det sättet som görs i bios kan man göra efteråt om man vill. Tex när man snabbt vill återställa bios inställningar man ändrat.

Permalänk

@panpo98: Okej så ni tycker att jag borde testa att ta ut batteriet? För då testar jag det. Och om det inte funkar sen så vet jag faktiskt inte vad jag ska göra.
Edit: Jag kopplade ur datorn och letade efter batteriet men hittade det inte så det sitter antagligen under processorn eller nån annanstans och för att hitta det så måste jag ta ur grafikkortet och montera ur moderkortet och så och det orkar jag inte göra så det får vara så här ett tag till. Försöker hitta i BIOS om man kan få in disken i boot priority igen men hittar inget. Det är hopplöst men tack för hjälpen alla! Skriv om ni kommer på nått nytt jag kan testa!
Edit2: Jag googlade runt och hittade några som hade samma problem som jag har på ett annat Forum som är på engelska, dessvärre så förstod jag inte så mycket eftersom att jag fortfarande inte är så bra på att förstå svårt data språk haha. Men jag vet inte om jag kan länka det inlägget här för det kanske ser fel ut att länka ett annat Forum. Men i vart fall så stod det så här :
"I took a look at the config of the mobo, here is what they have:
Intel® X79 chipset : (Support Raid 0, 1, 5, 10)
2 x SATA 6Gb/s port(s), brown
4 x SATA 3Gb/s port(s), black
Marvell® PCIe 9128 controller :
2 x SATA 6Gb/s port(s), gray

Based on this, plugging the SSD into the gray SATA connector, and the hard drives into the brown connectors, and any optical drives into the black connectors should be the optimum way to configure the system.

You should setup the drives in AHCI. There are actually 3 BIOS screens - the mobo BIOS, the Intel RAID, and the Marvel PCIe 9128 controller BIOS. To properly configure the drives, the hard drives should be setup in the Intel RAID chipset BIOS, and the SSD in the Marvel PCIe 9128 BIOS, then your ASUS BIOS should recognize the drives."

Och om jag förstår rätt så kan man sätta in SSD i den gråa SATA kontakten och sedan sätta HDD i den bruna kontakten och sedan sätta min CD i den svarta kontakten. Jag ska försöka detta nu och skriver igen om jag får framsteg!