Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Nu lanserar Avanza en "egen" tillväxtmarknadsfond (Emerging Markets) med 0,15/0,29% i avgifter. Den fungerar som matarfond till Amundi Index MSCI Emerging Markets och följer MSCI EM Index. Tyngdvikten ligger på Kina, Sydkorea, Taiwan, Indien och Brasilien, en knapp tredjedel (27%) ligger utanför dessa fem länder.

https://www.avanza.se/fonder/vara-egna-fonder/avanza-emerging...

Jag går in med några tusenlappar som krydda.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

@Icaruz:

Ser snyggt och genomtänkt ut.

Hur räknar du din totala avkastning? Med tanke på att du började från 0 så är ju insättningarna en väldigt stor del.
T.ex. kollar du kapital i början av året, jämför med slutet av året och drar bort insättningar? Man får ju avkastning på sina insättningar från när de kommer in, så har själv lite svårt att sätta upp en enkel modell för detta.

Håller med, det är inte alltid enkelt. Generellt så räknar ju graferna på t.e.x. Avanza din avkastning exkl. insatt kapital vilket kan ses som ganska självklart. Så fort jag gjort en insättning så måste ju den räknas med då den är en del av det aktivt förvaltade kapitalet så när jag räknar utanför Avanzas platform så räknar jag, precis som du säger totalt kapital i rep portfölj exkl. insättningar på månads och årsbasis.

Jag brukar tänka att så länge man har en konsekvent modell så man kan se trenderna och jämföra så är chansen att det blir rätt större

Visa signatur

.. We all have the same amount of time, it's all about our priorities ..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zarkov:

Nu lanserar Avanza en "egen" tillväxtmarknadsfond (Emerging Markets) med 0,15/0,29% i avgifter. Den fungerar som matarfond till Amundi Index MSCI Emerging Markets och följer MSCI EM Index. Tyngdvikten ligger på Kina, Sydkorea, Taiwan, Indien och Brasilien, en knapp tredjedel (27%) ligger utanför dessa fem länder.

https://www.avanza.se/fonder/vara-egna-fonder/avanza-emerging...

Jag går in med några tusenlappar som krydda.

Avanza for president 🤴🏻👍

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

@Icaruz:

Håller du koll på alla insättningar? Hur? Skriver du upp det någonstans eller finns det något smidigare sätt?

Jag har hitinitills gjort så på mitt avanzakonto att jag sätter i chunks om 50kkr (100kkr två gånger i början när jag var lite nervös för att börja investera/inte orkade ta tag i att sätta mig in i vad jag ville köpa och istället hade större summor på mitt sparkonto). Detta gör att jag har rätt enkla summor att komma ihåg, speciellt med tanke att utvecklingen varit ganska nära på 0% i genomsnitt över de drygt två år jag använt avanzakontot.

Tänker dock att jag någon gång antagligen vill droppa detta och börja sätta in varje månad, och inte nödvändigtvis lika mycket, utan i princip vad jag har över vad jag vill ha i buffert varje månad, men det gör att jag också behöver något system om jag inte vill droppa hela grejen med att kunna se min totala avkastning.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Måste ta mig i kragen nu och börja igen, ligger i princip 0 investerad just nu förutom pensionspengarna. Mest lagt in pengar i bostad och spenderat på bilköp de senaste 3 åren för jag inte orkat med mer på grund av sjukdom. Detta har ju dock gjort att de pengarna som inte lagts i ovanstående nu ligger på ett konto där jag iaf vill investera en del av dem, börjar bli för mycket för att vara vettigt att anse vara en buffert som inte ens är inflationssäkrad.

Kikat lite på Lysa och liknande tjänster men är det inte så att de lägger X% i en aktiefond och Y% i räntefond? För det skulle jag lika gärna kunna göra via Avanzas fonder.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Aktsu:

Måste ta mig i kragen nu och börja igen, ligger i princip 0 investerad just nu förutom pensionspengarna. Mest lagt in pengar i bostad och spenderat på bilköp de senaste 3 åren för jag inte orkat med mer på grund av sjukdom. Detta har ju dock gjort att de pengarna som inte lagts i ovanstående nu ligger på ett konto där jag iaf vill investera en del av dem, börjar bli för mycket för att vara vettigt att anse vara en buffert som inte ens är inflationssäkrad.

Kikat lite på Lysa och liknande tjänster men är det inte så att de lägger X% i en aktiefond och Y% i räntefond? För det skulle jag lika gärna kunna göra via Avanzas fonder.

Lysa är ju ett gäng fonder där du får en rekommenderad fördelning, som du kan välja att följa eller gå ifrån. Sedan beroende på utveckling i dessa fonder så kommer lysa fördela om ditt innehav för att vatja en procentuell fördelning mellan dessa om någon går upp i värde och någon faller.

Detta kan du självklart göra manuellt själv.

Avanza och NordhNet har väl även ett gäng liknade produkter, t ex Avanza auto.

Tänk på att går fint att köra samtliga produkter utan att vara bunden till en.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

@Icaruz:

Håller du koll på alla insättningar? Hur? Skriver du upp det någonstans eller finns det något smidigare sätt?

Jag har hitinitills gjort så på mitt avanzakonto att jag sätter i chunks om 50kkr (100kkr två gånger i början när jag var lite nervös för att börja investera/inte orkade ta tag i att sätta mig in i vad jag ville köpa och istället hade större summor på mitt sparkonto). Detta gör att jag har rätt enkla summor att komma ihåg, speciellt med tanke att utvecklingen varit ganska nära på 0% i genomsnitt över de drygt två år jag använt avanzakontot.

Tänker dock att jag någon gång antagligen vill droppa detta och börja sätta in varje månad, och inte nödvändigtvis lika mycket, utan i princip vad jag har över vad jag vill ha i buffert varje månad, men det gör att jag också behöver något system om jag inte vill droppa hela grejen med att kunna se min totala avkastning.

Du kan väldigt lätt se alla insättningar du gjort på Avanza under ”transaktioner” och filtrera på ”insättningar”

Men ut över det så har jag ett exceldokument som jag fyller i varje månad, vanligtvis i slutet. Där skriver jag upp alla utgifter och inkomster jag haft, hur mycket jag har sparat, vad jag investerat i, värdet på alla mina tillgångar e.t.c. Jag har kommit på mig själv med att om jag gör en mental bokföring varje månad där jag ser hur allt går blir det mer ”verkligt” och lättare att hålla koll.

Att spara varje månad gör ju att du sprider risken lite mer än du gör om du köper större ”chunks” och chansen att du köper i alla lägen i marknaden blir större. Sen har du ju ränta på ränta som inte ska ignoreras.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

.. We all have the same amount of time, it's all about our priorities ..

Permalänk
Medlem

Jag har sedan ett tag tillbaka sparat i bland annat Avanza Auto 6. Jag har ca 80tkr totalt, varav 90% av dessa ligger i Auto 6 och resterande 10% är ganska jämt fördelat på Avanza Global och Emerging markets.
Är det klokt att fortsätta spara den större delen i Auto 6 eller borde jag dela upp lite mer och kanske fördela mer jämt över de jag nämnde samt även t.ex. Avanza Zero?

Emerging markets vet jag inte än, utan ville bara slänga in en slant och testa nu när den lanserades.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Marlowe:

Jag har sedan ett tag tillbaka sparat i bland annat Avanza Auto 6. Jag har ca 80tkr totalt, varav 90% av dessa ligger i Auto 6 och resterande 10% är ganska jämt fördelat på Avanza Global och Emerging markets.
Är det klokt att fortsätta spara den större delen i Auto 6 eller borde jag dela upp lite mer och kanske fördela mer jämt över de jag nämnde samt även t.ex. Avanza Zero?

Emerging markets vet jag inte än, utan ville bara slänga in en slant och testa nu när den lanserades.

Auto-fonderna har lite hög avgift, vilket blir en del pengar över tid. om du orkar kan du skapa en billigare portfölj själv med ungefär samma innehåll. Titta på vad auto6 består av (typ av fond och procentuell fördelning) och jämför med andra blandfonder och exempelportföljer.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Aldrig köpt aktier tidigare och tänkte sätta upp ett litet månadssparande och tänker långsiktigt +5-10år. Alltid kul med återkommande utdelningar och då kanske man ska satsa på ett par investmentbolag. Hittade en lista här www.ibindex.se

Är det någon som kan rekommendera detta och eventuellt kan tipsa om några bolag?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OJJE:

Aldrig köpt aktier tidigare och tänkte sätta upp ett litet månadssparande och tänker långsiktigt +5-10år. Alltid kul med återkommande utdelningar och då kanske man ska satsa på ett par investmentbolag. Hittade en lista här www.ibindex.se

Är det någon som kan rekommendera detta och eventuellt kan tipsa om några bolag?

Skickades från m.sweclockers.com

Investor, industrivärlden, latour.
Börsen är hög och folk väntar på en krasch. Men som sagt aldrig fel att investera långsiktigt.

Jag kan även rekommendera folk i dessa tider att "investera" i lånsätt in pengar till tex lendify.se så sätts dom till dom som lånar av lendify.
Man kan även köra autoinvest på räntan man drar in så det blir ränta på ränta.
Tickar in pengar där varje månad.
Vill man hoppa ur så kan man sälja sitt "lån" på en andrahandsmarknad

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Investor, industrivärlden, latour.
Börsen är hög och folk väntar på en krasch. Men som sagt aldrig fel att investera långsiktigt.

Jag kan även rekommendera folk i dessa tider att "investera" i lånsätt in pengar till tex lendify.se så sätts dom till dom som lånar av lendify.
Man kan även köra autoinvest på räntan man drar in så det blir ränta på ränta.
Tickar in pengar där varje månad.
Vill man hoppa ur så kan man sälja sitt "lån" på en andrahandsmarknad

börsen har gått tokbra de 3 senaste dagarna. att gå och vänta på ett ras tycker jag är helt fel väg att gå. spara ofta och länge så brukar det nästan alltid gå vägen.

Som tillägg är det bra att ha lite Kinnevik också.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

börsen har gått tokbra de 3 senaste dagarna. att gå och vänta på ett ras tycker jag är helt fel väg att gå. spara ofta och länge så brukar det nästan alltid gå vägen.

Som tillägg är det bra att ha lite Kinnevik också.

Jag menade inte att man ska gå och vänta på ett ras jag menade bara att många har väntat på ett ras dom senaste åren nu.
Men men förr eller senare kommer det.
Självklart att spara långsiktigt går historiskt sett alltid vägen
Jag månadssparar själv i olika alt och skulle det rasa är bara ett ypperligt tillfälle att handla till rabatt imo då jag inte investerar kortsiktigt.
Känns inte som man har ekonomi eller nog insatt för det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Tjena, har lite frågor angående att börja månadsspara i aktier. Tänkte börja med runt 20-30 tusen för att sedan köra några tusenlappar i månaden.
Hur många olika bolag borde man ha osv tycker ni? När jag läser runt lite på olika sidor som visar sina portföljer så skiljer det ju mycket åt på dessa.
Kanske dumt att kopiera någons rakt av.. har läst både att man kan lägga ner väldigt mycket tid och hålla koll på allt som händer de bolagen man har investerat i. Så att man vet exakt vad de gör och hur de ligger till.

Nån menade att har man bara några stycken så är det ju bra att veta så mycket som möjligt om varje enskilt bolag, men har man 20+ så är det inte lika viktigt. Jag tänker väl att jag inte vill lägga ner överdrivet mycket tid på att nojja och läsa om allt som händer.

Har ni lite tips på var jag ska börja någonstans? Jag sparar redan en del i fonder men tänkte i så fall sakta men säkert flytta över dessa till aktier.

Hur har ni byggt upp eran portfölj? Är det något man gör över en längre tid kanske? Hur gör jag i så fall om jag vill gå in med en relativt stor summa (20-30) i början?

Permalänk
Medlem

@Fyont: se till att handla på ett ställe med lågt courtage, i annat fall så kommer en hel del att ätas upp av avgifter. Såväl Nordnet som Avanza tror jag har förmånligt courtage så långe som värdet av aktierna är såpass lågt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fyont:

Hur har ni byggt upp eran portfölj? Är det något man gör över en längre tid kanske? Hur gör jag i så fall om jag vill gå in med en relativt stor summa (20-30) i början?

Att göra en portfölj är väldigt lätt, Alla väljer sin väg. Däremot ska du veta att köper du enbart aktier (går över på mer aktier) riskerar du att förlora i allt högre grad än att vinna. Men samtidigt kan du få också högre vinst! Lite chansning är det ju...

Hade jag varit du. Sätt in kanske 1, eller 2, kanske 3 tusen i början och sätt dom på de aktier du tror på mest (du får läsa dig till varje bolag och vad du tror kommer att ge bra avkastning i framtiden, tex. Grön energi, El bilar, medicin osv...)

Själv rekommenderar jag denna sidan https://rikatillsammans.se/basta-fonderna-2019/

Varför jag säger till dig att investera en sådan liten summa är bara för att du ska få en känsla för hur börsen fungerar. Tycker du det svänger för mycket eller för lite? Nja det är upp till dig! Läs läs läs på allt du är osäker på innan du investerar.

Själv har jag 100% fonder (aktiefonder,räntefonder,obligationsfonder, Globalaräntefonder m.m.) och har varit sedan start över index oavsätt hur det har gått i världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186265:

Att göra en portfölj är väldigt lätt, Alla väljer sin väg. Däremot ska du veta att köper du enbart aktier (går över på mer aktier) riskerar du att förlora i allt högre grad än att vinna. Men samtidigt kan du få också högre vinst! Lite chansning är det ju...

Hade jag varit du. Sätt in kanske 1, eller 2, kanske 3 tusen i början och sätt dom på de aktier du tror på mest (du får läsa dig till varje bolag och vad du tror kommer att ge bra avkastning i framtiden, tex. Grön energi, El bilar, medicin osv...)

Själv rekommenderar jag denna sidan https://rikatillsammans.se/basta-fonderna-2019/

Varför jag säger till dig att investera en sådan liten summa är bara för att du ska få en känsla för hur börsen fungerar. Tycker du det svänger för mycket eller för lite? Nja det är upp till dig! Läs läs läs på allt du är osäker på innan du investerar.

Själv har jag 100% fonder (aktiefonder,räntefonder,obligationsfonder, Globalaräntefonder m.m.) och har varit sedan start över index oavsätt hur det har gått i världen.

Tackar för infon. Du har nog rätt i att jag borde gå in med mindre och känna på lite hur det fungerar. Sen skulle jag ju kunna både köra aktier och fonder tänker jag.

Jag tänker just att det är ju riktigt smidigt med fonderna, men sedan är det avgifterna som är lite surt.
Aktierna är det väl mer utdelning jag vill åt och kunna återinvestera samt att det inte kostar något att köpa, förutom courtaget som dock är rätt billigt på avanza vad jag kan se, med de summorna jag kommer att handla med.

Får fundera lite och gå in med lite mindre pengar och testa. För just nu så, ju mer jag läser desto mer vill jag bara fortsätta på fonder för att det känns jobbigt med många val.

Permalänk
Medlem

@Fyont:

Det är ju inte direkt som så att fondbolaget snor avkastningen på det innehav du har i bakomliggande aktier i fonden du har hos dem

Vad fonden gör är ju istället att sköta återinvesteringen åt dig, dvs. istället för att du får pengar i handen blir ditt fondägande värt mer då avkastningen går till att utöka fondens innehav.

Blir ju lite samma sak som en aktie som inte ger avkastning, de pengarna som kunde gått till avkastningen går till annat som förhoppningsvis ökar värdet på aktien (eller omvänt, de behöver inte gå igenom den värdesänkning som aktien går igenom när de tar massa pengar från sin kassa och ger till sina ägare).

Tycker inte heller du ska vara rädd för fonders kostnader, så länge de inte är för höga. Jag brukar inte bry mig alls så länge de är under 0.5%, men är de över 1% så bör det finnas en rätt bra motivation till varför det ska vara värt det. Finns också många fonder att välja mellan som kosta 0.1-0.3%, så du bör kunna hitta något som känns bra.

Kan för övrigt också säga att jag började med en 50/50 split mellan aktier och fonder när jag började investera. Fonderna har gått klart bättre, och jag lägger numera endast nya pengar i fonder, och har också sålt av en del aktier för att istället köpa fonder. Detta då jag kommit underfund med att jag inte vet tillräckligt mycket om aktiehandel/diverse branscher etc för att göra tillräckligt informativa val.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

@Fyont:

Det är ju inte direkt som så att fondbolaget snor avkastningen på det innehav du har i bakomliggande aktier i fonden du har hos dem

Vad fonden gör är ju istället att sköta återinvesteringen åt dig, dvs. istället för att du får pengar i handen blir ditt fondägande värt mer då avkastningen går till att utöka fondens innehav.

Blir ju lite samma sak som en aktie som inte ger avkastning, de pengarna som kunde gått till avkastningen går till annat som förhoppningsvis ökar värdet på aktien (eller omvänt, de behöver inte gå igenom den värdesänkning som aktien går igenom när de tar massa pengar från sin kassa och ger till sina ägare).

Tycker inte heller du ska vara rädd för fonders kostnader, så länge de inte är för höga. Jag brukar inte bry mig alls så länge de är under 0.5%, men är de över 1% så bör det finnas en rätt bra motivation till varför det ska vara värt det. Finns också många fonder att välja mellan som kosta 0.1-0.3%, så du bör kunna hitta något som känns bra.

Kan för övrigt också säga att jag började med en 50/50 split mellan aktier och fonder när jag började investera. Fonderna har gått klart bättre, och jag lägger numera endast nya pengar i fonder, och har också sålt av en del aktier för att istället köpa fonder. Detta då jag kommit underfund med att jag inte vet tillräckligt mycket om aktiehandel/diverse branscher etc för att göra tillräckligt informativa val.

En annan fördel att vill man månads spara exakt 2000:- tex så är det lättare då man kan köpa andelar för extrakt den summan.
Vill man köpa aktier kanske man bara kan köpa för 1800:- tex.

Jag gillar fonder bättre än aktier. Vill ändå inte gå på någon bolagsstämma. 👍🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Nu lanserar Avanza en "egen" tillväxtmarknadsfond (Emerging Markets) med 0,15/0,29% i avgifter. Den fungerar som matarfond till Amundi Index MSCI Emerging Markets och följer MSCI EM Index. Tyngdvikten ligger på Kina, Sydkorea, Taiwan, Indien och Brasilien, en knapp tredjedel (27%) ligger utanför dessa fem länder.

https://www.avanza.se/fonder/vara-egna-fonder/avanza-emerging...

Jag går in med några tusenlappar som krydda.

Vad tror vi om den här? Tyckte det lät intressant så slängde in några hundra för att komma ihåg den men osäker på om den ska läggas till i månadssparandet.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

@Json_81:

Den tycker vi väldigt bra om Men sen är jag lite jävig också.

Visa signatur

.. We all have the same amount of time, it's all about our priorities ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av OJJE:

Aldrig köpt aktier tidigare och tänkte sätta upp ett litet månadssparande och tänker långsiktigt +5-10år. Alltid kul med återkommande utdelningar och då kanske man ska satsa på ett par investmentbolag. Hittade en lista här www.ibindex.se

Är det någon som kan rekommendera detta och eventuellt kan tipsa om några bolag?

Skickades från m.sweclockers.com

Rekommenderar att kolla in fonden "Spiltan Aktiefond Investmentbolag" https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/325406/spiltan-ak...

Sätt upp ett månadssparande och investera ett belopp som känns tryggt för dig till denna fonden. Om du även vill ha global exponering kan du lägga till fonden Avanza Global och om du vill ha exponering specifikt mot tillväxtländer är ju Avanza Emerging Markets fonden ett bra val.


Sverige - Spiltan Aktiefond Investmentbolag
Globalt - Avanza Global
Tillväxtmarknader - Avanza Emerging Markets

Blir en bra riskspridning för ditt sparande med väldigt låga avgifter och ingen administration från din sida

Permalänk
Medlem

Behöver lite råd
Plan långtidspar 10+ år
Använder Nordnet (avanza fungerar inte i Finland)
Tänkte börja med en insättning på ca. 10tkr sen 1000kr ungefär varje månad
Är totalt nybörjare och läst att indexfonder är bäst och säkrast för långtidspar. Men jag har inte hittat ens en av fonderna som rekommenderats på nordnet.

Någong som har förslag på några indexfonder (som hittas på nordnet) som jag kan sprida ut invensteringen på samt andra tips uppskattas

Permalänk
Medlem
Skrivet av nUKKE:

Behöver lite råd
Plan långtidspar 10+ år
Använder Nordnet (avanza fungerar inte i Finland)
Tänkte börja med en insättning på ca. 10tkr sen 1000kr ungefär varje månad
Är totalt nybörjare och läst att indexfonder är bäst och säkrast för långtidspar. Men jag har inte hittat ens en av fonderna som rekommenderats på nordnet.

Någong som har förslag på några indexfonder (som hittas på nordnet) som jag kan sprida ut invensteringen på samt andra tips uppskattas

Spiltan investmentbolag, Nordnets superfond Sverige och bor du i Finland kan ju en del i deras superfond Finland (superrahasto suomi) vara bra att ha med.
Sen valfri global indexfond.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nUKKE:

Behöver lite råd
Plan långtidspar 10+ år
Använder Nordnet (avanza fungerar inte i Finland)
Tänkte börja med en insättning på ca. 10tkr sen 1000kr ungefär varje månad
Är totalt nybörjare och läst att indexfonder är bäst och säkrast för långtidspar. Men jag har inte hittat ens en av fonderna som rekommenderats på nordnet.

Någong som har förslag på några indexfonder (som hittas på nordnet) som jag kan sprida ut invensteringen på samt andra tips uppskattas

Kör alla superfondena (4 stycken). LF Global indexnära. Swedbank Asien access. Kör deras automatspar så tar de likviderna som finns på den 15 varje månad och köper andelar i fonder i ett förutbestämt % fördelning. Då slipper du manuellt gå in varje månad och härja. Det svåraste med sparandet är att vara långsiktig. Skit i att logga in och sälj inte när det lyser rött utan köp mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Spiltan investmentbolag, Nordnets superfond Sverige och bor du i Finland kan ju en del i deras superfond Finland (superrahasto suomi) vara bra att ha med.
Sen valfri global indexfond.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av anon2110:

Kör alla superfondena (4 stycken). LF Global indexnära. Swedbank Asien access. Kör deras automatspar så tar de likviderna som finns på den 15 varje månad och köper andelar i fonder i ett förutbestämt % fördelning. Då slipper du manuellt gå in varje månad och härja. Det svåraste med sparandet är att vara långsiktig. Skit i att logga in och sälj inte när det lyser rött utan köp mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Okej tackar! Jag tror jag kör på dom fyra superfonderna, samt spiltan investmentbolag. Men det verkar som vi har väldigt dåligt med utbud på globala indexfonder i Finland av någong anledning. Hittade inte swedbanks Asien access eller någon annan access för den delen. Och inte hittat någon från morningstars listor heller. Andelsbanken har sina egna det är typ dom enda jag hittat.

Automatspar låter bra är lat och tycker inte om att se minus

Jag lag över 1000kr nu för att testa appen lite och se hur det känns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Nu lanserar Avanza en "egen" tillväxtmarknadsfond (Emerging Markets) med 0,15/0,29% i avgifter. Den fungerar som matarfond till Amundi Index MSCI Emerging Markets och följer MSCI EM Index. Tyngdvikten ligger på Kina, Sydkorea, Taiwan, Indien och Brasilien, en knapp tredjedel (27%) ligger utanför dessa fem länder.

https://www.avanza.se/fonder/vara-egna-fonder/avanza-emerging...

Jag går in med några tusenlappar som krydda.

Får hoppas den fonden är bättre än Avanza Global bara..

Visa signatur

Define c | i5 8400 | 16 GB Corsair vengeance 3000 mhz |Gigabyte GTX 1080 Windforce OC| 500 GB SSD M2 + 1 TB HDD + 240 GB SSD SATA | EVGA 650GQ PSU | AOC AGON 27GQ 165 hz IPS | Logitech G610 | Steelseries Rival 310

Permalänk
Medlem
Skrivet av Base:

Får hoppas den fonden är bättre än Avanza Global bara..

Avanza Global har gått upp 18,5% sedan årsskiftet, det är väl rätt ok? (Inte bäst i klassen men rätt ok ändå tycker jag)

Jag håller med om att Avanza Global inte gått speciellt bra sedan introduktionen men det har ingen globalfond gjort under den tidsperioden. Ett snabbt stickprov bland Avanzas globalfonder visar som mest +7% sedan 27 augusti i fjol och flera av de som gått bäst i år eller på ett år ligger runt nollan på det aktuella tidsintervallet.

Att spara i aktiefonder innebär viss risk, speciellt när man har en galenpanna till president på andra sidan pölen som utlyser handelskrig med Kina för att försöka rädda sitt omval. Globalfonder är i regel väldigt tungt investerade (ofta >60%) på den amerikanska börsen så när den dyker så dyker även globalfonderna.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nUKKE:

Okej tackar! Jag tror jag kör på dom fyra superfonderna, samt spiltan investmentbolag. Men det verkar som vi har väldigt dåligt med utbud på globala indexfonder i Finland av någong anledning. Hittade inte swedbanks Asien access eller någon annan access för den delen. Och inte hittat någon från morningstars listor heller. Andelsbanken har sina egna det är typ dom enda jag hittat.

Automatspar låter bra är lat och tycker inte om att se minus

Jag lag över 1000kr nu för att testa appen lite och se hur det känns.

DNB Global Indexs? Tänk att du i princip bara investerar i Norden.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Base:

Får hoppas den fonden är bättre än Avanza Global bara..

Ehm va? Avanza global har följt sitt index precis som den ska. Bra eller dåligt för en indexfond mäts i hur väl den följer index, också känt som tracking error. Hade den gått betydligt bättre (eller sämre) än tex Länsförsäkringar global som följer samma index hade någon av dem gjort fel.

Avanza emerging markets kommer förhoppningsvis gå lika bra/dåligt som MSCI emerging markets index och då är allt frid och fröjd..

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion