Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Kommer inte upp till 250/100 som jag betalar för.. Hjälp!

Permalänk

Kommer inte upp till 250/100 som jag betalar för.. Hjälp!

Hejsan!
Jag vet att det finns många liknande trådar här på forumet, men ingen av dom verkar matcha mitt problem.

Beställde Bredband2 250/100 för några dagar sen, men kommer inte i närheten av den hastigheten, det verkar som jag fastnar på runt 96/96 någonstans. För att försöka åtgärda det här har jag alltså provat:

Kontrollera att sladdar och router ska klara av hastigheten jag vill uppnå.
Provat koppla utan router dvs direkt in i väggen.
Uppdaterat alla drivrutiner till nätvärkskortet.
Kontrollerat så mitt moderkort klarar av 10/100/1000.
Ringt Bredband2 support och kollat om dom missat något (vilket dom såklart inte har, ser bra ut från deras håll)
Ringt Inet och kontrollerat så det inte finns någon inställning på mitt sprillans nya moderkort som blockerar nät.
Provat flera sladdar varav samtliga är cat5e vilket ska klara mer än 100.

Går jag in på nätverksegenskaper med kabeln kopplad direkt i väggen så står det länkhastighet 1000/1000, men blir alltså låst på ca 96mbit ner.

Finns det någon kunnig själ som kan hjälpa mig? Har spenderat timmar på olika forum och försökt hitta hjälp, utan framgång så här långt.
Tack på förhand
Mvh Erik

Permalänk
Avstängd

Gjorde du en uppgradering av hastigheten eller bytte du leverantör?
Om du uppgraderade din hastighet så kan de ta några dagar innan ändringen sker.
Jag har själv Bahnhof, och de tog ungefär en vecka innan dom ändrade hastigheten när jag ville byta från 500/500Mbps till 1000/1000Mbps.

Rättstavning
Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Sötast

Ett av de snabbaste och lättaste testerna du kan göra är att lägga en linuxdist på ett usb minne och liveboota det samtidigt som du har endast datorn kopplad till nätverksuttaget.

Om du får samma hastigheter i både Windows och Linux så är det antingen din ISP eller hårdvara som begränsar.

Får du olika hastigheter så är mjukvaran problemet i Windows.

Permalänk
Medlem

Antar att du inte har någon mer dator att prova med, men du kanske kan köra speedtest från routern.
Men ja det verkar ju som att hastigheten inte kickat in ännu..

Permalänk

@HC-8315: Jag bytte från Telenor ADSL till Bredband2 250/100. Kan det vara samma sak där att det tar några dagar? Han i supporten sa dock att det inte verkade vara några problem och att dom ev skulle skicka en tekniker om det inte löste sig.

Permalänk
Medlem

Spontant:
Vad får du trådlöst till telefonen via routern?

Visa signatur

Hello. x99

Permalänk

@Stefan94: Mellan routern och mobilen får jag ut 48/6 ungefär. Vilket också är katastrofdåligt..

Jag använder mig av AirPort Extreme Base Station 4e generationen som även ska ha stöt för Gigabit Ethernet LAN vilket innebär bra mer än 95mbit.

mvh Erik

Permalänk

Ringde upp Bredband2 ännu en gång för att förmodligen få en tekniker hitskickad. MEN dom ger sig inte och fortsätter argumentera med att mitt nätverkskort inte klarar av mer än 100 och att det är ett vanligt problem med dom nyare moderkorten. Både jag och Inet där jag köpte allting kan se att det inte stämmer. Vad gör jag nu?

https://www.asus.com/se/Motherboards/ROG-STRIX-Z390-F-GAMING/

https://www.intel.com/content/www/us/en/products/network-io/e...

Permalänk
Medlem
Skrivet av LasseMan1:

Ringde upp Bredband2 ännu en gång för att förmodligen få en tekniker hitskickad. MEN dom ger sig inte och fortsätter argumentera med att mitt nätverkskort inte klarar av mer än 100 och att det är ett vanligt problem med dom nyare moderkorten. Både jag och Inet där jag köpte allting kan se att det inte stämmer. Vad gör jag nu?

https://www.asus.com/se/Motherboards/ROG-STRIX-Z390-F-GAMING/

https://www.intel.com/content/www/us/en/products/network-io/e...

Det bästa är såklart att testa med flera datorer och flera kablar, det sistnämnda är har du gjort. Men har du gjort den grundläggande felsökningen så måste det vara fel från deras sida? Så då är det bara att ta dit en tekniker?

Det enda du kan göra är ju det som du gjort?
- Testa direkt i väggen
- Testa flera kablar
- Testa flera datorer

Det är väl det du kan göra?

Visa signatur

Hello. x99

Permalänk
Medlem

Som flera säger så låter det som om att det är leverantörens fel. Jag har samma hastigheter och får inte långt ifrån 250/100 även på telefonen.

Du kan även gå in på routerns inställningar och kolla runt lite. Jag har inte koll på routern du använder men det kanske är begränsat av någon inställning, vem vet.

Fortsätt pressa kundsupport eller vänta några dagar och se om det fixar sig.

Permalänk

Låter som du provat allt i sin makt för att få ut mer än 100/100 (Känns som något är låst på det i dagsläget då du inte kommer över den hastigheten vid mätningar) titta så att duplex på din dator är inställt korrekt. Detta gör du genom att högerklickar på din ethernet anslutning (Nätverksanslutningar) och väljer "Egenskaper" → Tryck sedan på knappen "Konfigurera" → Gå till fliken "Avancerat" → Bläddra ned till "Speed & Duplex" → Se till att den är inställd på "Auto" men att du har alternativet "1Gbps Full Duplex". Spara inställningarna och stäng rutorna. Får du inte upp alternativet "1Gbps Full Duplex" har du problem med att moderkortet inte känner av att den klarar av högre hastighet än det högsta alternativet du får upp utöver "Auto", kan vara så att drivrutiner eller något saknas på nätverkskortet i så fall.

Kan också mycket väl vara så att "fiber-porten" du är kopplad emot är hårdställd på 100/100 och att en tekniker krävs för att koppla om detta. Detta är då något som du lär felanmäla till din BBL och dom ordnar. Har själv jobbat som support på ett företag för bredband, och detta kan missas ganska lätt om du pratar med personer som är nya eller lata. Oftast tittar man bara på den aktiva tjänsten i så fall.

Tips är att ta bild på att kabeln som används och att datorn är inställd på "1Gbps Full Duplex" och be få skicka in detta till din BBL så dom inte bråkar om att det är fel hemma hos dig. Har du möjlighet att köpa en ny CAT6 kabel och testa innan du skickar in bilderna rekommenderar jag det.

Permalänk
Rekordmedlem

Vad visar anslutningen för länkhastighet ? Den visar hårdvarans teoretsika maxhastighet och det du beskriver stämmer in på att någon port i kedjan bara klarar 100 Mbit/s.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det bredbandsleverantören gör är att dom checkar hastigheten fram till din port. Ser den fin ut och dom säger det så stämmer det nog och det betyder att det är flaskhals någonstans hemma hos dig.

Det jag spontant funderar på är vad har du för router? Att wifi är dåligt har ingenting med bredbandsleverantören att göra utan det har enbart med din uppkoppling till routern att göra.

Steg 1 är att ta reda på ifall din router ens stödjer hastigheter över 100/100.

Gör den inte det? Bra, då har du problemet. En ny router är lösningen.

Stödjer den faktiskt mer än 100/100? Då är nästa steg att kontrollera om flera datorer upplever samma sak. Når alla upp till max 100/100? Då flaskhalsar det någonannanstans. Har du en switch mellan router och dator? Isåfall kan den vara begränsad till max 100/100. Har du kontrollerat duplex inställningarna på datorn så dom är ställda på auto? Vad har du för kablar mellan router och dator?

TL;DR - Mäter leverantören att allt ser fint ut så är det högst sannolikt knas med din utrustning. Inte nödväntigtvis trasig men kan vara gamla kablar, gamal router eller knas med inställningarna. Utgå alltid från hastigheter du når upp till med KABEL och inte med WIFI. WIFI är helt orelevant då det är inte leverantörens fel ifall du har en dålig router som är klen (såvida det inte är bredbandsföretagets router som egentligen ska ge helt okej värden UNDER RÄTT FÖRHÅLLANDEN).

Hoppas du hittar din lösning!

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohdear:

Stödjer den faktiskt mer än 100/100? Då är nästa steg att kontrollera om flera datorer upplever samma sak. Når alla upp till max 100/100? Då flaskhalsar det någonannanstans. Har du en switch mellan router och dator? Isåfall kan den vara begränsad till max 100/100. Har du kontrollerat duplex inställningarna på datorn så dom är ställda på auto? Vad har du för kablar mellan router och dator?

Glömde bort att jag hade exakt samma problem förut. Den gången var det faktiskt en switch som behövdes bytas ut eftersom den var för gammal. Kolla alla switchar och dylikt du har kopplat till ditt nätverk. Ifall det var längesen du köpte en ny switch är det dags för en ny och kostar inte alls mycket nuförtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luddish7:

Glömde bort att jag hade exakt samma problem förut. Den gången var det faktiskt en switch som behövdes bytas ut eftersom den var för gammal. Kolla alla switchar och dylikt du har kopplat till ditt nätverk. Ifall det var längesen du köpte en ny switch är det dags för en ny och kostar inte alls mycket nuförtiden.

Switchar och kablar kan ofta vara en dold bov i det hela. Det är något man oftast missar Därför är det absolut bästa att koppla dator direkt till väggen med en cat6 kabel för att bekräfta att rätt hastighet kommer in i bostaden. Sen vad som händer därefter är inte leverantörens problem rent tekniskt sätt

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB

Permalänk
Medlem

Någon switch som en del har skrivit kan det vara som spökar, men det kan även kanske vara så att du har en media omvandlare som inte vill helt? min bråkade och jag fick max 100/100, efter byte av denna så kom jag upp i den rätta hastigheten 250/100 den lyser grönt upp till 100Mbit tro jag och oranget för över 100 om jag inte tänker helt fel nu.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk

Jag har även kollat så Speed Duplex är korrekt inställd, utan framgång.

Nätverksegenskaper: Länkhastighet (Mottagning/överföring): 1000/1000 (mbps)

När jag går in på mitt Ethernet i nätverksanslutningar står det även på hastighet: 1,0 gbit/s
(Skickat ~255) (Mottaget ~96)

Ringde ytterligare en supportkille och vi kom fram till att jag borde köpa ytterligare en ny kabel för att helt utesluta det problemet(vilket jag tycker jag redan gjort)
Kvarstår problemet så skickar dom en tekniker.

Kör för övrigt win10pro64

Jag kör kabeln från datorn direkt i uttaget i väggen, just för att utesluta någon router eller switch.

Det känns verkligen som jag gjort absolut allt jag kan för att ta reda på problemet här?
Finns det fler teorier? Tveka inte på att lämna en kommentar!

Tack
Mvh Erik

Permalänk
Medlem
Skrivet av jackofaces1:

Låter som du provat allt i sin makt för att få ut mer än 100/100 (Känns som något är låst på det i dagsläget då du inte kommer över den hastigheten vid mätningar) titta så att duplex på din dator är inställt korrekt. Detta gör du genom att högerklickar på din ethernet anslutning (Nätverksanslutningar) och väljer "Egenskaper" → Tryck sedan på knappen "Konfigurera" → Gå till fliken "Avancerat" → Bläddra ned till "Speed & Duplex" → Se till att den är inställd på "Auto" eller "1Gbps Full Duplex". Spara inställningarna och stäng rutorna. Får du inte upp alternativet "1Gbps Full Duplex" har du problem med att moderkortet inte känner av att den klarar av högre hastighet än det högsta alternativet du får upp utöver "Auto", kan vara så att drivrutiner eller något saknas på nätverkskortet i så fall.

Kan också mycket väl vara så att "fiber-porten" du är kopplad emot är hårdställd på 100/100 och att en tekniker krävs för att koppla om detta. Detta är då något som du lär felanmäla till din BBL och dom ordnar. Har själv jobbat som support på ett företag för bredband, och detta kan missas ganska lätt om du pratar med personer som är nya eller lata. Oftast tittar man bara på den aktiva tjänsten i så fall.

Tips är att ta bild på att kabeln som används och att datorn är inställd på "1Gbps Full Duplex" och be få skicka in detta till din BBL så dom inte bråkar om att det är fel hemma hos dig. Har du möjlighet att köpa en ny CAT6 kabel och testa innan du skickar in bilderna rekommenderar jag det.

Om du inte kan ställa samma hastighet i bägge ändarna så låser man _aldrig_ bara den ena till ngt annat än auto.
Varför ge ut info som inte stämmer...

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Jag har 250/100 via BB2 och Itux, uppade vid årsskiftet och det gick på ~30min.
Full sula direkt.

Iom att din CPE verkar länka på 1Gb så är det en variant som ska fixa det.
Kör alltid autonegotiation, inget annat.
Försök testa med en annan burk och hjälper inte det så skulle jag tippa att den kan räcka med en omstart av porten (BB2 löser detta)

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag hade samma problem med min Ryzen 1700X och ett MSI Tomahawk moderkort.
Trots att jag använde CAT 6 kabel och även provade någon annan kabel eller två så kom jag aldrig över 100mbit. Samma länkhastighet rapporterades utav Windows så jag visste att något var skumt.

Slutade med att jag hittade inställningen i BIOS gällade just nätverkskortet (minns inte exakt vad det stod) men efter jag ändrade det (har för mig att jag inaktiverade en grej där gällade Realtek -chippet) så fick jag 1gibt och jajjamen kunde då nyttja mina 200/200 som min ISP ger oss.

Kan kolla närmare på detta om du har liknande delar/moderkort eller så...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Skrivet av _niko_:

Om du inte kan ställa samma hastighet i bägge ändarna så låser man _aldrig_ bara den ena till ngt annat än auto.
Varför ge ut info som inte stämmer...

Kanske skrev lite dåligt, sitter på jobbet så har inte riktigt tid att formulera mig.
Menade ju inte så klart att han SKA, låsa den på 1Gbps. Men han ska ändå få alternativen när han sitter direktkopplat för att se så den KAN länka i den hastigheten. Annars är det fast på 100 om jag inte blivit helt miss informerad kring detta.

Redigerade min kommentar

Permalänk

Update.

Drog och köpte en sprillans Cat6 nu, samma resultat.
Får även bara ut ~94mbit genom wifi till mobilen.
Den router jag använder mig av ska enligt specifikationen stödja gigbite ethernet.

Det enda jag kan göra nu är att testa med en annan dator via kabel i guess?

Hittade inga inställningar i BIOS som kan reglera mitt nätverk.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av LasseMan1:

Update.

Drog och köpte en sprillans Cat6 nu, samma resultat.
Får även bara ut ~94mbit genom wifi till mobilen.
Den router jag använder mig av ska enligt specifikationen stödja gigbite ethernet.

Det enda jag kan göra nu är att testa med en annan dator via kabel i guess?

Hittade inga inställningar i BIOS som kan reglera mitt nätverk.

Men har du tittat vad routerns portar rapporterar för länkhastighet, både van och lan ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hade samma problem med Bahnhof fiber, hade 100 / 100, uppgraderade till 250 / 100 fick fortfarande bara ut 100 / 100. Bahnhof var tvungna att komma hem till mig och byta ut något i switchen eller liknande, först då funkade det.

Så tipset är att ringa till leverantören och tjata, i mitt fall var det inget hårdvarufel/kabel/router på min sida utan deras uppsättning.

Permalänk

@mrqaffe: Hur då menar du?

Routern kommer väl aldrig boosta hastigheten till datorn? Då jag som max får ut 96mbit med cat6 från väggen till burken?

Permalänk

@baser: Precis, Jag vill bara verkligen säkerställa att det inte är jag som klantar mig då dom debiterar mig på typ 1500 spänn om det i slutändan var ett problem som jag själv hade kunnat åtgärda.

Permalänk
Skrivet av LasseMan1:

Update.

Drog och köpte en sprillans Cat6 nu, samma resultat.
Får även bara ut ~94mbit genom wifi till mobilen.
Den router jag använder mig av ska enligt specifikationen stödja gigbite ethernet.

Det enda jag kan göra nu är att testa med en annan dator via kabel i guess?

Hittade inga inställningar i BIOS som kan reglera mitt nätverk.

vad har du för router?

en del billigare modeller har en Gigabit switch i sig men kan bara hantera upp till 100Mbit mot wanporten tror det kallas för throughput wan-lan om du kollar upp den på prisjakt.

kan även vara så att du kanske har en äldre fiberomvandlare som inte klarar mer än max 100/100 fiber.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

@Rouge of Darkness:

https://support.apple.com/kb/SP672?locale=sv_SE

Det verkar så, och det är väl inte mitt fel så dom kan väl knappats debitera mig något då?

Permalänk
Medlem

Låter mest som det är taskig hårdvara i fastigheten. Har dock varit med om att inställningarna för länkhastigheten har strulat, testa byt till auto. Ny test, funkar det inte byt tillbaka till 1Gbit. Har fått göra det själv några gånger när den av någon anledning fastnat på 100/100.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av LasseMan1:

@Rouge of Darkness:

https://support.apple.com/kb/SP672?locale=sv_SE

Det verkar så, och det är väl inte mitt fel så dom kan väl knappats debitera mig något då?

ja den ska ju klara upp till 325.5Mbit wan-lan så den borde inte strypa något speciellt på en 250 lina.
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?e=1985885

om nu det som är angett där stämmer tycker det låter snålt för en router för 2000:- mitt D-link skrot för ~500:- har 645Mbit throughput om jag inte mins fel om det inte tom var över 700Mbit.

Edit: Var visst t.om 1000Mbit throuput... och 625:-
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?e=3283299

Testat med kabel direkt i fiberomvandlaren? aller ja i ditt inkommande uttag om du nu bor i lägenhet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows