Permalänk

Köpa Grafikkort

Tjena,

Jag har funderat på att köpa ett nytt grafikkort eftersom att mitt "börjar" bli utdaterat. Jag har ett 970, det är inte dåligt, men jag vill ändå ha ett nytt.

Jag har kollat ganska mycket och funderar på att köra på ett "ASUS GeForce RTX 2070 8GB ROG STRIX GAMING OC"

Ska jag köpa det nu eller tror ni att det kommer att bli en prissänkning inom en snar framtid? De är ju ganska dyra just nu :/
Just nu är det rea och kostar 6890kr på Inet, det är det billigaste stället just nu.

Tack!

Permalänk
Medlem

Det kan vara bra att veta vad du är ute efter, @cappe1235. Har du ett särskilt spel som ska drivas med en viss prestanda? Söker du bara att komma upp ett par snäpp? Håller du på att kliva in i 1440p eller rent av 4k?

Jag har ett egenintresse av att fråga, då jag säljer ett 2080 i marknaden. Men samtidigt vill jag inte ligga på som någon vessla om det visar sig att du inte har behov av den.

Permalänk

@Yonie: Oj, jo sorry, det är mitt första inlägg. Just nu så spelar jag för de mesta typ Rainbow Six, Cs, Witcher 3 och ska förmodligen köpa Assassin's Creed III Remastered inom de närmaste dagarna. Jag har inte några planer att övergå till 1440p ännu. Jag kör just nu på 1080p. För de mesta vill jag bara komma upp ett snäpp.

Permalänk
Medlem

Lite klarare, men fortfarande är fältet rätt öppet.

Folk får jättegärna skjuta ner mina förslag, då mitt intresse dalat lite sen förra och förrförra generationens grafikkort (10- och 9-serien, varav du har den sistnämnda). Men spontant ligger nog 2070 rätt för dig. Kanske möjligt att hitta ett 1080ti i bra skick och till rätt pris?

Ska du upp till 2080 bör det nog vara i kombination med att du söker ta ytterligare ett steg i upplösning eller bildfrekvens, alternativt att du verkligen vill kräma på inställningarna. Kanske kika lite på SweClockers prestandaindex och recensioner?

Jag skickar en länk till min annons via PM. Då har du ett prisförslag ifall budgeten kan sträckas.

Permalänk

Ingen idé att fläska på med GPU om skärmen flaskar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

@Cappe1235:
Bättre o köpa ett 2060 då det skiljer mycket i pris men inte mycket i prestanda.

Permalänk

@Knotvillage: Hmmm, mjo. Det är sant. Men om jag skulle få för mig att köpa en 1440p bildskärm, funkar 2060 bra då också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cappe1235:

@Knotvillage: Hmmm, mjo. Det är sant. Men om jag skulle få för mig att köpa en 1440p bildskärm, funkar 2060 bra då också?

SweClockers genomgång av 2060.

2060 står sig som en stabil pjäs, helt klart. Även i högre upplösningar än 1080 klarar den sig rätt bra, men frågan är hur det ser ut när nya spel dyker upp. Framför allt när nya konsolerna avtäcks och utvecklare börjar arbeta med högre prestanda.

Gissningsvis kommer du träffa taket ganska snart i 1440 och uppåt, men enbart sett till dagens förutsättningar är 2060 stabil.

Permalänk

Sorry att jag bombarderar er med frågor, Men är inte så insatt i det här med grafikkort priser, men jag läste att 1650 skulle komma den 22a april, tror ni att priserna på 20 serien kommer att gå ner eller är det ingen idé att vänta och att man lika gärna kan köpa ett kort nu?

Permalänk
Skrivet av Cappe1235:

Sorry att jag bombarderar er med frågor, Men är inte så insatt i det här med grafikkort priser, men jag läste att 1650 skulle komma den 22a april, tror ni att priserna på 20 serien kommer att gå ner eller är det ingen idé att vänta och att man lika gärna kan köpa ett kort nu?

Du kan ju vänta till black friday om du orkar det. Har en kompis som sitter på en 970 själv å han är fortfarande nöjd fast han vill ju ha bättre saker.. och 1650 är typ turing version på 1050/10603gb och 1660ti ör typ 10606gb/1070 i prestanda så om man inte bryr sig om rt (ray tracing) som är i rtxen (finns till 10xx åxå i en driver har jag för mig). Men rtxen är ju riktiga rt korten. Har du en freesync monitor som är kompatibel med geforce korten eller gsync/ingen sync? Men ska du bara köra i 1080p så räcker 2060/2070 även gtx1660ti. Ska du upp till 1440p så ta en 2070 det räcker... sen beror ju på om du är noga med att spela spelen i allt på ultra settings. Är du inte noga med settingen på grafiken så räcker det med 16xx kort eller 2060...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Slå till på Asus 2070.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS