Dela disk i Windows PC med Linux-dator

Permalänk
Medlem

Dela disk i Windows PC med Linux-dator

Hej,

Jag har två datorer: en windows och en Linux. I windows datorn har jag en disk som jag skulle vilja dela med min Linux dator över hemnätverket så att jag kan öppna läsa och skriva i disken från min Linux dator. Jag förstår att windows datorn måste vara på när detta sker. Men jag har lite svårt att klura ut hur man delar disken från Windows till Linux. De guider som jag hitta på nätet gjorde mig mer förvirrad och det verkar vara lite komplicerat när det ska göras mellan olika OS.

Jag önskar gärna att delningen är säker. Har en Asus RT-AC68U router om det spelar rolla

Har någon något tips? Jag vet att jag skulle kunna köpa en nas men jag har inte riktigt plats för mer hårdvara hemma. Och cloudtjänster är inte aktuella.

Permalänk
Vila i frid

På Windows-datorn, högerklicka på en underkatalog (eller rootkatalogen) och dela ut. Klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

På Windows-datorn, högerklicka på en underkatalog (eller rootkatalogen) och dela ut. Klart.

Nja, det här funkade inte riktigt... Hittar inte den från Linux datorn

Permalänk
Medlem

@mkl: Stämmer bra. Microsoft har krånglat till det för Windows 10 ägare. Sök på hur man aktiverar SMB 1 i Windows 10. Här en liten film jag gjort. Fick även köra PowerShell då det inte ens gick att nå serven med ip adressen.

Om du har Ubuntu så: filhanteraren - andra platser - windows nätverk och sedan lägger tror jag man hägerklickar och lägger till som favorit.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Permalänk
Vila i frid
Skrivet av mkl:

Hittar inte den från Linux datorn

Kör man Windows 3.11, Windows 98 eller Windows 2000 bör den synas direkt. Med XP och uppåt till Windows 8.1 lär du högerklicka på nätverksikonen och aktivera nätverksdelning. På engelska "Change advanced sharing settings". Använd inte förenklad delning, kontrollpanelen, mappalternativ. Se till att Windows-datorns använder sig av lösenord på kontot som används för att dela ut.

Kör du Windows 10 kan jag inte hjälpa till eftersom jag vägrar ta i skiten annat än konsultatorn jag fått från ett av de företag jag konsultar åt. Den duger att ssh'a med via vpn. Min vanliga jobbdator är W7. W10's semi-annual updates utan att ha ett ord med i matchen om man nu inte kör AD och egen WSUS-server. Gilla? Bah!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Kör man Windows 3.11, Windows 98 eller Windows 2000 bör den synas direkt. Med XP och uppåt till Windows 8.1 lär du högerklicka på nätverksikonen och aktivera nätverksdelning. På engelska "Change advanced sharing settings". Använd inte förenklad delning, kontrollpanelen, mappalternativ. Se till att Windows-datorns använder sig av lösenord på kontot som används för att dela ut.

Kör du Windows 10 kan jag inte hjälpa till eftersom jag vägrar ta i skiten annat än konsultatorn jag fått från ett av de företag jag konsultar åt. Den duger att ssh'a med via vpn. Min vanliga jobbdator är W7. W10's semi-annual updates utan att ha ett ord med i matchen om man nu inte kör AD och egen WSUS-server. Gilla? Bah!

Jag kör windows 10..

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkl:

Nja, det här funkade inte riktigt... Hittar inte den från Linux datorn

Vilken Linux-dist använder du? SMB2 listar inte alla delningar på samma sätt som SMB1 så du behöver förmodligen ansluta till den en gång först genom att manuellt skriva in dess path i stil med smb://IP/delningsnamn. Sedan brukar man kunna spara den som en favorit eller liknande.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Vilken Linux-dist använder du? SMB2 listar inte alla delningar på samma sätt som SMB1 så du behöver förmodligen ansluta till den en gång först genom att manuellt skriva in dess path i stil med smb://IP/delningsnamn. Sedan brukar man kunna spara den som en favorit eller liknande.

Jag använder Qubes OS så kan välja både debian eller fedora

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkl:

Jag använder Qubes OS så kan välja både debian eller fedora

Testa det jag förslog och se om det hjälper. Du kan som sagt inte längre räkna med att du bara enkelt "ser dem" automatiskt.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Testa det jag förslog och se om det hjälper. Du kan som sagt inte längre räkna med att du bara enkelt "ser dem" automatiskt.

Okej, kan berätta hur det gick efteråt. Men det blir nog först imorgon.

På Windows-sidan, behöver jag göra något annat än att högerklicka på disk → egenskaper → delning → avancerad delning och ge tillstånd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkl:

Okej, kan berätta hur det gick efteråt. Men det blir nog först imorgon.

På Windows-sidan, behöver jag göra något annat än att högerklicka på disk → egenskaper → delning → avancerad delning och ge tillstånd?

Ja, det ska räcka att dela dem så. Har fungerat för mig.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Ett alternativ är att använda nfs. https://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=329452

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av fagerja:

Angående NFS, det kan finnas en liten hake med det. Upptäckte det förra veckan på jobbet när vår IT-support inte ville vara behjälplig i felsökningen. Har man en lite "bättre" switch än Elgigantens för 300 spänn utan t.ex. en gammal "managed" (t.ex. HP ProCurve) kan den ha DDOS-skydd aktiverat (i en fsck*ng j*vl* switch!?) som då inte tillåter TCP SYN mot port-nummer under 1024 vilket effektivt blockerar NFS.

Det är enkelt att få NFS att funka, däremot lär man läsa in sig i ämnet om man vill säkra upp den mot obehörig åtkomst.

Permalänk
Medlem