Problem med Seagate FireCuda 1 TB (ST1000DX002)

Permalänk
Medlem

Problem med Seagate FireCuda 1 TB (ST1000DX002)

Tjena! Jag har stött på ett problem med ovanstående som jag varken haft själv eller hört om förut. Hårdisken ligger ofta på 100 % och låter en hel del. När jag stänger av PC:n helt och slår på den igen nästa dag är samma program öppna som när jag slog av den (märkligt?). Nån som kan tänkas ha en lösning?

Specs:

CPU: Intel(R) Core(TM) i7-7700 CPU @ 3.60GHz
GPU: NVIDIA GeForce GTX 1060 3GB
RAM: 8 GB
OS: MSFT Windows 10 Home

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Vad är det för program som är igång som du inte tycker borde vara igång?

Kan ju vara att du antingen har någon form av malware alternativt att det är vanliga windows processer du ser och din disk är på väg att ge upp.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Vad är det för program som är igång som du inte tycker borde vara igång?

Kan ju vara att du antingen har någon form av malware alternativt att det är vanliga windows processer du ser och din disk är på väg att ge upp.

Jag var lite otydlig. Programmen som var på innan jag tryckte stäng av är igång när jag slår på datorn igen. Alltså verkar det som att arbetsminnet "överlever" avstängningen. Angående diskens användning har jag inte sett några samband.

Permalänk
Medlem

Du är säker på att du stänger av/startar om och inte bara går ner i viloläge/hibernation.
Viloläge=allt sparas i ram som behöver ström för att behålla datan.
Hibernation=allt sparas ner på HD/SSD och behöver INTE ström för att behålla data.

Sen finns även fastboot i windows 10 vilket även det gör att windows inte startas om helt o hållet.
https://www.howtogeek.com/243901/the-pros-and-cons-of-windows...

I viloläge/hibernation så kommer allt som var öppet vid "avstägningen" finnas vid uppstarten.
Fastboot är inte lika klart men jag gissar på att skit som virus/malware/hacks/etc kommer vara kvar.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Så bara för att vara extra tydlig och slippa någon missuppfattning. Går disken igång till 100% direkt när du har startat datorn igen? Även om du stänger av datorn, drar ut strömmen och startar den igen så fortsätter disken att låta vid uppstart?

Tänkte också på hur länge sedan du installerade om Windows senast? Du kan kolla det genom att öppna kommandotolken (startmenyn -> skriv "cmd" -> öppna kommandotolken -> skriv "systeminfo" och tryck enter). Scrolla längst upp och du ser installationsdatum.
Windows kan börja bete sig lite skumt efter 1-3 år utan ominstallationer nämligen.