Permalänk
Medlem

Datorn stängs av plötsligt

Hej

TLDR
Har en HTPC som har snurrat i snart 11 år som bråkar lite.
De senaste tre åren så har det börjat inträffa att datorn bara stängs av helt plötsligt.
Finns det någon bra lösning för att ta reda på vad det är som orsakar det? Loggar? Mätningar? Uteslutningar? Inspektion av komponenter?
Detta är ett mycket litet irritationsmoment då det fungerar att bara starta upp den igen men irritationen har byggts upp med tiden!

Utförligare
Det kan ske allt från fem min efter man startar datorn till flera timmar senare. Datorn används som sagt som HTPC så den är inte igång hela tiden utan max några timmar per dag. Det betyder att det kan fungera felfritt i flera veckor eller månader och sen får man en "krash". Man får ingen varning eller felmeddelande utan strömmen bara stängs av och datorn slutar lysa. Det fungerar att slå på den manuellt igen direkt efter. Det kan alltså ske när datorn är praktiskt taget kall som varm. Omgivningens temperatur verkar inte spela någon roll då ingen skillnad har upplevts bland omgivningstemperaturer mellan 20-30C. Många komponenter har bytts ut och det enda som är kvar är moderkortet.

Vad jag har provat
1. Bytt nätaggs-lösning flera gånger.
Jag började med ett Flex ATX från FSP.
Jag gick upp till ett ljudlös variant som bestod av ett externt 12V+120W Pico PSU. Efter ca ett år så började dessa avstängningar.
Jag kontaktade leverantören av externa agget och fick ett nytt. Det fungerade felfritt i 6 månader och sen kändes det som att dessa avstängningar började igen.
Jag bytte från Pico PSU till en annan variant (noname) och det har lirat på ganska bra men problemet kvarstår.

2. Bytt lagring
Testat olika HDDs till SSDs, nuvarande är en Samsung 850 120GB SSD

3. Bytt minne
Testat flera olika minnesmoduler, nuvarande är 2x4GB DDR2 Corsair Dominator (inbyggd hög kylare)

4. Bytt processor samt kylare
Bytt mellan 5 olika processorer och kylare, nuvarande är E8600 med en Thermalright towerkylare.

5. Bytt chassi
Chassibyte har gjorts fyra gånger och nuvarande chassit är FD Node 304.

Det enda som inte har bytts är moderkortet vilket är ett Intel socket 775 - Intel DG45FC
https://ark.intel.com/content/www/us/en/ark/products/34685/in...

Värt att nämna
Dessa olika komponentertyper som har bytts har inte gjorts för att få bort avstängningsproblemen. Det har varit helt andra anledningar som när andra datorer har uppgraderats eller man har testat något projekt. HTPCn har enbart fått restprodukter då hög prestanda inte krävs för det som den används till.
Det kan vara svårt att säga när problemen faktiskt började då det kan vara så lång tid som går mellan intervallen av avstängningarna. Jag har tänkt på det som mest just vid nätaggsbyten eftersom det är relaterat till just strömförsörjningen men det behöver ju inte vara det.

Mitt antagande
Moderkortet är inte på topp längre och bör helt enkelt bytas. Inte så många andra komponenter som skulle kunna vara boven... eller?
Helt ok att komma med denna slutsats men det skulle fortfarande vara intressant att försöka hitta på vad som faktiskt har orsakat detta.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

@Leedow: Alla små grejer/kablar som folk bruka spara från gamla datorn som mus, tangentbord, USB grejer, USB kablar, kringutrustning, kablar till diskar/DVD mm och porten de kopplats till är ökända för att orsaka allvarliga fel.

Vissa behövde nollställa bios också för att fixa konstiga fel. Ett av sätten som gör medan strömkabeln är utdragen. Antingen som det står i moderkorts manualen eller ta bort batteriet en stund som ser ut som ett mynt.

Strömkabeln till datorn, grenuttag som allt var kopplat till hade också orsakade fel för några.