Permalänk

Budget Speldator runt 6-8k

Hejsan min polare vill ha en speldator men har en ganska låg budget, jag tänkte bygga den åt honom men ville kolla med er vad ni tycker om detta bygge som han kan köra på och eventuella uppgraderingsmöjligheter? Passar alla komponenter varandra? Bör något ändras, tänkte rekommendera att han köper ett grafikkort på den begagnade marknaden och sen kanske i framtiden uppgradera till 3000 serien?

Permalänk
Medlem

Köp allting begagnad. Du kommer få ett mycket bättre system för samma priset

Permalänk
Medlem

@rareixarna: Kolla upp denna dator med 1050TI, HP Prodesk 600 G1 SFF

Kostar 4500:-

Permalänk
Medlem

Radeon RX 580, Ryzen 3 2300X 4GHz Quadcore, 8GB, 240GB SSD, Wifi, Win10Home 6999kr
Komplett gamer A35

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk

Är den inte alls bra den jag byggde ihop? Grafikkortet tänkte jag på en 1060 6gb för runt 1500 på begagnade marknaden. Kan byta 1600x mor 2600. Slutsumman hamnar då på strax över 7000

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av rareixarna:

Är den inte alls bra den jag byggde ihop? Grafikkortet tänkte jag på en 1060 6gb för runt 1500 på begagnade marknaden. Kan byta 1600x mor 2600. Slutsumman hamnar då på strax över 7000

Skickades från m.sweclockers.com

Den ser rätt bra ut. Hårddisken har sett sina glansdagar, men för 350:- kan man väl egentligen inte klaga. Du saknar dock en CPU-kylare om du inte byter till R5 2600 som du nämnde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rareixarna:

Är den inte alls bra den jag byggde ihop? Grafikkortet tänkte jag på en 1060 6gb för runt 1500 på begagnade marknaden. Kan byta 1600x mor 2600. Slutsumman hamnar då på strax över 7000

Skickades från m.sweclockers.com

Byt till 2600. Eftersom det inte ingår en kylare till 1600X blir det ungefär samma pris ändå.

Bytte till ett annat moderkort som är på rea just nu - och även nätaggregat (som också är på rea). Givetvis kan du behålla nätaggregatet som du valt också. Alltid trevligt med guldcertifierat. Valde också ett annat lite bättre/trevligare chassi med härdat glas (rea här också).

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

8GB ram räcker om moderkortet har fyra minnesplatser och inte köper ett grafikkort med lite minne. Minst 6GB!
500GB SSD eller större. M.2-disk så blir det mindre mängd kablar i chassit.
1600x hos inet har inte inkluderad kylare.
Ta ett moderkort med två M.2-platser. Uppgraderingspotential.

Permalänk
Skrivet av Icecrystal:

Den ser rätt bra ut. Hårddisken har sett sina glansdagar, men för 350:- kan man väl egentligen inte klaga. Du saknar dock en CPU-kylare om du inte byter till R5 2600 som du nämnde.

Är den hårddisken verkligen så dålig? Tänkte väl att den har helt okej skriv och läshastigheter. Vilken rekommenderar du annars?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av rareixarna:

Är den hårddisken verkligen så dålig? Tänkte väl att den har helt okej skriv och läshastigheter. Vilken rekommenderar du annars?

Skickades från m.sweclockers.com

Kanske var lite snabb att uttala mig om den, den verkar ligga i nivå för billiga SSDs helt enkelt. Kikade runt lite och den ligger i prestanda som TR200, som ligger på 400:- för en 240GB. Lite mer om dem kan du hitta här:
https://www.nordichardware.se/lagring/test-kingston-a400-den-...
https://www.nordichardware.se/test/test-toshiba-tr200-3d-nand...

Kikar dock vidare lite till och närmast steg upp utan att gå för långt upp i pris är Intels 545s:
https://www.pcworld.com/article/3204017/intel-ssd-545s-review...
https://www.tomshardware.com/reviews/intel-ssd-545s,5098.html
Den går för 499:- på Netonnet

Det krångliga med SSDs i den här prisklasserna är att du kan alltid lägga till några hundringar och få något betydligt bättre.
För 500:- så är 500GB runt hörnet och väl uppe där kan du gå efter en 500GB NVMe SSD för 800:- (Intels 660P) vilket golvar de ovanstående i värde per prestanda per GB.

Edit:
Så i sin helhet så tror jag det här blir bäst:
Lista från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 5 1600X (1 399 kr hos Inet)
Grafikkort: SAPPHIRE RADEON RX 580 4GB NITRO+ (1 949 kr hos Dustin)
Chassi: Fractal Design Focus G (539 kr hos Komplett)
Moderkort: ASUS ROG STRIX B450-F Gaming (1 299 kr hos Inet)
RAM: Ballistix 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Sport LT Grå (1 099 kr hos Inet)
SSD: Intel SSD 545s 256GB (SSDSC2KW256G8X1) (499 kr hos NetOnNet)
PSU: be quiet! Pure Power 11 600W CM (799 kr hos Inet)
CPU-kylare: Cooler Master MasterAir MA610P (389 kr hos Inet)
Summa: 7 972 kr

  • Moderkortet är värt mellansumman, det här är överlag mer påkostat och ligger på ett bra pris nu.

  • SSDn, som jag nämnde ovan. Tycker att hårddisken är värd lite mer budget, allt du gör med datorn ligger ändå på den. Skulle helst gå upp till 800:- och 500GB NVMe, men det här blir en bra mellanzon med budgeten i åtanke.

  • Kylaren. Du kan gå på en R5 2600 med den medföljande kylaren, men den är bantad. R5 1600X är inte långt efter prestandamässigt och den här kylaren är både snyggare och tystare.

  • Grafikkortet, du kan satsa på ett begagnat, men se till att hitta ett kort med garanti kvar på och för ett bra pris. Kommer du inte upp i ett GTX1070 så står sig RX580 rätt bra ändå och skulle jag säga att säkerheten med köpa ett nytt kort överväger. När det kommer till olika RX580 så finns det ett asus med dual-kylaren för samma pris. Sapphires tror jag är det bättre valet och låt inte komponentkoll lura dig, dustin har den i lager.

Som en notis kan jag nämna att det kan vara värt att kolla in ett alternativ till chassit:
https://www.inet.se/produkt/6901661/fractal-design-define-c-f... 649:-