Viewsonic XG2402 blå text vid scrollning

Permalänk
Medlem

Viewsonic XG2402 blå text vid scrollning

Jag fick hem en Viewsonic XG2402 idag och är generellt nöjd med den. Men jag märker att när jag använder scrollhjulet på musen i Firefox så blir svart text blå och det laggar ganska mycket med väldigt märkbara eftersläpningar, när man bläddrar på Facebook och Google exempelvis.

Först och främst ska väl TN-skärmar vara bättre på sånt än IPS-skärmar, särskilt denna skärm som är 144Hz och som jag hört ska vara mycket mjukare och mer följdsamt än 60Hz?

För det andra, hur löser man problemet med att svart text blir blå när man scrollar? Har googlat på det, men hittar inga lösningar utöver att stänga av maskinvaruacceleration och liknande, vilket jag gjort och det gör ingen skillnad.

Visa signatur

MSI B450 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 3700X + Noctua NH-U12S | Gigabyte RTX 2080 Windforce OC 8GB | 32GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Seasonic Focus GX 750W | WD Green SN350 2TB | 32" LG UltraGear 32GP850

Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Green SN350 2TB

Permalänk
Medlem

Prova olika inställningar av Rampage Response.

Och jag antar att du har kalibrerat skärmen så bra som möjligt?

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Bildexpert 📺

@favouredhawk: TN-paneler är överlag sämre än IPS-paneler på just detta med text. Så gott som alla TN-paneler jag sett får någon form av skuggeffekt eller färgblödning i det scenariot. Eftersläpen är mindre framträdande i spel där det är mer blandat vilka nyanser som är i bild. Just rullning av text rullning av svart text på vit bakgrund är också tydligare/skarpare än för IPS. Men TN-paneler har då också färgblödningar och skuggeffekter.

Du kan påverka det med olika former av overdrive-inställningar, alltså det som nämnt kallas för "Rampage Response" hos Viewsonic.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decster:

Prova olika inställningar av Rampage Response.

Och jag antar att du har kalibrerat skärmen så bra som möjligt?

Skrivet av Laxpudding:

@favouredhawk: TN-paneler är överlag sämre än IPS-paneler på just detta med text. Så gott som alla TN-paneler jag sett får någon form av skuggeffekt eller färgblödning i det scenariot. Eftersläpen är mindre framträdande i spel där det är mer blandat vilka nyanser som är i bild. Just rullning av text rullning av svart text på vit bakgrund är också tydligare/skarpare än för IPS. Men TN-paneler har då också färgblödningar och skuggeffekter.

Du kan påverka det med olika former av overdrive-inställningar, alltså det som nämnt kallas för "Rampage Response" hos Viewsonic.

Jag följde inställningarna här för att kalibrera skärmen plus/minus några små tweaks (lägre brightness t.ex)

Rampage Response både funkade och funkade inte. Jag hade på Fast, som man enligt kalibreringsguiden ovan skulle, men det är först på Fastest (nivå 5 av 5) som det blå i texten börjar försvinna - men på bekostnad av ännu större eftersläpningar istället.

EDIT: Sedan jag ändrade Rampage Response så märker jag också väldigt påtaglig vit ghosting på både ovan- och undersidan av svart text mot annan bakgrund än vit, t.ex här på Sweclockers. Riktigt obehaglig :/

Visa signatur

MSI B450 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 3700X + Noctua NH-U12S | Gigabyte RTX 2080 Windforce OC 8GB | 32GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Seasonic Focus GX 750W | WD Green SN350 2TB | 32" LG UltraGear 32GP850

Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Green SN350 2TB