Permalänk
Medlem

Radeon VII eller RTX 2080

Hej,
Sitter med ett Rtx 2080 i burken nu, men köpte ett Sapphire Radeon VII på Netonnet, lite i blindo när de släpptes. Visste inte prestandan just då, utan bara slog till då jag hade ett presentkort där också.

Båda korten har fortfarande öppet köp, och jag kan f..n i mig inte bestämma vilket jag ska behålla...
Ljudnivån på kortet är inte så viktig, sätter ett block på radeon om jag behåller det.

Vet att Rtx:et har lite mer prestanda just nu, men hur tror ni det blir framöver?
Gillar att hålla på å trixxa och tuna med inställningar, så radeon lockar lite med wattman osv.
Sen är det ju inget dussinkort heller riktigt, vilket också tilltalar lite.

Det som oroar mig är att rtx kommer att dra ifrån mer betydligt framöver med dlss i nya spel och lämna radeon efter sig som ett alldeles för dyrt kort i förhållande till prestandanivån.

Lite kamp mellan hjärna och hjärta, där hjärnan säger rtx..

Har ni några synpunkter i detta i-landsproblem som kan hjälpa i nån riktning?

Permalänk
Hedersmedlem

Båda korten är ju bra.

Frågan är dock vad första generationen av RTX och DLSS-stöd egentligen ger dig på Nvidia-sidan. På DLSS-sidan så har vi nog egentligen inte sett någon implementation av DLSS i ett spel som inte är relativt meningslös (samma/sämre resultat jämfört med någon annan typ av AA). Det får mig att känna at detta är en icke-funktion. RTX är lite likadant, i alla fall i första generationen. Att sia om framtiden är svårt. De här funktionerna känns som en oklar gimmick idag (första generationen) och det känns inte som att dessa bör vara en stor del av ditt val.

Båda korten drar jämnt i DX12, men i DX11 drar RTX 2080 ifrån (utifrån Sweclockers prestandaindex). DX11 är ju ändå vad merparten av även nya spel använder. Där har Nvidia en viss fördel, utan att AMD har motsvarande fördel i DX12.

Nvidia har även ett bredare stöd för bildskärmar med adaptiv synk. Både AMD och Nvidia stödjer FreeSync-skärmar (även om Nvidia kallar tekniken för G-sync Compatible), medan Nvidia även stödjer deras egna G-sync-teknik.

Radeon VII har dock en betydande fördel över RTX 2080, och det är dubbelt så mycket VRAM, 16 GB mot 8 GB. det gör att Radeon VII kan bli en riktig långkörare jämfört med RTX 2080, om man tittar på stöd för mycket högupplösta texturer t.ex. (Frågan är dock om "långkörare är ett argument för någon som köper grafikkort ofta.)

Jag hade också haft svårt att välja mellan dessa två kort i din situation, men jag hoppas att ovan ger dig lite mer underlag för ditt beslut.

Men till sist, var inte rädd för att välja ett kort som gör dig glad i ditt hjärta. Det är ju ändå för din skull som du köper ett kort, för att du ska vara glad/nöjd med det. Radeon VII är ändå ett lite "speciellt" kort, precis som du är inne på, även om jag har svårt att hitta någon bra anledning att köra det istället för ett RTX 2080 annat än den större mängden videominne.

Permalänk
Medlem

Var i liknande sits, vänta in release och ta Radeon 7 eller satsa på 2080.

Det var svårt, dock drog 2080 lätt iväg i pris vilket gjorde att jag lutade ett tag åt R7.

Fick napp på ett MSI 2080 Ventus för 703 euro med BFV och Anthem från Saturn.de. ångrar det inte en sekund, vettigt kort som kyler tyst.

R7 har egenskaper i stil med "nice to have in case of.." när det kommer till 16gb Vram. När det är aktuellt sitter du troligtvis med två andra kort i knät och har skapat en ny tråd här på Swec.

2080 är ett kompromisslöst kort, du tappar sällan betydande prestanda i jämförelsen mot R7, där jag inte riktigt tycker det är ok att R7 ligger i nivå med 2070 om än i några få fall.

Kör 2080, sälj och byt till något annat kul om något år

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Båda korten är ju bra.

Frågan är dock vad första generationen av RTX och DLSS-stöd egentligen ger dig på Nvidia-sidan. På DLSS-sidan så har vi nog egentligen inte sett någon implementation av DLSS i ett spel som inte är relativt meningslös (samma/sämre resultat jämfört med någon annan typ av AA). Det får mig att känna at detta är en icke-funktion. RTX är lite likadant, i alla fall i första generationen. Att sia om framtiden är svårt. De här funktionerna känns som en oklar gimmick idag (första generationen) och det känns inte som att dessa bör vara en stor del av ditt val.

Båda korten drar jämnt i DX12, men i DX11 drar RTX 2080 ifrån (utifrån Sweclockers prestandaindex). DX11 är ju ändå vad merparten av även nya spel använder. Där har Nvidia en viss fördel, utan att AMD har motsvarande fördel i DX12.

Nvidia har även ett bredare stöd för bildskärmar med adaptiv synk. Både AMD och Nvidia stödjer FreeSync-skärmar (även om Nvidia kallar tekniken för G-sync Compatible), medan Nvidia även stödjer deras egna G-sync-teknik.

Radeon VII har dock en betydande fördel över RTX 2080, och det är dubbelt så mycket VRAM, 16 GB mot 8 GB. det gör att Radeon VII kan bli en riktig långkörare jämfört med RTX 2080, om man tittar på stöd för mycket högupplösta texturer t.ex. (Frågan är dock om "långkörare är ett argument för någon som köper grafikkort ofta.)

Jag hade också haft svårt att välja mellan dessa två kort i din situation, men jag hoppas att ovan ger dig lite mer underlag för ditt beslut.

Men till sist, var inte rädd för att välja ett kort som gör dig glad i ditt hjärta. Det är ju ändå för din skull som du köper ett kort, för att du ska vara glad/nöjd med det. Radeon VII är ändå ett lite "speciellt" kort, precis som du är inne på, även om jag har svårt att hitta någon bra anledning att köra det istället för ett RTX 2080 annat än den större mängden videominne.

Skrivet av miizoo:

Var i liknande sits, vänta in release och ta Radeon 7 eller satsa på 2080.

Det var svårt, dock drog 2080 lätt iväg i pris vilket gjorde att jag lutade ett tag åt R7.

Fick napp på ett MSI 2080 Ventus för 703 euro med BFV och Anthem från Saturn.de. ångrar det inte en sekund, vettigt kort som kyler tyst.

R7 har egenskaper i stil med "nice to have in case of.." när det kommer till 16gb Vram. När det är aktuellt sitter du troligtvis med två andra kort i knät och har skapat en ny tråd här på Swec.

2080 är ett kompromisslöst kort, du tappar sällan betydande prestanda i jämförelsen mot R7, där jag inte riktigt tycker det är ok att R7 ligger i nivå med 2070 om än i några få fall.

Kör 2080, sälj och byt till något annat kul om något år

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för utförliga svar! Fortfarande lite kluven, har en månad kvar att bestämma mig som tur är.
Men Radeon med block hamnar ju rätt högt i pris, så det vettigaste vore väl att behålla rtx.
Har också en g-sync skärm, så det borde väl inte vara något tvivel egentligen.

Men det vore ju samtidigt intressant att se vad man kan klämma ur Radeon med block på!
Hoppas på få in lite fler synpunkter ändå!

Permalänk
Skrivet av stamp1s:

Tack för utförliga svar! Fortfarande lite kluven, har en månad kvar att bestämma mig som tur är.
Men Radeon med block hamnar ju rätt högt i pris, så det vettigaste vore väl att behålla rtx.
Har också en g-sync skärm, så det borde väl inte vara något tvivel egentligen.

Men det vore ju samtidigt intressant att se vad man kan klämma ur Radeon med block på!
Hoppas på få in lite fler synpunkter ändå!

Varför inte lämna tbx båda å ta en gtx 2080ti? Bara en tanke jag kom på när du skrev att både hade kvar öppet köp..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av stamp1s:

Tack för utförliga svar! Fortfarande lite kluven, har en månad kvar att bestämma mig som tur är.
Men Radeon med block hamnar ju rätt högt i pris, så det vettigaste vore väl att behålla rtx.
Har också en g-sync skärm, så det borde väl inte vara något tvivel egentligen.

Men det vore ju samtidigt intressant att se vad man kan klämma ur Radeon med block på!
Hoppas på få in lite fler synpunkter ändå!

Har du redan en G-sync-skärm så skulle jag definitivt satsa på RTX 2080 i det läget. Det negativa överväger nog det positiva med en Radeon VII, alltså om du inte värderar ditt intresse för Radeon VII högre än att ha en setup med fungerande adaptiv synk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadow666:

Varför inte lämna tbx båda å ta en gtx 2080ti? Bara en tanke jag kom på när du skrev att både hade kvar öppet köp..

Skickades från m.sweclockers.com

Undrar jag med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadow666:

Varför inte lämna tbx båda å ta en gtx 2080ti? Bara en tanke jag kom på när du skrev att både hade kvar öppet köp..

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Terty55:

Undrar jag med

Har en 1440p skärm, så jag tycker inte riktigt jag är värd det. Priset är ju den största faktorn förstås till att man inte köpte det från början. Men det är ju så sant, Radeon + block är ju 10k så med det i tanken så är skillnaden inte allt för stor till 2080ti förstås. Man lurar sig när man köper kortet först och sen tittar på blocket senare efter man har förträngt första övergreppet på ekonomin.:)

Mitt Rtx 2080 köpte jag som oöppnad fyndvara för 6790kr, så det känns som bra pris/prestanda ändå och gör det svårt att motivera ett ti för dubbla priset.

Nu känns det alltmer som att det blir och lämna tillbaka Amd. Det blir för dyrt annars, även om det är ett påkostat kort, så lever det inte riktigt upp till 10k.

Permalänk
Medlem

Sitter i exakt samma funderingar med RTX 2080 och Radeon VII, vilket ska man välja osv gällande prestanda och teknologier. Men denna tråden har gett lite mig mer klarhet i det hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stamp1s:

Har en 1440p skärm, så jag tycker inte riktigt jag är värd det. Priset är ju den största faktorn förstås till att man inte köpte det från början. Men det är ju så sant, Radeon + block är ju 10k så med det i tanken så är skillnaden inte allt för stor till 2080ti förstås. Man lurar sig när man köper kortet först och sen tittar på blocket senare efter man har förträngt första övergreppet på ekonomin.:)

Mitt Rtx 2080 köpte jag som oöppnad fyndvara för 6790kr, så det känns som bra pris/prestanda ändå och gör det svårt att motivera ett ti för dubbla priset.

Nu känns det alltmer som att det blir och lämna tillbaka Amd. Det blir för dyrt annars, även om det är ett påkostat kort, så lever det inte riktigt upp till 10k.

Klokt resonerat!

Nosar du på 10k hade jag utan tvekan övervägt 2080Ti.

6790kr för ett RTX 2080 är bananaz, det priset borde ha varit listpris.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Eller så är du smart och tar två st vega 64 nitro + undervoltar dem kör över en 2080ti utan större ansträngning

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Ani_ma:

Eller så är du smart och tar två st vega 64 nitro + undervoltar dem kör över en 2080ti utan större ansträngning

Skickades från m.sweclockers.com

Jo i de typ... 2 moderna spelen som fungerar bra i Crossfire.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

skärm? Freesync? Hz?

Skickades från m.sweclockers.com

glömde fråga en grej
Permalänk
Medlem
Skrivet av echawqui:

skärm? Freesync? Hz?

Skickades från m.sweclockers.com

165Hz/ G-sync/ 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av stamp1s:

165Hz/ G-sync/ 1440p

Där svarade du nog själv vilket kort du skall köra på

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

Där svarade du nog själv vilket kort du skall köra på

Jovisst är det så, det är enklast att köra vidare på grönt. Men skärmen borde ju gått att byta i marknaden tycker jag. Men hursomhelst, man behövde väl höra detta av några stycken så man fick sortera tankarna lite. Men ibland frestar ju det gröna eller röda gräset på andra sidan..:)

Permalänk
Medlem

Att behålla RTX2080 eller lämna in båda för ett 2080ti tycker jag låter som den bästa lösning!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Apex FPS Boost Configs | Killing Floor 2 Configs
CPU: R7 5800X Cooler: H110i Mobo: X570 Aorus Master RAM: 4x8Gb 3600mhz CL14-14-14-28 Videocard: RTX2080S Strix AD PSU: HX1000i Case: Evolv Flow Edition Monitor: Acer XB270HU 165hz Gsync TN-panel

Permalänk
Medlem

här är sweclockers test på en freesync skärm
kollade lite snabbt om jag fattar det rätt så fungerar freesync bättre med nvidia på just denna panelen iallafall :S
https://youtu.be/KrL3SDZP15I?t=197

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ