Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Windows 10, ostabilare blir det inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

Jag upplever att vissa program, speciellt spel, har problem med Ryzen. Mina win 10 burkar med intel är tokstabila. Men på min Ryzen burk är det vissa program som då och då hänger sig eller tom blåskärmar.

Kan du ge några exempel? Delar inte din upplevelse. Mina Ryzen-burkar kan vara igång i veckor med massa program.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin1984:

Säker på att det inte är någon hårdvara som spökar i din rigg?
Har haft Windows 10 i flera år nu utan minsta bekymmer. Kan inte bli mer nöjd än vad jag redan är med den.

Nog för att Windows 10 är bättre än OPs upplevelser och riktigt hyfsat men att nån skulle kört Windows 10 i flera år nu utan minsta problem tror jag inte ett ögonblick på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliz1337:

Utöver det så har ju windows velat installera drivers hej vilt, men stängt av det nu.

Har inte kört några windows update vad jag vet? Men jag är ju inte vaken dygnet runt j/k

Låter konstigt att den försöker installera drivers "hej vilt", låter som att det är något som saknas. Men jag kan inte så mycket om det där.

Jag kan tycka att den borde kört windows update sen du installerade windows. När man stänger av brukar det stå något i stil med "uppdaterar datorn och stänger sedan av" och ibland gör datorn någon uppdatering under uppstart också.
Om du på något sätt lyckats stänga av uppdateringen så är det dags att starta de igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Nog för att Windows 10 är bättre än OPs upplevelser och riktigt hyfsat men att nån skulle kört Windows 10 i flera år nu utan minsta problem tror jag inte ett ögonblick på

Varför inte?
Har själv inte haft några som helst problem med Win10 sedan det kom och då var jag ändå snabbt ute med att uppgradera från Win7.
Flyter på hur bra som helst och då jag kör pro så har jag aldrig behövt bekymra mig över automatiska omstarter.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Windows10 är det mest stabila OS jag haft by far gällande crasher osv.
Mycket jag hatar med W10 som all jävla bloatware och annat skit, men stabilt är det iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Kan du ge några exempel? Delar inte din upplevelse. Mina Ryzen-burkar kan vara igång i veckor med massa program.

Problemet jag har haft med Ryzen är att man inte kunnat köra med XMP-profilerna (OCP) utan massa strul det är något som jag inte har upplevt på mina intel system på många år, där har man bara kunnat välja XMP och allt har varit frid och fröjd.

Så just minneskompatibliteten är nog det största problemet med Ryzen i mina ögon.

Men visst sänker man minneshastigheten några snäpp så blir det stabilt, men att man måste hålla på och pilla massa för att få minnet stabilt känns inte riktigt som något man behövt tänka på de senaste åren (med Intel).

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Nog för att Windows 10 är bättre än OPs upplevelser och riktigt hyfsat men att nån skulle kört Windows 10 i flera år nu utan minsta problem tror jag inte ett ögonblick på

Du får väl bilda en egen uppfattning, men jag står för det jag säger. Har haft Windows 10 swdan den släpptes och kunde inte ha vart mer nöjd. Jag har den i mina 3 maskiner hemma och alla rullar på utan minst beskymmer. Dock så spelar jag på "gamingdator" bara och dom andra två fungerar till streaming och till office paketet. Jag gör inga avancerade grejer på mina datorer.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D, Asus TUF X670E, G.Skill 32Gb 6000mhz CL30, PowerColor 7900XTX Hellhound 24GB, Arctic Liquid Freezer II 360, ASUS TUF Gaming 1000W Gold, Kingston KC3000 1TB NVMe, Samsung 980 1TB NVMe, Antec Torque ATX, Acer Predator X34GS 180hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Varför inte?
Har själv inte haft några som helst problem med Win10 sedan det kom och då var jag ändå snabbt ute med att uppgradera från Win7.
Flyter på hur bra som helst och då jag kör pro så har jag aldrig behövt bekymra mig över automatiska omstarter.

Därför att jag aldrig stött på något OS i någon miljö under många år som fungerat utan problem. Lär räcka med att du startar Event viewern på din maskin för att se att det gäller även din installation. Om det sen är så att man märker det och/eller påverkas av det är en annan fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

Jag upplever att vissa program, speciellt spel, har problem med Ryzen. Mina win 10 burkar med intel är tokstabila. Men på min Ryzen burk är det vissa program som då och då hänger sig eller tom blåskärmar.

Under 2018 hade jag problem ett fler tal gånger med både Ryzen och intel efter Windows updateringar så att jag fick sitta och installera om de.
Spel kan börja frysa,lagga, start menyn hänger sig,program kan inte starta,Windows hänger sig och fryser.
Installerade om till Windows 7 och allt funkade. Men strax innan julas så installerade jag windows 10 igen, allt funkar på bra men för 1 månad sen så började Windows 10 hänga sig efter en Windows 10 updatering.. XD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin1984:

Du får väl bilda en egen uppfattning, men jag står för det jag säger. Har haft Windows 10 swdan den släpptes och kunde inte ha vart mer nöjd. Jag har den i mina 3 maskiner hemma och alla rullar på utan minst beskymmer. Dock så spelar jag på "gamingdator" bara och dom andra två fungerar till streaming och till office paketet. Jag gör inga avancerade grejer på mina datorer.

Som .NET utvecklare (bland annat) så har jag bildat mig en uppfattning redan och använder förmodligen OS:et mer avancerat än normalanvändaren. Men som sagt, att det finns problem behöver inte innebära att man märker dom eller påverkas av dom. Jag känner inte till något OS som jag totalt sett skulle föredra framför Windows 10 dock.

Permalänk
Medlem

Inte sedan Windows Me har jag upplevt windows som direkt ostabilt. De instabilitetsproblem jag upplevt har alltid kunnat härledas till annat. Säger inte att det inte finns problem, men instabilitet? Inte direkt

Om Windows är 100% stabilt på en maskin men inte en annan så är felet inte Windows. Samspelet mellan Windows och annan mjukvara eller hårdvara, ja. Men det anser jag ligger på utvecklare av drivrutiner, mjukvara och hårdvara.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Avstängd

@improwise: Din definition av problem tycker jag är lite konstig. Att det finns enstaka fel i event viewer behöver inte innebära några problem alls och gör inte det i de allra flesta fall. Det är lite som att säga att det inte finns några friska människor för om man letar tillräckligt noga så har alla någon form av defekt eller överkänslighet.

Vad jag kan tillägga till diskussionen är att jag inte har haft någon bluescreen på någon maskin sedan Windows 10 släpptes. De var inte vanliga på W7 heller men det hände emellanåt. Jag har heller inte haft några kompatibilitetsproblem som inte har gått att kringgå med kompatibilitetsläget. Drivrutinerna som kommer med Windows har aldrig inte fungerat för den hårdvara jag har, även om viss funktionalitet förstås kommer först om man installerar tillverkarens drivrutin. Påtvingade omstarter har jag heller aldrig upplevt, men jag brukar låta Windows starta om emellanåt och kör Pro.

Det jag inte gillar, eller som har blivit sämre, är Candy Crush och liknande i startmenyn. Jag har dock aldrig upplevt att de har kommit tillbaka efter man har tagit bort dem en gång eller liknande, men likväl är det störigt att de finns där på en ny installation.

Permalänk
Medlem

@snajk: Nej, självklart inte, som namnet antyder är "Event viewer" inte enbart en fellogg. Men att det finns events av kategorin "Error" eller "Critical" innebär att det är problem av något slag, och dom finns där även på en nyinstallation. Alltså är det inte problemfritt. Det är snarare att jämföra med folk som tror sig vara friska men sen får besked från doktorn att dom tyvärr inte var det. Lite som folk som tror sig aldrig blivit utsatta för intrångsförsök och liknande bara för att dom inte själva vet om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliz1337:

Nu undrar jag om någon mer upplever Windows10 som det sämsta skräpet sedan millenium?
Dator användare sedan 3.11 -> windows10, precis köpt helt ny rigg och program hänger sig hit och dit ovanligt ofta.
Det är 2019 och jag undrar om någon upplevt liknande och vet ifall man kan rehabilitera datorn till ett fungerande tillstånd?
Den funkar givetvis, men verkligen inte bra, (stabilt dvs)

mvh

Jag tror helt enkelt att du har något hårdvaruproblem i din rigg, alternativt någon speciell mjukvara eller drivrutin som ligger och spökar. Jag kan nog påstå att du har helt fel i dina uppfattningar om Windows 10's stabilitet, åtminstone rent generellt.

Permalänk
Avstängd

Personligen har jag aldrig haft problem med verken AMD eller windovs 10. Amd har jag kört de senaste femton åren ofta i 24/7 maskiner, som server arbetsdator speldator, portabla. Har för närvarande 4 maskiner som snurrar i familjen alla amd alla w10. Visst är det lite olka mot Intel.. det är nog så att jag som använder amd och bygger amd osv.. "vet" vad som funkar med amd. Men jag skull säkert hantera en Intel fel i början av ren AMD vana. Wad gäller sensibilitet i windows.. alltså... man skulle inte använda windovs i en server med krav på 99,97% upptid om stabilitet var ett problem. Krasar en Windowsdator så drivrutiner eller hårdvarufel. I detta fall tror jag på att det är minnes problem... kanse beroende på överklocknig som inte redovisas av trådstataren. Allt att att trådstataren har pillat på inställningar i windows själv eller med något programs hjälp. Att felet skulle ligga i Windows.. nix..

Permalänk
Medlem

Tycker det är intressant att det första du gör är att blamea win10 som uppenbart fungerar för majoriteten av alla människor. Det första du borde fråga dig själv är vad du själv har gjort för fel när du installerat datorn/OS:et..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snorren:

Problemet jag har haft med Ryzen är att man inte kunnat köra med XMP-profilerna (OCP) utan massa strul det är något som jag inte har upplevt på mina intel system på många år, där har man bara kunnat välja XMP och allt har varit frid och fröjd.

Så just minneskompatibliteten är nog det största problemet med Ryzen i mina ögon.

Men visst sänker man minneshastigheten några snäpp så blir det stabilt, men att man måste hålla på och pilla massa för att få minnet stabilt känns inte riktigt som något man behövt tänka på de senaste åren (med Intel).

AMD är en liten spelare så man kan inte räkna med att alla tillverkare (av minnen) ser till att dom passar AMD med.. Dock.. om man tar reda på vilka minnen som är kompatibla med vilka inställningar och håller sig till dom så fungerar det utmärkt. Men det gör antalet minnen att välja på begränsat så är det vilket kan ses om ett problem.. Dvs håller man sig till QVL listan för sitt moderkort är det inga problem.. köper man annat kan man få pilla in värdena själv och testa lite..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ebert:

AMD är en liten spelare så man kan inte räkna med att alla tillverkare (av minnen) ser till att dom passar AMD med.. Dock.. om man tar reda på vilka minnen som är kompatibla med vilka inställningar och håller sig till dom så fungerar det utmärkt. Men det gör antalet minnen att välja på begränsat så är det vilket kan ses om ett problem.. Dvs håller man sig till QVL listan för sitt moderkort är det inga problem.. köper man annat kan man få pilla in värdena själv och testa lite..

Nja, det kanske har blivit bättre med Ryzen 2 men med b350 chipset:et så kan jag med ett ASUS moderkort (ASUS ROG STRIX B350-F GAMING) fortfarande inte köra minnena enligt XMP/OCP spec. Och då köpte jag minnen som skulle ha god kompatiblitet med Ryzen.

Men poängen är att det kändes som att backa flera år i tiden då man med Intel nästan alltid kunnat ladda XMP profilen och sedan inte ha några problem med minnet. Med amd var man tvungen att kontrollera inte bara tillverkaren av minnet utan även vilka specifika minnesmoduler som satt på dimm:arna, så man var tvungen att kontrollera batchnumret på minnesmodulerna.

Men som sagt det har säkert blivit bättre med Ryzen 2 chipsetsen.

Jag säger inte att det inte går att få systemet stabilt och när man väl fått in rätt värden så är det såklart stabilt. Däremot när man har vant sig vid att köpa minnen efter spec och det bara funkar så kändes det som att ta ett stort steg bakåt.

Varför jag började prata om minnet överhuvudataget var för att det kan finnas god chans att det är minnet som spökar för trådstartaren.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snorren:

Men poängen är att det kändes som att backa flera år i tiden då man med Intel nästan alltid kunnat ladda XMP profilen och sedan inte ha några problem med minnet. Med amd var man tvungen att kontrollera inte bara tillverkaren av minnet utan även vilka specifika minnesmoduler som satt på dimm:arna, så man var tvungen att kontrollera batchnumret på minnesmodulerna.
Men som sagt det har säkert blivit bättre med Ryzen 2 chipsetsen.
Varför jag började prata om minnet överhuvudataget var för att det kan finnas god chans att det är minnet som spökar för trådstartaren.

Förvisso. Min poäng att att många tillverkare testar mot Intel då dom är helt dominerande och lite skiter i AMD då dom knappt är en marknad. Dvs det finn inget ekonomiskt driv att tillgodose kompatibiliteten med även AMD för en minnes tillverkare. Marknaden är för liten helt enkelt. Som användare av AMD får man tåla det.. Vad gäller kombilitet mot Intel vore det nog rent självmord för en tillverkare att inte vare helt kompatibel på grund av deras marknads dominans. Så där måste det bara fungera.
Så du har helt rätt att det är lite mer meck med att bland annat finna minnen till amd.. utan tvekan.
Jag tror med på minns problem fö...

Permalänk
Medlem

Tror ofta att instabiliteten beror på personen som sitter framför skärmen.

Har själv varit med sedan 3.1

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Inaktiv

Jag har haft liknande problem som dig, det visade sig att det var fel på moderkortet.

Efter byte på garanti så fungerade allt bra igen. Så min upplevelse både från jobbet och här är att det oftare är hårdvaran som är problemet än Windows 10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Kan du ge några exempel? Delar inte din upplevelse. Mina Ryzen-burkar kan vara igång i veckor med massa program.

Det jag kommer på direkt är Warframe. Jag har haft stora problem med det sedan jag bytte till Ryzen. Nu är det inget rejält problem längre eftersom det blev bättre och jag knappt spelar, men när det var mitt enda spel jag spelade 6h per dag och det blåskärmar flera gånger i timmen så var det rätt jobbigt.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Slumpmässiga hängningar och BSODs beror ofta på minnesproblem. Det kan yttra sig olika i olika spel och program, från bara konstiga felmeddelanden till att datorn låser sig totalt och man måste använda strömknappen för att få igång den igen. Men det kan ju också vara någon annan defekt komponent som nätagg, grafikkort, SSD, CPU o.s.v. eller i ovanliga fall även drivrutiner.

Att en dator hänger sig eller blåskärmar är inte normalt beteende. Det är något man behöver gå till botten med för att hitta källan till felen. Accepterar man bara felen och hoppas de försvinner (eller skyller på Windows 10) kommer man alltid ha en dator som är instabil och frustrerande att jobba med. Skulle aldrig acceptera att sitta med en dator som hänger sig eller blåskärmar ens någon gång per år.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Väldigt många experter här i tråden, rena Flashback fasoner haha.

Alla som hävdar att Windows 10 är den mest stabilaste operativsystemet har delvis rätt, sanningen är ju det att när Windows 10 kom så var det ju en katastrof.

Jag upplever att Windows 10 har blivit bra mycket bättre senaste halvåret eller i alla fall sedan i höstas. Men angående TS så bör han ju inte få så mycket krascher som man har i dagens läge.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hey boiy

Permalänk
Avstängd
Skrivet av improwise:

@snajk: Nej, självklart inte, som namnet antyder är "Event viewer" inte enbart en fellogg. Men att det finns events av kategorin "Error" eller "Critical" innebär att det är problem av något slag, och dom finns där även på en nyinstallation. Alltså är det inte problemfritt. Det är snarare att jämföra med folk som tror sig vara friska men sen får besked från doktorn att dom tyvärr inte var det. Lite som folk som tror sig aldrig blivit utsatta för intrångsförsök och liknande bara för att dom inte själva vet om det.

Ledsen för sent svar, skrev något för länge sedan men hann inte posta det och glömde bort det. Nåväl.

Loggboken (event viewer) kommer alltid att ha en del errors, och de har ökat en hel del sedan W8 kom. Mestadels på grund av de moderna apparna av någon anledning, mycket error från runtime broker och liknande. På min jobbdator, där jag sitter nu, har jag också en hel del error från Outlook, att servern inte svarar tillräckligt snabbt vilket kan ha flera orsaker. Runtime broker har ofta att göra med att apparna inte har de rättigheter de vill ha, men antingen är det appar som inte används eller så fungerar apparna ändå, alltså är det inte ett egentligt fel. Outlook-felen har inget som helst med datorn att göra utan beror på typ seg uppkoppling eller liknande. Båda dessa fel ligger under System. Utöver dessa har jag ett återkommande error som är att något försöker installera en äldre (eller samma antar jag) version av Visual C++ än vad som redan är installerad, vilket inte är ett fel. Detta ligger under Program. Detta är de errors jag har på denna dator och de är inga fel i mina ögon, och de är definitivt inga fel i Windows då de inte har att göra med Windows utan med andra program i systemet.

Och det är en stor skillnad på folk som tror sig inte ha blivit utsatta för intrång för de inte har märkt något och de som anser att deras dator fungerar utan fel trots att de har error loggade i loggboken: Intrång innebär risker oavsett om man märker de eller ej, vanliga error i loggboken gör inte det.

Permalänk
Medlem

Ja windows 10 är ju inte direkt det mest stabila operativsystemet från M$, får ohyggligt många bsod, mycket thread_stuck_in_device_driver och whea_uncorrectable_error, kan hända ett par gånger om dagen till en gång i veckan.
Körde windows 7 innan utan några som helst problem, datorn kunde vara igång i 1 - 1½ månad nemas problemas, nu är man glad om den klarar 24 timmar, har då inte gjort något annat än att formaterat ssd'n och installerat en helt ny installation av windows 10, med windows 7 hade jag kanske 5 eller 6 bsod på 4 år, nu har jag flera i veckan, och allt är uppdaterat med så nya drivrutiner det går.

Kan köra hur mycket prime95 och liknande program utan problem, men pausar jag ett klipp på youtube t.ex, då kan det bli bsod direkt....eller inte, helt random, kört memtest och allt utifall att minnena skulle helt plötsligt börja dö, men hur mycket jag än stresstestar allt som jag kan hitta program för att kunna stresstesta så blir det inga errors, för det var ju inga errors under windows 7.

Visa signatur

Gigabyte X670E Aorus Master| Ryzen 7700x| Custom vattenkylning| 32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c30| Asus Radeon RX Vega 64 ROG Strix OC 8GB| 20.5TB HDD|

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=fOO2J9_Aizs gå igenom denna video så kommer din dator fungera bättre och snabbare med 1903 updaten:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av McN:

Ja windows 10 är ju inte direkt det mest stabila operativsystemet från M$, får ohyggligt många bsod, mycket thread_stuck_in_device_driver och whea_uncorrectable_error, kan hända ett par gånger om dagen till en gång i veckan.

thread_stuck_in_device_driver - "A device driver is spinning in an infinite loop, most likely waiting for hardware to become idle. This usually indicates problem with the hardware itself, or with the device driver programming the hardware incorrectly. Frequently, this is the result of a bad video card or a bad display driver." = Beror inte på Windows 10

"WHEA_UNCORRECTABLE_ERROR (Windows stopcode 0x0000124) is a hardware error. There are several common causes for a WHEA_UNCORRECTABLE_ERROR (we’ll abbreviate it as WUE), most of which directly relate to your system hardware" = Inte Windows 10

Folk som skyller på Windows 10 när datorn kraschar är lite som folk som blir arga på SJ när det uppstår ett växelfel...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Jag kan ju bara säga vad som hänt mig utifrån mina upplevelser av windows 10, under windows 7 hade jag inga riktiga problem att tala om, men under windows 10 har jag haft mer problem under ett par månaders tid än jag haft på 5+ år med windows 7, och när inget har ändrats förutom operativsystemet så finns det inte så mycket annat att gå på än att det är operativsystemet som är orsaken, för om det vore hårdvarufel osv så borde det ju ha uppkommit symptom även under windows 7.

Om man bortser från bsod som kommer lite då och då så funkar windows 10 precis lika bra som windows 7, rent funktionellt är jag inte missnöjd eller så men det är ju det där med bsod som bara har uppkommit efter byte till windows 10 som gör en lite irriterad.

Visa signatur

Gigabyte X670E Aorus Master| Ryzen 7700x| Custom vattenkylning| 32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c30| Asus Radeon RX Vega 64 ROG Strix OC 8GB| 20.5TB HDD|

Permalänk

@Paddanx: yes du har sååå rätt!!