Permalänk
Medlem

Felande minnen / moderkort

Hejsan!

Är lite kluven just nu.
Köpte mig ett par begagnade minnen Corsair vengance 2x8 gb 2400 MHz
Satte i och start datorn som vanligt, märkte när jag började spela att de va mkt lagg å konstigheter så bestämde mig för att köra ett memtest. Slutade med typ 1500 fel efter 20 min. Där började min felsökning.

Moderkort är ett Asrock z68 extreme3 gen3.
Alla tester görs på default settings. Med varierande MHz 1330-2400

Har sedan innan kört 3x4 gb 1600 minnen i slotsen B1, B2, A2 detta för att A1 täcks av cpu kylaren. Aldrig varit några problem med detta.
Enligt asrocks manual är de ok att köra i A1, B1 eller A2,B2 i första hand.

Testar först de nya minnerna var för sig i B1, då funkar båda utan konstigheter.
Har testat både med och utan hyper threading, likaså xmp profilen. Ingen skillnad..
Sätter i båda igen i A2, B2 men byter plats på dom.
Detta resulterar i ca 400 fel efter 5 min när test 5 påbörjas.

Leker med tanken att det är mb det är fel på. För att utesluta så sätter jag i två av mina gamla minnen i respektive port och kör test Felfritt i 20 min.
Är nu övertygad om att de nya minnerna är defekta. Men jag vill ju såklart vara säker.

Tar bort fläkten på cpu och sätter båda nya minnerna i A1, B1. Kör i 20 min utan fel..

Så till min förvirring, varför funkar just dom minnerna i A1, B1men inte i A2, B2!!??
Dom gamla rullar ju utan problem i A2, B2..
Är det så att mitt moderkort helt enkelt inte gillat de nya minnerna i dom slotsen eller är minnerna defekta men att det bara yttrar sig i vissa slots..

Hjälp mig reda ut detta! Ska jag gnälla på säljaren eller på mitt mb? 😆

Visa signatur

MB Z68 AsRock Extreme Gen3 CPU-Intel i5 2500K ala 4,5ghz. GPU-XFX Radeon-7970 CF. RAM-Corsair 12GB . PSU Corsair TX850

Permalänk
Medlem

"If you want to install two memory modules, for optimal compatibility and reliability, it is recommended to install them in the slots: DDR3_ A1 and DDR3_B1, or DDR3_A2 and DDR3_B2. If only one memory module or three memory modules are installed in the DDR3 DIMM slots on this motherboard, it is unable to activate the Dual Channel Memory Technology. 3. If a pair of memory modules is NOT installed in the same Dual Channel, for example, installing a pair of memory modules in DDR3_A1 and DDR3_A2, it is unable to activate the Dual Channel Memory Technology . "

Har du två identiska minnen skulle jag prova i A1 & B1 ELLER A2 & B2.
Varför det fungerar i A1 och A2 men inte i B1 och B2 vet jag däremot inte. Tycker väl att de borde fungera där, däremot så skulle jag väl sätta som de rekommenderar i manualen i första hand.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

pysen92 : Corsair vengance 2x8 gb 2400 MHz

Kan vara att kortet inte stöder minnet helt...

Memory
- Dual Channel DDR3 memory technology
- 4 x DDR3 DIMM slots
- Supports DDR3 2133(OC)/1866(OC)/1600/1333/1066 non-ECC, un-buffered memory
- Max. capacity of system memory: 32GB*

Permalänk
Medlem

@lassesjo: ska inte vara några problem om man kör dom i 2133, även om dom kan köras i 2400. Är ju många innan mig som kört Felfritt på denna setupen. Därför jag köpte just dom minnerna🙂

Visa signatur

MB Z68 AsRock Extreme Gen3 CPU-Intel i5 2500K ala 4,5ghz. GPU-XFX Radeon-7970 CF. RAM-Corsair 12GB . PSU Corsair TX850

Permalänk
Medlem

@Xaitra: Alltså ursäkta förvirringen, klockan är sent och din dumförklaring är helt accepterad! ☺️
Som du skriver borde det inte vara några problem, och det är SÅ jag testat domA1, B1 funkar men A2, B2 funkar inte ( fast att det ska göra det) . Ändrade i inlägget nu åxå.. Srry trött i skallen efter allt flyttande 😆

Visa signatur

MB Z68 AsRock Extreme Gen3 CPU-Intel i5 2500K ala 4,5ghz. GPU-XFX Radeon-7970 CF. RAM-Corsair 12GB . PSU Corsair TX850