Allt som går att utröna från denna tråd är att situationen skapades för att ni bröt mot er väjningsplikt.
Sedan har diskussionen rört sig kring huruvida bilisten också gjorde fel.
Men hur mycket marginal hade föraren egentligen? Var befann sig föraren när ni valde att cykla över?
Så jag blev nyfiken och började räkna på det. Självklart är det inte helt exakt, men det borde ge ett hum om vad som hände.
Jag börjar med att räkna ut hur situationen blir om ni cyklar bredvid varandra över gatan.
Först behöver vi bredden på gatan. Den går att räkna ut eftersom strecket på ett övergångsställe är 0.5m brett.
Jag får det till att passagen är cirka 6.5m bred.
För att bilisten inte ska snudda din sambos däck behöver hennes bakdäck passera mittlinjen på vägen.
Det betyder att hennes bakdäck måste komma 6.5/2 = 3.25m över vägen.
Med andra ord måste hon cykla 3.25m + en cykellängd (~1.75m), totalt 5m, för att få hela cykeln över mittlinjen.
Skrivet av VadSaDu:
Vi cyklade knappt i 15km/timmen..
Hastigheten är alltså ~4.2m/s.
Att cykla 5m tar 1.2 sekunder vid 4.2m/s. Således var bilen mindre än 1.2 sekunder bort när ni korsade vägen.
Jag kommer räkna på att ni cyklade i 1.1 sekunder, för då sticker din sambos bakdäck ut 42cm in i filen där bilen kommer.
Hastighetsgränsen i området är 40km/h eller 11.2m/s. Du sa att personen var tungfotad men det är också en rondell, så jag har räknat på att personen faktiskt håller 40km/h, vilket borde bli 44km/h eller så på hans hastighetsmätare. Relativt snabb rondellkörning.
Om det tar bilisten 1.1 sekunder att nå er, innebär det att han var 12 meter bort när ni började cykla.
Plustecknet i ovanstående bild visar ungefär var bilisten bör ha befunnit sig.
Du nämner också att bilisten är en äldre man. I trafikteorin brukar man räkna på att genomsnittlig reaktionstid är 1 sekund, men med ålder blir den sämre än så. Jag har valt att ändå räkna på en sekund, eftersom vi inte väljer vilka vi möter i trafiken.
Så bilisten är 1.1 sekunder från er, han har 1 sekunds reaktionstid, vilket ger honom 0.1 sekunder att stanna fordonet innan ni krockar.
0.1 sekunder vid 11.1m/s innebär att han är 1.1 meter från er när han väl hunnit reagera och trycker ner bromsen.
Från trafikteorin kan vi beräkna att stoppsträckan blir 40km/h^2 / (250*0.8f) = 8 meter, (0.8f är friktionsvärdet för torr asfalt.)
Alltså har föraren inte en chans att stanna för er. I bästa fall kommer han hinna väja.
Med hjälp av detta kan vi också räkna ut vilken hastighet föraren skulle ha hållt för att kunna undvika en krock med 1.1 sekunders marginal.
0.1 * X/3.6 = X^2 / (250*8)
X/3.6 = X^2 / 2000 * 10
X = X^2 / 2000 * 10 * 3.6
36 / 2000 = X = 0.018km/h
Under dessa förutsättningar kan vi se att det inte heller var förarens hastighet som var problemet.
Det går helt enkelt inte att köra så långsamt att man kan ha en säker stoppsträcka med 1.1 sekunders marginal.
Så tänkte jag vad händer om ni cyklar efter varandra istället? Cyklar ni helt individuellt, ser er för och kanske inte alltid korsar samtidigt, ja då blir det ingen skillnad alls. Men om du såg dig för, började cykla och din sambo följde efter, då skulle scenariot bli annorlunda, så jag räknade på det också.
Om ni cyklar med ett avstånd på 1.25m mellan er, så behöver ni färdas 2 cykellängder (2x1.75) + 1.25m mellanrum + 3.25m väg, alltså totalt 8 meter, innan din sambos bakdäck har kommit över halva vägen och ur filen där bilisten kör.
Vid 4.2m/s tar det 1.9 sekunder att färdas dessa 8m. Jag räknar med 1.8 sekunder, så din sambos bakdäck sticker ut 42cm i filen där bilisten kommer. Med 1.8 sekunder kan vi beräkna bilens avstånd till 20 meter när du börjar cykla över vägen och 12m när din sambo börjar ta sig över.
Bilisten är vid korset i bilden när du börjar korsa vägen.
Har bilisten någon chans att stanna på 1.8 sekunder? Ja, i genomsnitt kommer han inte köra på din sambo, förutsatt att han ser dig direkt när du börjar cykla över vägen.
1 sekund faller bort till reaktionstid. Med 0.8 sekunder kvar blir det ett avstånd på 10.8 meter från er när han börjar bromsa.
Bromssträckan är samma som tidigare, 8 meter, så med en perfekt panikbromsning på torr asfalt hamnar han 2.8m från er.
Men tänk på att det räcker med att han ser dig >0.2 sekunder senare eller reagerar något långsammare än snittet så är det kört.
Oavsett hur långsamt bilisten kör, så är under 2 sekunder marginal väldigt lite.
--------------------------------------------------------
Nu har jag chansat på hur ni cyklar, att din hastighetsuppskattning stämmer och min gissning om bilens hastighet. Så mina beräkningar kan så klart vara helt fel ute, det kan bara du svara på.
Men om mina siffror stämmer hyfsat skulle jag säga så här:
Om ni cyklade i bredd har ni så små marginaler att en bilist inte hinner stanna för er och det beror inte på bilistens hastighet. Med tanke på att ni dessutom har väjningsplikt är det ni som gör fel i denna situation.
Mannen i bilen kanske var otrevlig, men han hade inte en chans att stanna eller anpassa farten.
Ni cyklar på rad och du ser dig för, men inte din sambo.
Förutsatt att bilisten ser dig när du börja cykla över, finns det 0.2 sekunders marginal för en panikbromsning, om bilisten har genomsnittlig reaktionstid, bra bromsar och det är torrt väglag. Men det är inte en chansning jag skulle vilja ta i trafiken.
Ska vi prata om att bilister ska visa större hänsyn när ni bryter mot väjningsplikt, då måste bilisterna också få realistiskt med tid för att kunna ge det. Sen kan man givetvis argumentera för att bilister borde ha god uppsikt och utgå från att cyklister ofta gör misstag i trafiken och att olyckor lätt blir allvarliga när andra parten inte sitter i en plåtburk.
Som MC-förare har jag lärt mig att alltid köra som att alla i trafiken försöker ha ihjäl mig. Eller för att formulera om det, det spelar ingen roll vem som hade rätt när man flyger i backen för att man blir påkörd. Det är en sur sanning att många inte har bättre uppsikt, men ju tidigare man lär sig det, desto större chans har man att klara sig i trafiken som oskyddad.