Stulen/Borttappad Skoldator.

Permalänk
Medlem

Stulen/Borttappad Skoldator.

Hejsan, jag går i nionde klass och glömde häromdagen min skoldator ute i en korridor efter en lektion. Lektionen efter insåg jag att glömt datorn i korridoren och går dit och tittar. Datorn är spårlöst borta. Har kontaktat mentor, men de har inte hittat någon skoldator.

Min fråga är nu om det är så att jag/mina vårdnadshavare kan få betala för den försvunna datorn?

Permalänk
Medlem

Vad säger avtalet angående borttappade datorer?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk

Kolla om skolan har försäkring på datorn. Självrisken lär dina föräldrar få betala som.minst. Om ni har en allriskförsäkring hemma så kan det gå att använda sig av den istället.

Dina föräldrar skrev garanterat på ett avtal när du fick datorn där det står vad som gäller.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av froze482:

Hejsan, jag går i nionde klass och glömde häromdagen min skoldator ute i en korridor efter en lektion. Lektionen efter insåg jag att glömt datorn i korridoren och går dit och tittar. Datorn är spårlöst borta. Har kontaktat mentor, men de har inte hittat någon skoldator.

Min fråga är nu om det är så att jag/mina vårdnadshavare kan få betala för den försvunna datorn?

Ja, ni kan bli ersättningsskyldiga beroende på hur kontraktet ser ut.
Fick ni denna i 6an? Tänk på åldersavdrag, runt 3000:- var våra macdatorer värda i utköpspris.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

@crew seven: Ingen aning helt ärligt, tappat bort de papperna för länge sen.
Grundskolan ska ju vara helt gratis utan kostnad, men det kanske inte gäller sådana här fall?
Tänkte eftersom jag tappat bort den/blivit stulen. Inte så att jag självmant tagit sönder den.
Får dra ett mail till min mentor och checka.

Permalänk
Medlem

@moonblase: Får köpa ut datorn för 800 sek i slutet av terminen. Vi har rediga skitdatorer, så det är väll lite tur i det här läget antar jag.
Men jag får dra ett mail till min mentor och se hur det ligger till.

Permalänk
Medlem

Som du skriver ska grundskolan vara gratis. Vad har de för säkerhetsrutiner för att inte ha obehöriga i skolans lokaler, har de sökt efter din dator via installerade säkerhetsprogram?

Det bryter mot lagen att kräva att barn/föräldrar ska betala för grundskoleutrustning som är obligatorisk. Kolla med mentorn om det är skolan som polisanmäler etc. Så om den hittas så kan den återlämnas.

Permalänk
Hedersmedlem

*Om* det visar sig att du måste betala, så tycker jag ändå att att det är rimligt att du inte ska behöva betala något mer än dessa 800 kr, så länge du fixar en ny dator åt dig själv för resten av terminen. Då kan du ha något som du kan ta med dig ut till gymnasiet också!

Permalänk
Skrivet av n3crosis:

Som du skriver ska grundskolan vara gratis. Vad har de för säkerhetsrutiner för att inte ha obehöriga i skolans lokaler, har de sökt efter din dator via installerade säkerhetsprogram?

Det bryter mot lagen att kräva att barn/föräldrar ska betala för grundskoleutrustning som är obligatorisk. Kolla med mentorn om det är skolan som polisanmäler etc. Så om den hittas så kan den återlämnas.

De kommer runt det där genom att datorn är frivillig. Om man inte vill skriva på avtalet om lånedator så får man använda skolans datorer men inte ta hem dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

https://mitti.se/nyheter/elever-slipper-betala-om-datorn-blir...

Verkar som skolverket har gått in och sagt att brottsoffer ej ska behöva betala något i grundskolan.
Du bör även få låna en kostnadsfritt tills du slutar.

Ta detta som en läxa

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

@moonblase: Tack!
Om de påstår att jag måste betala så ska jag se till att visa upp det där.
Får surfa runt lite mer, så jag har lite mer kunskap om grejen.
Drog ett mail till min mentor och frågade hur det ligger till.

Permalänk
Medlem

@guineapig:
Är inte kunnig, så du har säkert rätt.
Men skulle inte påstå att datorn på något sätt är frivillig, då den ofta är ett måste vid lektioner.
Men de kommer säkert runt skiten på något sätt.

Permalänk
Medlem

@n3crosis:
Säkerheten är klapp kass. Förra året så var det flera obehöriga inne på skolan under en viss period.
Drog ett mail till läraren och frågade hur det ligger till med kontraket, och också om det har möjlighet att spåra datorn.

Permalänk
Medlem

Vet inte hur det funkar med skoldator (är så gammal så vi hade inte ens en egen miniräknare i skolan ) men om du har några sparade privata lösenord på den borttappade datorn kanske du bör ändra dem. Tänker på lösenord för e-post och sånt...

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

@Eazy:
Hade inte äns tänkt på inloggade konton.
Tack som fan!

Permalänk
Inaktiv

Med tanke på att det var slarv kan jag se det som att du (eller rättare sagt vårdnadshavare) kan bli betalningsskyldiga. Hade den försvunnit från ditt skåp eller nåt är det nog en annan femma.

Permalänk
Medlem

Runt 1985-1990 så tog skolan över ansvaret för elever under skoltiden och så länge dom ärpå skolans område (är nästan helt säker på att det bara gällde inom skolområdet och möjligen en liten bit utanför men vi talar då om meter).
Så vitt jag vet har ansvaret över eleverna inte ändrats alls sedan dess.

En kompis gick i skolan nångång under den tiden tror det var högstadiet men ej säker kan ha varit mellanstadiet med.
I alla fall han kastade en sten genom ett fönster på skolan (relativt stort och inget standard mått 3mx5m till 6m nånting så inte billigt).
Föräldrar ringdes och kunde komma till skolan/rektorn strax efter skoltiden var slut, mötet började med att rektor sade vad som hade hänt och att dom skulle få betala för fönstret.
Pappan frågade sonen om vad rektorn hade sagt stämde och svaret var ja.
Pappan sa att vi sälja heller ge bort ditt nintendo med alla spel (8bits och 25+ spel) samt din tv plus utegångsförbud i 4mån (detta var 2-3veckor innan sommarlovet=sitta inne hela sommarn) vände sig till mamman är det om, svaret var ja plus diska/städa/tvätta under utegångsförbudet.

Han vände sig sen till rektorn och sa som du hörde kommer han få ett rätt allvarligt o kännbart straff hemma men några pengar kommer vi inte att betala.
Rektorn blev högröd i ansiktet och började stamma o men,men,men det är ju klart ni ska få betala.
Pappan avbröt med frågan VEM har ansvaret för eleverna under skoltid inom skolområdet?
Rektorn svarade snabbt (misstänkte inget/gick för snabbt) skolan!
Pappan sade då ni har alltså ansvaret men vill att vi betalar och spände blicken på rektorn som började skruva på sig och stamma och efter 2-3min inte kunde ge nåt svar så sa pappan och vi åker hem nu.

Inte ett ljud hördes från skolan om fönstret efteråt inte ens nån lärare/personal sa nåt till kompisen heller.

Lite men inte helt offtopic.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av guineapig:

De kommer runt det där genom att datorn är frivillig. Om man inte vill skriva på avtalet om lånedator så får man använda skolans datorer men inte ta hem dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är nog väldigt! olika från kommun till kommun. Här är inte datorn frivillig från årskurs 6. Dessutom får man inte förvara den i skolan.
Själv låneavtalet i strider mot lagen när de kräver att barnet ska använda dator och dessutom ansvara för den.
Eleverna kan ju inte påverka modell eller kostnad heller. Tyvärr använde kommunen MacBooks så ungarna var ju gående rån-offer till och från skolan. Jättestora problem med personrån i närheten av dessa kommunala skolor.

Permalänk
Inaktiv

När jag för hur länge sedan som helst gick i skolan fick vi låna böcker, om dessa böcker inte lämnades tillbaka i tillräckligt bra skick så fick vi köpa nya för fullpris. Detta var på denna tid ganska mycket pengar speciellt om det var flera böcker som saknades.

Nå lagarna har ändras som det länkas till ovanför från skolverket. Varvid TS bör hänvisa till denna och om det ej hjälper så blir det en diskussion.

Och lösningen för skolor är då att börja med endast köpa in väldigt enkla datorer. Sedan gärna låsa in dem på något sätt och kraftigt försämra andrahandsvärdet.

Skrivet av n3crosis:

Eleverna kan ju inte påverka modell eller kostnad heller. Tyvärr använde kommunen MacBooks så ungarna var ju gående rån-offer till och från skolan. Jättestora problem med personrån i närheten av dessa kommunala skolor.

Att ge yngre personer rånbegärliga produkter är rena vansinne, det handlar inte bara om att de kan bli av med dem. Vissa rånare tillämpar våld vid rånet.