Ändring av rättigheter på USB-minne

Permalänk

Ändring av rättigheter på USB-minne

Hej!
Antagligen alldeles för enkel fråga för detta forum, men jag chansar.
Har ett USB-minne, som för en tid sedan gjordes bootbart för att jag skulle kunna byta OS på en dator. Nu vill jag använda stickan för andra ändamål (vanlig lagring), men innehållet är skrivkyddat.
Hur ändrar jag rättigheterna och gör USB-minnet icke bootbart igen?
Tacksam på förhand för hjäp!
Anders

Permalänk
Medlem

Ta bort partitionen och skapa en ny med önskad filsystem

Förmodligen är den nuvarande en ISO-avbild och då simulerar en icke skrivbar CD/DVD-skiva och därför uppfattas som skrivskyddad av använda OS.

det var länge sedan man såg USB-minne som hade en fysisk skrivskyddsomkopplare - mao är alla dagens USB alltid omskrivbara men val av filsystem bestämmer hur använda OS betrakta filsystemet som skrivbart eller inte.

Permalänk

Tackar! Det var säkert ett bra tips.
Problemet är, att av ursprungliga 32 GB återstår endast 2,25 MB (det gjorde det före borttagningen också).
Vad har hänt och går det att åtgärda?

Permalänk

Jag har haft samma problem. Kolla länken nedan. Se upp så du inte raderar fel partition bara.

https://superuser.com/questions/536813/how-to-delete-a-partit...

Permalänk

Tackar! Ska testa detta i afton. Hinner inte nu

Permalänk
Medlem

Finns partitionstabellen kvar så så kan den lura OS som den vill och säja vilken storlek som önskas.

Ett sätta bli av med sådana villfarelse är att skriva bara nollor från första sektorn och ett antal MB in på USB:n (görs nog enklast i en USB-startad live-linux...)

Visst du kan prova med olika partitionsmanager försöka få bort gamla rester av MBR/GPT men windows är en jäkel på att misstolka om positionen i där det läser har andra värden än just '0' och tro att det är valid partition