Hjälp en fattig student till en prisvärd speldator.

Permalänk
Medlem

Hjälp en fattig student till en prisvärd speldator.

Hej!
Jag är ute efter hjälp med att konstruera en speldator. Detta är mitt första inlägg på sweclockers och jag förstår att ni konstant får stå ut med sådana här förfrågningar men jag hade likaväl uppskattat all hjälp ni orkar ge mig.

Jag är ute efter en ren speldator där jag vill ha så hög fps som möjligt för så få kronor som möjligt. Just nu spelar jag i huvudsak pubg men kommer nog att börja spela firestorm när det kommer ut denna månad.
Jag studerar så min budget är inte den största. Jag vill hålla mig under 10000 sammanlagt för dator, skärm och tangentbord men den får gärna kosta mindre än så om det känns rimligt.
Jag har tänkt bygga den själv.

Vad är mest bang for the buck?
Ni får gärna spekulera i vad jag kan förvänta mig för fps i spelen med de konfigurationer ni föreslår.

Än en gång, tacksam för all hjälp!

Permalänk
Medlem

Amazon.de
Ryzen 5 2600, 16GB 3000-3200Mhz (2x8GB), asrock b450 (något av de billiga med pro i namnet, undvik de med hdv eller liknande i namnet) 240-500GB SSD, RX 570-580, billigt 80+ bronz 450-550w och valtfritt chassi. Det får du under 7000:- om du väljer rätt prylar. Lagom för 1080p och prestanda beror på inställningar i spelen. Det är vad som ger mest för pengarna just nu.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Leta här på sweclockers marknad efter begagnad dator, skärm och tangentbord. Begagnat är alltid mest bang for the buck. Blir svårt att få någon vettig ny dator för 10kkr. Speciellt om det ska vara med skärm och tangentbord i budgeten

Permalänk
Medlem

Svårt att få till en ordentlig dator för 10k inkl. Skärm osv. Men här har du ett förslag. Dock som de andra har sagt så är det bättre att du köpa begagnat istället om du vill ha mest prestanda per krona.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kilopund:

Hej!
Jag är ute efter hjälp med att konstruera en speldator. Detta är mitt första inlägg på sweclockers och jag förstår att ni konstant får stå ut med sådana här förfrågningar men jag hade likaväl uppskattat all hjälp ni orkar ge mig.

Jag är ute efter en ren speldator där jag vill ha så hög fps som möjligt för så få kronor som möjligt. Just nu spelar jag i huvudsak pubg men kommer nog att börja spela firestorm när det kommer ut denna månad.
Jag studerar så min budget är inte den största. Jag vill hålla mig under 10000 sammanlagt för dator, skärm och tangentbord men den får gärna kosta mindre än så om det känns rimligt.
Jag har tänkt bygga den själv.

Vad är mest bang for the buck?
Ni får gärna spekulera i vad jag kan förvänta mig för fps i spelen med de konfigurationer ni föreslår.

Än en gång, tacksam för all hjälp!

Tog korgen ovanför och korrigerade lite för att få ned priset. Samma prestanda, men kylaren som ingår med 2600 kanske låter mer (?).

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

@kilopund: Du får ju ge lite feedback på förslagen du fått & vad du tänker, så vi kan hjälpa dig vidare om det behövs

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för era förslag! Jag tycker att listan du plockade ihop Exiler verkar väldigt intressant.
Jag har dock kommit att begrunda begagnatmarknaden lite mer då flera gav det förslaget. Problemet är att jag är väldigt dålig på att bedöma kraften i de olika systemen, helst begagnade. När det gäller nya grejer så litar jag på er expertis när ni plockar ihop en lista.
Jag ska posta Specs på någon begagnad från marknaden så kan ni gärna få bedöma och kommentera.
Är dock på resande fot för tillfället men sätter mig snart på tåget så då kan jag öppna datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

//Intel Core I5-6600K
Kingston HyperX Fury 120GB SSD
Sapphire Radeon R9 390 8GB GDDR5
MSI Z170M MORTAR -mATX
BitFenix Phenom mATX - White
EVGA 750W Gold Modular
Corsair Vengance LPX Black 32GB (4X8GB) 2133Mz / DDR4
Intel TS15A CPU Air Cooler
ASUS - PCI-E WIFI Adapter AC1200
Windows 10 installerat

Notcha fläktar för att hålla temp och ljudvolym nere.

Fungerar perfekt, finns 4st fläckar på toppen av chassit, osäker på vart de kommer ifrån.//

Stycket ovan är saxat från en annons för en begagnad dator på marknadsplatsen. Den är ute för 4800kr. (Denna dator verkar dock vara såld redan)
Hur står sig den mot komponenterna nämnda längre upp i tråden?

Hur skulle ni personligen göra?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@kilopund: Det där är en helt ok begagnad, du skulle kanske få 15-20fps högre med den nya datorn i varukorgarna som länkats.
Sweclockers test: https://www.sweclockers.com/test/27180-nvidia-geforce-gtx-166...

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

@kilopund: Jag hade köpt begagnat om jag vore student på en budget. Så kan du köpa öl/whisky eller spel beroende på vad du prioriterar för resten. En begagnad dator för 4-6000kr.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Här är en annan dator ute på begagnatmarknaden. Säljaren begär 7500 kr för den.

//Delar i datorn:
CPU Intel I7 4790K 4.0GHZ 4C/8T
CPU Kylare Phanteks PH-TC14PE
Minne 16GB DDR3 Corsair LP 1600MHZ
MK Asus Z97-A NVME, USB3, HDMI m.m
GPU Palit GTX 1070 Dual Fan 8GB
SSD 240GB Intel 530GB
Chassi Fractal Design R4
PSU Fractal Design 800W 80+ Gold
OS Win10 Pro (Original)
//

Vad tror vi om den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kilopund:

Här är en annan dator ute på begagnatmarknaden. Säljaren begär 7500 kr för den.

//Delar i datorn:
CPU Intel I7 4790K 4.0GHZ 4C/8T
CPU Kylare Phanteks PH-TC14PE
Minne 16GB DDR3 Corsair LP 1600MHZ
MK Asus Z97-A NVME, USB3, HDMI m.m
GPU Palit GTX 1070 Dual Fan 8GB
SSD 240GB Intel 530GB
Chassi Fractal Design R4
PSU Fractal Design 800W 80+ Gold
OS Win10 Pro (Original)
//

Vad tror vi om den?

Inte värd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kilopund:

Här är en annan dator ute på begagnatmarknaden. Säljaren begär 7500 kr för den.

//Delar i datorn:
CPU Intel I7 4790K 4.0GHZ 4C/8T
CPU Kylare Phanteks PH-TC14PE
Minne 16GB DDR3 Corsair LP 1600MHZ
MK Asus Z97-A NVME, USB3, HDMI m.m
GPU Palit GTX 1070 Dual Fan 8GB
SSD 240GB Intel 530GB
Chassi Fractal Design R4
PSU Fractal Design 800W 80+ Gold
OS Win10 Pro (Original)
//

Vad tror vi om den?

Den är värd 6000kr. Kan du pruta ner den till 6k så är det en bra deal och du får en bra dator som klarar allra flesta spel idag på ultra grafik!

Permalänk
Medlem

En sådan här dator är ute begagnat. Vad säger ni om den? Är det en bra dator och vad tycker ni att den är värd?

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...