Offert tjänst - kontrakt saknas

Permalänk
Medlem

Offert tjänst - kontrakt saknas

Hej,

Jag sitter i sitsen där jag tackat ja till en större tjänst (entreprenad hus, jag privatperson) genom att acceptera en offert. Dock vill entreprenör komma ut dagen innan start med kontrakt, vadvid jag genast blev lite fundersam. Antagligen inga konstigheter, fått bra känsla av dem, men hur ser det ut rent lagmässigt?

Accept offert är bindande. Det är som ett avtal. Men nu antar vi att avtalet i skede två inte är något att ha. Det kanske inte omfattar alla garantier etc som jag önskat. I vilken sits hamnar man då? Om man inte får se avtalet förrens dag innan så kan man ju som någon utan insyn i branschen bli lurad. Man vill förstås se avtalet i förväg så att man kan få hjälp att titta på att allt som bör vara med, är med?

Nu har jag bett att få se avtal i förväg, och förväntar mig att de möter mig på den punkten, men detta fick mig ändå nyfiken.

Tack för svar!

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk

Det kan ju vara så att du accepterat offerten i stort men vill göra vissa tillägg eller ändringar som man då kan föra in i kontraktet som skrivs under. Troligen har du inte skrivit på något utan endast accepterat offerten via mail eler liknande?

Men jag skulle också be att få se avtalet i god tid så att man kan säkerställa att det överensstämmer med offerten. En offert är ju generellt mer att betrakta som ett prisförslag där man ofta inte har koll på alla detaljer. Då brukar det stå att eventuella ändringar eller tillägg tillkommer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av guineapig:

Det kan ju vara så att du accepterat offerten i stort men vill göra vissa tillägg eller ändringar som man då kan föra in i kontraktet som skrivs under. Troligen har du inte skrivit på något utan endast accepterat offerten via mail eler liknande?

Men jag skulle också be att få se avtalet i god tid så att man kan säkerställa att det överensstämmer med offerten.

Skickades från m.sweclockers.com

Stämmer, lämnat accept på offert via mail. Men är det inte lite lustigt att offert ska räknas som accept innan avtal ens är påskrivet?
Nåväl. Återkommer under dagen ifall jag inte får ut kopia av avtal.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk

Du var snabb . Jag lade till en rad .

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av guineapig:

Du var snabb . Jag lade till en rad .

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, men det stämmer att det står att oförutsedda utgifter kan tillkomma. Den biten är jag med på.
Det jag vill veta är vilka avtal/regler gäller, möter de branschpraxis på lämnad garanti, sådana saker. Offerten hänvisar ju egentligen bara till prisbilden, sen vill man ju veta att allt sker enligt rimliga regler.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk

Jo jag förstår precis dilemmat. Men det är precis det som ett detaljerat kontrakt kan reglera. Tex leveransdatum slutdatum besiktning skadestånd vid försening etc etc. Alla de tusen detaljer som inte är rimligt att ha med i en enklare offert.

Ställ krav och ha inte bråttom så blir det säkert bra. Lycka till

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av guineapig:

Tydligen brukar de bara skriva på offerten. Vid ett tillfälle hade de fått ta fram ett kontrakt, vill tro att han hintade om att det skulle gå att lösa om så önskades. Tycker det är konstigt, känns som att det är mycket som inte är reglerat.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Det är förmodligen ett enkelt ABS 18 som avses. I Sverige är vi ganska gammalmodiga när det kommer till byggavtal, så oftast frångår byggföretag inte dessa. Finns att ladda ner mallar om du vill ha lite koll på det innan skarpt läge.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Om du svarar på nåt jag skrivit, citera mig.
Tack!

Permalänk
Medlem

Utöver ABS 18 som nämns ovan (Allmänna bestämmelser för småhus, upplaga 2018) så kan det även vara ett kontrakt baserat på AB04, ABT06 eller kanske bara något som är knutet till ABK09.

Det beror lite på vilken typ av entreprenad det är.

Men då du skrev hus i första inlägget är det nog precis som du säger ABS 18 med några ändringar för just den entreprenören, se exempel här: https://publikationer.konsumentverket.se/produkter-och-tjanst...

Om det inte innehåller det du redan accepterat över mail så är det bara att säga till. Det är det du godkänt och därmed är det det som ska utföras.

Om du inte känner dig trygg i avtalet så be gärna någon du känner som tidigare varit med om liknande kontrakt alternativt en konsult kolla igenom kontraktet.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |