Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Netonnet återköp?

Permalänk
Avstängd

Netonnet återköp?

Hej!

Jag köpte ett grafikkort på netonnet (web) som jag vill lämna tillbaka.

Jag vill helst inte skicka tillbaka pga postens slarv.
Min arbetskolega ska köra förbi netonnet. Kan han lämna tillbaka det?

Ps tele är stängd och behöver veta idag.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

Ni kan ju prova. Se bara till att din kollega inte klantar sig och råkar köra över grafikkortet eller liknande.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lindahlj:

Ni kan ju prova. Se bara till att din kollega inte klantar sig och råkar köra över grafikkortet eller liknande.

Behöver bättre info.

Större risk att posten klantar sig enligt min erfarenhet.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Visa signatur

Core I5 8600K w/CM Hyper 212 EVO @stock | ASUS Prime Z370-P | Kingston A1000 240GB nvme SSD | Kingston A1000 480GB nvme SSD | Corsair Le SSD 240GB | Samsung SSD EVO 860 250GB | 16GB (8GB Red + 8GB Gray) Ballistix Sport LT 2666MHz | EVGA SuperNOVA 650 GQ | FD Design Define C | GIGABYTE GeForce RTX 2070 WINDFORCE 8G |

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte hur er relation ser ut men för att vara helt säker så hade jag gett honom din legitimation. Spontant känns det som att det krävs någon form av fullmakt för att det ska fungera, annars kan det nog missbrukas ganska enkelt.

men men, jag har egentligen ingen aning och ni kan ju alltid testa. I värsta fall får ni ett nej.

Fast den informationen hjälper väl inte TS?

Permalänk
Medlem

Om du har kvittot lär det funka.

Permalänk
Medlem

Kan vara lite tveksamt om det handlar om ett återköp tror jag. Jag har inget att backa upp det påståendet med, men det känns som det rent spontant.

Posten försäkrar ju paket till ett värde av 50.000kr och det är ju spårbart. Men ja, Postnord kan vara slarviga ibland.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem

Borde väl inte vara någon konstighet, men din kollega kommer ju inte få cash i näven direkt. Betalade du med kort?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MoNkeY-05:

Borde väl inte vara någon konstighet, men din kollega kommer ju inte få cash i näven direkt. Betalade du med kort?

Precis betalade med kort så jag förmodar att pengarna skulle sättas in på mitt konto?

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

Ursäkta min franska, men dom är smått dumma i huvudet på NoN. När jag var där och skulle lämna igen en vara (ångerrätt, ej öppet köp) så fick jag inte det av anledning till att jag inte kunde uppvisa leg. Hade originalkvitto och allt, men dom skulle promt ha leg - även om något sådant krav inte regleras i DAL (lagen som reglerar ångerrätten).

Så, ja du kan ju testa att skicka kollegan med ditt legg - men hoppas inte för mycket.

Permalänk

Min erfarenhet är att det går bra. Köpte en produkt på NetonNet i Örebro som min sambo returnerade. Hon hade kvitto med sig såklart.

Visa signatur

Define S | Seasonic Focus Plus 850w | Asus TUF Gaming X670E-PLUS | AMD 7800X3D + Noctua NH-D15 | 2x16GB GSkill DDR5 6000Mhz | Asus RTX 4070 TUF OC | Samsung 980 PRO 2TB | iFi Audio Zen Dac Signature + iFi Audio Zen Can Signature 6XX Amp | Sennheiser HD650 + Elgate Wave:3 | Acer XB271H | Dell U2412M

Permalänk

Lämnade tillbaka en pryl igår som jag beställt på nätet, i butiken. Inga problem. Behövde inte visa legg. Det fattades dessutom en laddare (dammsugare) i kartongen. Men gick bra ändå.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Tänk på att pengarna vid återköpet måste sättas tillbaka till samma kort som användes vid betalning, så ska ett ombud lämna tillbaka varan så skicka med rätt kort!

Visa signatur

Skräddaren säger nej.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheMuffinMan:

Lämnade tillbaka en pryl igår som jag beställt på nätet, i butiken. Inga problem. Behövde inte visa legg. Det fattades dessutom en laddare (dammsugare) i kartongen. Men gick bra ändå.

Bra men då sätts pengarna in på kontot som du använde när du köpte den?

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Skrivet av robalm:

Bra men då sätts pengarna in på kontot som du använde när du köpte den?

Japp

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheMuffinMan:

Behövde du inte ta med det kortet?

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Skrivet av robalm:

Behövde du inte ta med det kortet?

Jo kortet måste tas med.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Ursäkta min franska, men dom är smått dumma i huvudet på NoN. När jag var där och skulle lämna igen en vara (ångerrätt, ej öppet köp) så fick jag inte det av anledning till att jag inte kunde uppvisa leg. Hade originalkvitto och allt, men dom skulle promt ha leg - även om något sådant krav inte regleras i DAL (lagen som reglerar ångerrätten).

Så, ja du kan ju testa att skicka kollegan med ditt legg - men hoppas inte för mycket.

Hade du köpt varan på nätet eller i butik?

Var det i butik så är det ingen lagstadgad ångerrätt, då är det upp till butiken att ställa upp villkor för det och har inget att göra med distansköpslagen.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Ursäkta min franska, men dom är smått dumma i huvudet på NoN. När jag var där och skulle lämna igen en vara (ångerrätt, ej öppet köp) så fick jag inte det av anledning till att jag inte kunde uppvisa leg. Hade originalkvitto och allt, men dom skulle promt ha leg - även om något sådant krav inte regleras i DAL (lagen som reglerar ångerrätten).

Så, ja du kan ju testa att skicka kollegan med ditt legg - men hoppas inte för mycket.

Tycker ändå att de kan kräva legitimation. Du kan ju vara en tjyv eller någon slag skojare. Ångerrätten gäller ju den som köpt varan och inte den som "råkat" komma över den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Tycker ändå att de kan kräva legitimation. Du kan ju vara en tjyv eller någon slag skojare. Ångerrätten gäller ju den som köpt varan och inte den som "råkat" komma över den.

Vad som tycks är ju oväsentligt om det är lagstadgat att man har rätt att lämna tillbaka och det inte nämns något om legitimation.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Tycker ändå att de kan kräva legitimation. Du kan ju vara en tjyv eller någon slag skojare. Ångerrätten gäller ju den som köpt varan och inte den som "råkat" komma över den.

Tyck vad du vill, om jag kan påvisa genom kvitto att jag köpt varan hos dom så skall jag kunna nyttja mig av de rättigheter som lagen ger mig. Inte ens deras egna villkor nämner något om legitimation.

Ångerrätten gäller precis som du poängterat för konsumenten, men om jag har vara och kvitto - bör det då finnas skäl att betvivla att jag är konsumenten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Hade du köpt varan på nätet eller i butik?

Var det i butik så är det ingen lagstadgad ångerrätt, då är det upp till butiken att ställa upp villkor för det och har inget att göra med distansköpslagen.

Per distans såklart, annars hade jag inte tagit upp att DAL var tillämplig.

Sen heter det inte "distansköpslagen", utan "Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler"

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Ursäkta min franska, men dom är smått dumma i huvudet på NoN. När jag var där och skulle lämna igen en vara (ångerrätt, ej öppet köp) så fick jag inte det av anledning till att jag inte kunde uppvisa leg. Hade originalkvitto och allt, men dom skulle promt ha leg - även om något sådant krav inte regleras i DAL (lagen som reglerar ångerrätten).

Så, ja du kan ju testa att skicka kollegan med ditt legg - men hoppas inte för mycket.

De är dumma i huvudet på NoN som i hela företaget, eller hade just de personerna du pratade med lite sämre koll på läget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Tyck vad du vill, om jag kan påvisa genom kvitto att jag köpt varan hos dom så skall jag kunna nyttja mig av de rättigheter som lagen ger mig. Inte ens deras egna villkor nämner något om legitimation.

Ångerrätten gäller precis som du poängterat för konsumenten, men om jag har vara och kvitto - bör det då finnas skäl att betvivla att jag är konsumenten?

Köpt via kundklubbshyllan?
Då är ju köpet kopplat till ditt personnummer och därav kanske dom kräver att man ska kunna uppvisa att man är den man säger?

Ser inget fel i att dom vill ha en bra säkerhet kring returer.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Skrivet av Trunk:

Nu vet jag inte hur er relation ser ut men för att vara helt säker så hade jag gett honom din legitimation. Spontant känns det som att det krävs någon form av fullmakt för att det ska fungera, annars kan det nog missbrukas ganska enkelt.

men men, jag har egentligen ingen aning och ni kan ju alltid testa. I värsta fall får ni ett nej.

Fast den informationen hjälper väl inte TS?

Första raden

"Om du har möjlighet att besöka en Lagershop för att returnera din vara rekommenderar vi detta i första hand. Det sker kostnadsfritt för dig som kund och hanteringen av din retur går oftast snabbare än när du skickar den till oss."

Om inte det hjälper TS, så ver jag inte vad som hjälper honom/henne.

Visa signatur

Core I5 8600K w/CM Hyper 212 EVO @stock | ASUS Prime Z370-P | Kingston A1000 240GB nvme SSD | Kingston A1000 480GB nvme SSD | Corsair Le SSD 240GB | Samsung SSD EVO 860 250GB | 16GB (8GB Red + 8GB Gray) Ballistix Sport LT 2666MHz | EVGA SuperNOVA 650 GQ | FD Design Define C | GIGABYTE GeForce RTX 2070 WINDFORCE 8G |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Vad som tycks är ju oväsentligt om det är lagstadgat att man har rätt att lämna tillbaka och det inte nämns något om legitimation.

"Man" har inte rätt. Köparen har rätt. Men det ska bevisas att köparen har ångrat sig. Då kan det vara en fördel att legitimera sig.

Skrivet av LemurenSwe:

Tyck vad du vill, om jag kan påvisa genom kvitto att jag köpt varan hos dom så skall jag kunna nyttja mig av de rättigheter som lagen ger mig. Inte ens deras egna villkor nämner något om legitimation.

Ångerrätten gäller precis som du poängterat för konsumenten, men om jag har vara och kvitto - bör det då finnas skäl att betvivla att jag är konsumenten?

Tycker det rätta. Och jag kan förstå att du inte får lämna tillbaka något med den där attityden. Hade snarare begärt pengar av dig, hur vet jag inte, än tagit tillbaka varan om jag varit personalen i butiken.

Köparen ska bevisa att den har ångrat sig. Bara för du kommer in med prylarna behöver du inte vara köparen. Du kan ju ha plockat upp ett paket utanför någons dörr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trebsor:

De är dumma i huvudet på NoN som i hela företaget, eller hade just de personerna du pratade med lite sämre koll på läget?

De som hävdar att sådan policy gäller inom företaget, alltså främst de som agerade motpart i min begäran om att lämna åter varan.

Skrivet av The_St1g:

Köpt via kundklubbshyllan?
Då är ju köpet kopplat till ditt personnummer och därav kanske dom kräver att man ska kunna uppvisa att man är den man säger?

Ser inget fel i att dom vill ha en bra säkerhet kring returer.

Kundklubbshyllan villkorar inte bort gällande lagstiftning, men för att besvara din fråga - nej, ingen klubbhyllanprodukt.
Vilken säkerhet skulle leg-kontroll innebära som uppvisande av kvitto inte redan ger? Krävs du på ID när du returnerar en vara till företaget via logistikföretag? Företaget kan omöjligen veta vem som skickat åter varan, utan utgår endast från den kundbild dom har. Detsamma bör gälla vid fysisk återlämning av vara och jag har aldrig tidigare råkat ut för detta hos t.ex Webhallen, Inet, Kjell eller annan näringsidkare som agerar både på nätet och via fysisk butik.

Permalänk
Medlem

Kan bara tala utav egen erfarenhet men morsan lämnade tillbaka en TV åt mig som jag köpt över nätet hos dem. Det gick hur bra som helst, man behöver bara ha ordernummer osv förberett så fixar dem det åt dig. Några dagar senare kommer pengarna in på kortet

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Tycker det rätta. Och jag kan förstå att du inte får lämna tillbaka något med den där attityden. Hade snarare begärt pengar av dig, hur vet jag inte, än tagit tillbaka varan om jag varit personalen i butiken.

Med den attityden är man inte långvarig på ett jobb där service är A/O.

Skrivet av lindahlj:

Köparen ska bevisa att den har ångrat sig. Bara för du kommer in med prylarna behöver du inte vara köparen. Du kan ju ha plockat upp ett paket utanför någons dörr.

Om jag skulle säga att min vistelse i butiken föregicks av en skrivelse till företaget beträffande ånger, vidhåller du din ståndpunkt då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Med den attityden är man inte långvarig på ett jobb där service är A/O.

Om jag skulle säga att min vistelse i butiken föregicks av en skrivelse till företaget beträffande ånger, vidhåller du din ståndpunkt då?

Nej hade nog inte blivit långvarig där.

Det kan förändra saken. Kunde personalen du träffade i butiken komma åt den kommunikationen? Om inte så gjorde den 100% rätt beslut som nekade dig.