Split-screen på PC. Vad exakt är problemet?

Permalänk
Medlem

Split-screen på PC. Vad exakt är problemet?

Ja, split-screen, denna magiska funktion som verkar finnas på hur många konsolspel som helst, men när samma spel kommer till PC, vips! så är split-screen borta.

Jag är lite nyfiken på varför?

Jag förstår att intresset för split-screen-spel på PC är mindre, man spelar ju oftast på en monitor som kanske är 24-27" och inte på en 50"-TV, så de uppdelade spelområdena blir ju rätt små. Men rent tekniskt, om du redan har spelet på en Xbox One som ju är en PC och som t.o.m. kör DirectX, varför bemödar man sig om att PLOCKA BORT stödet för split-screen? Borde inte det ge ett merarbete snarare än en tidsbesparing?

Minecraft är ju ett exempel, de har i princip oändligt med utvecklingsresurser och kör samma kod på alla moderna plattformar. Ändå har de gjort ett aktivt val att man inte ska få köra split-screen med kontroll på PC.

Det är ju frustrerande när man har fyra kontroller och datorn kopplad till TV:n.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Rekordmedlem

För att det försvann i takt med att det kom nätverksstöd ?
Dela skärm är ju endast irriterande.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

För att det försvann i takt med att det kom nätverksstöd ?
Dela skärm är ju endast irriterande.

Men varför lägga tid på att plocka bort en redan existerande funktion? Jättemånga konsolspel har split-screen, men detta försvinner vanligtvis när de släpps på PC (även om versionerna släpps samtidigt!).

Med barn hemma är split-screen the shit kan jag säga dessutom.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

För att det försvann i takt med att det kom nätverksstöd ?
Dela skärm är ju endast irriterande.

"Endast" är väl ett starkt ord i sammanhanget.
Har man nu en dator kopplad till datorskärm eller TVn och önskar köra split screen så är det antagligen mer irriterande om stödet saknas. Tänker jag :).
Forced split screen hade väl varit irriterande, men det alternativet är inge vidare aktuellt så det kan nog förbises.

Tycker själv att det är lite för sällsynt med split screen till PCspel också.
Frågan är väl om det verkligen bara är så lätt som att låta funktionen vara kvar. Upplösningar, aspect ratios, kntrol inputs och allt sådant kan säkert påverka resultatet och behöver säkert lite pill för att ge en bra upplevelse och ja, det är kanske inte värt tiden då det säkert är mer ovanligt att man vill dela skärm pp datorn.
Gissar jag på...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Frågan är väl om det verkligen bara är så lätt som att låta funktionen vara kvar. Upplösningar, aspect ratios, kntrol inputs och allt sådant kan säkert påverka resultatet och behöver säkert lite pill för att ge en bra upplevelse och ja, det är kanske inte värt tiden då det säkert är mer ovanligt att man vill dela skärm pp datorn.
Gissar jag på...

Skickades från m.sweclockers.com

Nu har jag ingen konsol, men visst kan man bara plugga in en Xbox One/PS4 i valfri monitor? Så där har du ju samma utmaning med aspect och upplösning osv.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hulle:

Nu har jag ingen konsol, men visst kan man bara plugga in en Xbox One/PS4 i valfri monitor? Så där har du ju samma utmaning med aspect och upplösning osv.

/hulle.

Ja det kan man göra. Frågan är väl vilken upplösning som väljs att sändas ut från konsolen. Jag tror exempelvis inte att konsolspelen anpassar bildytan till 16:10 eller 21:9 utan det blir black bars eller utsträckt bild som följd.
Jag misstänker iaf att det inte gjorts kontroller kring hur UIt ser ut i låga upplösningar och sånt också på konsolversionen. Något som vanligen behöver testas på PC om man nu väljer att ställa in lägre upplösningar. Visst är det marginalgrejer som inte gäller alla, men på PCversionen förväntas man inte springa in i buggar ändå.
Så det behöver väl testas tänker jag. Och visst testas det för enspelarläget men det behöver säkerligen lite uppmärksamhet och kärlek även för splitscreenläget och där hugger man väl då hellre kostnaden för att förväntan är väl att det ändå knappt används. Insatsen som behövs är kanske inte så stor men det nedprioriteras ändå tänker jag.
Eller så beror det kanske på något helt annat men jag har svårt att komma på vad det skulle vara i så fall...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja det kan man göra. Frågan är väl vilken upplösning som väljs att sändas ut från konsolen. Jag tror exempelvis inte att konsolspelen anpassar bildytan till 16:10 eller 21:9 utan det blir black bars eller utsträckt bild som följd.
Jag misstänker iaf att det inte gjorts kontroller kring hur UIt ser ut i låga upplösningar och sånt också på konsolversionen. Något som vanligen behöver testas på PC om man nu väljer att ställa in lägre upplösningar. Visst är det marginalgrejer som inte gäller alla, men på PCversionen förväntas man inte springa in i buggar ändå.
Så det behöver väl testas tänker jag. Och visst testas det för enspelarläget men det behöver säkerligen lite uppmärksamhet och kärlek även för splitscreenläget och där hugger man väl då hellre kostnaden för att förväntan är väl att det ändå knappt används. Insatsen som behövs är kanske inte så stor men det nedprioriteras ändå tänker jag.
Eller så beror det kanske på något helt annat men jag har svårt att komma på vad det skulle vara i så fall...

Ja så kan det säkert vara tyvärr. Jag kommer inte heller på någon annan vettig anledning till att plocka bort en sådan funktion. Det är så påtagligt i vissa spel som t.ex. Minecraft, men även plants vs zombies garden warfare-spelen som barnen gillar.

Sedan finns det undantag som Sonic allstars racing transformed som är ett jättekul racingspel för kidsen med perfekt split-screen även på PC.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Rekordmedlem

Jag antar att ett möjligt tekniskt problem är att det förmodligen krävs speciella drivers för vad man nu väljer att styra spelat med.
Grafikvisningen lär ju inte vara nått som är svårt att lösa för det borde ju fungera direkt eller med svarta kanter, det går ju dessutom oftast att skala i både grafikkort och skärm.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kan vara att platformslagret för input på PC inte har bra stöd för flera kontroller. Med tanke på antalet tillverkare, drivare och modeller av hårdvara det finns. För konsoller är all typ av beteende för vad som ska hända när kontroller kopplas in eller ut reglerat av krav som måste följas innan spelet får släppas till respektive platform.

Med platformslagret menar jag den kod utvecklarna skriver för att kommunicera med OS api för input, vanligtvis en del av spelmotorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av waegogin:

Kan vara att platformslagret för input på PC inte har bra stöd för flera kontroller. Med tanke på antalet tillverkare, drivare och modeller av hårdvara det finns. För konsoller är all typ av beteende för vad som ska hända när kontroller kopplas in eller ut reglerat av krav som måste följas innan spelet får släppas till respektive platform.

Med platformslagret menar jag den kod utvecklarna skriver för att kommunicera med OS api för input, vanligtvis en del av spelmotorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Där används väl i princip uteslutande Xinput, som hanterar flera kontroller utan något strul. Dessutom har ju i princip alla spel på PC perfekt stöd för Xbox-kontroller, det är inte ett krav, men en rekommendation av MS.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Jag ser det personligen som bara ännu ett led i hur en överlägsen plattform behandlas som skit. PC-gaming är överlägset och bör behandlas som premium-plattform, men trots dess totala överlägsenhet på alla områden så får den sämre spelsläpp, usla konsollportar och borttagen funktionalitet.

I korthet: Det är ett aktivt val från företagen för att gnugga bajs på PC-spelare.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem

Split-screen på konsoll dog denna generationen när xbox/ps4 mer blev budgetpc med uppskrämt grafikkort.
De flesta spel är optimerade för att maxa grafikprestandan nu för tiden och eftersom alla spel redan är multiplayer online finns få skäl att bygga om hela nätverksstacken för att optimera local coop.

Med de spel du tänker på kanske du borde sikta på en extra display och varianter på multiseat på pc.
Dock verkar populära spel som fortnite inte stöda det längre oavsett hårdvara.

Annars är den enkla lösningen att damma av en gammal pc och anpassa spelvalet efter den,
hemma blev en core2duo macbook populär igen när jag lade in teamfortress 2 på den.

Permalänk
Medlem

Casual pleb spelutvecklare här. Vi jobbar på ett nätverksspel just nu men har fått vissa förfrågningar av vår publisher att även lägga in split-screen framförallt på Switch. Vi har ännu inte beslutat om vi kommer lägga till det, men om vi gör det så lägger vi förmodligen till det på både PC och Switch då vi sitter i Unreal Engine 4 och den featuren kommer förmodligen fungera lika bra på både PC som på Switchen. Så tekniskt sätt så är det inte svårare med split-screen på PC än andra konsoller.

MEN angående varför det "plockas bort" så tror jag att det kanske inte är fallet. Oftast på större studior brukar man ha olika branches för olika konsoler. Därför blir det förmodligen att de endast lägger till split-screen på konsoler men inte på PC. Det blir därför inget extra jobb att plocka bort det från PC utan endast extra jobb att lägga till på konsol. Man får ju tänka på att för varje feature som ska in på olika konsoler så tar det längre tid. Så man har förmodligen sett att Split-Screen inte används av PC-spelare och man väljer då att inte spendera tiden för att lägga in det.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att ibland kan jag även sakna splitscreen på vissa spel på konsol också, jag skulle gissa på att många gånger att man vill tjäna mer pengar. Splitscreenen blir skippad för det är "bättre" (läs microsoft, sony etc tjänar mer pengar) att spela multiplayer med två konsoler, två spel och någon tjänst som kostar pengar varje månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Med de spel du tänker på kanske du borde sikta på en extra display och varianter på multiseat på pc.
Dock verkar populära spel som fortnite inte stöda det längre oavsett hårdvara.

Annars är den enkla lösningen att damma av en gammal pc och anpassa spelvalet efter den,
hemma blev en core2duo macbook populär igen när jag lade in teamfortress 2 på den.

Klart man kan sätta upp flera datorer och LANa hemma. Det kommer säkert att göras för fullt när mina barn blir tonåringar, men nu när de är mindre är mitt mål att hitta kul spel som de kan spela 2-4 spelare tillsammans framför TV:n. Och då jag har en hyfsad speldator, fyra kontroller, en Steam Link och jag vet inte hur många hundra spel på Steam så är det PC som gäller.

Skrivet av Zaltrip:

Casual pleb spelutvecklare här. Vi jobbar på ett nätverksspel just nu men har fått vissa förfrågningar av vår publisher att även lägga in split-screen framförallt på Switch. Vi har ännu inte beslutat om vi kommer lägga till det, men om vi gör det så lägger vi förmodligen till det på både PC och Switch då vi sitter i Unreal Engine 4 och den featuren kommer förmodligen fungera lika bra på både PC som på Switchen. Så tekniskt sätt så är det inte svårare med split-screen på PC än andra konsoller.

MEN angående varför det "plockas bort" så tror jag att det kanske inte är fallet. Oftast på större studior brukar man ha olika branches för olika konsoler. Därför blir det förmodligen att de endast lägger till split-screen på konsoler men inte på PC. Det blir därför inget extra jobb att plocka bort det från PC utan endast extra jobb att lägga till på konsol. Man får ju tänka på att för varje feature som ska in på olika konsoler så tar det längre tid. Så man har förmodligen sett att Split-Screen inte används av PC-spelare och man väljer då att inte spendera tiden för att lägga in det.

Ahh, kul med lite insyn. Ja det har jag inte tänkt på, så kan det väl mycket väl vara.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Vilka spel är splitscreen på konsol men inte på PC?
Jag har ett antal spel på PC där local Coop finns.
Minecraft på PC den riktiga versionen är inte samma som finns på Xbox så finns nog en förklaring varför det saknas där.
Hur det är med den nedbantade Windows 10 edition vet jag inte

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Vilka spel är splitscreen på konsol men inte på PC?
Jag har ett antal spel på PC där local Coop finns.
Minecraft på PC den riktiga versionen är inte samma som finns på Xbox så finns nog en förklaring varför det saknas där.
Hur det är med den nedbantade Windows 10 edition vet jag inte

Skickades från m.sweclockers.com

Ex call of duty spelen fungerar fint på konsol med splitscreen men vad jag vet har de aldrig haft det på pc.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ex call of duty spelen fungerar fint på konsol med splitscreen men vad jag vet har de aldrig haft det på pc.

Ja det stämmer Calle of duty har nog intehaft splitscreen.
Är nog inga rena portningaf från konsol till PC i det fallet

EDIT tydligen ska black ops 3 ha splitscreen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc