Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem

Jag upplever dem som ganska lagom i diskanten, mina A800 är nog vassare (de har väl iofs erkänt skarpa s-ljud, vilka påstås bli bättre av inspelning - jag är skeptisk till konceptet).

Brusreduceringen funkar fint för lågfrekventa ljud. Till exempel glömmer jag helt att stationära datorn är på när jag har lurarna på mig. De mer högfrekventa komponenterna av bakgrundsljudet går dock igenom. Ska bli spännande att testa på långflygning!

Permalänk
Medlem

Packade nyss upp mina n90q, var plomberade på utsidan och det satt massa plast på lurarna, alla kablar var ihopbuntade snyggt och prydligt. Såg helt nya ut men kan ju bara vara väldigt proffsigt renoverat också. Inte hunnit lyssna så mycket än men ska bli kul att se vad dessa går för

Något jag reagerade på var att kabeln i lådan som går till powerbanken var väldigt snävt böjd i slutet, kan inte hålla länge med det designvalet.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Jag har köpt ett par BEYERDYNAMIC DT 990 PRO och funderar nu på att köpa en förstärkare till dessa. vad rekommenderar ni?

Visa signatur

Don't worry about what people think. They don't do it very often.

Permalänk
Skrivet av Wheezymoon:

Jag har köpt ett par BEYERDYNAMIC DT 990 PRO och funderar nu på att köpa en förstärkare till dessa. vad rekommenderar ni?

Rekommenderar dig att söka i tråden..Det finns säkert 50+ svar med rimliga förslag

Permalänk
Hedersmedlem

AKG N90Q

Nu har jag hunnit testa lite och jämföra med Sennheiser HD 700, AKG K701, Sennheiser Momentum 2.0 wireless, Shure 940 samt div. in ears. Har även snabbtestat QC 35 och MX1000M3.

Komfort: Klart godkända, inte lika lätta som HD 700 (som man glömmer bort), men känns absolut inte varma eller tunga. 2 timmars pass är inget problem.

Ljud: Påminner om HD 700. Ungefär lika bred ljudbild, men det känns som att N90 har lite fastare/potent bas utan att bli dominerande. Diskanten känns ganska lagom och inte alls lika påträngande som i mina K701. Både manliga och kvinnliga röstar låter naturliga.

Brusreducering: Ungefär lika effektiv som mina Momentum 2.0, men betydligt bättre ljud i N90Q. Jag har även snabbtestat Sonys 1000XM3 och Bose QC 35. Bägge har bättre brusreducering, men är däremot helt chanslösa när det gäller ljudkvalitén.

Utseende: Bra byggkvalité, lagom blingiga (svarta versionen), men lite väl stora. Momentum Wireless, Bose QC35 och Sony MX1000 känns mer lagom. Guldversionen bör vara ungefär lika diskreta som: ↓

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Bra info!
Har du provat både med och utan den där TruNote Auto correction funktionen?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Roger W:

Bra info!
Har du provat både med och utan den där TruNote Auto correction funktionen?

Japp, men det var ingen jättestor skillnad. Lite större ljudbild och basen blev lite tyngre jämfört med min lårkalibrering

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Har ju inte hört någon av dem. Men det finns del jämförelser på tuben och nätet. Magni 3 har ju bättre chassi men personligen tycker jag Atom verkar intressantare. All kostnad lagd på ljudet istället för chassit

Skickades från m.sweclockers.com

Japp, båda verkar vara väldigt bra, men atom marginellt bättre. Får nog bli en sådan, tack för tipset!

Visa signatur

Chassi: Lian Li Lancool 3 GPU: XFX 6950 XT Merc 319 MB: Asus X670E-F CPU: AMD 7800X3D CPU-kylare: EK Nucleus CR360 ARGB RAM: G.Skill 64GB (2x32) 6000MT/s CL30 PSU: Cooler Master v1000 Storage: Samsung 840 EVO SSD 250GB, Samsung 750 EVO 500GB, SN850X 2TB, Crucial P5 Plus 2TB.
Kringutrustning: DT 1990 + Modmic Wireless + JDS Labs Atom & Sennheiser GSX 1000, Corsair K70, Logitech Pro X Superlight, Asus MG279Q

Permalänk
Medlem

Idag kör jag med ett par HD6XX, och undrar om någon har något tips på ett par hörlurar med bättre staging? (Letar efter ett ord som innebär att musiken spelas framför mig, och inte att jag sitter mitt i ljudet) Jag upplever HD6XX som att jag sitter i ljudet, men vill testa något annat där ljudet mer målas upp framför mig.
Sedan så får det gärna vara lurar som klarar av höga volymer utan att ge upp, samt relativt baskapabla.

Visa signatur

| Moderkort: Asus Maximus VIII Gene | CPU: Intel I7 6700k | Ramminne: Corsair 16GB | Grafikkort: XFX NANO 4Gb HBM | PSU: EVGA SUPERNOVA P2 850W | Chassi: Phanteks Evolv | Skärm: ASUS MG279Q

Permalänk
Skrivet av xTG!:

Idag kör jag med ett par HD6XX, och undrar om någon har något tips på ett par hörlurar med bättre staging? (Letar efter ett ord som innebär att musiken spelas framför mig, och inte att jag sitter mitt i ljudet) Jag upplever HD6XX som att jag sitter i ljudet, men vill testa något annat där ljudet mer målas upp framför mig.
Sedan så får det gärna vara lurar som klarar av höga volymer utan att ge upp, samt relativt baskapabla.

Tänker på AKG Q701

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan varmt rekommendera Sennheiser Momentum True Wireless om du är ute efter ljudkvalite, finns andra True Wireless som gör andra saker bättre, t ex batteritid, användarvänlighet etc.

Men ljudet och komforten är på top med Sennheiser TMW!

Permalänk
Medlem

Väntar på att få hem ett par Grado sr80e... (1400 kr)

Permalänk
Medlem

Efter mycket övervägande så blev det ett par DT 1770 PRO Hoppas min Fiio e7 orkar driva dem okej.

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet något om Audio Technica CM2000Ti?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Just öppnat! De låter lovande!

Det klagas på att Grado är osköna att ha på sig längre stunder, och jag är ännu inte där för att kunna avgöra det själv men tvivlar nu i starten eftersom just dessa är otroligt lättviktiga. Mina Sony Fidelio X2 gick sönder häromdagen och de gav en något större ljudbild men var rätt tunga och jag kände mig instängd i dem.

Permalänk

Nu har jag införskaffat mig Fidelio x2, förstår verkligen inte att vissa klagar på basen, den är ju neutral och allt annat hörs tycker jag själv. När man läser vissa kommentarer låter det nästan som om man köper sig ett par Beats by Dr Dre. Dessa låter helt underbart men det är jag det. Spenderat över 8 timmar med de och jag gillar de skarpt. Sköna och lätta att lyssna på utan att man tröttnar.

Permalänk

Någon som har tips på en fin förstärkare som kan passa bra ihop med LCD-X Använder dom som daily sedan release men alltid känt att dom kan prestera mycket bättre än de gör med min nuvarande 1000kr förstärkare.

Prisklass kring 10K

Förövrigt la jag ut mina Nighthawk på marknaden låter väldigt fantastiskt och sitter skönt väldigt sfäriska lurar för semi, med mycket detaljer. Och driver väldigt rent på basen. Ett par lurar jag kan rekommendera att kolla in för midtier prisklassen 5-10K.

Annars har jag även köpt en Nobsound direkt från Doukaudio med 2st 6j3 rör som jag ska bygga om någon gång. $40 och väntar på leverans ska dock användas med lite HD lurar för testa ljudbilden som jag inte förväntar mig mycket av men ska låta väldigt bra för det lilla priset dom kostar. Fick till svar att rören defakto är inkopplade men om man undersöker rör-kretsen så är de inkopplade som buffer-rör vilket inte riktigt påverkar ljudet alls tyvärr mer än möjligen placebo. Men ska bygga om den senare när jag orkar eller ha som slit-släng hörlurs förstärkare.

Skrivet av lolrazz:

Efter mycket övervägande så blev det ett par DT 1770 PRO Hoppas min Fiio e7 orkar driva dem okej.

DT1770 är också ett annat tips på lurar låter fantastiskt bra till Spel, Film och metal men presterar lite sämre till musik som ex pink floyd.

Skulle dock rekommendera lite bättre förstärkare kommer vara som natt och dag, helst fristående dac och förstärkare.

Visa signatur

-Ny Mainrigg kommer inom framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

Framtida planer ligger väl lite åt Gradohållet..Sr80i, 125i kanske..Har aldrig lyssnat på ett par gradolurar men jag har hört att dom ska vara grymma till rock och metal..Käns som att dom är ganska olika dom lurarna jag redan har, så det kan bli ett skoj komplement kanske?

Är det någon som kör med grado idag som kan lägga en kommentar kring detta?

Köpte Grado sr80e häromdan, bland den billigaste modellen, och jag kan säga att jag är nöjd. Faktiskt låter de precis som jag tycker hörlurar ska låta! fick nostalgiska känslor av musiklyssning som barn...

Permalänk
Skrivet av Lafa:

Köpte Grado sr80e häromdan, bland den billigaste modellen, och jag kan säga att jag är nöjd. Faktiskt låter de precis som jag tycker hörlurar ska låta! fick nostalgiska känslor av musiklyssning som barn...

Jag har ett par SR60e men med drivers från SR80i samt lite andra mods, mest kosmetiska. Trevliga lurar helt klart! Har inga problem med komforten heller som många klagar på. Kört med bowlpads samt pads från Sennheiser HD414 men tycker nog att standard funkar bäst.

Permalänk

Är det någon som har testat att koppla sina N90Q till exempelvis mobilen via USB? Är lite sugen att testa då det (tyvärr) är en rätt rejäl skillnad i ljudkvalité analogt kontra USB.

Jobbar som resande montör och vore trevligt att få behålla det fina ljudet även när man är ute på jobb och bara har just mobil/surfplatta. @Malm @Bakgrund @Kent

Visa signatur

Desktop: Fractal Design Define R6 | i7 8086K | Asus Z-370E | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666mhz | KFA2 GTX 1070 Ti 8GB | Samsung 970 Evo 500GB | EVGA Supernova 650W | Creative Sound Blaster X AE-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av mbilander:

Är det någon som har testat att koppla sina N90Q till exempelvis mobilen via USB? Är lite sugen att testa då det (tyvärr) är en rätt rejäl skillnad i ljudkvalité analogt kontra USB.

Jobbar som resande montör och vore trevligt att få behålla det fina ljudet även när man är ute på jobb och bara har just mobil/surfplatta. @Malm @Bakgrund @screamin-daemon

Har inte provat själv men folk på Head-fi säger att det ska fungera med USB även från telefoner, även på Akg:s hemsida står det att "The built-in DAC enables hi-res digital audio tracks on a PC or an Android device to be directly connected through the micro-USB port of the headphone, so that no digital/analog/digital conversion is needed, which means no quality loss."

Så tanken verkar ju vara att det ska fungera men sen kan det säkert skilja mellan telefoner också. Hittade en billig micro b-type c-kabel på Ebay som skickas från UK, funderar på att beställa och prova. https://www.ebay.com/itm/USB-C-to-Micro-USB-Charge-Sync-Cable...

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk

Köpte denna https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/kablar-an... och kan bekräfta att det fungerar Åtminstone med Galaxy S9+ och Huawei M5 (surfplatta)

Visa signatur

Desktop: Fractal Design Define R6 | i7 8086K | Asus Z-370E | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666mhz | KFA2 GTX 1070 Ti 8GB | Samsung 970 Evo 500GB | EVGA Supernova 650W | Creative Sound Blaster X AE-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av mbilander:

Köpte denna https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/kablar-an... och kan bekräfta att det fungerar Åtminstone med Galaxy S9+ och Huawei M5 (surfplatta)

Trevligt att det funkar! Men 200 spänn för en kabel.. beställde nyss Ebay-kabeln, får hoppas den fungerar också.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Skrivet av Bakgrund:

Trevligt att det funkar! Men 200 spänn för en kabel.. beställde nyss Ebay-kabeln, får hoppas den fungerar också.

Haha.. Jag ansåg att dom var värda det

Visa signatur

Desktop: Fractal Design Define R6 | i7 8086K | Asus Z-370E | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666mhz | KFA2 GTX 1070 Ti 8GB | Samsung 970 Evo 500GB | EVGA Supernova 650W | Creative Sound Blaster X AE-5

Permalänk

beställde precis Fiio M3K samt ett par Fiio FA1, blev sugen på ett par trevliga iems.

Permalänk
Medlem

Och jag har spanat in den här kabeln. Vill helst ha en med flätad mantel för portabelt bruk. Men det låter lovande att det funkar för er! Jag tänkte beställa en och prova med min P20 Pro - måste bara samla ihop en varukorg på Amazon som kommer över gränsen för fri frakt...

Permalänk
Medlem

Såg detta på Akkelis, någon som vet vad det betyder? Ska hifiklubben börja sälja Sennheisers toppmodeller?

Citat:

Våra vänner på Sennheiser har i sin outsägliga visdom bestämt att bara en känd klubb är de enda som får sälja deras high-end lurar i Sverige! Vi säljer därför bort våra demo ex och innevarande lager till reducerade priser!

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Såg detta på Akkelis, någon som vet vad det betyder? Ska hifiklubben börja sälja Sennheisers toppmodeller?

Ser ut så. Flera butiker har reat ut sina demo-ex och nuvarande stock.

Permalänk
Medlem

Massdrop är hemskt.

På mindre än en vecka har man lyckats trycka hem en SMSL SU-8 DAC samt DarkVoice 336SE...kontot har ju sett bättre tider.

Det ska dock bli spännande att prova rör för första gången! Bara synd att förväntat leveransdatum på DarkVoicen är första maj :/

Permalänk
Skrivet av oatp1b1:

Såg detta på Akkelis, någon som vet vad det betyder? Ska hifiklubben börja sälja Sennheisers toppmodeller?

Det är ju för jävla synd i så fall eftersom jag aldrig någonsin haft en bra upplevelse på hifiklubben. I flertalet städer har man blivit bemött som smuts i deras butiker.