dator tappar kontakt med skärm när den stängs av

Permalänk
Medlem

dator tappar kontakt med skärm när den stängs av

Tjena

har upptäckt en irriterande sak. har en asus skärm. som har anslutit med displayport kabel. och varje gång jag stänger av skärmen så tappar datorn kontakten med den.(och vilket resulterar i att mitt mmo spel DCar) finns det nåt sätt att förhindra det utan att byta kabel?

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tycker det verkar normalt att du tappar kontakten med nått du stänger av
Det är väl snarare nått i datorn du får ändra på om du vill få den att tro att nått du stängt av fortfarande är anslutet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hur tänker du att datorn ska kunna ha kontakt med en avstängd skärm?

Permalänk
Medlem

datorn tappar inte kontakten med hdmi eller dvi. bara med displayport. får det där ljudet som när man drar ut en usb grej från datorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full:

Hur tänker du att datorn ska kunna ha kontakt med en avstängd skärm?

ja hur tänker jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av krejsi:

ja hur tänker jag

Det är såklart omöjligt eftersom du har fysiskt stängt av skärmen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full:

Det är såklart omöjligt eftersom du har fysiskt stängt av skärmen?

får du en signal från windows(samma beep som när du drar ut ett usbminne elle dylikt???) när du stänger av din skärm?

Permalänk
Medlem

@krejsi: Jag får det på min HP skärm men inte på min AOC.

Permalänk
Medlem

Du menar att den inte vaknar ur sleep när windows stänger av den ?
Trycker du på powerknappen så kommer den å tappas oavsett å i vissa fall får du dra ut å sätta i dp kabel igen om du vill hitta skärmen utan att starta om windows.

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk
Medlem

Jag förstår precis vad han menar, även om han stänger av skärmen så ska den känna av om skärmen är inkopplad med DP.

Om jag stänger av min AOC så har jag fortfarande "kontakt" med AOC skärmen.
https://i.imgur.com/BXswm2f.png

Men stänger jag av min HP skärm så försvinner ALL kontakt.
https://i.imgur.com/b98NwI0.png

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToirRisker:

Jag förstår precis vad han menar, även om han stänger av skärmen så ska den känna av om skärmen är inkopplad med DP.

Om jag stänger av min AOC så har jag fortfarande "kontakt" med AOC skärmen.
https://i.imgur.com/BXswm2f.png

Men stänger man av min HP skärm så försvinner ALL kontakt.
https://i.imgur.com/b98NwI0.png

Tack. äntligen som förstår mitt problem

Permalänk
Medlem

@krejsi: Vad händer i övrigt? Får du svart skärm eller någon skum upplösning när du startar igen? I så fall är det nog någon dålig drivrutin, kan oftast avhjälpas med en usb-kabel från skärmen till datorn.

Annars brukar det vara så att när skärmen eller datorn går i viloläge så får man fel upplösning eller ingen bild alls, vilket brukar avhjälpas med att koppla ur skärmen och koppla in den igen.

Om du bara får en signal men bilden fungerar felfritt igen så är det inget du behöver bry dig om.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Moderator
Forumledare

@krejsi: Vild chansning, men vad händer om du sätter ”DDC/CI” i skärmens menyer till ”off”?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Det du beskriver beror på att DisplayPort-standarden säger att skärmen ska skicka ett unplug event när skärmen stängs av. Resultatet blir att OS:et anser att skärmen pluggats ur och därför tenderar att flytta runt fönster till de eventuella andra inkopplade skärmar och liknande. DVI och andra äldre standarder gör inte detta. Vissa DisplayPort-skärmar låter dig stänga av denna funktion via dess OSD-meny, alternativt skickar aldrig detta event. På min PG279Q heter exempelvis alternativet "DisplayPort Deep Sleep".

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

@blunden: Grymt, hjälpte även mig då jag inte hade aning om detta På min heter den DP Hot-Plug Detection. Satte den på Always active.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToirRisker:

@blunden: Grymt, hjälpte även mig då jag inte hade aning om detta På min heter den DP Hot-Plug Detection. Satte den på Always active.

Så bra! Var tvungen att researcha det där när jag köpt min nuvarande skärm. Innan har jag hållt mig till DVI och därmed inte haft detta problem.

Hade sett det där beteendet förut men inte grävt djupare i det tills det drabbade mig själv. Har sett petitions som vädjar till Nvidia (eller om det var Microsoft) att implementera en funktion som låter användaren ställa in att detta event ska ignoreras för skärmar. Om alla skärmtillverkare gjorde detta konfigurerbart i OSD:n hade det inte varit något problem men tyvärr är det långt ifrån alla som gör det, och användar-installerbara firmware-uppdateringar till skärmar är ju tyvärr fortfarande väldigt ovanliga så det är inget som tillverkarna kan lägga till stöd för i efterhand, även om det troligen inte krävt särskilt mycket jobb.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Nu när jag tänker efter kan det vara så att det är grafikkortet som ska skicka ett unplug event när en DisplayPort-skärm stängs av, vilket dock får samma effekt i praktiken så egentligen ovidkommande för diskussionen här. Oavsett är det ett beteende definierat i DisplayPort-standarden.

Ville bara slänga in en liten reservation för att de exakta detaljerna kanske behöver dubbelkollas innan man källciterar inlägget ovan.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q