Permalänk

Börjat få otrevlig BSOD

Så från ingenstans, har jag börjat få Bluescreens, har hittills inte funnits någon gemensam nämnare vad jag har pysslat med på datorn när det händer.

Alla komponenter förutom ramminnen och hårddisk, är lite äldre.

Men jag vet inte vart jag ska börja riktigt, felet som uppstår på blåskärmen är "WHEA_UNCORRECTABLE_ERROR"

Vet inte hur man läser minidumpar, men det finns iallafall

Hur går jag vidare nu?

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Delar? Har du överklockat? är RAMminnena överklockade?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk

WHEA brukar vara för lite vcore. Öka det någon snäpp så ska det nog lösa problemet. Allt slits, så är ju inte konstigt egentligen.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Skrivet av Vzano:

Delar? Har du överklockat? är RAMminnena överklockade?

Inte överklockat överhuvudtaget, har
Intel Core i5 9600K 3.7 GHz
RTX 2080
32GB RAM, har aldrig rört överklockning på ramen heller

Skrivet av Bad Habit:

WHEA brukar vara för lite vcore. Öka det någon snäpp så ska det nog lösa problemet. Allt slits, så är ju inte konstigt egentligen.

I bios antar jag? Hur mycket är några snäpp? Är det någon energisparsfunktion eller något som gör det? Verkar konstigt att man får BSOD av fabriksinställningar

Och med tanke på att hela min setup är ny, låter det konstigt med "allt slits"

Permalänk
Skrivet av totte1015:

Inte överklockat överhuvudtaget, har
Intel Core i5 9600K 3.7 GHz
RTX 2080
32GB RAM, har aldrig rört överklockning på ramen heller

I bios antar jag? Hur mycket är några snäpp? Är det någon energisparsfunktion eller något som gör det? Verkar konstigt att man får BSOD av fabriksinställningar

Och med tanke på att hela min setup är ny, låter det konstigt med "allt slits"

Ja precis. Men testa att uppdatera bios förts.

Edit: Kör du XMP profil så har du överklockat. Stock minneshastighet är antingen 2133 eller 2400 mhz. Är XMP mer betyder det överklockning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Skrivet av Bad Habit:

Ja precis. Men testa att uppdatera bios förts.

Edit: Kör du XMP profil så har du överklockat. Stock minneshastighet är antingen 2133 eller 2400 mhz. Är XMP mer betyder det överklockning.

Skickades från m.sweclockers.com

Efter jag nu installerade dom nya komponenterna har jag inte ändrat någonting i Bios, så det borde inte vara på

Men fick precis nu en annan BSOD, som lyder "MACHINE_CHECK_EXCEPTION"

Eftersom jag nu får två olika felkoder så kanske detta drar ner på anledningarna?
Någon som på rak arm kan säga vad det kan vara?

(ska göra Prime95 och Memtest, och uppdatera bios)

Permalänk

Ingenting funkar

Har uppdaterat BIOS, och kört tester utan resultat

Vad fan skall jag göra nu?

Inet kräver ju felsökningskostnad på ca 500kr för att ens få reda på vad felet är

Permalänk

Ställ ned minnesfrwekvensen till 2400 i bios, dra ut en sticka och testa båda minnena en i taget. vad har du för nätagg?

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Ingenting funkar

Har uppdaterat BIOS, och kört tester utan resultat

Vad fan skall jag göra nu?

Inet kräver ju felsökningskostnad på ca 500kr för att ens få reda på vad felet är

Skulle nog testa att göra en reset av CMOS samt installera om Windows 10. Det känns som en bra start där för att få bort ev. gamla drivrutiner eller skräp som ligger kvar.
Framförallt så kan det spara dig minst 500kr på 30 minuters jobb

Skapa en Windows 10 Bootbar USB från Windows Media Creation Tool och börja om på nytt. Kan vara bra att göra när du har bytt delar i datorn.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Skrivet av The Kristoffer:

Ställ ned minnesfrwekvensen till 2400 i bios, dra ut en sticka och testa båda minnena en i taget. vad har du för nätagg?

Vart gör man det då? Jag har fyra ramminnen, tar jag ut alla tre först då eller?

Har Seasonic FOCUS Plus 750W Gold

Skrivet av Holmgren3n:

Skulle nog testa att göra en reset av CMOS samt installera om Windows 10. Det känns som en bra start där för att få bort ev. gamla drivrutiner eller skräp som ligger kvar.
Framförallt så kan det spara dig minst 500kr på 30 minuters jobb

Skapa en Windows 10 Bootbar USB från Windows Media Creation Tool och börja om på nytt. Kan vara bra att göra när du har bytt delar i datorn.

Jag dras emot att göra detta då jag självklart ominstallerade windows när jag bytte komponenterna, för en ren och fräsch start
Det har alltså funkat ett par månader helt felfritt, men så plötsligt när jag startade Windows en dag så fick jag CPU FAN ERROR och var tvungen att stänga av monitorn för cpu fan för att komma förbi problemet (fläktarna som är till CPU headern snurrar felfritt och följer fortfarande tempen på CPUn)
Efter dess har det börjat uppstå dessa BSOD, både när jag har spelat, men även när jag bara sitter och tittar på en film på datorn

Permalänk
Medlem

Låter som din CPU är defekt.

Permalänk
Skrivet av Northbane:

Låter som din CPU är defekt.

Hur kan jag isåfall påvisa detta och få garanti utan att betala felsökning?

Vad kan jag själv göra för att öka troligheten för att det är CPUn?

Som jag nämnt tror jag, ändrar jag på något i bios som har med överklockning att göra, så försvinner garantin så det är inget jag tänker göra.
Det kanske funkar då, men jag som vanlig användare ska inte behöva greja med det när jag har en splitterny CPU

Permalänk

Kan vara moderkort också, om den inte registrerar fanspeed, trots att den snurrar, blåskärm. hmm.

En ramsticka i taget, minnesprofiler bör du hitta i BIOS någonstans det bör finnas guider på tillverkarens hemsida/ Youtube.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Hur kan jag isåfall påvisa detta och få garanti utan att betala felsökning?

Vad kan jag själv göra för att öka troligheten för att det är CPUn?

Som jag nämnt tror jag, ändrar jag på något i bios som har med överklockning att göra, så försvinner garantin så det är inget jag tänker göra.
Det kanske funkar då, men jag som vanlig användare ska inte behöva greja med det när jag har en splitterny CPU

Ladda hem t.ex. Prime95 från https://www.mersenne.org/ och kör torture test på din CPU utan att belasta datorn på annat vis. Vilken dist har felsökningskostnad på lösa delar så som CPU:er dock? Var försiktig så att du inte råkar böja pins i CPU-sockeln, något du även kan kontrollera efter du monterat ut CPU:n, har du det är garantin förbrukad på moderkortet nämligen (fysisk åverkan), men det behöver det naturligtvis inte vara i ditt fall.
Nej du ska inte behöva ändra inställningar i BIOS, det ska fungera ändå.

Permalänk

Fick 1 error på Worker 4,
[Mar 14 15:33] Worker starting
[Mar 14 15:33] Beginning a continuous self-test on your computer.
[Mar 14 15:33] Please read stress.txt. Choose Test/Stop to end this test.
[Mar 14 15:33] Test 1, 36000 Lucas-Lehmer iterations of M7998783 using FMA3 FFT length 400K, Pass1=320, Pass2=1280, clm=4.
[Mar 14 15:35] Test 2, 36000 Lucas-Lehmer iterations of M7798785 using FMA3 FFT length 400K, Pass1=320, Pass2=1280, clm=4.
[Mar 14 15:37] Self-test 400K passed!
[Mar 14 15:37] Test 1, 140000 Lucas-Lehmer iterations of M2605473 using FMA3 FFT length 128K, Pass1=512, Pass2=256, clm=2.
[Mar 14 15:37] FATAL ERROR: Rounding was 0.5, expected less than 0.4
[Mar 14 15:37] Hardware failure detected, consult stress.txt file.
[Mar 14 15:37] Torture Test completed 2 tests in 4 minutes - 1 errors, 0 warnings.
[Mar 14 15:37] Worker stopped.

Vad nu då? :/
Tyder detta på att min CPU är skit?

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

@totte1015:

Kör https://www.memtest86.com

Har faktiskt aldrig upplevt en CPU som genererar fel oklockad så testa ram först med memtest

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Trigger:

@totte1015:

Kör https://www.memtest86.com

Har faktiskt aldrig upplevt en CPU som genererar fel oklockad så testa ram först med memtest

Körde testet (rätt så ovetandes vad jag höll på med) och den gick igenom massa olika sorts tester, utan fel tydligen, lät den förvisso bara stå i 45 minuter, men...

Ja alltså jag vet inte, prime95 gav error, men inte memtest, tyder detta på CPU problem då?

Förvisso är två av mina ramminnen "gamla" (alla är samma, men två är inköpta 2015-09-25) märket är Corsair DDR4 2133MHz CL13 Vengeance LPX

Permalänk
Medlem

Vad står det i crash log?

Permalänk
Skrivet av qquality:

Vad står det i crash log?

Crash log? Vilken menar du? Minidumpen från Windows?

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Crash log? Vilken menar du? Minidumpen från Windows?

Kolla i event viewer/loggboken

Permalänk
Skrivet av qquality:

Kolla i event viewer/loggboken

Jaha, ja det har jag gjort och det finns inget som listar själva felet, den enda är "Kritisk" Datorn har startats om utan att ha stängs av korrekt"

Så det är något mystiskt utan tvekan

Permalänk

Aaa, nää detta går fan inte

Får det "hela tiden" (en två gånger per kväll nu)

Det varierar mellan WHEA och MACHINE CHECK felen, har hört på Toms Hardware en som tydligen kunde läsa minidumpar, som själv var osäker, men trodde det kunde vara Afterburner, Virtual Clone eller AI suite, alla är nu avinstallerade men hände precis igen

Känns udda då detta felet började i samband med att datorn en dag när jag startade upp, klagade på CPU FAN error och fick gå in i bios och sätta på Ignore för att komma in i Windows...

Vetefan, är det värt 599kr för att felsöka skiten? Blir så less

Och även mitt jävla RTX 2080 som i allmänhet suger enligt mig, har defekta fläktar som gör ett äckligt "brrrt" ljud vart tredje sekund på låg RPM, går det att lösa det i samband med att datorn är inne på felsökning?

Alltså dom tar 599kr för felsökningen, hoppas att det är garantifel på CPU eller Moderkort för BSOD, och även 100% garanti på defekta fläktarna på GPUn?

Permalänk
Inaktiv

Testa ett annat grafikkort om du kan, 2000 serien är kända för sina fel.

Permalänk
Skrivet av anon298854:

Testa ett annat grafikkort om du kan, 2000 serien är kända för sina fel.

Har inget annat.

Men mina BSOD problem beror inte på grafikkortet, är jag säker på iallafall

Det är fläktarna jag har problem med på grafikkortet

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av totte1015:

Har inget annat.

Men mina BSOD problem beror inte på grafikkortet, är jag säker på iallafall

Det är fläktarna jag har problem med på grafikkortet

Prova ta bort grafikkortet och kör med det interna och se om problemen kvarstår, 2000 korten ger många användare bsod och lustiga fel.

Permalänk
Medlem

Det är mycket enkelt att ta reda på om det rör sig om hårdvarufel eller mjukvarufel. Det är det första du måste få vetskap om. Har du en extra HDD liggandes? Mekanisk eller SSD, spelar ingen roll bara den är tom. Då drar ut datakabeln från den som sitter i datorn med ditt OS (så den inte används), ansluter därefter din extra tomma HDD som du därefter installerar samma OS på. När du är inne i "nya" windows uppdaterar du allt som går på win update. Testkör sedan datorn och se om felet kan återskapas, om inga fel har du orsaken, mjukvaruproblem alltså. Skulle du istället nu åter få BSOD igen (trots nytt OS och drivrutiner) så beror felet på hårdvara. Sist kör du uteslutningsmetoden för att avgöra exakt vilken hårdvara i så fall i datorn som är defekt.

Visa signatur

Gigabyte G1 Sniper Z87| I7 4770K @ 3,5 (Haswell)| 16GB A-Data 1600MHz CL9| MSI GeForce GTX 1080 Gaming X| Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB + Seagate 2 TB 7200Rpm| Corsair RM 750W 80+ Gold Modulär| Fractal Design Define R4|

Permalänk

Allt det som nämns som man kan göra för att felsöka är jag alldeles för less på datorer för att hålla på med, HATAR att greja med saker så man måste ominstallera hela windows och hålla på

Eftersom det händer såpass sällan kanske det går flera dagar med inbyggt grafikkort, eller ny HDD eller whatever, så tror man det funkar, men det kanske det ej gör
(gått ca 5 dagar sedan förra BSOD nu)

Blir nog in till inet med pissdatorn

Jävlar va less jag är, och ja, det hände precis igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Allt det som nämns som man kan göra för att felsöka är jag alldeles för less på datorer för att hålla på med, HATAR att greja med saker så man måste ominstallera hela windows och hålla på

Eftersom det händer såpass sällan kanske det går flera dagar med inbyggt grafikkort, eller ny HDD eller whatever, så tror man det funkar, men det kanske det ej gör
(gått ca 5 dagar sedan förra BSOD nu)

Blir nog in till inet med pissdatorn

Jävlar va less jag är, och ja, det hände precis igen

Förstår om du är less och inte orkar felsöka, alla gillar inte det. Men om du har ork så testa iallafall att ta ut grafikkortet och köra på det integrerade. Som tidigare sagts så kan 2000 serien ge olustiga bieffekter. BSOD händer ju väldigt oregelbundet för att det skulle vara CPU:n tycker jag...men jag kan ha fel.

Lycka till iallafall!

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd