Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Ominstallerade Windows 10 och hamnar i GNU GRUB. Hjälp!

Permalänk

Ominstallerade Windows 10 och hamnar i GNU GRUB. Hjälp!

Jobbet skulle göra sig av med ett gäng datorer så jag plockade hem en. Har en Windowsburk sen tidigare så jag fixade Windows på ett usb från den för att göra en ominstallation. Detta funkade utan problem första gången vilket är typ ett mirakel eftersom jag aldrig pysslar med sånt här. Sen fick jag även tag på en Samsung SSD-disk från jobbet som jag slängde in. Blev tipsad om att jag borde föra över operativet från tidigare hårddisken till denna med hjälp av ett Samsung-verktyg för att få till en snabbare uppstart vilket jag då gjorde. Det sas även att det skulle ändras uppstartsordning i Bios och det var nog här jag kanske borde läst på mer eftersom jag är ute på extremt djupt vatten. Jag tror att jag var in och gjorde just detta, men tyckte inte jag såg hårddiskarna som förväntat i filhanteraren så jag beslöt mig att att installera om operativet igen i hopp om att det skulle fixa det hela. Det hela började bra men sen hamnade jag i nåt skumt GNU GRUB-läge som jag inte alls vet vad jag ska göra av. Har googlat, men lyckas inte ta mig vidare. Hoppas verkligen att nån kan leda mig på rätt väg igen så datorn kan användas...

Permalänk

Okej, nu har jag på nåt sätt lyckats komma loss från det där, fick fortsätta installationen av Windows 10 och när jag gör omstart drar Windows igång direkt. Har ingen aning om hur det gick till. Startar en annan tråd för att nu lösa mitt diskproblem.

Permalänk
Medlem

Grub bootlader är något som Linux använder och ligger nog kvar på någon HDD/SSD, du bör koppla bort alla HDD/SSD förutom Samsung SSDn som du vill installera windows på och sedan ta bort alla partitioner på SSDn när du installerar windows som denna video visar https://www.youtube.com/watch?v=MPfNgNfLEHs

Edit: Det kan även ligga Grub på USB minnet, om du skapade Windows 10 USB installationsmedia via denna sida så blir det inte någon Grub på USB minnet https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Visa signatur

janee