Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

SweClockers-gubben - berätta vad du tycker!

Permalänk
Medlem

Jag tycker att den är ganska ful, men den sitter som klistermärke på min laptop för att täcka en ännu fulare logotyp. Med andra ord är den nog ganska okej i mina ögon. Om inte annat så är det en riktig klassiker

Vi hade just en diskussion på firman om logotyper och min fasta åsikt är att en logotyp inte är någonting utan kontext. Snygg eller ful kommer alltid vara en smaksak men det viktiga är igenkänningsfaktorn, vilket SweC-loggan har, i alla fall hos oss användare. Tycker att det skulle vara synd att byta ut den när den har hängt med så länge och dessutom är ett viktigt element i diverse test-"badgar" som man ser olika näthandlare nyttja. Man vill ju inte göra en "corsair" och byta ut en logotyp för att sedan byta tillbaka, det är ekonomi som kunde gått till fler bra tester istället.

Visa signatur

Lite GFX, lite CPU, en nypa RAM och ett par gig SSD

Permalänk
Medlem

Kanske inte varit här så länge men när man tänker Sweclockers är ju gubben en utav de sakerna som poppar upp i huvudet. Jag tycker ni ska behålla honom.

Permalänk
Medlem

Låt gubben va!!

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig gillat den så jag står fast vid det Men jag vet vad det är när jag ser den så

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Är inte han baserad på den dära svenska datornörden från förr?
Nä, behåll han som han är.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Var kom han ens ifrån?

Associerar ingenting på sweclockers med den där gubben.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Musikälskare

Den är klassisk, inget som behöver ändras imo

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Det är ju Emil.

Porträtt likt. På pricken. Inte kan ni vara så grymma att ni tar bort Emil. Eller har han fallit i onåd?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NickeLT2:

Porträtt likt. På pricken. Inte kan ni vara så grymma att ni tar bort Emil. Eller har han fallit i onåd?

Håller helt med, det är fanimig Emil!

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem

En svartvit, lätt skelögd och gammaldags tecknad, seriefigur passar inte ihop med något av det som jag förknippar med Sweclockers grafiska stil, eller budskap i övrigt. Dinosaurien som är med i hårdvarutesterna känns mer som en Sweclockers-maskot vid det här laget.

Permalänk
Medlem

En riktig old school mysfarbor som med glimten i ögat välkomar unga som gamla att join:a den svenska intresseklubben för datamaskiner.

20 år and counting trogen tjänst = guldklockan närmar sig!

Om man nu måste ta steget in i "framtiden" och "get down with the kids" kan man ju med Corsair som förebild tatuera en trampstamp i pannan på honom!

Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk
Medlem

Associerar personligen inte gubben med Sweclockers, så enligt mig gör det inget om han försvinner eller är kvar.

Permalänk

Själv känner jag LILLA FRIDOLF. Jag vill förtydliga, jag köpte den inte, men fick den av min Farmor eller om det var Mormor när de hälsade på.

https://www.google.com/search?q=FRidolf&oq=FRidolf&aqs=chrome...

Permalänk
Hedersmedlem

Gubben är en del av SweClockers. Att byta den vore lika illa som att byta namn.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Gubben är en del av SweClockers. Att byta den vore lika illa som att byta namn.

Äsch, man byter ju avatarer lite då och då. På vissa ställen mer ofta än andra kanske. Ditt körkort är ju fortfarande ditt körkort (eller id-kort om du inte valt/haft möjligheten att ta korkort), fast du byter bild var 5:e år, eller hur? Namnet är betydligt viktigare än dess logga.

Jag säger att det är dags att byta ut då den inte representerar den typiska forummedlemmen, och har troligtvis aldrig gjort det. Jag var en liten skit när jag först började hänga på Sweclockers och sen än lite äldre skit när jag bestämde mig för att bli medlem och det är först nu som jag börjar likna den gamla swec-gubben. Känner trots det inte någon tillhörighet till den trots (numera) likt utseende. Själv harjag dock inte sparat kvar några Homer-streck på flinten

Jag tycker man kan bygga en ny av datordelar; skapa en modern gubbe av datordelar, så den ser ut som en person, fast av datordelar. Antingen lite abstrakt i tecknat eller så likt en människa som möjligt med fotorealistiska datordelar. Vad som helst egentligen en någon gubbe som får en att tänka på den tråkiga generaliseringen av en "datanörd" på 80- och 90-talet.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem

Inte vacker, inte logisk MEN väldigt sweclockers.

Permalänk
Medlem

Tycker sweclockers fonten är ett starkare varumärke än gubben. Han känns malplacerad. Ser ut som jag tror en revisor såg ut på 60-talet.

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av Vangen:

Ta Ingo som ett fult ändrat exempel.

Du menar väl Jet

Nä, jag håller med många andra, rör inte lilla gubben (inte hästen, utan gubben gubb.... ja ni vet vad jag menar)
Men har alltid varit nyfiken på historien bakom honom, och de två första herrarna. Vad, hur och varför?

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk

Otidsenlig och ful.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har alltid tyckt den är fruktansvärt ful, men han har ju personlighet och det är insidan som räknas, han bör fortsatt ha någon form av plats på SC.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har inget emot gubben men jag får inte riktigt in honom i den grafiska profilen.
Klickar man runt på siten hittar man inte gubben på många ställen. Det enda stället där han verkligen syns är i det filmade innehållet.
Om en ny följare/läsare kommer in på siten är jag osäker på om hen verkligen förstår att det är loggan.
Min känsla är att ni redan har börjat distansera er från gubben, och gärna vill förnya er men inte riktigt vågar om vi läsare tar illa upp.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk

Sedan begynnelsen har gubben varit en hybridisk profetia om hur Edin+Andreas skulle åldras o se ut som inom några decennier. Rör den inte.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

Avkönad?

Skrivet av Måttband:

Varför inte göra en avkönad variant. Om vi ska utgå från generaliseringar räcker väl nörd-glasögon. Det kanske inte ens behöver vara en person utan positiva symboler.

Skickades från m.sweclockers.com

Varför? Blir någon stött av en manlig (eventuell) nörd? Lämna politisk korrekthet åt sidan och låt en klassiker vara 😊

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tewr:

Varför? Blir någon stött av en manlig (eventuell) nörd? Lämna politisk korrekthet åt sidan och låt en klassiker vara 😊

Vi som är intresserade av ny teknik borde ha lätt att tänka i nya banor men är ofta väldigt konservativa. Det ska gärna vara som förr med: spel av och för killar; avklädda och sexualiserade storbystade kvinnor; hatstormar mot kvinnliga spelrecensenter (oavsett kvaliteten på deras artiklar); och som här en gubbe vars självklarhet enbart handlar om att den har varit med ett långt tag (det liknar inte ens en nördig kille).

Jag märker samma trend inom sci-fi genren, där det hänt ganska mycket, men där varje nymodighet (läs jämställda idéer) motarbetas med argument som ”låt det vara som det alltid har varit”. Det finns såklart undantag som Le Guin, men hatet mot att öppna upp världen så att tjejer/kvinnor också ska känna igen sig är genomgående.

Embrace the future och lämna sunkigt gubbtrams!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

There is more stupidity than hydrogen in the universe, and it has a longer shelf life. /Frank Zappa

Permalänk
Medlem

Aldrig fattat varför både Inet och SweClockers har gamla gubbar som loggor? Är det för att gamlingar inte kan nåt om datorer?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

Behåll han som han är.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Har väl undrat lite över gubbens funktion, vad han är tänkt att uttrycka, men sådant blir ju mindre och mindre viktigt ju mer etablerad en symbol blir. Till slut uttrycker han Sweclockers. Det tar tid att nå dit, men nu när det ändå är uppnått, finns det inget skäl att byta ut honom mot något annat eller öht fippla med honom.

Om något kan han ju faktiskt få en specifik funktion om man vill ändra på den grafiska profilen i övrigt, det kan finnas ett värde i att behålla någon del i den gammal och oförändrat.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Måttband:

Vi som är intresserade av ny teknik borde ha lätt att tänka i nya banor men är ofta väldigt konservativa. Det ska gärna vara som förr med: spel av och för killar; avklädda och sexualiserade storbystade kvinnor; hatstormar mot kvinnliga spelrecensenter (oavsett kvaliteten på deras artiklar); och som här en gubbe vars självklarhet enbart handlar om att den har varit med ett långt tag (det liknar inte ens en nördig kille).

Jag märker samma trend inom sci-fi genren, där det hänt ganska mycket, men där varje nymodighet (läs jämställda idéer) motarbetas med argument som ”låt det vara som det alltid har varit”. Det finns såklart undantag som Le Guin, men hatet mot att öppna upp världen så att tjejer/kvinnor också ska känna igen sig är genomgående.

Embrace the future och lämna sunkigt gubbtrams!

Skickades från m.sweclockers.com

Du verkar ha väldigt stereotypa fördomar om teknikintresserade.

Permalänk
Medlem

Behåll! Om man vill snofsa upp sweclockers tycker jag väl snarare att man kan jobba på lite alternativa loggor att ha som komplement på t-shirts och hoodies och annat.

Jag tror att mera minimalistiska loggor som t.ex bara "SC" och lite datakretsar skulle kunna sälja bra i shoppen. Medlemmar kommer fatta men man behöver inte gå runt på stan stämplad som ärkenörd med ett jättetryck av sweclockers.com över ryggen.

Permalänk
Medlem

Gubben är ju som medlemmarna nu,
vi som varit med från början är ju nu tunnhåriga och ....

Visa signatur

"That Rally Guy"