Permalänk
Medlem

Inet stänger butiken i Uddevalla

Inet stänger butiken i Uddevalla, den "flyttar" in på webben.

Vad tror vi om framtiden, kommer det bli mer stängningar generellt sett i butiksbranschen eller kommer det att plana ut och en kombination av webb/butik som fortsätter att utvecklas?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Tråkigt för alla Uddevallabor. Tror dock att detta är en naturlig riktning med den ökande näthandeln.

Permalänk
Medlem

Jag tror att fortfarande efter alla dessa år så har ingen riktigt lyckats klura ut det optimala formatet för en datorbutik.
Är helt övertygat att man kan kombinera webb och fysisk butik på ett sätt som gör att det lönar sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yugurt:

Tråkigt för alla Uddevallabor. Tror dock att detta är en naturlig riktning med den ökande näthandeln.

Ja det är trist för både kunder och anställda och en överraskning för egen del då.

Skrivet av Svensktiger:

Jag tror att fortfarande efter alla dessa år så har ingen riktigt lyckats klura ut det optimala formatet för en datorbutik.
Är helt övertygat att man kan kombinera webb och fysisk butik på ett sätt som gör att det lönar sig.

Ja, det skall finnas några bra exempel i Japan där de som kombinerar båda varianter har lyckats bra ser jag nu när jag surfar runt.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Överetablering är ett vanligt fenomen inom handeln. Öppnar du nya butiker måste du också öka försäljningen. I Uddevalla har de förvisso funnits länge, de förbereder sig väl däremot för att ta sig till börsen och tittar väl därför över all verksamhet. Tycker mest det varit fråga om nyetableringar. Idag har vi Kjell & Co över hela landet t.ex. och massor andra kedjor har också expanderat kraftigt.

Permalänk
Medlem

Har du en källa?

Kan @Inet bekräfta detta?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Jag tror att fortfarande efter alla dessa år så har ingen riktigt lyckats klura ut det optimala formatet för en datorbutik.
Är helt övertygat att man kan kombinera webb och fysisk butik på ett sätt som gör att det lönar sig.

Ehm, Webhallen?

Kan ju säga att sedan de öppnade sin butik vid InfraCity/Bredden (webblagret) så har min handel hos dem ökat med minst 1000%. Tidigare var det bara ibland jag gick förbi butiken på Sveavägen.

Det är nästan alltid en hel del folk i dessa två butiker när jag svänger förbi för att hämta upp något man bokat vilket är ett tecken på att det inte går helt illa för de fysiska butikerna (iaf dessa två). När jag har besökt Inet i Barkarby har jag alltid (med något enstaka undantag) varit ensam kund i butiken och inte en käft inom synhåll. Men de snålade antagligen in på hyran där på bekostnad av location och ligger rätt "off the beat" imo. Det hade nog lönat sig att dra på sig något högre hyra men ha mer fottrafik in i butiken.

Jag är övertygad om att det finns en stor marknad när det gäller kombinerad webb- och butikshandel á la Webhallen-style. Dock borde de ge fan i att blasta dunk dunk dunk-musik, inte så passande för oss med PTSD.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Har du en källa?

Kan @Inet bekräfta detta?

Absolut, här är den:
https://www.inet.se/info/178/inet-torp-uddevalla

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Har du en källa?

Kan @Inet bekräfta detta?

https://www.inet.se/info/178/inet-torp-uddevalla

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Ehm, Webhallen?

Kan ju säga att sedan de öppnade sin butik vid InfraCity/Bredden (webblagret) så har min handel hos dem ökat med minst 1000%. Tidigare var det bara ibland jag gick förbi butiken på Sveavägen.

Det är nästan alltid en hel del folk i dessa två butiker när jag svänger förbi för att hämta upp något man bokat vilket är ett tecken på att det inte går helt illa för de fysiska butikerna (iaf dessa två). När jag har besökt Inet i Barkarby har jag alltid (med något enstaka undantag) varit ensam kund i butiken och inte en käft inom synhåll. Men de snålade antagligen in på hyran där på bekostnad av location och ligger rätt "off the beat" imo. Det hade nog lönat sig att dra på sig något högre hyra men ha mer fottrafik in i butiken.

Jag är övertygad om att det finns en stor marknad när det gäller kombinerad webb- och butikshandel á la Webhallen-style. Dock borde de ge fan i att blasta dunk dunk dunk-musik, inte så passande för oss med PTSD.

jag undrar alltid om jag gått in i en BRL butik när jag går in på Webhallen på Sveavägen...

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Tråkigt. Jag har handlat de mesra datorprylarna där till mina och andras datorbyggen fram till 2014. Sen flyttade jag till kungälvstrakten och har närmare till ringöns butik där jag fortsätter handla.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Ehm, Webhallen?

Kan ju säga att sedan de öppnade sin butik vid InfraCity/Bredden (webblagret) så har min handel hos dem ökat med minst 1000%. Tidigare var det bara ibland jag gick förbi butiken på Sveavägen.

Det är nästan alltid en hel del folk i dessa två butiker när jag svänger förbi för att hämta upp något man bokat vilket är ett tecken på att det inte går helt illa för de fysiska butikerna (iaf dessa två). När jag har besökt Inet i Barkarby har jag alltid (med något enstaka undantag) varit ensam kund i butiken och inte en käft inom synhåll. Men de snålade antagligen in på hyran där på bekostnad av location och ligger rätt "off the beat" imo. Det hade nog lönat sig att dra på sig något högre hyra men ha mer fottrafik in i butiken.

Jag är övertygad om att det finns en stor marknad när det gäller kombinerad webb- och butikshandel á la Webhallen-style. Dock borde de ge fan i att blasta dunk dunk dunk-musik, inte så passande för oss med PTSD.

Tycker fysiska butiker är ganska bra när man kan boka saker samt lämna tillbaka prylar på retur, alltid ett knussel när man ska posta paket hit och dit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Ehm, Webhallen?
Dock borde de ge fan i att blasta dunk dunk dunk-musik, inte så passande för oss med PTSD.

Handlar oftast inte från Webhallen och har nog 20 mil till närmaste butik.

Men jag håller med om musik i (alla) butiker.
En styggelse som både kunder och framförallt personal avskyr.

Permalänk
Medlem

Jag tror att när det kommer till PC prylar så har netonnet den optimala lösningen. Ligger oftast lite utanför, dvs billig hyra. De har saker "hemma", men eftersom de är ett lager har de inga större extrakostnader för säljare etc som ska hjälpa kunder. Kunder vet oftast vad de vill ha upplever jag i denna kategori.

Permalänk
Medlem

@Chrisism8: Där har vi också Inet Uddevallas konkurrent! NetOnNet har ju en butik i Uddevalla. Sen har nog Uddevalla varit en av de minsta butiker Inet haft, så när de rustar för börsen ryker den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@Chrisism8: Där har vi också Inet Uddevallas konkurrent! NetOnNet har ju en butik i Uddevalla. Sen har nog Uddevalla varit en av de minsta butiker Inet haft, så när de rustar för börsen ryker den.

Ja det är sant, NoN finns. Sedan vet jag inte om de "rustar", Inet ägs ju idag bland de största t.ex. Avanza. Det är nog bara mer kirurgi hehe

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Ja det är sant, NoN finns. Sedan vet jag inte om de "rustar", Inet ägs ju idag bland de största t.ex. Avanza. Det är nog bara mer kirurgi hehe

Är meningen att de ska börsintroduceras inom 1-2 år.

Permalänk
Medlem

Aldrig varit och fan av Inet, tror inte det går så bra för dom.
För många sidor som säljer exakt samma saker

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Ehm, Webhallen?

Fast webbhallen är väl egentligen inte en datorbutik dom säljer ju allt från stekpannor till grafikkort.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Fick ett mail om det i början på veckan om att de stänger butiken..
Tråkigt då det är den närmsta jag kunde åka till eftersom den inte finns i Trollhättan..
Nåja var trevligt att handla där så länge det varade 😣

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Aldrig varit och fan av Inet, tror inte det går så bra för dom.
För många sidor som säljer exakt samma saker

Tror de går bättre än de flesta andra och bättre än tidigare, men ska de ut på börsen så måste de ha mer i vinster att dela ut till aktieägarna i utdelning.

Permalänk

Trist, bor själv på Orust och Inet Torp har man varit några gånger, men ingen större förlust i.o.m leveranstiderna är såpass låga nuförtiden.
Hade ju varit roligt med en slutrea men 10% var i det lägsta laget...

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

Till syvende och sist handlar det oftast om omsättning och effektivisering.
En butik kanske går i noll eller till och med i lite plus, men om det går åt en hög med resurser för ingenting är det oftast inte liv lagat. I alla fall inte om dom har resultatkrav till aktieägare.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Inaktiv

Det är ju tråkigt. Finns faktiskt inte så många butiker som sätter ut nya datorskärmar som man kan kolla på. Nu blir man tvungen att beställa en datorskärm > prova > skicka tillbaka/behålla

Permalänk
Medlem

Jag har jobbat där för X antal år sedan så detta var tråkigt att höra. Älskade verkligen att arbeta där och Inet är ju Inet liksom..

Visa signatur

Chassi: Louqe Ghost S1 | CPU: AMD Ryzen 7 7700X | Kylare: Cooler Master MasterLiquid Lite 240 | Ram: Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz | GPU: AMD Radeon RX 6800 | MB: ROG STRIX X670E-I GAMING WIFI | PSU: Corsair SF750 Platinum | SSD: Samsung 970 EVO 1TB + Intel 660p 1TB | Skärm: Acer Nitro XV252QF@390hz | Ljud: HD650+Røde AI-1 | KB: Hemmabygge 60% | Mus: Logitech PRO X Superlight 2 |

Permalänk
Medlem

Personligen avskyr jag att beställa hem saker, ibland skickas skiten till Arlanda eller något. Tur att man bor i stockholm, där lär väl butiken finnas kvar länge, hoppas jag!

Visa signatur

🖥 → Ryzen 5 1600 • Asus GTX 1060 6GB • 16GB 3200Mhz
💻 → Macbook Pro Core i5 8GB 128GB SSD 13.3"

Permalänk
Inaktiv

Inet i Uddevalla hade en dålig placering när jag sist var där, visserligen låg Biltema i närheten, men väldigt många kunder visste nog inte ens om att det fanns en datorbutik där den låg. Jag vill minnas att Inet låg där Jula fanns för många år sedan och det fick nog mer folk.
Nå det var nog grym skillnad på hyrorna.

Angående konkurrens så vilken vettig motsvarande datorbutik finns i närheten? Alltså många åkte från norra Dalsland dit för att köpa utrustning, att de ska åka 15 mil enkel väg extra till Göteborg är bara att glömma.

Så jag ser det som en tragisk trend, folk köper mycket från internet och vår lagstiftning är sådan att de som gör internetköp har mer rättigheter. (distansköplagen, ångerrätt)

Angående Inet Göteborg så har jag varit där en gång. Det är så f-rbaskat omständligt att ta sig dit med kollektivtrafik minst sagt, så jag hellre någon hundring mer för en vara och köper den i en annan butik. Hyran är där garanterat otroligt mycket lägre än Nordstan och Bäckebol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunvald Larsson:

Trist, bor själv på Orust och Inet Torp har man varit några gånger, men ingen större förlust i.o.m leveranstiderna är såpass låga nuförtiden.
Hade ju varit roligt med en slutrea men 10% var i det lägsta laget...

Trist för er som bor där, både att butiken försvinner och att det "bara" är 10% slutrea, men det vore ju jävligt dumt av dem om de skulle sälja ut allt till förlustpriser när det bara är för dem att skicka allt till centrallagret och sälja via webben eller i andra butiker.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Eftersom de har haft ganska uselt utbud i lager i den butiken har jag inte varit där så ofta, men lite tråkigt är det att de försvinner nu har jag bara netonnet kvar för datorhårdvara i närheten.

@anon159643 inet låg inte där jula ligger utan det låg i huset vid ica. Men du har rätt i att deras nuvarande plats inte är den bästa dit åker man typ om man vet att de finns där.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jOnÄTÄn:

Eftersom de har haft ganska uselt utbud i lager i den butiken har jag inte varit där så ofta, men lite tråkigt är det att de försvinner nu har jag bara netonnet kvar för datorhårdvara i närheten.

@Johan86c inet låg inte där jula ligger utan det låg i huset vid ica. Men du har rätt i att deras nuvarande plats inte är den bästa dit åker man typ om man vet att de finns där.

När jag tänker efter så har väl Julia byt plats då de låg vid ica.
Nå poäng är som du skrev, man åker dit om man vet om de finns där. Inet skulle kunna ha en fysisk butik som t.om. gick lite förlust för att stärka varumärket och få fler kunder online, men den placering de hade så var det typ bara kunder som kände till dem som handlade hos dem. Samtidigt så kostar det väldigt mycket att ha en butik på en populär ställe.

Angående taktiken att ha en butik som lockar till sig kunder. Se på hobbex i nordstan, butiken är typ alltid tom när jag besöker dem. de gångerna jag ser någon handlar är inte ofta. Men utan fysisk butik så skulle nog mycket onlinehandel försvinna. Då folk vill kunna besöka en fysisk butik om det skulle strula.