Permalänk
Medlem

Ny gibbdator! Budget 30k

Tjenare!

Då var det dags för mig att köpa en ny dator. Har en budget på dryga 30k, kan gå över men helst inte då jag även ska köpa ny 240hz skärm.

Har byggt ihop en dator och skulle uppskatta feedback och hjälp om eventuella byten osv. Vill också väldigt gärna att datorn ska se så bra ut som möjligt med RGB och snyggt chassi. Kan även komma att lägga till Corsair "fake" ram bara för att få lite mer stil Som sagt feedback uppskattas och har en relativt hög budget så kan punga ut en hel del.

Här är det jag kommit fram till hittills
https://komponentkoll.se/bygg/oTKZc/

Håller på att kolla efter andra chassin för att göra det hela lite mer spicy. Det finaste hittills är ju helt klart Corsair Obsidian 500D RGB. Dock ligger det på 3k och tänker att man istället kan uppgradera någon del i datorn för dem pengarna istället.

Om det är till någon hjälp så lirar jag väldigt(!) mycket CS:GO men också annat som R6S, GTA, WoW och PUBG.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@Alec1337: Har personligen ingen nytta av någon av de funktionerna Win10 Pro erbjuder och lägger hellre de pengarna på något annat

Permalänk
Medlem

@MullxD: Tänkte bara att med Retail så har du Windows 10 så länge du vill och till vilken dator du vill

Permalänk
Medlem
Skrivet av MullxD:

@Alec1337: Har personligen ingen nytta av någon av de funktionerna Win10 Pro erbjuder och lägger hellre de pengarna på något annat

väldigt dyr OEM du hittat, då kan du köpa retail istället.
skulle ta en 9900k och 2080ti samt en annan kylare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är det bara gaming? Inte streaming eller videoredigering?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

För 30 000 måste man väl nästan kunna få in ett 2080ti? Typ billigare chassi, moderkort och kylare.

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem

Jag hade skippat RGB och undvikit kompromisser vad gäller prestanda med ett enda undantag. Hellre stor men lite långsammare SSD. Dumt att köpa en dator som potienellt är handikappad med för få antal trådar redan till nästa generations konsoller. Ska du ha en dator som med god marginal överlever hela nästkommande konsolgeneration så är det dumt att snåla på just antal trådar och ram. I det här fallet valde jag 32GB ram eftersom 16GB får anses vara mimimum idag i en speldator.

Själv hade jag aldrig lagt dom här pengarna på en speldator. Men om jag hade gjort det så hade jag sett till att få något som håller så länge som möjligt utan att behöva uppgradera längs vägen.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Med bling i fokus hade jag valt detta. Windows kan man köpa för 200 utan att det är med stulna kreditkort.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Tjena. Efter mycket fixande och trixande så har jag nu landat på denna build. Runt 32k men då får jag verkligen en monsterdator som ser bra ut enligt mig. Det ända jag sitter och funderar på nu är om det är värt att köra på en Samsung 860 EVO 1TB trots de långsammare läs och skrivtiderna. Är det egentligen ens märkbart? Och är det värt att punga ut extra för 32GB RAM? Känns som det nästan aldrig kommer behövas för mig och man kan alltid lätt uppgradera RAM utifall jag skulle ha fel.

Stort tack till alla som hjälpt till hitills. Om ingen övertalar mig till annat så ser det ut som att det är denna build det blir för mig

Permalänk

Jag har egentligen inget råd att ge, men jag kan dela med mig av datorn som jag precis fick hem för några dagar sedan;

Det som inte kom med i listan är en Samsung SSD 860 EVO 1TB, de mekaniska hårddiskarna känns nästan lite åldrade! (Eller?)

Jag är supernöjd, skönt att få in allt i ett kompakt chassi som Meshify C.
Än så länge klarar den i stort sett allt på max, lite bekymrad över att moderkortet blir lite varmt. (65 grader), grafikkortet och proccessorn ligger dock stabilt och hyfsat svalt runt 30, 50 vid spel. Skulle jag göra om någonting hade det varit en extra chassifläkt!

Permalänk
Medlem

Maxat bygge för 30000kr. Med 16GB ram, 9700K och en SSD SATA-disk blir priset 3000 kr lägre. Prestandaskillnad i spel kommer inte vara märkbar utan endast mätbar. Vid rendering och CPU-intensiva processer som rendering kommer du märka skillnad.

Windows 10 kan köpas separat. Mest lockande är Windows 10 LTSB. Innehåller inte Edge, Store, Cortana eller förinstallerat bloatware.
https://www.weareconker.com/articles/windows-10-versions-feat...

Billigare system. 9700k, långsammare SSD, 16GB ram, 2080-kort. 8000 kr billigare än maxade systemet nedanför.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/12366824

Maxade systemet..
https://www.inet.se/kundvagn/visa/12366675

Permalänk
Medlem

Skippa kylaren från Corsair och kör Noctua ist samt hoppa över mekanisk disk och kör bara ssd kan jag tycka.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

En liknande dator ifrån Webhallen, fast monterad, med Windows och med 3 års garanti:
Webhallen Config D18-0408

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Skippa kylaren från Corsair och kör Noctua ist samt hoppa över mekanisk disk och kör bara ssd kan jag tycka.

Tyvärr kommer jag inte byta bort Corsair kylaren. Gillar hur den ser ut och hela byggest ser bara lite mer cleant ut.
Ska däremot kolla om plånboken tillåter en SSD istället för mekanisk. Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icecrystal:

En liknande dator ifrån Webhallen, fast monterad, med Windows och med 3 års garanti:
Webhallen Config D18-0408

Tjena, har kollat på denna faktiskt. Men som jag sagt så vill jag ha en dator som ser bra ut inutti i mina ögon. Dvs RAM RGB, osv osv. Och vill även, trots hur cheesy det låter, ha dendär känslan av att man byggt det själv

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av MullxD:

Tjena, har kollat på denna faktiskt. Men som jag sagt så vill jag ha en dator som ser bra ut inutti i mina ögon. Dvs RAM RGB, osv osv. Och vill även, trots hur cheesy det låter, ha dendär känslan av att man byggt det själv

Skickades från m.sweclockers.com

Köp till lite RGB fläktar och byt ut dem som kommer i chassit i så fall (Som är svarta och väldigt plain). Håller med om vattenkylningen! Det ser väldigt cleant ut, därför valde jag det också. Och dubbelkolla så att det grafikkortet du valde passar i chassit när du monterat vattenradiatorn. För mig med mitt EVGA som är kortare har jag lite marginal över...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MullxD:

Tjena, har kollat på denna faktiskt. Men som jag sagt så vill jag ha en dator som ser bra ut inutti i mina ögon. Dvs RAM RGB, osv osv. Och vill även, trots hur cheesy det låter, ha dendär känslan av att man byggt det själv

Skickades från m.sweclockers.com

Nej nej, jag vet charmen i att bygga själv
Vet dock att långt ifrån alla håller med om det.
Men om du vill bygga själv och med den budgeten, har du funderat på en custom loop?
DÄR kan du få till snygga byggen!
Men annars:
Lista från Komponentkoll

CPU: Intel Core i9-9900K (5 979 kr hos NetOnNet)
Grafikkort: EVGA GeForce RTX 2080 Ti XC Ultra RGB LED - 11GB GDDR6 RAM - Grafikkort (14 398 kr hos Elgiganten)
Moderkort: GIGABYTE Z390 Gaming X (1 590 kr hos Komplett)
RAM: HyperX Predator RGB DDR4 3200MHz 2x8GB (1 490 kr hos NetOnNet)
SSD: Intel 660p 2TB M.2 SSD (2 599 kr hos Dustin)
PSU: Seasonic FOCUS+ 650W Platinum (1 299 kr hos Webhallen)
CPU-kylare: Thermaltake Floe Riing RGB 240 TT Premium Edition (1 595 kr hos CDON)
Operativsystem: Windows 10 Home 32-bit/64-bit Swedish USB (Retail) (1 169 kr hos Elgiganten)
Fläkt: Thermaltake Riing PLUS 12 LED RGB Radiator Fan TT (1 699 kr hos Inet)
Summa: 31 818 kr

+ Lian Li PC-011 Dynamic
LEDs blir inte snyggare än så här utan en custom loop. Jag funderar lite på en 360mm AIO ifrån Thermaltake, men jag är osäker på om det blir fult att den sista biten överlappar sidoinblåset.

Permalänk
Medlem

Satsa alltid på Gigabytes Aorus moderkort om du bygger för överklockning. Åtminstonde den här generationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubschrauber:

Köp till lite RGB fläktar och byt ut dem som kommer i chassit i så fall (Som är svarta och väldigt plain). Håller med om vattenkylningen! Det ser väldigt cleant ut, därför valde jag det också. Och dubbelkolla så att det grafikkortet du valde passar i chassit när du monterat vattenradiatorn. För mig med mitt EVGA som är kortare har jag lite marginal över...

Yes, tänkte faktiskt montera radiatorn upptill oxh sedan 3 st RGB RGB fläktar framtill tror jag. Eller något annat. Corsair LL120 RGB e-pack ser lovande ut och lyser även igenom metal meshen på framsidan ac chassit

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av noon:

Satsa alltid på Gigabytes Aorus moderkort om du bygger för överklockning. Åtminstonde den här generationen.

Kan kolla på det efter jobbet och återkomma, tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icecrystal:

Nej nej, jag vet charmen i att bygga själv
Vet dock att långt ifrån alla håller med om det.
Men om du vill bygga själv och med den budgeten, har du funderat på en custom loop?
DÄR kan du få till snygga byggen!
Men annars:
[url="https://komponentkoll.se/bygg/gDvEq/"]Lista från Komponentkoll[/url
CPU: Intel Core i9-9900K (5 979 kr hos NetOnNet)
Grafikkort: EVGA GeForce RTX 2080 Ti XC Ultra RGB LED - 11GB GDDR6 RAM - Grafikkort (14 398 kr hos Elgiganten)
Moderkort: GIGABYTE Z390 Gaming X (1 590 kr hos Komplett)
RAM: HyperX Predator RGB DDR4 3200MHz 2x8GB (1 490 kr hos NetOnNet)
SSD: Intel 660p 2TB M.2 SSD (2 599 kr hos Dustin)
PSU: Seasonic FOCUS+ 650W Platinum (1 299 kr hos Webhallen)
CPU-kylare: Thermaltake Floe Riing RGB 240 TT Premium Edition (1 595 kr hos CDON)
Operativsystem: Windows 10 Home 32-bit/64-bit Swedish USB (Retail) (1 169 kr hos Elgiganten)
Fläkt: Thermaltake Riing PLUS 12 LED RGB Radiator Fan TT (1 699 kr hos Inet)
Summa: 31 818 kr

+ Lian Li PC-011 Dynamic
LEDs blir inte snyggare än så här utan en custom loop. Jag funderar lite på en 360mm AIO ifrån Thermaltake, men jag är osäker på om det blir fult att den sista biten överlappar sidoinblåset.

Har kollat på Lian Li faktiskt, ser dock lite svårare ut att få ihop och dem har inte optimal kylning om man jämnför med Meshify, dock extremt snygga med RGB. Ska kanske ta en extra koll på dem igen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tja igen. Bygget ser nu ut på detta viset
HDD:n kommer vara en SSD Samsung 860 2TB istället men kunde inte välja 2 olika SSD på sidan!
Kommer även köpa till Corsair LL120 RGB 3-pack! (extra spicy)

Snabb fråga också, är det bäst att köra 4x8gb RAM eller 2x16gb om man vill ha 32gb? Var billigare att köpa 4x8gb.
Är det någon som har erfarenhet av Corsair Commander Pro?

Permalänk
Medlem

..jag hade kört moderkort/grafikkort från samma tillverkare.
Led/rgb som sitter monterat fast på moderkort/gpu är mysigt att kunna ändra i 1 program istället för 1 för moderkort, 1 för gpu osv.

Du kommer ju köra corsair till det mesta (hade för övrigt valt ML fläktarna istället för LL) och styra allt sär, men corsair styr ju inte moderkort/gpu belysning vad jag vet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olsson80:

..jag hade kört moderkort/grafikkort från samma tillverkare.
Led/rgb som sitter monterat fast på moderkort/gpu är mysigt att kunna ändra i 1 program istället för 1 för moderkort, 1 för gpu osv.

Du kommer ju köra corsair till det mesta (hade för övrigt valt ML fläktarna istället för LL) och styra allt sär, men corsair styr ju inte moderkort/gpu belysning vad jag vet.

Skickades från m.sweclockers.com

Tjaa, tycker du jag ska köra på ett MSI moderkort då eller byta GPU:n till en Asus?. Ska kolla upp fläktarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MullxD:

Tjaa, tycker du jag ska köra på ett MSI moderkort då eller byta GPU:n till en Asus?. Ska kolla upp fläktarna.

Eftersom du vill ha just snygg rgb, kolla på vad de har för rgb på sina gpu/mb och välj efter det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sådär då!

Klart och redo för inköp. Tack till alla!

Permalänk
Medlem

Tur att du valde ett annat grafikkort än Msi gaming x trio. För det får inte plats i chassit du valt. Märkligt att ingen tänkte på det. Asus kortet är precis så det får plats typ. Jag hade ett Define c tidigare med ett rog strix 2070 och det va millimetrar kvar till fläktarna fram i chassit.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem

500gb ssd och mekanisk disk i 35k bygge? Tillåt mig skratta.
Annars kommer den bli grym

Sen ett strix, värt 4500kr mer än ett billigare ti? Knappast. Men gymt bygge.

Hade lätt kunnat banta ner den 5-10k för samma prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

500gb ssd och mekanisk disk i 35k bygge? Tillåt mig skratta.
Annars kommer den bli grym

Sen ett strix, värt 4500kr mer än ett billigare ti? Knappast. Men gymt bygge.

Hade lätt kunnat banta ner den 5-10k för samma prestanda.

Skrev ju tidigare att det kommer vara en 2TB ssd där istället men på sidan kan man inte välja 2 olika ssd.

Skickades från m.sweclockers.com