Permalänk
Medlem

Få ner chassitemperaturen

Tjena!

Köpte en dator begagnat, när jag hämtat den märkte jag att fläktarna var monterade så att alla sög in luft i chassit. Vände på fläktarna så at jag nu har 2 insug fram, cpu fläkt, utblåst bak och ska montera ett till utblås bak.

Men trots allt meck så har tror jag att grafikkortet blivit för varmt innan problemen blivit åtgärdade och det har börjat flimmra och ha sig på skärmen. Är detta ett tecken på att kortet håller på att dö? Finns det någon räddning?

Vet att det är grafikkortet för att jag satte i ett likadant kort och det fungerar bra men når rätt höga temperaturer (85c) vid några minuters FurMark. Skulle mer ventilation i chassit hjälpa så att det andra kortet inte går för varmt det med och går sönder eller skulle en custom fan profil va något att sikta på? Vet inte vilka temperaturer kortet skulle nå om man fortsatte stresstesta eller under längre sessioner.

Det är ett R9 390 det handlar om och vet att de korten brukar gå rätt varmt men glaset på sidan av chassit blir väldigt varmt och hade vart trevligt att kunna ha det lite svalare.

Mvh

Permalänk
Medlem

@ToyBoB:
En del chassi har dåligt luftflöde, och är relativt omöjliga att få bra tempratur i.
Så vad är det för chassi vi pratar om här?

Du kan också fundera på om du vill ha undertryck (fler fläktar som blåser ut luft än som suger in) eller övertryck (fler fäktar som suger in än som blåser ut).
Båda har sina fördelar & nackdelar.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@ToyBoB:
En del chassi har dåligt luftflöde, och är relativt omöjliga att få bra tempratur i.
Så vad är det för chassi vi pratar om här?

Du kan också fundera på om du vill ha undertryck (fler fläktar som blåser ut luft än som suger in) eller övertryck (fler fäktar som suger in än som blåser ut).
Båda har sina fördelar & nackdelar.

Det är ett Phanteks Eclipse P300 det handlar om. Är undertryck eller övertryck bättre än att ha ett balanserat luftflöde? Kör som sagt 2 insug och 2 utblås nu.

Märker av att temperaturen i chassit blir rätt hög efter någon timme och ett R9 390 som slukar ström gör inte saken bättre. Kanske ett 970 skulle göra susen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@ToyBoB:
Enligt Phanteks hemsida så har det plats för toppmonterad fläkt, så jag sätta en där, det kan iofs. vara en äldre modell du har som inte har det.

Angående under undertryck vs övertryck.
Undertryck gör att luften i chassit byts ut snabbare, och i ditt fall med att grafik-kortet alstrar en hel del värme, så skulle jag säga att det blir det bästa, eftersom du vill få ut den värmen fortast möjligt.
Du måste dock ha minst en fläkt som suger in luft, så jag hade satt en fram till att göra det, och de två bak till att blåsa ut, och om det har plats för toppmonterad, även den till att blåsa ut.

Största nackdelen med det, är att det kommer att bli en dammsugare och suger in massa damm.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@ToyBoB:
Enligt Phanteks hemsida så har det plats för toppmonterad fläkt, så jag sätta en där, det kan iofs. vara en äldre modell du har som inte har det.

Angående under undertryck vs övertryck.
Undertryck gör att luften i chassit byts ut snabbare, och i ditt fall med att grafik-kortet alstrar en hel del värme, så skulle jag säga att det blir det bästa, eftersom du vill få ut den värmen fortast möjligt.
Du måste dock ha minst en fläkt som suger in luft, så jag hade satt en fram till att göra det, och de två bak till att blåsa ut, och om det har plats för toppmonterad, även den till att blåsa ut.

Största nackdelen med det, är att det kommer att bli en dammsugare och suger in massa damm.

Jag har monterat en toppmonterad fläkt men gick även in i bios och lekte lite, just nu så går gpun inte över 82c vid load och luften i chassit verkar inte bli allt för varm. Moderkortet ligger på ca 44 under load. Antar att 2 fram, 1 bak och en topp är mer effektivt än om jag skulle ta bort ett insug för att skapa undertryck?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@ToyBoB:
Ja, hur du uppnår undertryck är oväsäntligt, men tänk på att nätdelen även blåser ut luft, den verkar dock sitta så att den suger luft utifrån och inte påverkar luft flödet i resten chassit något direkt.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.